2015-07-08, 00:23
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det blir en jädra massa fjäderfän här nu alltså . Antingen så förstår du inte hur jag menar eller så skriver jag ovanligt invecklat . När första spåren hittas d.v.s mobildelarna , om det nu var dom som hittades först . Hur ska polisen veta från vilket håll han har kommit . Det står väl inget klockslag på grejerna som visar vilket föremål som har slängts ut först . Jag förstår inte hur polisen ska veta i vilken riktning spåren lagts ut .

Var det inte ett fynd som hittades mellan handsken (i tid, alltså) och första fyndet av mobildelar? Det fyndet tycks inte offentliggjort.
Har för mig det, enligt den där kartan som finns. Den där kartan med flygfoton och inklippt bröderna i handfängsel osv.
2015-07-08, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det där tänkandet utgår ifrån ett linjärt samband. Efter Palmeutredningen borde alla veta att det inte är så. Polisen styrs som alla andra av icke-linjära och asymmetriska samband. Det finns personer som är "lättare" att styras in på resp de som är inte är det.
Löste polisen Helena Andersson-mordet? Hur var det i Engla-utredningen?

Så i Palmeutredning så löstes inte fallet därför att utredningen från dag 1? inte utreddes förutsättningslöst utan från början styrdes in på fel "väg"? Detta fallet vill jag inte kommentera då det ev skulle kunna ligga något i det.

"Löste polisen Helena Andersson-mordet? Hur var det i Engla-utredningen?" Så du menar att orsaken till att HA försvinnandet inte löstes berodde på att polisen inte utredde det fallet förutsättningslöst utan från början var låst mot ett håll? Det tror absolut inte jag. Här tror jag absolut att polisen från dag ett jobbade förutsättningslöst. Varför skulle de inte göra det? Tror inte orsaken till att dessa fallen inte löstes eller löstes tidigare berodde på att polisen låste sig vid något håll från början. Vad skulle anledningen till det vara? linjära asymmetriska... vet inte vad du menar. Insinuerar du att detta fallet inte utretts på rätt sätt från början? Men nu kommer vi ifrån ämnet och ska inte slösa utrymme här. Ta det i pm om du vill diskutera vidare. Det gör jag hädanefter.
2015-07-08, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Så i Palmeutredning så löstes inte fallet därför att utredningen från dag 1? inte utreddes förutsättningslöst utan från början styrdes in på fel "väg"? Detta fallet vill jag inte kommentera då det ev skulle kunna ligga något i det.

"Löste polisen Helena Andersson-mordet? Hur var det i Engla-utredningen?" Så du menar att orsaken till att HA försvinnandet inte löstes berodde på att polisen inte utredde det fallet förutsättningslöst utan från början var låst mot ett håll? Det tror absolut inte jag. Här tror jag absolut att polisen från dag ett jobbade förutsättningslöst. Varför skulle de inte göra det? Tror inte orsaken till att dessa fallen inte löstes eller löstes tidigare berodde på att polisen låste sig vid något håll från början. Vad skulle anledningen till det vara? linjära asymmetriska... vet inte vad du menar. Insinuerar du att detta fallet inte utretts på rätt sätt från början? Men nu kommer vi ifrån ämnet och ska inte slösa utrymme här. Ta det i pm om du vill diskutera vidare. Det gör jag hädanefter.

Men det visar att mordutredningar kan gå åt helvete fel.
2015-07-08, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quishlish
A C-G B. Tydligen initialerna på en misstänkt. Pedofilring nämns.

Kan du utveckla det där? Var står det om detta?
2015-07-08, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det är den mest troliga scenariot och har GM fått henne över vägen in i ladan så har det skett under hot, med hjälm på och ett stickvapen som exempel mot halsen så är man inte kaxig.

Att GM befunnit sig bakom cafe't känns som det absolut mest sannolika och där har GM tagit kontroll över flickan. Vid bortförande så behöver det inte finnas spår på strid utan GM har på något sätt snabbt tagit kontrollen över offret. Visst kan hon ha lurats på något sätt att självmant bege sig till ladan men mindre sannolikt fast inte uteslutet.

I det sannolika scenariot, vill jag tillägga att en flicka som Lisa, med den bakgrunden hon kommer ifrån är frimodig och inte rädd för något; innan det är för sent. Den enda faran som man hade tänkt på var trafiken, för annars hade Lisa inte fått göra denna färd på egen hand.

Det kan var så enkelt att hon blev tilltalad av MGM och svarade först vänligt som man gör när man blir tilltalad. Det fanns nog inte med på kartan att Lisa anade någon fara, eller förstod att hennes baneman hade onda avsikter. Därför ser man inga spår vid motorcykeln. För en grovarbetare väger en flicka inte mycket.

