2015-07-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du måtte väl inse att om SD:s väljarkår (väljarna är politikernas verkliga huvudmän i vår representativa demokrati) plötsligt består av väljare med grundläggande borgerliga värderingar, antingen av moderat- eller högersosse-modell, så kommer SD att förändras. Det går naturligtvis bra att inbilla sig att SD alltid EGENTLIGEN varit ett vanligt, borgerligt parti, om man vill det.

Om SD:s ledning får ett förtroende i storleksordningen 15-18 % i ett verkligt val men inte följer sina väljares vilja får man ju bara den enda chansen.

Väljarnas vilja är främst att minska invandringen........SD är inte något tokliberlat högerparti, jag skulle vilja påstå att i välfärdsfrågor så står SD (fr a SDs väljare) närmare S än M.
2015-07-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
När ett parti ökar med tre procentenheter i en enskild mätning så utgår man från att hälften är rent brus, men i SD:s fall kan det mycket väl vara korrekt. Om ökningen var mindre än en procentenhet så borde brusfaktorn leda till att åtminstone något institut visade fallande stöd men nu har de senaste tio mätningarna eller så visat på rekord.

Allt tyder på att proppen är ur och att vi kan se ett massivt flöde av väljare från alla partier till SD på rekordtid. Den 21 september lägger regeringen fram sin höstbudget som alliansen ska låtsas opponera emot och denna ovärdiga komedi kommer att generera ytterligare väljarflykt.

Jag vill minnas att SD ökar med 2-3 procentenheter i ytterligare några undersökningar....så sannolikt stämmer detta; SD kan vara inne i en enormt expansiv fas.
2015-07-09, 21:22
Medlem
flyer1s avatar
Demoskop.
Moderaterna tappar nämligen 3 procentenheter och landar på den sämsta siffran sedan valet 2014, 23,1 procent. Samtidigt ökar Sverigedemokraterna med lika mycket och visar upp den starkaste siffran någonsin, skriver Expressen. SD har nu 18,7 procent av väljarna enligt opinionsundersökningen och har på så sätt mer än halverat avståndet till Moderaterna på bara en månad.
2015-07-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompelicious
Jag tror också att en del av förklaringen till SDs ökning är den strategiska positionen som partiet har valt. Åkesson o co har gjort ett fantastiskt jobb med att banka in att SD är ett mittenparti och har en socialkonservativ grund.
När t.o.m. alliansen placerade SD till vänster om MP gjorde de det för att skrämma sina väljare att tro att SD är mer vänster än de är. Men jag tror snarare att det är bra för SD att inte bli allt för utpekat som ett "högerextremt" parti. Fler och fler börjar uppfatta SD som ett brett mittenparti som har en verklighetsförankrad politik för vanliga människor.
De har mycket goda möjligheter att som stort parti i mitten plocka från höger och vänster. SD har ju faktiskt en politik som gynnar de flesta svenskar. Partiet har gått från att vara ett parti för en viss klick människor till att bli en folkrörelse. Politik handlar så mycket om förpackning, och SD har gjort ett strålande jobb.
Det är en härlig känsla att se hur SD normaliseras mer och mer för varje dag som går. Ökat stöd i OU bidrar till detta, och man får heller inte glömma att SD som parti även blir bättre och bättre tack vare den politiska erfarenheten.
Politiken har verkligen blivit mer intressant med SD i riksdagen

Just detta var ett intressant experiment om alliansen satte SD i mitten eller till vänster så kan de inte komma med fascistanklagelser.
2015-07-09, 21:26
Medlem
Jag tror att SD kan fortsätta locka över moderater i relativt oförminskad takt. Det baserar jag på följande analys:

1. Det finns massor av moderater som tror att SD ökar om man närmar sig deras politik. Kent Persson är övertygad om att det stämmer och raketforskaren Bodil Sidén i MUF tror samma sak:

Citat:
En stilla undran: har opinionen för M gått upp och SD ner sen M föreslog temporära uppehållstillstånd? Nej, just det.
Den här "folk väljer originalet före kopian"-analysen är felaktig på två sätt. För det första är det inte SD som är originalet, det är M och S. Deras invandringspolitik från förr är originalet (hjälp i närområdet = M, ta emot endast kvot- och konventionsflyktingar = S). När de nu har övergett den och gått över till MP-politik så rusar väljarna till kopian SD. Det går således utmärkt för en kopia att sno från originalet.

Denna felaktiga analys kommer att göra M fortsatt osäkra på vilken väg de ska gå, vilket gör att de kommer att fortsätta komma med skambud som väljarna förkastar och går till SD istället.

