Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-06, 16:14
  #1
Medlem
Citat:
Det är på tiden att MUF slutar att verka för öppna gränser. Det är naivt att tro att Sverige kan stå redo att ta emot obegränsat med flyktingar. Det skriver Pontus Båth (M) och Mattias Tykesson (M), MUF i Göteborg.

http://unvis.it/www.svd.se/muf-bor-i...agan/om/debatt

Inte helt oväntat kanske. Kan tänka mig att det bubblar under ytan hos många ungdomspartier. Hur mycket vill man öppna sina armar när framtidsutsikten är att antingen emigrera - eller bo kvar hemma hos mamma och pappa tills man är 30?

Frågeställning: Se rubrik.

edit: Glömde unvisit
Citera
2015-07-06, 16:19
  #2
Medlem
Shuffless avatar
Snart kommer det vara inbördeskrig i nästintill alla partier, de som håller kvar vid dom lögner de spytt ut i år vs de som insett att något är fel.
Citera
2015-07-06, 16:20
  #3
Medlem
0.39s avatar
Jag tvivlar starkt på att Pontus Båth riskerar att behöva bo hemma någon längre tid än han nödvändigtvis vill, liksom många av vederbörandes kompisar i MUF. Det handlar snarare om ren och skär egoism och effekter av curling, något som alltid varit synligt hos just MUF:are.

Dock får det gärna starta ett inbördeskrig.
Citera
2015-07-06, 16:25
  #4
Medlem
LeifD2s avatar
Nej, det är inte någon början på något uppror eller likandne inom MUF. Däremot har skribenten till artikeln inte förtått att MUF idag inte är vad det var 1987. Och invandringspolitiken har inget med naivitet att göra, utan en idé om det helt annat samhälle är vem som helst kan flytta till Sverig och där välfärdstaten avvecklats (av överbelastning). Bara för att någon har en avvikande åsikt och målsättning behäver inte denna vara naiv.
Citera
2015-07-06, 16:32
  #5
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Dom försöker pejla stämningen & se om det fungerar att utmana redan nu.
Det finns en framtida jättevinst att ligga rätt i tiden med att utmana den nuvarande politiken. En politik som av den ekonomiska verkligheten kommer att haverera ganska snart.

Men om man är ute för tidigt så blir man bara utfryst & utesluten. Om man däremot väntar för länge så blir man bara betraktad som en feg kappvändare. Så detta är ett delikat spel för dessa ungdomar som planerar ett liv som välavlönade politiker.
Citera
2015-07-06, 16:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoxPopulis
http://unvis.it/www.svd.se/muf-bor-i...agan/om/debatt

Inte helt oväntat kanske. Kan tänka mig att det bubblar under ytan hos många ungdomspartier. Hur mycket vill man öppna sina armar när framtidsutsikten är att antingen emigrera - eller bo kvar hemma hos mamma och pappa tills man är 30?

Frågeställning: Se rubrik.

edit: Glömde unvisit
Visst är det ett karriärutspel, de riskerar inte ett vitten - de söker efter bifall till moderpartiet moderaternas invandringspolitiska förslag (indirekt påskina som om den skulle på något sätt vara sunt restriktiv). Bättre än Muf, men lika illa som AKB. Fjantar.
Citera
2015-07-06, 16:48
  #7
Medlem
Menveds avatar
Det här förutspådde jag för ett halvår sedan i ett inlägg som jag inte orkar leta upp nu. Ungdomspolitiker är först och främst karriärister, och det finns ingen poäng i att moralisera över det. Så kommer det vara så länge vi har demokrati.

Min tes i det inlägg som jag nu inte orkar leta upp var att nuvarande MUF-ledning tar en extrem risk när man profilerar sig så hårt i en fråga som snart kommer att överges av alla partier utom möjligtvis MP. En yngre generation inom MUF kommer snabbt att se att detta är vägen till att helt ta över förbundet och i praktiken avsluta den "äldre" generationens politiska karriärer. Detta är nog vad vi nu ser.
Citera
2015-07-06, 16:48
  #8
Medlem
Det verkar vara krig i MUF på många fronter. Bodil "Brownface Malala" Sidén, M:s största sänke jämte "Beckmans åsikter", meddelade för en tid sedan att hon skulle börja jobba med PR i matbranschen. Många andades ut. Rebecca Weidmo Uvell, som hade ett tillfälligt knäck som gästledarskribent på DI, skrev till Sidén på Twitter:

"Det är bra att Moderaterna till slut insett att politik inte är din grej. Håll dig du till press".

