Hejsan.
Jag jobbar för närvarande som Barista på ett cafe (kedja) som jag helst inte namnger.
Vissa dagar har jag kommit till jobbet och blivit hemskickad direkt på grund av att det inte finns något att göra. Vissa dagar har jag blivit notifierad antingen en timme eller som max 24 timmar innan jag ska börja jobba att jag inte ska komma in. Jag har även vid flera tillfället ha fått gå hem efter bara bara 30 minuter även om jag har mellan 4-6 timmar schemalagt.
Jag vet att min arbetsgivare inte har rätt att göra något av detta. Men då jag inte har haft ett jättestort behov av pengarna och tyvärr är lite väl tillmötesgående har jag inte tagit upp detta.
Nu har jag dock bestämt mig att jag tänker säga upp min anställning. Och efter att min arbetsgivare idag sa att hon hade bokat in en utbildning till mig så tänkte jag att jag skulle vara schyst och varna om min kommande uppsägning. Jag sa alltså vilket datum jag hade för avsikt att sluta. Vilket inte är förens i slutet av Aug.
Nu är det så att min arbetsgivare har tagit bort mitt kommande schemalagda pass imorgon, igen. Pga att jag sa detta till henne. Och hon kommer troligtvis säga upp mig. Detta får hon göra med 2 veckors notis då jag för närvarande är provanställd.
Min fråga är, kan jag kräva att jag får betalt för den tiden som jag hade schemalagd då jag inte har fått jobba med så kort varsel? Och vilket stöd har jag i lagen? Och om hon skulle välja att inte låta mig jobba mer, har jag då rätt att kräva betalt för de två veckor som uppsägningen gäller? Jag skulle uppskatta om någon kan referera till specifika paragrafer i lag/kollektivavtal som kan tänkas gälla i mitt fall.
Min arbetsplats har kollektivavtal med
Unionen och med
HRF.
Tacksam för alla svar.
EDIT: Glömde nämna att min anställning är specificerad till 10h per vecka.