2015-07-08, 05:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Håller med jag tror heller inte handsken var där när ladan kollades första gången.

Tror det var Develi (eller någon annan användare) som skrev nån teori om att:

MGM1 kunde ha stoppat handsken i sin jacka dagen innan (om tex LH tappade den på backen), och sen kanske MGM1 glömde bort att han hade den i fickan. Och att den sedan ramlade ut av misstag när han var i ladan för att jobba/prata med AJ.

Handsken gör en inte klok...ju mer man tänker desto mer snurrig blir man Att Joe Labero skulle ha trollat dit den är iaf troligtvis minst tänkbart av alla hypoteser/teorier som har publicerats i denna tråd

Absolut inte min åsikt: tror inte ett jota på att handsken skulle ramlat ur nån ficka.

Däremot är jag tveksam om den verkligen fanns där på söndag av olika anledningar:
1) A m.fl. får syn på den enbart via att stå och diskutera jobb - "helt plötsligt"..
2) Polisen funderade inledningsvis om den blåst in i lada = lär ha legat synlig nära den öppna porten.
3) Har svårt att tro att spårhund inte rekvirerats då det handlar om försvunnen person. Hund hade garanterat hittat handsken vid genomsök av ladan som är i mopedens direkta närområde.
4) Via en annan uppgift i media tittar de in i ladan och ser den - varför såg ingen annan denna viktiga handske?
2015-07-08, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Cafe ägren, som anstälde Lisa, heter Lena.
Det är den ända Lena jag hört om i detta fall.
Ang. ryktet om Arne och Lena har jag ingen mening om.
Intressant även om vi inte vet om ryktet mellan Arne och Lena är sant skulle det vara sant så kan ju en teori bli att Lisa såg något som hon inte skulle och de råkade se att hon såg.Detta kan ju vara en förklaring till att den mystiska handsken som ingen ser dyker upp fullt synlig helt plötsligt.
2015-07-08, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tanken är god, men hur hamnade handsken i ladan och Lisa i Martorp?

Handsken i den första ladan är INTE Lisas. Lisas kropp saknar DNA från annan person. Identifiering är gjord av rättsläkare och tandvård.
Det har hittats massor av kläder med spermier, avföring, snor, svett som kommer från de misstänkta och okända, dock ej från LH. Kan komma från jägare, vandrare, folk som haft sex i skogen, folk som blivit akut magsjuka. Du som nu flugit upp i taket, häng kvar där, långt från ditt tangentbord. Mobbing av nya användare verkar vara huvudsyftet
2015-07-08, 06:49
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politi-kern
Handsken i den första ladan är INTE Lisas. Lisas kropp saknar DNA från annan person. Identifiering är gjord av rättsläkare och tandvård.
Det har hittats massor av kläder med spermier, avföring, snor, svett som kommer från de misstänkta och okända, dock ej från LH. Kan komma från jägare, vandrare, folk som haft sex i skogen, folk som blivit akut magsjuka. Du som nu flugit upp i taket, häng kvar där, långt från ditt tangentbord. Mobbing av nya användare verkar vara huvudsyftet

Hej Politi-kern, kan du vara snäll att förklara hur du vet alt detta ?

Och desutom:

"Handsken i den första ladan är INTE Lisas"
skal det betyda att dna test som gjordes visade att det inte var Lisas?

"Lisas kropp saknar DNA från annan person."
Är det därför att GM förstört alt dna på/i Lisa's kropp med tx. kemikalier eller dylikt?

"Det har hittats massor av kläder med spermier, avföring, snor, svett som kommer från de misstänkta och okända, dock ej från LH."
Var har dessa kläder hittats?
2015-07-08, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Först sitter du och bergsäkert hävdar att man saknade transportmedel och nu plötsligt
medger du att man tillgång till det. Hur ska du ha det egentligen?

