Citat:
Varför blev du inte bitter mot invandrare?
– Det är ett oerhört enkelt svar. Det var en person som gjorde det, alla andra invandrare är helt oskyldiga, varför skulle jag hata och tycka illa om andra oskyldiga. Mitt förhållande till Sara och hennes död är att det inte har någon betydelse vem som dödade henne, hon är borta. Om det hade varit en granne eller någon annan, det förändrar ingenting.
http://allehanda.se/mer/reportage/1.276043
Varför pratar man aldrig om varför människogrupper som lever i samma land är ganska lika i beteende, lynne, karaktär och levnadsmönster? I moraliska uppfattningar om vad som är rätt och fel utan att det för den skull måste vara en juridisk lag?
Varför kommer det se väldigt lika ut i svenska områden i Sverige och samma gäller för områden som har stor invandring från Mena?
Om det kommer män med en mycket annorlunda kvinnosyn än vad vi i Sverige har, kan man då inte anta och utgå ifrån att detta kommer att skapa problem i möten med svenska kvinnor? Annars, varför har de så mycket problem i sina hemländer med just kvinnovåld och kvinnoförtryck? För att de är präglade, precis som vi här är, av sin kultur och sina föräldrars/förfäders levnadsmönster, vanor, normer och värderingar, och sist men inte minst, gener.
Nej. En enskild, eller några fler, negativa händelser över lång tid säger inte så mycket om en folkgrupp. Men så som Sverige har utvecklats med vissa folkgrupper gravt överrepresenterade inom viss brottslighet, måste ju frågorna tas upp till ytan.
Varför tror Stig Wallin att han är som han är? Har något i hans kultur format honom? Varför är mord och våldtäkter mycket ovanligare bland svenskar?
Han är så enkelspårig i sitt svar (och slaskmedia löves it), för det har aldrig handlat om att hata och tycka illa om någon. Det har handlat, och handlar fortfarande om, att belysa och diskutera kulturella skillnader och genetiska arv, och att alla människogrupper inte är kompatibla eller bra för varandra.
Stig Wallin gjorde det väldigt lätt för sig, den där dagen på 80-talet för så många år sedan. Men han förde inte någonting framåt, han löste inga problem i slutändan, han vidrörde aldrig pudelns kärna. Han fastande i ett anti-rasistiskt limbo i stället.
Indirekt är han medskyldig till varför debatten aldrig kom igång och till varför Sverige brinner nu. Han, och alla andra som honom.
Edit: Jag såg nu att han är död.