2015-07-09, 16:44
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag tror att skedet vi nu är inne i är ett vertikalt, kollektivt avståndstagande från de smältande partierna.

Det är verkligen inte en fråga om en opinionsbildning uppifrån-ned från SD som vinner en väljare i taget. Istället är det väljarna själva som allt mer öppet bildar en ny konsensus över köksbordet, grannhäcken, i fika- och väntrummet. Hos däcksfirman, på kondiset, badstranden, med människor man kallpratar med på en rastplats.

Det här är en process jag beskrivit tidigare, som jag tror nått en kritisk massa. En organisk gräsrotsgrej som ligger utanför folkuppfostrarnas och opinionsbildarnas makt och räckhåll. Alla vet mycket väl vad vi förväntas tycka, men märker att vi inte är ensamma om att inte hålla med - och då är propagandans makt bruten.

Det är nu de vita fläckarna på kartan börjar växa på allvar och en ny sorts utanförskapsområden blir no-go zoner för det döende politiska paradigmet. Dessa förlorade lokaliteter och kollektiv kommer sedan med tiden bilda ett nytt svenskt innanförskap. Inte på grund av eller tack vare SD, utan som en mångkulturell mognadsprocess som SD profiterar på.

Just det, budkavlen går och svensken går till valurnan när man vill ha förändring.
7k lever i en bedräglig ouppnåelig villfarelse och har ingen aning om att det kollektiva medvetandet har aktiverats.
Det vi anar och som pågår under ytan kommer att tvinga fram förändringar.
Såå jä-la mesiga som vissa vill påstå är inte svensken och vi har fortfarande makten att tillsätta och avsätta, nu finns ju dessutom ett nytt alternativ.
Cirka hundra år sedan det sist begav sig, dags igen!
2015-07-09, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du måtte väl inse att om SD:s väljarkår (väljarna är politikernas verkliga huvudmän i vår representativa demokrati) plötsligt består av väljare med grundläggande borgerliga värderingar, antingen av moderat- eller högersosse-modell, så kommer SD att förändras. Det går naturligtvis bra att inbilla sig att SD alltid EGENTLIGEN varit ett vanligt, borgerligt parti, om man vill det.

Om SD:s ledning får ett förtroende i storleksordningen 15-18 % i ett verkligt val men inte följer sina väljares vilja får man ju bara den enda chansen.

Att börja med det fetade: Så har det sannerligen inte varit, men bör bli.

Sedan är det ju intressant nog så att ditt narrativ också till stor del är SD-partiledningens - vilket inte gör berättelsen mer sann. Det som leder till SD:s genombrott är inte Jimmies person, Mattias ideologi, om toleransen påstås vara noll och svenskheten öppen.

Och vad det gäller skalan höger-vänster: Vilken sorts kurder är det som slåss mot IS? Vad har Dalai Lama för syn på skattetryck och bidragsnivåer? Är den judiska staten höger eller vänster? Var det längtan efter vinster i välfärden som fick en est att blockera vägen för en sovjetisk tank?

Svenska folket är inte nationalistiskt till sin karaktär - men håller på att bli. Det är en normal följd av att hastigt hamna i en mångkulturell statsbildning, även om många skönandar vill inbilla sig motsatsen.

SD är för övrigt i den lyckliga position att både kunna lova sänkta skatter och förbättrad välfärd, eftersom deras budgetar inte tyngs av svensk humanitär stormakts motstvarighet till Sovjetunionens militära utgifter.
2015-07-09, 17:11
Medlem
Europes avatar
Om jag tillåter mig att gå på ren magkänsla, så skulle jag påstå att fördämningarna håller på att rämna. Jag bygger den magkänslan endast på det generella intrycket från nätet. Ett bra exempel är att det åtminstone i mina kretsar har blivit märkligt tyst kring de tidigare åsiktspoliserna och det är knappt några som ens vidarebefodrar de tidigare dagliga snyft- och agitationskrönikorna från svensk ljugmedia som skrivs för att stödja sjuklöverregimens politik inom asylpolitik och mycket annat. Jag kan inte ens minnas när jag senast såg att någon postade en pamflett baserad på den statsstödda postmarxistiska verklighets- och problembeskrivningen.

