2015-07-10, 12:43
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Därför tänkte väl några SD-desperata moderata PR-konsulter att "vi kör utanförskapet igen och hoppas att debattfokus flyttar från invandringen till det". Men vad är utgångsläget denna gång? Alliansen har regerat i 8 av de senaste 8,5 åren. Det är alliansen som är Göran Persson nu.
Ja, inriktningen är inte bara hopplöst ute, den är också maximalt uttjatad. Vi har ju hört det där till leda. Schlingmann och Reinfeldt gjorde ett stort nummer av utanförskapet i valet 2006. Att "sänka trösklar" och "öka drivkrafter" för att få "fler i arbete" nötte Reinfeldt ut redan då.

Då får man vara bra desperat eftersom det är "utrikes födda" som är Utanförskapet 2.0, så det är som avleda diskussionen om invandringen med att börja prata om migrationen. Det är samma sak. Dubbelfel av Alliansen, om det här är allt dom har inför 2018 så kommer dom inte i regeringsställning då heller.
2015-07-10, 13:09
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En bataljon av SSU'are kommenderades att spamma ner Flashback, men det gick sådär.

Jag kommer ihåg det där. Dom skrev nån vecka innan, "Datum si och så kommer SSU-raiden", och sen slutade det i förnedring, frustration och stängda konton och många papperskorgade trådar. Skillnaden mellan här och alla andra debattarenor i den svenska offentligheten är att här råder total meritokrati.

Sanningsenliga och bra inlägg av debattörer med högt förtroendekapital blir lästa här av lika många eller fler som läser media idag. Det är Sveriges hårdaste, men också viktigaste politiska debatt som förs på dom här forumen. Det spelar ingen roll vilken som säger det, om det är sant och viktigt så blir det läst. I resten av den svenska debatten avfärdas "fel avsändare" direkt. Så det är klart att om man är van med Twitter och Facebook, så blir man frustrerad när floskelhäftet inte fungerar.
2015-07-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, inriktningen är inte bara hopplöst ute, den är också maximalt uttjatad. Vi har ju hört det där till leda. Schlingmann och Reinfeldt gjorde ett stort nummer av utanförskapet i valet 2006. Att "sänka trösklar" och "öka drivkrafter" för att få "fler i arbete" nötte Reinfeldt ut redan då.

Men då ska man beakta utgångsläget. 2006 kände många en stor trötthet på Göran P och sossarna efter att de regerat i 12 år (eller snarare 24 med ett tillfälligt avbrott 1991-1994). Allting kändes grått och stagnerat, det var mycket snack om hur sjukskrivningarna accelererade och hur arbetslösa gömdes undan i statistiken genom att förtidspensioneras. S satt bara av tiden, som trötta och förbrukade förvaltare. Då kom alliansen som en frisk fläkt och snackade om att ta itu med utanförskapet, detta enorma sopberg under Göran Perssons matta. Klart att det kändes som en fräsch start. "Utanförskapet" fastnade och alla pratade om det. Både Reinfeldts motdebattörer och media.

Därför tänkte väl några SD-desperata moderata PR-konsulter att "vi kör utanförskapet igen och hoppas att debattfokus flyttar från invandringen till det". Men vad är utgångsläget denna gång? Alliansen har regerat i 8 av de senaste 8,5 åren. Det är alliansen som är Göran Persson nu. Signalen som sänds till väljarna är att 1) M har inte kommit på något nytt sedan 2006, och 2) eftersom utanförskapet finns kvar lyckades alliansen inte göra något åt det, de förlängde sossarnas senaste 12 år av misslyckad hantering av utanförskapet med 8 år till.

När valet står mellan ett alternativ som byggde utanförskapet och ett annat som byggde det ännu större är det inte så konstigt att väljarna springer till SD, det tredje alternativet som menar att roten till utanförskapet är den huvudlösa invandringspolitiken. Det är den enda nya idén som står till buds. De andra två har nu tydligt deklarerat att de vill fortsätta med mer av samma.

För nyare politiskt intresserade FB så är det här en klockren övergripande beskrivning av läget i Sverige och vad som lett fram till dagens situation.

Jag såg en dokumentär för många år sedan om Berlinmuren. Det visade sig att skolbarnen endast fyra år efter muren revs inte kände till Berlinmuren. Det bara tystades ner i skolan, offentligt, överallt. Lite grann så befarar jag att det är i Sverige också. Barnen blir hjärntvättade av sina lärare under lång tid och som förälder är det en svår balansgång hur man ska prata med sina barn om det här.

Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Jag vet att statsvetare, journalister och forna tråddeltagare tävlat i taffliga föutsägelser om att SDs tak alltid är 2-3% över vad SD har just den dagen (givet att SD nästan alltid befinner sig på rekordnivåer pga tillväxten)

Men jag är nyfiken på att höra tråddeltagarnas gissningar om var SDs tak ligger förutsatt att övriga partiers sk kursändringar fortsätter vara lika menlösa som hittills?

Hur stort kan SD bli i Sverige givet dagens politiska klimat?

Jag tror 60%.
70-80% uppges vilja sänka invandringen, men några kommer aldrig överge 7K. Ännu ser vi bara början på kaoset som stundar, men Malmö ger oss en hint om vad som väntar. Jag kan därmed nu rekommendera Rolf Malms senaste krönika och fortfarande vara OnT. När det här går upp för hela befolkningen så får SD egen majoritet.
http://avpixlat.info/2015/07/10/till-statsministern-2/

Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Håller med dig. För att fortsätta vinna måste SD kontinuerligt anpassa och toppa laget. Då kan man inte leva på gamla meriter. Jimmie är fantastisk men både Rompan och Mattias är i stort sett lika bra med sina för och nackdelar.

Det SD behöver är att få lite mer balans. SD behöver få in en Sara, Ebba eller Alice som kompletterar de tre i toppen och dels så behöver man pensionera Söder och Ekeroth. Jag vet att de senare uppskattas av dem som varit med på resan från början men det är vad jag tycker. Ge dem gärna hedersmedalj och evig pension men håll dem borta från strålkastarna. Skulle inte vara förvånad om det faktum att vi sluppit Söderuttalande bidragit till SD:s fantastiska resa de senaste månaderna.

Jag har inte följt vare sig Söder eller Ekeroth:arna särskilt, men av det jag sett och hört tycker jag Söder får oförtjänt kritik. Han är så vitt jag förstår civilingenjör. Hans språk och kanske tanke är mera vetenskaplig snarare än humanistisk, men av det han säger som jag hört håller jag med honom. Tex fick han rejäla slängar av sleven i vintras när han tog upp jude/same-ämnet. Ingenting av det han sa var ju fel eller osant eller ens till nackdel för judar/samer och ändå blev han jagad, till och med av den annars ödmjuke Salming.
2015-07-10, 13:15
Medlem
Citat:
Så är det. Sossarna har haft "Flashbackhelg" på Bommersvik, klickgrupper & liknande. Man har kört organiserade kampanjer typ "Nu tar vi fighten". En bataljon av SSU'are kommenderades att spamma ner Flashback, men det gick sådär, dom blev frustrerade över att inte andra debattörer direkt vek sig när dom kom med sitt floskelhäfte dom hade fått från ledningen. Det slutade med att dom började hota folk & leva jävel för att sedan bli avstängda.

Sossarna är nuförtiden så långt borta från att vara en genuin folkrörelse att dom tappat kontakten med verkligheten. Dom utgår från att all opinion & alla åsikter måste vara framtänkta i någon kommitté.

Direkt löjeväckande blir det ju när man tittar i den här tråden & andra större trådar på Flashback. Inte fan råder det någon slags konsensus & SD-kärlek här. Snarare så att, förutom att kritisera 7-klövern, så får även SD sina fiskar varma.

Det här handlar om en seriös kritik mot destruktiva samhällskrafter & går betydligt djupare än att vara någon slags "Heja SD"-kampanj.
Som någon annan skrev för ett tag sedan (vem har jag glömt).
"Om Mattias Karlsson hade ringt mig & beordrat mig sluta säga 'neger' så hade jag bett honom fara åt helvete"

Det är dessa strömningar som gör att SD rusar i opinionsundersökningarna, inte någon finurligt organiserad SD-kampanj.