Jag tror inte på några teorier att de har haft med varandra att göra tidigare. MGM var ute efter ett offer, och Lisa råkade vara den flickan som stod kvar ensam.
2015-07-08, 00:31
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Var det inte ett fynd som hittades mellan handsken (i tid, alltså) och första fyndet av mobildelar? Det fyndet tycks inte offentliggjort.
Har för mig det, enligt den där kartan som finns. Den där kartan med flygfoton och inklippt bröderna i handfängsel osv.

Vad jag menade med lite ironi var att det inte stod ett klockslag stämplat på varje sak som hittades .
Men jag har också för mig att det var något som hittades längre västerut än mobildelarna . Nästan nere vid den större vägen som går förbi Blomberg. Det fyndet fanns väl på vänster sida om den väg jag menade att han skulle tagit till Martorp . Det är ju tänkbart att han hann med att slänga ut en av sakerna på vägen upp till Martorp också
2015-07-08, 00:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Många upplysningar om både de ena och det andra ikväll i tråden. Andra litauer som uppträtt underligt mot kvinnor i närområdet. Uppgifter om både våldtäkt och styckning av kroppen. Och så information om att GM ska ha erkänt.

Flashback är Flashback, det känns bäst att ta allting med inte bara en nypa utan några rejäla paket jodsalt. Det behöver man inte ens misstro uppgiftslämnarna för att göra. Även uppgifter man fått från en källa man tycker känns helt trovärdig kan vara helt felaktiga, det finns det många exempel på.

Kanske får vi veta något imorgon, kanske inte.
Du missade att åklagaren slagit fast att det finns ingenting som inte pekar mot mord. Så det silar ju bort en del olycksteorier iaf.
2015-07-08, 00:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Finns det några uppgifter på var de befann sig? AJ "hittade" ju handsken på måndagen och åkte till Dalarna när den "förtjusande" flickan hittades.

Ed: AJ besökte enligt egen uppgift caféet samma dag som LH försvann och ändrade sig vid handsk-upphittandet sedermera om att tex även LÅ fanns där.

Det där har jag också grunnat på en hel del. Sen det där att journalisten från Expressen skulle vara "glad att just han" fick en liten intervju med AJ. Det är lätt att flyga iväg med tankarna att gubben blev lite småkåt där på sommareftermiddagen och gjorde lite närmanden som slutade med våldtäkt och kanske dråp. Finns säkerligen vittnen som kanske såg händelsen men inte vågar träda fram för att AJ är en tyrann, vem vet? :/

Hoppas innerligt att det löser sig till slut med GM.
2015-07-08, 00:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Du missade att åklagaren slagit fast att det finns ingenting som inte pekar mot mord. Så det silar ju bort en del olycksteorier iaf.
Har åklagaren slagit fast att någonting pekar på mord? Eller har han ingen aning?
2015-07-08, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I det sannolika scenariot, vill jag tillägga att en flicka som Lisa, med den bakgrunden hon kommer ifrån är frimodig och inte rädd för något; innan det är för sent. Den enda faran som man hade tänkt på var trafiken, för annars hade Lisa inte fått göra denna färd på egen hand.

Det kan var så enkelt att hon blev tilltalad av MGM och svarade först vänligt som man gör när man blir tilltalad. Det fanns nog inte med på kartan att Lisa anade någon fara, eller förstod att hennes baneman hade onda avsikter. Därför ser man inga spår vid motorcykeln. För en grovarbetare väger en flicka inte mycket.

Jag tror inte på några teorier att de har haft med varandra att göra tidigare. MGM var ute efter ett offer, och Lisa råkade vara den flickan som stod kvar ensam.

Instämmer i detta. Det är många gånger stundens ingivelse, som går överstyr och får förödande konsekvenser.
2015-07-08, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, "dumpster divers" är välkänt livsfarliga. Och efter att ha dödat Lisa placerar han handsken i ladan, och tar sin bil, som han till allas förvåning äger, och kör kroppen till Martorp. Nja, teorin haltar.

Javisst kan soptunnedykare vara nog så livsfarliga. Och bilägande står i vart fall inte i något absolut motsatsförhållande till företeelsen ifråga.
KJ i VB-fallet var tex både och.
2015-07-08, 00:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Har åklagaren slagit fast att någonting pekar på mord? Eller har han ingen aning?

Det jag läste var att åklagaren sa att LH inte dog en naturlig död. Så dråp via trafikolycka eller mord inte uteslutet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in