2015-07-09, 00:17
Medlem
Jag har under en längre tid velat göra något annat än det jag gör i dagsläget, och därav ska jag genomföra GMU. Efter detta så är tanken att jag ska få en anställning inom försvaret, men här kommer också haken. På deras hemsida (där jag antar att de annonserar majoriteten av alla arbeten) så finns det kanske 100 arbeten, och med tanke på att en del av dessa är civila (sjuksköterska, it, ekonomi och HR mm) så återstår kanske 80 lediga tjänster.

Med tanke på hur många som varje år genomför GMU och som vill ha jobb, samt alla de andra som redan genomfört GMU och ej fått arbete, söker dessa tjänster så är det en jävligt tuff arbetsmarknad.

Hur fixar man ett heltidsarbete inom militären? Söka till FN om man ej får jobb inom FM? Någon som har erfarenhet från detta som kan berätta lite kring processen osv?
Citera
2015-07-09, 00:31
Medlem
kEzis avatar
Nu har jag bara gjort GMU, men av det jag vet från mina kompisar som fortsatte så gjorde dom sin fortsättningsutbildning på 9(?) månader, sedan skrev dom kontrakt på 5 år med försvarsmakten. Då blir man helt enkelt yrkessoldat. Jag får tillägga att jag gjorde markstrid i Boden, dvs cannon fodder.
Citera
2015-07-09, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kEzi
Nu har jag bara gjort GMU, men av det jag vet från mina kompisar som fortsatte så gjorde dom sin fortsättningsutbildning på 9(?) månader, sedan skrev dom kontrakt på 5 år med försvarsmakten. Då blir man helt enkelt yrkessoldat. Jag får tillägga att jag gjorde markstrid i Boden, dvs cannon fodder.

Okej. Så det skedde automatiskt helt enkelt? Eller sökte de tjänster de var intresserade av efter dessa 9 mån och hoppades på det bästa? Vet du någon sida där jag kan få lite mer info? Hittar nämligen osevärt lite info om detta när jag söker, eller så är jag bara tekniskt befriad.
Citera
2015-07-09, 00:54
Medlem
Gör du GMU och sedan BFU har du en garanterad plats på din befattning om du klarar utbildningen.
Din inriktning söker du när du mönstrar och det finns betydligt fler tjänster än de som du ser utsatta.
Tjänsterna du ser annonserade är vakanser som uppstått då någon anställd bytt tjänst eller slutat.
I korthet: blir di antagen till GMU och du inte gör bort dig så har du anställning.

Det finns en stooor tråd i delforumet Vapen & Militär som behandlar GMU. Den är klistrad.
Citera
2015-07-09, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Gör du GMU och sedan BFU har du en garanterad plats på din befattning om du klarar utbildningen.
Din inriktning söker du när du mönstrar och det finns betydligt fler tjänster än de som du ser utsatta.
Tjänsterna du ser annonserade är vakanser som uppstått då någon anställd bytt tjänst eller slutat.
I korthet: blir di antagen till GMU och du inte gör bort dig så har du anställning.

Det finns en stooor tråd i delforumet Vapen & Militär som behandlar GMU. Den är klistrad.

Antog att jag skulle posta här då det handlade om arbetsmarknad. Men jag för mina frågor i den tråden. Tack alla för hjälpen.

Admin kan låsa tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in