Så uppfattar jag det också. Både tonen mot SD-ledningen och tonen "SD-sympatisörer" emellan utmärker sig inte av ett hjärntvättat flaggviftande utan det är den oro över det befintliga och kommande inrikespolitiska läget som främst aktiverar oss.
2015-07-10, 13:20
Medlem
Citat:
Vid vilken nivå i opinionsundersökningar tror du att detta med att vara "rumsren" blir en icke-fråga?

I Danmark har ju även DF blivit beskyllda genom åren just för att inte vara "rumsrena" (stuerene på danska). Men nu blev Pia Kjærsgaard förste talman i Folketinget, så där får man väl säga att stämpeln bleknat betydligt.

Man kan ju vända på frågan och undra hur länge SD kommer att ha ett sexigt anti-etablissemangsrykte. Hur länge har man street cred som populister som står på vanligt folks sida mot makten och inte ÄR maktens nya ansikte?

För det är olika sidor av samma mynt - om det finns en enorm växtkraft hos ett demoniserat parti för att det ses som en radikal utmanare till ett korrupt, demoniserande etablissemang, ja då upphör ju lockelsen när partiet ses som en del av etablissemanget.

Vilket samtidigt innebär att det är "rumsrent" - och tappar sin konkurrensfördel.

Faran för SD är alltså aldrig att misstros av journalister, tyckare och politiker som folket i sin tur misstror och i allt högre grad föraktar, i ljuset av samhällsförändringen.

När partiet väl etablerat sig i samma spann som M och S och rentav är störst, så är det nog så att man själv har erövrat stora enklaver av landet där anhängarna har åsiktshegemoni. Samtidigt som det "offentliga samtalet" blir mer respektfullt i tonen mot exakt samma personer man nyss hånade.

Då kommer trevare i stil med det Bergakungen försöker i den här tråden: "SD har ju kommit långt i sin förändring till ett rumsrent parti genom sin anpassning till rådande, anständiga spelregler". Ett narrativ som också passar karlssonistas som använder en godtycklig "nolltolerans" som maktinstrument internt och hemskt gärna vill få chansen att sitta ned i den mysiga TV-soffan. Men som inte är sannare för det.

Där är vi ju redan, men 20-procentsgränsen är mycket viktig, liksom silvermedaljen när M passeras och slutligen guldet. Bara det faktum att SD och "största parti" diskuteras som koncept är oerhört legitimerande i den enda opinionsbildning av vikt som sker för SD: den mellan vardagsmänniskor ute landet som inte har med partiets organisation att göra.

Då är "rumsrenhet" eller salongsfähighet plötsligt ett tveeggat begrepp: SD har inte folkets uppdrag att vattenkamma sig och släppas in i salongen - mandatet är att möblera om.
2015-07-10, 13:26
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Jag vet att statsvetare, journalister och forna tråddeltagare tävlat i taffliga föutsägelser om att SDs tak alltid är 2-3% över vad SD har just den dagen (givet att SD nästan alltid befinner sig på rekordnivåer pga tillväxten)

Men jag är nyfiken på att höra tråddeltagarnas gissningar om var SDs tak ligger förutsatt att övriga partiers sk kursändringar fortsätter vara lika menlösa som hittills?

Om Alliansen börjar samarbeta 34 %, om DÖ består +50 procent.
2015-07-10, 13:34
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Då är "rumsrenhet" eller salongsfähighet plötsligt ett tveeggat begrepp: SD har inte folkets uppdrag att vattenkamma sig och släppas in i salongen - mandatet är att möblera om.

Jag tror SD är införstådda med det här mandatet. Jag hittar inte länken nu, men i SVT i förra årets intervju från Almedalen var det prat om "accepterad av etablissemanget". Då sa Åkesson ungefär att "Jag vill inte vara en del av det här etablissemanget, jag vill ha ett nytt etablisemang". Vidare så fick Åkesson frågan vilken han föredrog som statsminister, Löfvén eller Reinfeldt, varpå svaret kom blixtsnabbt.... "Åkesson".

I årets almedal så svarade Karlsson lika till Aftonbladet på regeringsfrågan. S eller M? SD blev svaret, så jag har uppfattningen att SD har sitt mandat klart för sig. Möblera om. Ju mer desto bättre.