Vad vet du vad man hittat där av spår? Det råder yppandeförbud som bekant och inget
är uteslutet eftersom vi inget vet av vikt mer än att Lisa är befunnen mördad och att
misstankarna mot den häktade litauern blivit stärkta genom teknisk bevisning mot honom.
Den där bilen som de har vem som nu äger den är utraderad, därför den är kontrollerad och om det funnits det minsta bevis exempelvis ett pyttelitet hårstrå från Lisa i den, skulle åklagaren haft bindande tekniskt bevis och kunnat åtala de inblandade.
Sanningen är den att det fanns inget spår i bilen av Lisa och därför blev de två frisläppta.
När bilen togs i beslag var det ett avgörande för gästarbetarna, när den var ren anser jag att de är helt oskyldiga till Lisas död.
2015-07-08, 06:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latexjossan
Det jag förstått så hade han aldrig synts till tidigare, kom i bil helt okänd,stannade bilen och pratade med en kvinna, kan givetvis varit fler men det vet jag inget om. Hon var säker på att hon aldrig sett honom innan.

Ja, okej. Vet att det skrivits om tidigare, gissningar om att dom var på genomresa etc. Alternativt gästarbete nästgårds.
Om jag minns rätt så fick polisen i vart fall ett signalement på bilen, ganska tidigt. Därmed säkerligen den som körde. Så det är ju bara att hoppas att bilen fastnade i nätet, och att frågor fick besvaras, om den/dom haft ett sådant beteende som du beskriver.
2015-07-08, 07:46
Medlem
bilringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Här är vid gripandet där de tre bodde. Ser du någon bil där utöver en polisdito?
Vems tror du den är? Ja, där verkar vara två till och med. Man hade kanske varsin bil, NB
och brorsan?

http://x.cdn-expressen.se/images/4a/74/4a74d7fe80a3448f8ea4e2c8b2c73a6a/16x9/645@70.jpg

Det är väl fler lägenheter i huset? Inte bara de misstänkta som bor där...
2015-07-08, 07:58
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiawhata
Här tror jag du är inne på rätt spår. GM vill nog inte riskera att bli upptäckt av t ex en förbipasserande bilist när han tar tag i BO och bär/släpar över henne till ladan? Därför kan GM ha bett BO om hjälp?

Tänkbar konversation:
GM: Hej ursäkta - min kollega for iväg hem och jag skulle behöva lite hjälp? Det tar högst en minut!
BO: Nja ok en minut kan jag väl avvara.
GM: Följ med till ladan tvärs över vägen. Jag måste sätta fast en lång bräda och jag får inte dit den själv. Du behöver bara hålla fast den i ena änden medan jag fäster den med en spik i andra änden.
BO: Ok bara det går fort.

När väl GM och BO är inne i ladan är upptäcktsrisken inte lika stor som ute på gatan. GM slår kanske BO hårt. BO svimmar av. I samband med detta kanske BO tappar en av sina handskar? När hon vaknar till har hon tejp över munnen och är bakbunden. GM våldtar BO.

GM:s begär vinner över risken att bli igenkänd av BO varpå han dödar BO efteråt t ex genom strypning. GM har tillgång till en bil utanför ladan. GM kör in bilen i ladan och lastar in BO:s kropp och far därifrån. I all hast hittar han inte den tappade handsken och har inte heller tid att leta efter den.

Min poäng är att GM på något sätt fått BO att följa med frivilligt in i ladan för att minimera risken för upptäckt av en förbipasserande. BO var kanske hjälpsam och misstänkte ingenting förrän det var för sent...

Ja, det är helt sant att det vore en risk att dra henne över vägen. På samma sätt höll han säkert utkik om LH följde med honom in i ladan. Skulle något vittnet åka förbi så hade han kanske inte gjort något eftersom han då hade blivit sedd av någon i sällskap med LH.

Det var intressant att diskutera olika tänkbara teorier med er andra igår. Jag var en av de som tog upp det där att GM och LH hade stämt ett kort möte och får erkänna att det var lite för mycket haschlogik bakom den tanken. Jag försökte bara själv sätta mig in i situationen och hade fått för mig att det var så det mest troligen gått till. Hade jag haft ett sånt soft jobb som LH hade jag förmodligen kollat på mobilen stup i kvarten och när arbetspasset var färdigt hade jag bytt kläder så fort som möjligt, låst upp mopeden och sedan stuckit fort som fan. Fyfan för att sitta kvar där utanför helt ensam mitt ute på vischan. Menar inte att det är farligt (lite väl mycket 20/20 hindsight där), men bara att det skulle vara tråkigt. Hade inte lagt mer än någon minut till att kolla av Facebook kanske. Efter att ha jobbat vill jag alltid hem så fort som möjligt, speciellt om jag inte har sällskap av någon annan. Att LH tar det chill och verkar ta all tid i världen på sig tycker jag bara är lite konstigt, men behöver inte nödvändigtvis betyda något.

