2015-07-09, 18:23
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Såvitt jag vet kör alla de större tekniska högskolorna med överintag vilken innebär att inga reserver alls kallas in.

Stämmer inte att inga reserver kallas in, däremot är det färre än om inget överintag skulle tillämpas såklart.
Citera
2015-07-09, 18:26
Medlem
Som tidigare sagt i tråden tillämpar KTH överintag, ingen tas in som inte kommit in via första urvalet och det finns ingen möjlighet att påbörjar några veckor in på terminen. Nt, bättre lycka nästa år.
Citera
2015-07-09, 18:33
Medlem
TB-303s avatar
Reserv: 6
Antagna i urvalsgruppen: 7

Alltså ska i praktiken nästan alla tacka nej för att jag ska komma in?

Nu kom jag in på ett liknande program, men det medför att jag måste flytta ganska långt, så det vore ju bra att komma in på mitt första val.
Citera
2015-07-09, 18:34
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TB-303
Reserv: 6
Antagna i urvalsgruppen: 7

Alltså ska i praktiken nästan alla tacka nej för att jag ska komma in?

Nu kom jag in på ett liknande program, men det medför att jag måste flytta ganska långt, så det vore ju bra att komma in på mitt första val.

Både i praktiken och i teorin faktiskt!
Citera
2015-07-09, 18:34
Medlem
Mjksevens avatar
Jag har sökt till en fristående kurs i statsvetenskap vid Stockholms universitet och precis tagit reda på att jag står som reserv i båda urvalsgrupperna. Min chef på jobbet vill ha ett tydligt svar från mig så att han kan konvertera min arbetstid från heltid till deltid och börja leta efter en annan arbetare ifall jag börjar studera i höst. Jag skulle vara väldigt uppskattade om någon som är vettig i tråden tog sin tid att titta på mina chanser att komma in på utbildningen.

Högskolepoäng 7,5-225 (APS)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 4
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 18

Sökande med gymnasiebetyg utan komplettering (BI)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 9
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 27

Antagningsstatistiken på UHR säger att den minsta antagningspoängen efter urvalet 2 förra året i APS-gruppen var 38 och BI-gruppen var 10,50. Mitt APS ligger på 97,5 och mitt BI ligger på cirka 16,7. Ska jag säga till min chef att jag ska börja studera i höst eller bör jag fortsätta jobba kvar?
Citera
2015-07-09, 18:36
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjkseven
Jag har sökt till en fristående kurs i statsvetenskap vid Stockholms universitet och precis tagit reda på att jag står som reserv i båda urvalsgrupperna. Min chef på jobbet vill ha ett tydligt svar från mig så att han kan konvertera min arbetstid från heltid till deltid och börja leta efter en annan arbetare ifall jag börjar studera i höst. Jag skulle vara väldigt uppskattade om någon som är vettig i tråden tog sin tid att titta på mina chanser att komma in på utbildningen.

Högskolepoäng 7,5-225 (APS)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 4
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 18

Sökande med gymnasiebetyg utan komplettering (BI)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 9
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 27

Antagningsstatistiken på UHR säger att den minsta antagningspoängen efter urvalet 2 förra året i APS-gruppen var 38 och BI-gruppen var 10,50. Mitt APS ligger på 97,5 och mitt BI ligger på cirka 16,7. Ska jag säga till min chef att jag ska börja studera i höst eller bör jag fortsätta jobba kvar?

Säg att du helt enkelt inte vet, eftersom du inte gör det. Omöjligt att veta ifall du kommer in, du ligger precis på gränsen tror jag.
Citera
2015-07-09, 18:36
Medlem
Jag var i denna situationen för ett år sedan; påbörjade en utbildning som jag hade tackat ja till och jag hade även behållit mina reservplatser då jag kom in på mitt tredjehandsval.

En vecka in på utbildningen ringde de från mitt andrahandsval och jag bytte därmed över dagen efter.
Citera
2015-07-09, 18:40
Medlem
Vitgardistens avatar
Reserv till två terminskurser. På en har jag plats 1, med 7 antagna, och på andra plats 3 med 15 antagna. Urvalsgruppen på båda är HP. Borde väl ha en skaplig chans?
Citera
2015-07-09, 18:41
Medlem
Mjksevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Säg att du helt enkelt inte vet, eftersom du inte gör det. Omöjligt att veta ifall du kommer in, du ligger precis på gränsen tror jag.

Jag har redan sagt det till min chef, men han vill inte ta ett osäkrt svar.
Citera
2015-07-09, 18:43
Medlem
Reservplats 1 på Byggingenjör i Uppsala, 9 antagna i den gruppen. Kommer jag in?
Citera
2015-07-09, 18:45
Medlem
6a, 63 antagna, Indek KTH?
Citera
2015-07-09, 18:47
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjkseven
Jag har redan sagt det till min chef, men han vill inte ta ett osäkrt svar.

Spontant skulle jag säga att du jobbar kvar och eventuellt försöker omförhandla/säger upp dig ifall du kommer in senare. Det andra alternativet är givetvis värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in