Eftersom Sidén tror att hon är Sveriges viktigaste person kräver hon nu att världen stannar för hennes skull. Helst ska väl alla avbryta industrisemestern för att hon vill ha svar på Sveriges absolut mest brännande fråga just nu, dvs om DI tycker det är OK att tidigare gästskribenter uttalar sig så.

Citat:
Hej @dagensindustri och @PeterFellman. Är det okej av era medarbetare att uttrycka sig såhär? Trevlig sommar!"

Hej @dagensindustri och @PeterFellman. Tacksam om jag kan få svar på min fråga.

Hej @dagensindustri och @PeterFellman. Inte ska det väl behöva ta en och en halv timme att svara? Trevlig eftermiddag!

Hej @dagensindustri och @PeterFellman. Mer information att ta ställning till. Är det okej att uttrycka sig såhär?

Hej @dagensindustri och @PeterFellman. Skulle faktiskt gärna vilja ha ett svar nu. Det har gått drygt två timmar.

Någon som vet hur jag får tag på @dagensindustri?


Nåja, det är bra att det finns avvikande åsikter om asylpolitiken inom MUF. Ordföranden Törnblom vill ju att ett enat MUF ska ta strid mot moderpartiet på stämman, han kan alltså glömma Göteborg och det är en bra början. Hoppas fler distrikt följer deras exempel.
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-07-06 kl. 16:55.
Citera
2015-07-06, 17:12
  #9
Medlem
Sixts avatar
Bra. Det börjar röra lite på sig. Ibland har det faktiskt varit svårt att skilja MUF från Grön Ungdom. De verkar ha varit eniga i det mesta de senaste åren. I och med AKB:s antydan om en rörelse bort från Reinfeldt och det allmänna opinionsläget kanske fler inser att det är dags att börja vända kappan efter vinden.

Det vore inte helt fel om företrädare för fri invandring inom en snar framtid började placeras i samma fack som Attac-rörelsen, teknologimotståndare och folk som förespråkar nolltillväxt. Såna personer brukar inte högern ha något intresse att befatta sig med.
Citera
2015-07-06, 17:19
  #10
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Det finns väl inget höger med Moderaterna längre.
Jo, dem är höger om längst till vänster.. Sätter alla mina spader, har fått mycket sådana senaste tiden, på att EBT visar vägen tillbaka för borgligheten..
Citera
2015-07-06, 17:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Bra. Det börjar röra lite på sig. Ibland har det faktiskt varit svårt att skilja MUF från Grön Ungdom. De verkar ha varit eniga i det mesta de senaste åren. I och med AKB:s antydan om en rörelse bort från Reinfeldt och det allmänna opinionsläget kanske fler inser att det är dags att börja vända kappan efter vinden.

Det vore inte helt fel om företrädare för fri invandring inom en snar framtid började placeras i samma fack som Attac-rörelsen, teknologimotståndare och folk som förespråkar nolltillväxt. Såna personer brukar inte högern ha något intresse att befatta sig med.
Problemet är att MUF hyser en sådan aversion mot gammelmoderater att de tycker det är bra om de stannar kvar hos SD. MUF vill hitta nya väljare överallt utom där, och då är det övriga 7K inklusive MP som gäller. Därför vill MUF triangulera med kvoterad föräldraförsäkring, fri invandring, hbtq och fenimism.

För att vara unga är de ovanligt dåliga på att tolka trender. Svenska valet visade att konservatismen kommer starkt nu och liberalismen är på defensiven. Ännu tydligare blev det i brittiska valet där konservativa skrällde och liberalerna nästan raderades ut. Danska valet skickade en liknande signal. För att inte tala om EU-valet förra året. Det rätta för M nu vore att lyfta den konservativa profilen, det skulle hålla flödet till SD tillbaka en aning och öka flödet från S. Öppet mål där eftersom de har fler konservativa, eller åtminstone reaktionära, väljare samtidigt som partiet kör lika hårt med nyvänstergrejor som M gör med liberalism. Suget efter liberalism i de breda folklagren kanske kommer tillbaka om 10-15 år i en högkonjunktur, men nu är det helt fel läge.
Citera
2015-07-06, 17:32
  #12
Medlem
Det här är intressant. Jag trodde att den verkliga striden inom M skulle ske med "gamla M" i den ena ringhörnan och MUF i den andra. Ledningen inom MUF ville mobilisera kring värden såsom mångkultur, feminism, HBTQ och annan smörja efter valet, om jag inte missminner mig. Den verkliga striden kommer med hänsyn till detta uttalande troligen att ske inom MUF istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback