Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-06, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Och vem tror du betalar för GW Perssons krönikor i Expressen? GW öppnar inte käften utan att få betalt. Att GW sen är miljonär är helt egalt, före dettingar tycker att dom är skitviktiga och har svårt med att inte längre stå i rampljuset och veta bäst.

GW har inte ens koll på svensk kriminalhistoria trots att han i olika TV-program uttalar sig som expert i ämnet. I ett av programmen så missade GW Persson årtalet när den sista kvinnan i Sverige avrättades, och inte nog med det, GW missade också avrättningsmetoden.

Sanningen är att GW Persson är en skitgubbe som är på upphällningen

Såklart får han betalt för sina krönikor i Expressen. Vad jag menade med det var att han har en stående kolumn där, där han alltid skriver och att det ej är inlägg utanför kolumnen angående Lisa Holm-fallet, utan han tar upp det där.
2015-07-06, 14:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Trettiofemåriga män är definitivt inte medelålders.
Det kan också diskuteras, med risk för att tråden blir lång. Jag föredrar att formulera om mig.
Citat:
Under tiden kan du sälla dig till sällskapet som letar efter en man i 30-40-årsåldern som mördar en tonårstjej som han inte känner.
2015-07-06, 14:50
Bannlyst
Är Missing people mest avdankade orienterare eller är det folk som ändå är ute & går med sina hundar & då mest vill addera en mening med de promenaderna eller?
2015-07-06, 14:51
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det kan också diskuteras, med risk för att tråden blir lång. Jag föredrar att formulera om mig.
Det stämmer ju inte på det här fallet ändå för MGM har ju enligt uppgift suttit och dreglat vid kafeet otaliga gånger. Då har man ju en viss koll på läget eller hur.
2015-07-06, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det stämmer ju inte på det här fallet ändå för MGM har ju enligt uppgift suttit och dreglat vid kafeet otaliga gånger. Då har man ju en viss koll på läget eller hur.

Vartifrån kommer den uppgiften att MGM suttit och dreglat vid kaféet otaliga gånger?
2015-07-06, 15:01
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Vartifrån kommer den uppgiften att MGM suttit och dreglat vid kaféet otaliga gånger?
Uppgiften kommer från de anställda tjejerna i kafeet.
2015-07-06, 15:02
Medlem
Sanchezest90s avatar
Citat:
Har du pratat med tjejerna?
2015-07-06, 15:04
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Nja...

Var det inte så att de anställda ska ha sagt att jobbarna i ladan mittemot tittade på dem? Från ladan alltså, inte att de satt som gäster på fiket?

Med förbehåll för dåligt minne. Lång tråd...
2015-07-06, 15:05
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
eller så tittar man på den här länken och tar bort en trådsanning

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20934096.ab

Man hör klart och tydligt att Rebecka säger "skjutsa henne till busstationen till Skara".
Det i sig är ett otydligt uttalande. Skulle Lowa skjutsas för att hinna med en buss till Skara, eller skulle hon skjutsas till Skara?
Till Skara är det 2,5 mil, det är väldigt långt för en skjuts till en busshållplats. Var bor Lowa, i Skara eller någon annanstans?
Rimligare är att bussen gick från Källby till Skara.

Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Källby busstation, Götene till Skara busstation, Skara.
Går en buss 18.20 på söndagar, med ett byte i Lidköping 18.50 till Skara.

Den bussen är det. Sök själv: http://reseplanerare.vasttrafik.se/bin/query.exe/sn?L=vs_vasttrafik&ld=fe2&L=vs_vasttrafik&OK#focus

Detta är alltså den buss som gör det rimligt att de hade bråttom, trots att de slutade ovanligt tidigt denna kväll.
Om Lowa skulle skjutsas till Skara busstation är det än mer märkligt att de hade så himla bråttom just denna dag.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-07-06 kl. 15:11.
2015-07-06, 15:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Angående detta med statistik ett litet varv till.

Statistik löser - vilket med rätta påpekats - inga brott. Ska man gissa på vem som är GM i ett brott av den här typen är det däremot klokt att hålla sig till det sannolika om man vill ha en rimlig chans att gissa rätt.

I det här fallet kolliderar två statistiska och välkända faktum:

- Om en person häktas för ett grövre brott på sannolika skäl så blir den så småningom också dömd för brottet i upp till 85% av fallen

- De flesta som mördas blir mördade av någon som de har någon slags relation till. För kvinnor ligger siffran på runt 80% (http://www.nck.uu.se/Kunskapscentrum/Kunskapsbanken/amnen/Vald_i_nara_relationer/Dodligt_vald_amnesguide/)

Här ser vi något som är ganska trivialt, men lätt glöms bort när man pratar sannolikheter: 80 är inte 100. 90, 95 eller 99 är för den delen inte 100 heller. Vi har två starka samband här, men minst ett av dem stämmer inte in på det här fallet (Om man inte undantar den fullständigt osannolika hypotesen att litauern och den mördade flickan haft ett hemligt kärleksförhållande sen ett par veckor eller så tillbaka)

Kan vi anta att någon av de allmänna sannolikheterna ovan är lägre i just det här fallet? För att kunna göra det måste vi fundera på om det finns sätt att dela in populationen vi räknar på i mindre grupper. En indelning kan göras på vilken grund som helst. Vi skulle t ex om vi hade data kunna titta på om ljushåriga häktade blir frikända oftare än mörkhåriga. Det är dock minst sagt tveksamt att en sån indelning skulle ge oss en bättre bedömning av sannolikheten i det här fallet.