2. M har inga nya idéer. De fortsätter tala om "(det nya) utanförskapet" som ska mötas med "sänkta trösklar", "stärkta drivkrafter" och "fler i arbete". Inget nytt sedan valrörelsen 2006 med andra ord. Väljarna genomskådar det där och ser att M vill göra samma som de gjorde i 8 år och som ledde oss hit. M är bara en PR-apparat som tror att nyckeln till framgång är att sprida en massa begrepp. Det funkade för Reinfeldt men nu är det andra tider, verkligheten bankar på dörren och väljarna vill ha ett riktigt, ärligt samtal, inte propaganda. Problemet förstärks av roboten Batra som bara kör PR-tugget och är helt inkapabel att föra ett ärligt samtal med ord som kommer från den tänkande delen av hennes hjärna.

3. M kommer att fortsätta stöta bort pålitliga kärnväljare (gammelmoderater) till SD och KD, och byta dem mot väljare som de varje dag måste slåss om med S, MP, C och FP. Då blir man till slut ett parti utan kärnväljare, som FP. Ett parti som måste hållas vid liv med konstgjord andning genom olika opportunistiska utspel. Det bygger ingen trygg grund. Dessutom har de kraftigt underskattat andelen invandringskritiska M-väljare. De består ingalunda av bara några "gammelmoderater", de är i överväldigande majoritet. Som SOM konstaterade 2012: Ta emot fler flyktingar = Bra förslag: 12%,
Dåligt förslag: 57%, tyckte M-väljarna. Den siffran säger egentligen allt om väljarströmmen till SD, men M är så hjärntvättade numera att de inte kan tolka information som inte stämmer med önskedrömmarna.

4. M svämmar över av nymoderater som faktiskt vare sig kan, eller vill, strypa invandringen. Även om partiledningen skulle piska dem att säga det så skulle de inte känna sig bekväma med det, de skulle inte kunna föra debatt där de driver åsikter de inte har. De kanske kan läsa in sig på några fraser från PR-byrån men de kan inte föra djupare resonemang om det utan att snubbla hela tiden.

5. MUF kommer att gå i högljudd opposition mot partiledningen och sända signalen till väljarna: Vänta bara några år tills vi tar över, då ska allt det här med restriktiv invandring bort och vi ska gå tillbaka till Reinfeldts öppna hjärtan-linje.

Så än så länge bedömer jag att det är goda tider för SD och att M kommer att fortsätta den förnedrande vandringen tillbaka till Bo Lundgren-nivåer under 20%. Däremot tror jag att KD kommer att öka, men även detta kommer att ske på M:s bekostnad.
2015-07-09, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storus Pittus
Om jag fick önska så skulle jag vilja se en ou med resultaten nedbrutna efter kön. Är det möjligt att sd redan nu är större än s eller m bland män?

/SP

Ytterst sannolikt....i synnerhet bland etniskt svenska män!
2015-07-09, 21:38
Medlem
cutlerjrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1126
Som vissa skriver här så har det absolut hänt något ja. Bland män märker jag det.

Bara senaste veckan har jag pratat med flera rätt nya bekantskaper, om allmänna saker och väldigt fort har det kommit upp saker om invandringen. Det här är alltså personer som inte har en aning om var jag står i frågan. Dom säger öppet och utan omsvep nu att dom inte vill vara i ett visst område egentligen, för att det är så mycket invandrare där. Dom säger öppet och utan omsvep att det är ett problem för dom.

Bland män är det absolut proppen ur! Särskilt äldre män. Äldre kvinnor kan jag tänka mig också. Fast dom är nog pensionärer. Männen jag avser är i 50-60-årsåldern som är mest öppna med sin kritik.

Det är kul att se, för många av dom här äldre personerna är riktigt tuffa och böjer sig inte för att säga vad dom tycker och att säga ifrån om dom tycker något är fel. Jag har sett det vid demonstrationer, i valrörelsen när Jimmie höll tal, mot stökiga invandrare. Äldre personer med rullatorer som vågar säga ifrån ordentligt och inte finner sig i vad som helst. Det är häftigt att se, för dom är ju i ett underläge egentligen om något skulle hända. Yngre människor ser jag ytterst sällan göra sådant som att konfrontera vänsterpack och invandrare på plats.

Ja det märks tydligt vilken skillnad det blivit efter valet. På Facebook ser jag knappt någon längre som delar SD-kritiska eller invandringspositiva artiklar. Det gjordes det på ett helt annat sätt innan valet.

Nu är det snarare MP alla är emot och idiotförklarar. Säger man att man röstar MP idag betraktas man som en fullständig idiot, med all rätt.
2015-07-09, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Partiledningen har dock visat att de håller gamla tokmedlemmar stenhårt i örat! Ett oförsiktigt uttalande så är det foten i röven omgående. Sannolikt har uteslutningarna gjort att många vågar sympatisera med SD.

