Citat:
Ursprungligen postat av
Hiawhata
Här tror jag du är inne på rätt spår. GM vill nog inte riskera att bli upptäckt av t ex en förbipasserande bilist när han tar tag i BO och bär/släpar över henne till ladan? Därför kan GM ha bett BO om hjälp?
Tänkbar konversation:
GM: Hej ursäkta - min kollega for iväg hem och jag skulle behöva lite hjälp? Det tar högst en minut!
BO: Nja ok en minut kan jag väl avvara.
GM: Följ med till ladan tvärs över vägen. Jag måste sätta fast en lång bräda och jag får inte dit den själv. Du behöver bara hålla fast den i ena änden medan jag fäster den med en spik i andra änden.
BO: Ok bara det går fort.
När väl GM och BO är inne i ladan är upptäcktsrisken inte lika stor som ute på gatan. GM slår kanske BO hårt. BO svimmar av. I samband med detta kanske BO tappar en av sina handskar? När hon vaknar till har hon tejp över munnen och är bakbunden. GM våldtar BO.
GM:s begär vinner över risken att bli igenkänd av BO varpå han dödar BO efteråt t ex genom strypning. GM har tillgång till en bil utanför ladan. GM kör in bilen i ladan och lastar in BO:s kropp och far därifrån. I all hast hittar han inte den tappade handsken och har inte heller tid att leta efter den.
Min poäng är att GM på något sätt fått BO att följa med frivilligt in i ladan för att minimera risken för upptäckt av en förbipasserande. BO var kanske hjälpsam och misstänkte ingenting förrän det var för sent...
Ja, det är helt sant att det vore en risk att dra henne över vägen. På samma sätt höll han säkert utkik om LH följde med honom in i ladan. Skulle något vittnet åka förbi så hade han kanske inte gjort något eftersom han då hade blivit sedd av någon i sällskap med LH.
Det var intressant att diskutera olika tänkbara teorier med er andra igår. Jag var en av de som tog upp det där att GM och LH hade stämt ett kort möte och får erkänna att det var lite för mycket haschlogik bakom den tanken. Jag försökte bara själv sätta mig in i situationen och hade fått för mig att det var så det mest troligen gått till. Hade jag haft ett sånt soft jobb som LH hade jag förmodligen kollat på mobilen stup i kvarten och när arbetspasset var färdigt hade jag bytt kläder så fort som möjligt, låst upp mopeden och sedan stuckit fort som fan. Fyfan för att sitta kvar där utanför helt ensam mitt ute på vischan. Menar inte att det är farligt (lite väl mycket 20/20 hindsight där), men bara att det skulle vara tråkigt. Hade inte lagt mer än någon minut till att kolla av Facebook kanske. Efter att ha jobbat vill jag alltid hem så fort som möjligt, speciellt om jag inte har sällskap av någon annan. Att LH tar det chill och verkar ta all tid i världen på sig tycker jag bara är lite konstigt, men behöver inte nödvändigtvis betyda något.
Nåväl, jag tror vi varit inne på lösningen till den här mordgåtan. Eller snarare att flera användare har haft rätt om något, bara att vi måste identifiera rätt bitar som får ihop pusslet. Jag har lagt fram flera teorier och det finns säkert en del som jag sagt som ligger nära sanningen, men också annat som är helt bonkers.
Som flera av er var inne på så är det säkert mycket möjligt att LH följer med frivilligt in i ladan. Det skulle i så fall förklara varför ena handsken hittas därinne. För i så fall har hon befunnit sig på platsen och det skulle även förklara varför ett människorov kan ske. GM har förmodligen en bil parkerad intill ladan och när han transporterar iväg LH är hon med allra största sannolikhet redan död. Det förklarar inte varför nyckeln sitter kvar i mopeden. En sån sak tar man normalt ut om man lämnar platsen, men i och för sig kanske hon bara sket i det. Hon räknade kanske med att det skulle ta någon minut att hjälpa GM med något i ladan och det finns inte så mycket människor i omlopp kring platsen just då. Hur ofta får man egentligen ett fordon baxat mitt ute i ingenstans på Skaraborgsslätten?
Med bakgrund till detta scenario ställer jag en fråga vidare här i tråden. När GM lockar över LH till ladan, har han redan då bestämt sig för att det kommer sluta med att han dödar henne? Om inte, då skulle det kunna handla om dråp, exempelvis att något går snett och att GM dödar henne helt oplanerat. Eller typ något helt jävla bisarrt som att det sker någon form av olyckshändelse därinne som tar hennes liv. Min reflektion innan ni kan diskutera vidare:
Vad som talar för mord: Vi utgår från ett sexuellt motiv i nästan alla tänkbara scenarion. Om GM tänkt våldta henne är han nästan tvungen att döda henne också. Hon har sett honom. Både GM och BO har en koppling till brottsplatsen (ladan. Btw, endast brottsplats i denna teorin så ingen missuppfattar) eftersom GM jobbar där och LH jobbar mitt emot. Skulle han låta henne pysa skulle han åka dit så det sjöng om det och därmed förstöra hela sin och sin familjs framtid.
Vad som talar för dråp: Att efterspelet känns rätt amatörmässigt. Nästan som att GM inte vet vad han ska göra riktigt och stressat hivar ut saker längs färden därifrån.
Det enda jag är relativt säker på är att något åtminstone är planerat. GM finns hela tiden i närheten och ser eller hör när bilarna lämnar. Han traskar till caféet i förhoppningar om att Lisa fortfarande är kvar, och lockar sedan över henne. Om det sedan ingår i hans plan redan då att begå ett rent sexualmord vet jag fan inte. Vad säger ni?