En mer rimlig idé är att vi delar in gruppen "häktade på sannolika skäl" i misstänkta som erkänt sitt brott och misstänkta som förnekar brott. Vår MGM tillhör då uppenbarligen grupp 2. Jag har ingen statistik, men man kan självklart utgå från att i den första gruppen kommer så gott som alla att fällas (personer som gör falska erkännanden kommer sällan eller aldrig att gå så långt som till häktning - oftast är det direkt uppenbart att det är en tokstolle).

Eftersom procenten som fälls är högre i grupp 1 än 85% så måste den vara lägre i grupp 2. Hur mycket går inte att veta. Det är inte jättevanligt med personer som erkänner, men just när det gäller mord är det i varje fall inte ovanligt heller (rätt många män som har ihjäl sina fd fruar/sambos/flickvänner medger sitt brott direkt). Det bör rimligen leda till siffran fällande domar i grupp 2 är en bit lägre. Jag vet inte hur mycket, men runt 75% verkar vara en rimlig gissning.

Hur är det då med närstående gärningsman? Finns det något sätt att dela in den gruppen offer? Ett sätt skulle kunna vara att titta på om kvinnan har/har haft en relation med en man där det funnits en historia av våld/hot. Om en sån kvinna blir mördad går sannolikheten för att GM är en närstående upp över de 80%, det kan man vara säker på. Hittas hon sen dessutom död i sin egen bostad är sannolikheten nära nog 100%.

Eftersom väldigt många av de ca 20 kvinnor som mördas varje år stämmer in på ovanstående så kan vi här dra slutsatsen att för det lilla antal som inte gör det så är inte sannolikheten för en närstående mördare 80% längre - den är väsentligt lägre. Jag skulle grovt gissa att den sjunker under 50%

Vill man fortfarande bara gå på sannolikhet när man gissar på om rätt person sitter häktad har man nu alltså ca 75% mot < 50% att gå på. I det här fallet vet vi dessutom med ganska stor säkerhet att det inte finns någon våldsam ex-pojkvän eller liknande i offrets liv. Den tidigare pojkvännen avfördes på ett tidigt stadium i utredningen. Man kan vara säker på att polisen också via koll av Lisas konton på sociala media, mobiltrafik och förhör med vänner på ett tidigt stadium letade efter eventuella, suspekta personer i hennes yttre krets. Exempelvis en skolkamrat som visat på ett besatt intresse. Inget har framkommit som tyder på att det skulle finnas någon sådan, i så fall måste vi anta att någon eller några hämtats in på förhör utan vår vetskap och fått sina göranden och låtanden den aktuella dagen noga granskade. Så kan det i och för sig vara, men uppenbarligen har inget då dykt upp som pekar mot någon sådan för oss okänd GM-kandidat.

Återstår alltså att fundera på vad som är mest sannolikt: Att en man som sitter häktad med både teknisk och annan bevisning mot sig faktiskt också är skyldig, eller att det finns en helt okänd, ung man i Lisas relativa närhet som lyckats segla under radarn och inte ådra sig misstankar samtidigt som en totalt oskyldig blivit häktad och av någon otäck slump har flera saker som pekar mot honom.

Jag vet ju vad jag tror i alla fall....
Att andelen som häktade som döms för brottet är 85 % kan ifrågasättas. Dömdes de för exakt samma brott som de häktades för? Det är inte ovanligt att någon häktas misstänkt för mord och döms för dråp. Likaså kan andelen av de som inte erkänner påverkas av många faktorer, brottets art, den misstänktes ålder och kriminella erfarenhet. Och vi får inte glömma de fall där den misstänkte erkänner annat brott än det hen döms för. Det är därför svårt att bedöma hur många av de häktade som inte erkänner som döms. Sedan har vi en ex kriminologiprofessors ord:
Citat:
Bara hälften av sådana här spaningsmord leder till en fällande dom, antalet personer som under utredningarna frihetsberövas eller utsätts för andra tvångsmedel är betydligt fler än de som visade sig vara skyldiga och vid tidiga ingripanden är felprocenten hög.
De finns många fler än 52 kort i brottmål, #MrFold.
2015-07-06, 15:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Nja...

Var det inte så att de anställda ska ha sagt att jobbarna i ladan mittemot tittade på dem? Från ladan alltså, inte att de satt som gäster på fiket?

Med förbehåll för dåligt minne. Lång tråd...
Det är också vad jag minns. Och jag är mycket medveten att vackra kvinnor får blickar från manliga arbetsplatser.
2015-07-06, 15:18
Medlem
Citat:
Jag har den uppfattningen att gästarbetare från baltländerna är mycket ekonomiska att de skulle kosta på sig ex. kaffe +kanelbulle för 50 kr det har jag mycket svårt att tro.
Nu vet jag inte vad de kafeet har för pris på kaffe + kanelbulle.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in