2015-07-07, 11:04
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enkvist
Jag tror du är ensam om att tycka cipralex ger ångest när det tvärtom är en av de bättre preparat mot detta eftersom den knappt har någon annan effekt på de andra signalsubstanserna än serotonin. Jag tror att du åt cipralex för kort tid och därför bara upplevde insättningsångesten.

Vad skrev jag då?

Vad mer är: du vet att det är annat än enbart serotonin som påverkar/styr/reglerar ångest?
Citera
2015-07-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Aktiverande effekt betyder att effekten är uppigande.

Ja ok då hänger jag med vad gäller Lamotriginet och du har rätt den gör dig stabilare vilket är bra för din personlighetsstörning samt att den har en antidepressiv effekt.

Vilken av Valdoxan eller Zyprexa är mest likt Buspiron och/eller Seroquel? Alltså fungerar på liknande sätt? Du verkar ha koll
Citera
2015-07-08, 07:52
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyssochsmek
Vilken av Valdoxan eller Zyprexa är mest likt Buspiron och/eller Seroquel? Alltså fungerar på liknande sätt? Du verkar ha koll

Ingen av dem, men om man måste säga någon, så Valdoxan.
Citera
2015-07-08, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Ingen av dem, men om man måste säga någon, så Valdoxan.

Okej mediciner överhuvudtaget som liknar Seroquel eller Buspiron?
Citera
2015-07-08, 09:18
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Okej mediciner överhuvudtaget som liknar Seroquel eller Buspiron?

Oj; Amisulprid är ju i samma klass som Seroquel, medan Buspiron inte tillhör någon klass egentligen. Det verkar som att det främst är 5HT1A-agonism som du är ute efter, eftersom du pratar om dessa två? Om så är fallet, så Brintellix, kanske?
Citera
2015-07-08, 09:43
Medlem
Citat:
Oj; Amisulprid är ju i samma klass som Seroquel, medan Buspiron inte tillhör någon klass egentligen. Det verkar som att det främst är 5HT1A-agonism som du är ute efter, eftersom du pratar om dessa två? Om så är fallet, så Brintellix, kanske?

Oj, intressant, har aldrig hört talas om nån av dessa två förut. Verkar inte som Amisulprid används i Sverige. Vet du varför det är så? Är ju synd eftersom jag mådde kanonbra på Seroquel och skulle hemskt gärna prova den om den inte har viktuppgång som biverkning.
Brintellix verkar ha väldigt få biverkningar, vet du varför den inte är så vanlig att skrivas ut?
Citera
2015-07-08, 09:45
Medlem
Citat:

Aha såg nu att Amisulprid orsakar viktökning "dock mycket mindre än liknande läkemedel av samma klass". Har precis gått ner alla mina medicinkilon så är inte så sugen på att gå upp igen
Citera
2015-07-08, 09:58
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Oj, intressant, har aldrig hört talas om nån av dessa två förut. Verkar inte som Amisulprid används i Sverige. Vet du varför det är så? Är ju synd eftersom jag mådde kanonbra på Seroquel och skulle hemskt gärna prova den om den inte har viktuppgång som biverkning.
Brintellix verkar ha väldigt få biverkningar, vet du varför den inte är så vanlig att skrivas ut?

Nej, det vet jag tyvärr inte. För att den är splitterny; nyaste av alla mediciner för skallen.

Vad är det för något som du har medicin för? Vad har du för fel?
Citera
2015-07-08, 11:47
Medlem
Citat:
Nej, det vet jag tyvärr inte. För att den är splitterny; nyaste av alla mediciner för skallen.

Vad är det för något som du har medicin för? Vad har du för fel?

Vilken av dom är splitterny?

mina diagnoser är Unipolär/Emotionell personlighetsstörning (min läkare och psykolog kommer inte överens), stressreaktion, social fobi, agorafobi, PTSD, GAD och "paniksyndrom".
Citera
2015-07-08, 15:37
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Vilken av dom är splitterny?

mina diagnoser är Unipolär/Emotionell personlighetsstörning (min läkare och psykolog kommer inte överens), stressreaktion, social fobi, agorafobi, PTSD, GAD och "paniksyndrom".

Brintellix, men den är nog inget för dig.

Du har inte funderat på Klomipramin?
Citera
2015-07-08, 15:47
Medlem
Citat:
Brintellix, men den är nog inget för dig.

Du har inte funderat på Klomipramin?

Vanliga (förekommer hos fler än en patient av 100): Svettning, trötthet, ökad aptit, viktökning.

Funderat klart

Brukar inte kolla upp mediciner själv, dels för att jag inte kan något sen vet jag inte om jag vågar föreslå mediciner till läkaren heller..
Citera
2015-07-08, 16:42
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Att den har så låg affinitet på receptorn, att noradrenalinpåverkan som den genererar, inte bör vara så står; särskilt inte på 25 mg.
Helt onödigt med ett noradrenalin påslag vid ångest, det är ju det sista man vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in