Nåväl, jag tror vi varit inne på lösningen till den här mordgåtan. Eller snarare att flera användare har haft rätt om något, bara att vi måste identifiera rätt bitar som får ihop pusslet. Jag har lagt fram flera teorier och det finns säkert en del som jag sagt som ligger nära sanningen, men också annat som är helt bonkers.

Som flera av er var inne på så är det säkert mycket möjligt att LH följer med frivilligt in i ladan. Det skulle i så fall förklara varför ena handsken hittas därinne. För i så fall har hon befunnit sig på platsen och det skulle även förklara varför ett människorov kan ske. GM har förmodligen en bil parkerad intill ladan och när han transporterar iväg LH är hon med allra största sannolikhet redan död. Det förklarar inte varför nyckeln sitter kvar i mopeden. En sån sak tar man normalt ut om man lämnar platsen, men i och för sig kanske hon bara sket i det. Hon räknade kanske med att det skulle ta någon minut att hjälpa GM med något i ladan och det finns inte så mycket människor i omlopp kring platsen just då. Hur ofta får man egentligen ett fordon baxat mitt ute i ingenstans på Skaraborgsslätten?

Med bakgrund till detta scenario ställer jag en fråga vidare här i tråden. När GM lockar över LH till ladan, har han redan då bestämt sig för att det kommer sluta med att han dödar henne? Om inte, då skulle det kunna handla om dråp, exempelvis att något går snett och att GM dödar henne helt oplanerat. Eller typ något helt jävla bisarrt som att det sker någon form av olyckshändelse därinne som tar hennes liv. Min reflektion innan ni kan diskutera vidare:

Vad som talar för mord: Vi utgår från ett sexuellt motiv i nästan alla tänkbara scenarion. Om GM tänkt våldta henne är han nästan tvungen att döda henne också. Hon har sett honom. Både GM och BO har en koppling till brottsplatsen (ladan. Btw, endast brottsplats i denna teorin så ingen missuppfattar) eftersom GM jobbar där och LH jobbar mitt emot. Skulle han låta henne pysa skulle han åka dit så det sjöng om det och därmed förstöra hela sin och sin familjs framtid.

Vad som talar för dråp: Att efterspelet känns rätt amatörmässigt. Nästan som att GM inte vet vad han ska göra riktigt och stressat hivar ut saker längs färden därifrån.

Det enda jag är relativt säker på är att något åtminstone är planerat. GM finns hela tiden i närheten och ser eller hör när bilarna lämnar. Han traskar till caféet i förhoppningar om att Lisa fortfarande är kvar, och lockar sedan över henne. Om det sedan ingår i hans plan redan då att begå ett rent sexualmord vet jag fan inte. Vad säger ni?
2015-07-08, 08:12
Medlem
Theforeigners avatar
Om den häktade brodern skulle ha erkänt mordet på Lisa, som det skrevs här i tråden i går, skulle det då inte vara på första sidan i all svenska tidningar vid det här läget ???

Jag har då inte hittat något än så länge, har någon annan hittat något nytt om detta ?
2015-07-08, 08:19
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Om den häktade brodern skulle ha erkänt mordet på Lisa, som det skrevs här i tråden i går, skulle det då inte vara på första sidan i all svenska tidningar vid det här läget ???

Jag har då inte hittat något än så länge, har någon annan hittat något nytt om detta ?

Nej. Det kan ju i och för sig vara sant, men det sprids mycket rykten i tråden som bekant. Skyldig eller inte så tror jag ändå att han kommer neka ända in i kaklet.
2015-07-08, 08:20
Medlem
Citat:

Jag kan inte förstå hur han skall kunna erkänna ett brott som han aldrig kunnat begå, därför måste det vara en skröna av någon skribent.
2015-07-08, 08:26
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag kan inte förstå hur han skall kunna erkänna ett brott som han aldrig kunnat begå, därför måste det vara en skröna av någon skribent.

Enig, därför att jag tror inte heller att han är skyldig, har hela tiden haft den uppfattning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in