Citat:
Ursprungligen postat av
jugbandblues
det är du som uppenbart har svårt att läsa. ska formulera mig lite mer på cp-nivå så du kanske fattar: vad tror du MUF väljer mellan fri invandring och välfärdsstat? en ledtråd är att de varit emot välfärdsstaten under i stort sett hela sin existens, om möjligt än mer amplifierat de senaste 25 åren.
Ja många MUF:are förespråkar en nattväktarstat och fri rörlighet precis som flera av deras ideologiska förebilder. Detta är dock en ren utopi och inte anpassat till den verklighet vi befinner oss i just nu.
Milton Friedman som är en förebild för många MUF:are menade dock att fri invandring inte ska kombineras med en välfärdsstat. Även om Friedman ville se en liten välfärdstat, ja i princip en nattväktatstat så betyder det inte att han under rådande välfärdsstat hade velat se fri invandring.
Här menar jag att MUF gör en feltolkning/övertolkning som förespråkar i princip fri invandring då vi nu har en omfattande välfärdsstat. Är deras mål att rasera välfärdsstaten så förstår jag att de vill ha fri invandring. Att avskaffa välfärdsstaten på detta sett tror jag dock inte är MUF:arnas mål och en sådan politik kommer inte bli framgångsrik.
Mer rimligt borde istället vara att avskaffa välfärdsstaten för att sedan ha fri invandring.
Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
Milton Friedman förespråkar dock medborgarlön, så någon typ av välfärdssamhälle vill han ändå ha. Kanske någonting för en falang inom MUF att inbördeskriga om? Gärna medalj, men först en rejäl medborgarlön! För att travestera på sossarnas gamla dänga om pensionerna.
Ja det stämmer att han förespråkade medborgarlön.
Rätta mig om jag har fel men jag tror att Friedman förespråkade medborgarlön för att effektivisera rådande välfärdsstat genom att ersätta befintliga bidrag och ersättningssystem.