Samtidigt märks detta även i nätdiskussioner på olika håll, där man generellt inte är anonym, att folk inte bara öppet kritiserar den rådande politiken och överideologin, utan det uttrycks inte sällan ironiska och sarkastiska kommentarer av det slag som tidigare bara var vanligt på Flashback forum. Inte minst finner jag en påtaglig vrede hos en del, inte minst sådana som jag gissar inte alls har varit lika länge kritiska till Sjuklöverregimen och det svenska etablissemanget, utan har börjat bli allt mer frustrerade och ifrågasättande senaste året (något som i och för sig verkar få lite stöd i Sifos mätning och ett par andra mätningar om attityder). Jag har märkt att jag själv t.o.m. har börjat uppskatta när folk i sådana diskussioner drar fram saker som tidigare retade gallfeber på mig, som t.ex. "vita kränkta män" (helst som en förkortning). Det blir ett öppet mål för att grundligt såga dem längs fotknölarna för att de endast klarar av att framföra rasistiska förolämpningar och (med förkortning) dessutom utgår ifrån att alla delar deras kännedom om de psykotiska och internationellt endast för några få sekter typiska vanföreställningarna, samt vad det rimligtvis säger om den intellektuella nivå de själva befinner sig på (då dessa typer i regel idiotförklarar alla andra). När de har fått börja med att urskuldra sin rasism, så fungerar deras huvudsakliga argumentationsteknik, att peka ut alla som inte yrar med dem som rasister och nazister, betydligt sämre (för att inte säga alls). Jag har sett flera diskussioner där det i regel är de regimlojala och politiskt korrekta som efter de första slagorden tystnar helt, eftersom de blir sakligt och grundligt sågade längs fotknölarna.

Nu kan det i och för sig finnas en kraftig snedfördelning över vad jag ser på nätet, då jag så klart följer grupper och diskussioner utifrån mina egna behov (och inte sällan är det jag som står för sågandet i sådana diskussioner). Men oavsett om man bör ta sådana intryck med en nypa salt, så har det definitivt skett en märkbar förändring senaste året i min omgivning (som dessutom är kraftigt överrepresenterad av typiska PK-stockholmare).

Ovanstående får mig att undra om detta, i den mån det skulle gå att generalisera, kommer att börja märkas även angående den omtalade oviljan att ange att man skulle rösta på SD, även när det gäller undersökningar som utförs med telefonintervjuer. Jag har onekligen fått bilden av att det börjar koka lite här och där, samt i den mån det finns verkligen förbannade människor som inte ens håller tyst i det verkliga livet, så tror jag att "skämsfaktorn" väger lätt och oron för åsiktsregistrering lär ju redan minska desto mer folk blir varse om att SD är på väg att bli Sveriges största parti. I vilket fall är resultatet i senaste Demoskops mätning anmärkningsvärt högt för en undersökning endast utförd med telefonsamtal. Nu vet säkert i stort sett alla att en mätning i sig inte säger något, men det kan kanske vara värt att hålla ett öga på om skillnaderna i resultat mellan telefon- och nätbaserade mätningar kommer att börja minska.

Men som sagt, ovanstående om jag väter fingret och håller upp det för att se vart vinden verkar blåsa, samt utifrån min generella magkänsla. Ta det för vad det är.

Edit: Sedan har det i och för sig skett en viss utrensning i min vänlista på Fejan genom att jag snabbt har tagit bort dem som ber att alla som röstade på SD tar bort dem från vänlistan, samt föga förvånande har en rad vänsterextremister, feminister och PK-människor tagit bort mig. I förbigående är det intressant att det beror på min egen kritik och uppmärksammande av vansinnigheterna och lögnerna i Sverige (något som jag har sysslat med i åratals), samt inte sällan att jag skämtar och driver med dem, inte att jag skulle ha på något sätt främjat eller pläderat för SD. Detta har så klart viss inverkan på vad jag ser att andra lägger upp.
Senast redigerad av Europe 2015-07-09 kl. 17:20. Anledning: Edit
2015-07-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Är industriarbetare själv och kan intyga att folket flyr i DRIVOR från S just nu! Det går oerhört snabbt och även om de kan dölja det ännu så finns inga tvivel om att det mycket mycket snart kommer vara full panik i S. Arbetarna är fly förbannade och även de mest övertygade facksossarna börjar vackla när invandringen kommer på tal på rasterna. S är slut som arbetarnas parti...inga som helst tvivel om saken.

Riktigt kul att höra. Information direkt från fältet är ovärderlig.

Hur ser du och dina kollegor på hur facket agerar gentemot SD-aktiva. Talas det om att fackmedlemmarna ska rösta in SD-folk på nyckelpositioner och ändra tex LO inställning till S och SD i främsta hand?

Nämns SDs toppsiffror på +20% i fikarummen, dvs följer dina kollegor alternativmedia eller kör de bara på sunt förnuft.
2015-07-09, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Nu är Fridolin "djupt oroad" efter demoskops mätning.
Nya taktiken:
Nu skall han inte längre "ta debatten" för det gick ju inte så bra.

"Vi måste bryta dansen runt Sverigedemokraterna och berätta vad vi själva står för i stället"
Ingen insikt att väljarna inte gillar "vad vi själva står för"

Precis. Fridolin fattar inte att folk redan vet vad det är för politik MP står för. MP har fått gräddfiler i media och har i många år kunnat föra fram sitt budskap oemotsagt. Men för all del GF, berätta mer!
2015-07-09, 17:44
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Ett urval på 1000 intervjuer är tillräckligt för att det ska bli statistiskt säkerställt. Så antalet är det inget fel på, hur de gjort urvalet är dock en annan parameter, men det säger du inget om dock.

1000 intervjuer är sannolikt absolut minimum och förutsätter att mätningen är absolut statistiskt vetenskapligt korrekt genomförd. Så är naturligtvis inte fallet särskilt med beaktande av bortfallet - som givetvis sänker säkerställandes och trovärdigheten!

Valmanskåren består f n av cirka 7,3 miljoner personer med cirka 86 % deltagande i valet.

Inte desto mindre är det glädjande att SD går framåt och slår rekord på löpande band!

F ö bör man nog vara försiktig med att underskatta Åkessons insats i Palmedalen!
2015-07-09, 17:47
Medlem
Det som kan visa sig vara avgörande för SDs chanser att redan till nästa kalenderår vara största svenska politiska parti torde vara höstbudgeten.

Den MÅSTE vara en veritabel rysare för Löfven att ta tag i.Å ena sidan har han folkopinionen som nu vänder sig emot hans politik i allt snabbare omfattning.
Å andra sidan skall han försöka baansera det vetalösa kommunistpartiet samt det extremistiska och nu närmast panikslagna Miljötalibanerna.

Alla kommer att kräva genomslag i höstbudgeten.Lägg som sista lök på laxen för hela sjuklöverjuntan att borgarna pressas av inhemsk partiopinion gäller DÖ..som innebär att Löfven inte kan lägga en för vänsterextremistisk budget och fältet kan ligga vidöppet för SD framåt höstkanten.

Sossarna befinner sig i en nära nog omöjlig politisk situation.

Bara för SD att fortsätta casha in i accelererande takt.

Folk får nog.
2015-07-09, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du måtte väl inse att om SD:s väljarkår (väljarna är politikernas verkliga huvudmän i vår representativa demokrati) plötsligt består av väljare med grundläggande borgerliga värderingar, antingen av moderat- eller högersosse-modell, så kommer SD att förändras. Det går naturligtvis bra att inbilla sig att SD alltid EGENTLIGEN varit ett vanligt, borgerligt parti, om man vill det.

Om SD:s ledning får ett förtroende i storleksordningen 15-18 % i ett verkligt val men inte följer sina väljares vilja får man ju bara den enda chansen.

För det första, varför skriver du att SD har 15-18% när majoriteten av de senaste OU indikerar +20% när deras tidigare felfaktor korrigerats?

Vilka säger att SD alltid varit ett vanligt borgerligt parti? Jag själv är gammal moderat, från en blå släkt. Jag ser inte SD som ett borgerligt parti. Jag märker att jag har mer gemensamt med tidigare gamla sossar, tidigare KD:are, till och med tidigare kommunister där vi alla samlas och enas under SDs politik än vad jag har med de i min familj som fortfarande röstar M.

Vi som vaknat och insett att den politik som förts senaste 30 åren, mycket i det dolda, kommer vara förödande för Sverige, svenskar och för framtida generationer både i sammanhållning, välfärd, trygghet, pensioner osv. När min familj ser samma sak kommer de släppa M som en död fisk. Jag utgår från att det är likadant i de andra partierna.

Om något med SD förr och nu så är det väl snarare att det som de varnat för och försökt lyfta på dagordningen har de haft mer rätt i än någon kunnat ana.

Ditt svammel om att SD med hårdhandskarna kastat ut nazister nu i våras är bara ... svammel. Det var tydligt att det var en intern maktstrid.
2015-07-09, 17:49
Medlem
Utvecklingen av medelvärdet på status.st sedan valet:

13,5
12,9
14,8
14,5
15,1
16,0
16,4
17,4

Upp 4% även om man väger in sänken som Skop, Ipsos, Sifo och SCB.

Skop, Sifo och Ipsos har hittills aldrig kommit i juli. Därför blir juli en sammanvägning av Novus, Demoskop, Ipsos, Sentio, YouGov och Inizio.

Om man leker med tanken att alla de nämnda instituten (utom Demoskop) ligger kvar på oförändrad siffra sedan juni, blir genomsnittet 19,4. Det räcker med små ökningar hos Novus, Ipsos, YouGov och Inizio för att passera 20 i medelvärde.

I maj var 20 ett hägrande mål, i juni sprängde två mätningar drömgränsen på samma dag och i juli finns chansen att medelvärdet för fem mätningar passerar 20.

Dags att staka ut nya mål att se fram emot, alltså:

1. Första mätningen där SD blir näst största parti
2. Första mätningen där SD får över 25%
3. Första mätningen där SD blir största parti

Dessa tre är inom räckhåll innan årets slut. Näst störst i Sentio eller YouGov kan komma när som helst. Mål nummer 2 och 3 nås sannolikt samtidigt, eftersom ökningen till 25% kommer att ha skett mestadels på bekostnad av de två partier som just nu ligger runt 25%.

Nya mål efter det:

1. Första poll-of-polls där SD blir näst största parti
2. Första poll-of-polls där SD får över 25%
3. Första poll-of-polls där SD blir största parti

Sista, svåraste målen:

7. Första mätningen där SD blir större än ett av blocken
8. Första poll-of-polls där SD blir större än ett av blocken

Efter det finns det inga roliga OU-milstolpar kvar, om man inte fantiserar om att SD ska nå över 50% då.
2015-07-09, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Problemet är dock att de inte kommer att berättar exakt vad de står för. Utan istället en förvrängd utopisk bild av det. Man blir orolig över huruvida de går på ännu hårdare med propagandan härefter. Någon självinsikt verkar inte finnas att hitta. Det är allt eller inget som gäller.

Inte heller förvånande att KD går framåt näst mest efter SD. Det torde vara ytterligare en alarmklocka för de andra partierna men ikke. Det viktigaste är att utlänningar ska få sitt första jobb

Dessvärre tror jag inte ens det är sant. Det viktigaste är att så många utlänningar som möjligt kommer hit och blir försörjda av svenskarna. Snacket om "första jobb" är lika trovärdigt som FP språktest.
2015-07-09, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Efter det finns det inga roliga OU-milstolpar kvar, om man inte fantiserar om att SD ska nå över 50% då.

Jo. Du glömde
mp<4%
2015-07-09, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Just det, budkavlen går och svensken går till valurnan när man vill ha förändring.
7k lever i en bedräglig ouppnåelig villfarelse och har ingen aning om att det kollektiva medvetandet har aktiverats.
Det vi anar och som pågår under ytan kommer att tvinga fram förändringar.
Såå jä-la mesiga som vissa vill påstå är inte svensken och vi har fortfarande makten att tillsätta och avsätta, nu finns ju dessutom ett nytt alternativ.
Cirka hundra år sedan det sist begav sig, dags igen!

Lika jobbigt som det varit för de första SD:arna, lika jobbigt kommer det vara för de sista PK:arna.

Jag har noterat när jag varit och handlat att flera svenska föräldrar med eller utan svenska barn kommer med arabungar - sannolikt ensamkommande "barn". Hur ska de stå ut i vardagen den dagen PK krossas. De lär ju bli paria. Jag pratade med en bekant vars svägerska har 5 flyktingflickor boende hos sig. För varje flicka får hon 25000,- varje månad, alltså 125000,- varje månad för 5 flickor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in