Inte heller jag kan motstå skräckfilm varje dag när det är höstmånader. De senaste dagarna har jag legat i och plågat mig själv genom en hel del jävligt usla filmer, med korta andningshål i form av kvalitetsfilm - vilket det om vi ska vara ärliga med oss själva är förbannat sällsynt i den här genren.
Började förra veckan med två amerikanska Ring-filmer. Ettan är genuint läskig. Eller jag tyckte i varje fall det när jag såg den för första gången då runt 02/03. Föll aldrig för det japanska originalet. Efter den tog jag tag i den mycket, mycket sämre uppföljaren. Komplett med förvirrat och stendött manus och usla CGI-effekter. Övervägde att gå på de japanska rullarna men, meh, orka.
Gick sedan på Thirst, som jag förut dömt ut som sömnpiller, och min bedömning kvarstår. Typiskt japsar-prettoskit.
I förrgår högg jag in på en annan toppenrulle: F13 "Jason Goes to Hell: The Final Friday". Första filmen som New Line Cinema rattar och givetvis frångår de kanon. Ingenting stämmer. Men de sår fröet till sådana oförglömliga klassiker som Jason X och Freddy vs. Jason.

Personligen hade jag inte haft några problem med att Jason fick fortsätta slakta slampiga tonåringar vid Crystal Lake i tjugo år till. Men men.
Ytterligare en kalkonrulle, på samma dag, blev Army of Darkness. Totalt oförlåtligt att göra slapstick-komedi av en mörk, mörk skräckkomedi. Visst fanns det inslag av slapstick även i tvåan men inte så här mycket och inte i sådan avsaknad av genuin skräck. Men det är ju ändå ettan som är ursprunget. Trist i alla fall att Raimi och Tobe Hooper sabbade sina respektive filmer med komeditrams.
Efter AoD läste jag ett tips om en film som skulle vara "en bättre uppföljare till ED2". Filmen hette Ghosthouse och var, givetvis, total katastrof. Burkigt ljud, tramsiga effekter, noll stämning.
Nu var jag så pass traumatiserad att jag slog på en animerad film! ParaNorman. Den gav mig faktiskt en hel del skratt. Och det var en bra och genomtänkt berättelse. Helt OK för att vara en barnfilm.
Igår högg jag in på en gammal favorit. Trick 'r Treat. Jag är svag för sådana här episodfilmer med hög myspys-stämning. Typ som Creepshow och dylikt.
Nu inbillade jag mig att jag var inne i ett stim med bra rullar, vad kan gå fel? Something Wicked This Way Comes. Disney och skräck? Jävligt fel! Håll er undan. Då föredrar jag nog Needful Things som arbetar på samma tema.
Idag tog jag mig en återställare och fläskade på med The Blob, den från 88. Det är så här filmer ska göras. Apgrymma effekter! Störtsköna dödsscener. Monster! Och härliga 80-talsfrisyrer och ondskefulla forskare.