2015-07-08, 13:19
Avslutad
Jag har en fråga till er mer vetande.. Nu när LH är begravd så är obduktionen klar antar jag? Eller är kistan tom tror ni?
2015-07-08, 13:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jag har en fråga till er mer vetande.. Nu när LH är begravd så är obduktionen klar antar jag? Eller är kistan tom tror ni?
Det där har redan diskuterats. Kistan är inte tom, men vissa provsvar kan dröja innan obduktionen är klar.
2015-07-08, 13:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Nej absolut inte. När prästen lyst frid över den döda får inga obduktioner eller liknande vidtas.

Som det tidigare påpekats i tråden: En rättsmedicinsk undersökning omfattar ett antal åtgärder, varav själva obduktionen av kroppen bara är en. Den gjordes sannolikt på ett ganska tidigt stadium och resulterade i en preliminär dödsorsak som åklagaren fick meddelande om.

Efter det har rättsläkaren även gjort andra saker: Tittat i mikroskop på olika prov som tagits från kroppen, kanske jämfört bilder och teckningar på skador med andra fall för att kunna få en så säker dödsorsak som möjligt. Samt förstås skrivit på själva utlåtandet. Det är ofta ganska omfattande och är inte direkt något man sätter sig och hackar ihop på en eftermiddag bara. Därför tar det för det mesta en viss tid innan slutrapporten från en rättsmedicinsk undersökning av en avliden som misstänks ha blivit utsatt för brott är färdig.
2015-07-08, 13:32
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Här finns ganska många bilder på nämnda byggnader i området och översiktsbilder. Vissa har man sett men jag har i alla fall inte sett alla tidigare och det ger också en ganska bra överblick på området.
Tankegångarna i texten är också intressanta, känns ganska så trovärdigt. Men, vad vet jag, tiden får väl utvisa hur mordet gått till, förhoppningsvis.
Länk: http://urbotainskrankthet.spotlife.se/2015/07/04/lisas-holm-mord-i-blomberg-martorp/

Bild nummer 2 i det där blogginlägget, har lagt in den lilla vita boden som det kan misstänkas att de hittade Lisa i - förstorar man upp den bilden, på den lilla vita boden, står det BPA, med stora blå-gröna bokstäver.

Loggan känns gammal, men hjälp mig nu, vad är BPA för nåt? Vad står den loggan för? Har inte sett den på många, många år.
2015-07-08, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Att genomföra ett brott av den här digniteten fordras en planering och organisation som inte den här gästarbetaren hade. Jag ser det som omöjligt att han är någon gärningsman.
Det har funnits minutiös planering därför det har inte funnits mycket tid att röra sig med, en amatör hade omedelbart åkt dit. Du kan se det att de har täckt upp helt, de har inte lämnat något spår efter sig.
De som utförde mordet på Lisa har varit med förr, det anser jag.
Jag vet inte vad åklagaren vet eller tror, men att häkta en person som sedan visar sig oskyldig får förödande konsekvenser för utredningen.
Nu koncentreras utredningen på den här gästarbetaren, och vittnen som kunde ha värdefull information tror att de gripit gärningsmannen, jag skulle tro att fallet är kört.

Tror likadant att detta måste varit planerat och det var säkert inte första gången. Däremot hade. Gm inte räknat med så mycket folk som var på plats fort. Gm hade säkert tänkt städa upp brottsplatsen men blev instängd i ett hörn. Vilket visar på att gm har anknytning till området på något vis. Bor eller bott där kanske jobbat där...
Senast redigerad av Nybromannen 2015-07-08 kl. 14:00.
2015-07-08, 13:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Bild nummer 2 i det där blogginlägget, har lagt in den lilla vita boden som det kan misstänkas att de hittade Lisa i - förstorar man upp den bilden, på den lilla vita boden, står det BPA, med stora blå-gröna bokstäver.

Loggan känns gammal, men hjälp mig nu, vad är BPA för nåt? Vad står den loggan för? Har inte sett den på många, många år.
Byggproduktion AB, https://sv.wikipedia.org/wiki/BPA_AB
2015-07-08, 13:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Tror likadant att detta måste varit planerat och det var säkert inte första gången. Däremot hade. Gm räknat med så mycket folk som var på plats fort. Gm hade säkert tänkt städa upp brottsplatsen men blev instängd i ett hörn. Vilket visar på att gm har anknytning till området på något vis. Bor eller bott där kanske jobbat där...

Instämmer. Det här var planerat sen lång tid. Någon av de vackra flickorna från byn skulle bli brutalt våldtagen och bragd om livet. Att nuvarande häktade GM skulle sprida ut bevis runt sitt boende långt långt hemifrån låter främmande och helt ologiskt.
2015-07-08, 14:20
Medlem
T34Panzers avatar
Någon insatt som kan svara på varför teknikerna på den näst sista bilden bär vita kläder och de på den sista bilden inne i byggnaden bär blå?
För det ser inte ut som de bär polisuniformer utan som mera lössittande plagg.

http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/07/Martorp-Gård-gult-fikarum-kontor-Bod-4-BPA.jpg
2015-07-08, 14:20
Medlem
Citat:
Instämmer. Det här var planerat sen lång tid. Någon av de vackra flickorna från byn skulle bli brutalt våldtagen och bragd om livet. Att nuvarande häktade GM skulle sprida ut bevis runt sitt boende långt långt hemifrån låter främmande och helt ologiskt.
Hon tog ju moppen för första gången varför skulle det då vara planerat långt i förväg .

Detta är inte planerat det bara hände .
2015-07-08, 14:25
Medlem
Om det inte är den häktade som är GM, kanske detta är ett riktigt gediget genomfört brott med få misstag och inga vittnen. Det omdebatterade Hans & Greta spåret pekar ju inte specifikt mot Litauerna utan mot alla som bor i området, och framförallt, kanske pekar bort från förövaren och inte mot denne.
2015-07-08, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sensas3000
Hon tog ju moppen för första gången varför skulle det då vara planerat långt i förväg .

Mycket troligt, dock inte första gången..........
2015-07-08, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sensas3000

Godsherren vet säkerligen allt om alla. Han träffade henne samma dag och berättade att hon var en förtjusande flicka. Låter lite småskumt sådär.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in