Ingenting av det du skrivit är ju inte sant.

Gamla tokmedlemmar?
Kasselstrand och Hahne är unga!

Ett oförsiktigt uttalande ... foten i röven omgående?
Finns väl en del partiledningsvänliga som kommer undan med mycket värre saker än de utsparkade.

Uteslutningar har gjort att många vågar sympatisera med SD?
Inte en chans! SDs ökning speglar tillståndet i landet och frustrationen över framtiden och besvikelsen över 7K och inte SDs interna maktstrid.

Fel på alla punkter. Ibland håller jag med dig ujhs och ibland inte. Det fanns inget handfast överhuvudtaget som förklarar att Karlsson och Johmshof agerade som de gjorde, men inte ens det är viktigt. Det är med den informationen vi har smolk i bägaren, men trots allt en icke-fråga. Det enda som är av avgörande betydelse är att massinvandringen upphör och att vissa grupper självmant eller med tvång lämnar landet så att Sverige och svenskarna kan få tid att läka.
2015-07-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Väljarnas vilja är främst att minska invandringen........SD är inte något tokliberlat högerparti, jag skulle vilja påstå att i välfärdsfrågor så står SD (fr a SDs väljare) närmare S än M.
Ligger rätt i tiden. Det är den nya brittiska konservatismen, sägs det här:
http://www.svd.se/den-nya-brittiska-konservatismen/om/larsson-laser

Thatcherismen är död, nu satsar de konservativa på större statsapparat och mer välfärd. Alliansen i Sverige har helt enkelt inte hängt med, de lever kvar i 90-talets glada liberalism. Den som nästan raderades ut i det brittiska valet. De konservativa skrällde istället och deras nya politik som beskrivs här låter förvillande lik... socialkonservatism. Så de kanske behöver ompröva det där med att SD är "vänster" bara för att de värnar välfärden istället för att satsa på marknadsliberalism. Konservatism handlar ju trots allt om att bevara samhället i det skick folk är vana vid, och i post-socialdemokratiska Europa är välfärden ett av de inslag folk vill konservera.
2015-07-09, 21:53
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Ett urval på 1000 intervjuer är tillräckligt för att det ska bli statistiskt säkerställt. Så antalet är det inget fel på, hur de gjort urvalet är dock en annan parameter, men det säger du inget om dock.

Visst påverkas osäkerheten i OU av hur urvalet görs och, framförallt, hur data efterarbetas. Men - vilket har konstaterats tidigare i tråden - i de fall siffror anges för statistiskt säkerställda förändringar mellan OU (och för enskilda felmarginaler) hos bla Sifo och Demoskop indikerar de i princip alltid ett enkelt slumpmässigt urval utan variansreducerande poststratifiering. Oavsett om detta är en medveten eller omedveten förenkling från OIs sida är det ändå så att antalet intervjuer är den viktigaste parametern för att minska osäkerheten.

Att beskriva förändringar i opinionen med hjälp av statistiska tester som försöker avgöra om OU från två på varandra följande månader skiljer sig åt är en mycket begränsad metod i sig. Den är definitivt inte meningsfull med 1000 intervjuer. Enligt min partimodell, och även enligt status.st's siffror, så har SD ökat ca 1 pe som mest mellan två månader. Detta är alltså en av de snabbaste utvecklingar som något parti någonsin haft och inte ens det är man i närheten av att kunna fånga med denna typ av tester.

Lösningen till att förstå opinionsförädringar ligger i att på lämpligt sätt väga samman OU från fler OI, samt att titta på längre tidsserier än bara från månad till månad.
2015-07-09, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

F ö bör man nog vara försiktig med att underskatta Åkessons insats i Palmedalen!

Håller med, jag hör till dom som gillade talet. Barn och familjefrågor är rätt tänkt när det gäller breddning av politiken, men man kan undra varför SD inte väljer att också/istället satsa på skolfrågan, den fråga som väljarna tycker är absolut mest viktig. Varför till exempel inte driva förstatligandet av skolan lite hårdare?
2015-07-09, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
Om man ponerar att modellen stämmer ner på tiondelen av en procent, så har de tre stora partierna idag:

S: 27.2%
M: 26.1 %
SD: 20.8%

vilket innebär att SD behöver ta 2.5%-enheter direkt från S, och 1.4%-enheter direkt från M för att resultatet ska bli:

S: 24.7%
M: 24.7%
SD: 24.7%

Ja, och även om modellen är lite fel så är det ändå nära. Finns fortfarande en enorm potential att ta väljare från både S och M!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in