2015-07-10, 14:18
Medlem
Arkiaters avatar
Det meddelades nyss från Tingsrätten att Hagamannen får återvända till Umeå! Inga geografiska restriktioner! Vad händer nu?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21099818.ab
Citera
2015-07-10, 14:19
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Det där handlar ju om hans generella beteende i fängelset, hur han uppträtt mot andra fångar, vakter osv. Inte bara om han har återupprepat dom brott han dömdes för.
Men det bevisar liksom ingenting. Hur du beter dig på kåken säger inte allt om hur du kommer att bete dig ute i samhället.
Citera
2015-07-10, 14:21
Medlem
DinKamrats avatar
http://www.expressen.se/nyheter/hagamannen-far-flytta-hem-till-umea/

Man har ju väldigt svårt att inte se hela det här som en maktgrej, en möjlighet att mentalt spotta sina offer i ansiktet
Citera
2015-07-10, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rekoTyp
Hur länge tror ni att denne man får går fri innan någon tar lagen i sina egna händer och dunkar på fanskapet?

Förhoppningsvis samma dag han kommer ut. Jag hoppas faktiskt att någon släcker honom, hur hemskt det än låter. Han har förstört så många liv och förtjänar inte att leva

Det faktum att han överklagar denna dom får en att undra om han ens insett vad han faktiskt gjort och i hur stor omfattning det är? Är han en psykopat?

Hur som helst så beror detta självklart bara på att han vill träffa sina barn. Han lär inte vara i Umeå med omnejd speciellt mycket. Dessutom har hans fd. fru en ny man och anledningen till att hon besökt honom i fängelset är därför hon åkt med barnen - inget annat som det spekuleras i här ser jag
Senast redigerad av lefty` 2015-07-10 kl. 14:41.
Citera
2015-07-10, 14:26
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
http://t.co/5OBZq53IUC

Han får komma tillbaka till Umeå.

Julklapp redan i juli! Man tackar..
Citera
2015-07-10, 14:29
Medlem
losfers avatar
Alltså i ett fall som detta måste det väl gå att motivera en avlivning? Jag menar att det måste va nog vid nån tidpunkt? Vad är det för fel med dödsstraff? Jag ser inget moraliskt fel. Det är den biten med att man kan göra ett misstag och avrätta en oskyldig och det är givetvis en rejäl tankeställare men man får helt enkelt kräva att bevisen är mycket starka innan dödstraff är aktuellt. Flink, Clark O, Hagamannen och andra grova brottslingar borde alla vara döda sen länge. Jag har inga problem att agera bödel för skälig ersättning.
Nu måste nån vanlig människa plocka honom istället om det ska bli gjort och då lär den personen få sitta inne längre än Niklas fick. Så det lär väl inte bli av. Vansinne.
Citera
2015-07-10, 14:33
Medlem
c0rtexs avatar
"Han har suttit av två tredjedelar utav sitt straff"

1. Varför släpper man ut en sådan här människa efter inte ens full straffperiod? :O
2. Kommer han att begå brott utav liknande karaktär inom en framtid? Svar: förmodligen!

Men den första frågan kvarstår och jag kan inte för mitt liv förstå varför.. Hoppas att typ något medborgargarde tar saken i sina egna händer

PS: du får hårdare straff om du laddar hem en film typ
Citera
2015-07-10, 14:39
Medlem
Hagamannen borde bli staty, få som satt sin hembygd så på kartan som honom.
Citera
2015-07-10, 14:47
Medlem
Citat:
Övervakningsnämnden har beslutat att Niklas Lindgren under sitt första prövoår i frihet inte ska få vistas i Umeå med omnejd. Orsaken är att det bedöms finnas en hög risk att Hagamannen återfaller i sexualbrott och att det kan finnas en stor hotbild mot honom i det geografiska området.
Niklas Lindgren har överklagat beslutet och alldeles nyss kom Umeå tingsrätts beslut - Hagamannen får återvända till Umeå.
Tingsrätten skriver att det är mycket ovanligt att meddela en föreskrift om vistelseort och att en sådan åtgärd inte får ”meddelas endast i syfte att skärpa den villkorliga frigivningen.”

Citat:
Niklas Lindgren överklagade också Övervakningsnämndens beslut att han ska delta i olika behandlingar för att undelätta hans återanpassning i samhället. Hagamannen hävdade i sitt överklagande att deltagandet i behandlingarna skulle vara frivillig.
Den delen av överklagandet lämnar tingsrätten utan bifall.
I stället slår man fast att Lindgren ska genomgå de behandlingar som frivården och socialtjänsten kommer överens om.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21099818.ab
Citera
2015-07-10, 14:49
Medlem
dondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rekoTyp
Hur länge tror ni att denne man får går fri innan någon tar lagen i sina egna händer och dunkar på fanskapet?
När startar bettingen??
Citera
2015-07-10, 15:00
Medlem
Lägger faktiskt ingen skuld på svensk rättsväsende i detta fall.
Känns som att det är svårt att porta honom från en hel kommun.
Det sinnessjuka i detta är ju att karljäveln vill tillbaka dit?!
Förstå när man ska gå och köpa skor med sina barn åsså hittar man Niklas grävandes där bland 34orna. Hade ju känts lite sådär. Kan däremot tänkas att det firas en del i Övertorneå idag.
Det var ju hans andraval.
Citera
2015-07-10, 15:02
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Han släpps i slutet av juli.. Inom två veckor tippar jag på att det händer något, ger det fram till 15 augusti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in