Jag hittar inte intervjun på Youtube nu, ska se om jag kan hitta den nånstans.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-07-10 kl. 13:36.
2015-07-10, 13:38
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Sanningsenliga och bra inlägg av debattörer med högt förtroendekapital blir lästa här av lika många eller fler som läser media idag. Det är Sveriges hårdaste, men också viktigaste politiska debatt som förs på dom här forumen. Det spelar ingen roll vilken som säger det, om det är sant och viktigt så blir det läst. I resten av den svenska debatten avfärdas "fel avsändare" direkt. Så det är klart att om man är van med Twitter och Facebook, så blir man frustrerad när floskelhäftet inte fungerar.

Tråden håller otvivelaktigt mycket hög nivå vad gäller vitalitet, engagemang, insikter, kunskaper och intellekt!

Man kan exempelvis jämföra med såssarnas s-bloggar.se för att få full visshet om att så är fallet!
2015-07-10, 14:26
Medlem
lirareflashbacks avatar
Underbar ledare av Jenny Sonesson i Dagen Industri!
http://www.di.se/artiklar/2015/7/9/ledare-m-bor-visa-ledarskap-i-migrationsfragan/

"En Novusmätning från slutet av juni visar att fler än åtta av tio svenskar tycker att politikerna inte tar invandringsfrågan på tillräckligt stort allvar. Sverige har det mest omfattande flyktingmottagandet i hela EU och OECD."

"Hur länge flyktingmottagandet på dagens nivåer ska finansieras är en oundviklig fråga. Är det med mindre välfärd eller högre skatter? Hur ska ekvationen ska gå ihop? Sverige har brist på lärare, vårdpersonal och socialarbetare. Bostadsbristen är skriande. När befolkningen plötsligt växer ökar trycket på välfärden ytterligare. Det tar år att lösa flaskhalsarna, även om staten skjuter till pengar.

Majoriteten av flyktingarna är inte högutbildade samtidigt som Sverige har lägst andel okvalificerade arbeten att erbjuda i hela EU."

Skont att verkligheten slapps fram mer och mer i nyhetsmedia!
Tror stenhart pa over 20% i, av samhallet accepterade OU's, innan sommaren ar slut.
2015-07-10, 14:40
Medlem
orrtupps avatar
Personligen håller jag både Jomshof och Karlsson högre än Åkesson i media, lite orättvist kanske då Åkesson har gjort ett hästjobb under lång tid och fått utstå oerhört mycket hot och hat, men jag tycker att han blir svarslös och osäker när han pressas av journalister. Karlsson och Jomshof klarar sig bättre och framstår alltid som sympatiska och särskilt Jomshof verkar vara så oerhört ärlig, att han inte har något övers för islamism hymlar han inte med och han är bra på att motivera varför på ett självklart sätt, vilket gör hans ställningstagande svårt att bemöta på ett trovärdigt sätt.

Mitt råd är att låta Karlsson och Jomshof sköta intervjuerna och debatter och låta Åkesson hålla tal och verka inför medlemmarna, jag tycker att Åkesson har fått sin beskärda del av hat, nu bör han få kamma in lite uppskattning ifrån medlemmarna.
Senast redigerad av orrtupp 2015-07-10 kl. 14:43.
2015-07-10, 15:45
Medlem
Richard Jomshof är nog den näst bästa politikern från SD, bästa är såklart Jimmie Åkesson.
Linus Bylund får vi heller inte glömma bort, mycket bra politiker.

När kommer opinionsundersökningen från Sentio?
Senast redigerad av 733215 2015-07-10 kl. 15:56.
2015-07-10, 16:07
Medlem
Citat:

Den frågan svarar framförallt Moderaterna och Socialdemokraterna för.
De kommer att tvingas att ändra sin utopiska massinvandringspolitik,det är bara en fråga om hur lång tid det tar för dem.
Ju längre de väntar,ju större kommer SD att bli.

Ändrar sig inte sjuklöverpartierna så kommer till slut ingen etnisk svensk att rösta på dem längre.
Så stor är massinvandringens inverkan på nationen och så stor är polariseringen i frågan.

Taket torde således ligga väldigt nära den etniskt svenska delen av befolkningen plus de invandrare som också vill bo i en nation med någorlunda ordning och reda gällande välfärd och ekonomi.

Taket för SD ligger över 60 procent utifall sjuklövern inte ändrar sin massinvandringspolitk...radikalt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in