Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-06, 13:23
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Ja, 6:e dagen på sommarjobbet så kände LH sina arbetskamrater utan och innan även, alla stammisar på kafét och hela bygden på 5 km radie från kafét, givetvis. Hon var tjenis med hela bygden.
Litauerna kände hon självklart också då de jobbade i närheten.
Man upphör aldrig att förvånas över postare av din kaliber som hängt i tråden i veckor och fortfarande postar totalt intetsägande och meninglösa inlägg.

LH ska ju ha jobbat helger där innan sommaren drog igång på allvar. Därtill finns det (obekräftad) uppgift på att det finns en tidigare bekantskap/knytning, vilket gjort att LH jobbar just på det caféet.

Hon lär ha varit bekant i viss mån, mer än 6st färska dagar.

Edit
Förresten, har inte du hängt i tråden med din stil, rätt länge också?
Senast redigerad av rotesau 2015-07-06 kl. 13:29.
2015-07-06, 13:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Ja, 6:e dagen på sommarjobbet så kände LH sina arbetskamrater utan och innan även, alla stammisar på kafét och hela bygden på 5 km radie från kafét, givetvis. Hon var tjenis med hela bygden.
Litauerna kände hon självklart också då de jobbade i närheten.
Man upphör aldrig att förvånas över postare av din kaliber som hängt i tråden i veckor och fortfarande postar totalt intetsägande och meninglösa inlägg.

Jag ställde en fråga kring begreppet bekantskapskrets - med betoning i inlägg innan att jag inte misstänkliggör nån i kretsen. Jag har inte lagt en enda sketen hypotes hittills - dvs lika lite påstått nåt som du gör anspelning på.
Du kan skriva bra reflektioner - men däremellan är du en riktig fjant och tappar mark.
2015-07-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Vet någon varför obduktionen dröjer så länge för? Är det för att det inte ska ge fördelar till förövaren/förövarna?

Den är nog klar för längesen. Hon begravs ju i morgon.

Har det sagts något om hur Lisas bragts om livet?
2015-07-06, 13:31
Medlem
MrFolds avatar
Angående detta med statistik ett litet varv till.

Statistik löser - vilket med rätta påpekats - inga brott. Ska man gissa på vem som är GM i ett brott av den här typen är det däremot klokt att hålla sig till det sannolika om man vill ha en rimlig chans att gissa rätt.

I det här fallet kolliderar två statistiska och välkända faktum:

- Om en person häktas för ett grövre brott på sannolika skäl så blir den så småningom också dömd för brottet i upp till 85% av fallen

- De flesta som mördas blir mördade av någon som de har någon slags relation till. För kvinnor ligger siffran på runt 80% (http://www.nck.uu.se/Kunskapscentrum/Kunskapsbanken/amnen/Vald_i_nara_relationer/Dodligt_vald_amnesguide/)

Här ser vi något som är ganska trivialt, men lätt glöms bort när man pratar sannolikheter: 80 är inte 100. 90, 95 eller 99 är för den delen inte 100 heller. Vi har två starka samband här, men minst ett av dem stämmer inte in på det här fallet (Om man inte undantar den fullständigt osannolika hypotesen att litauern och den mördade flickan haft ett hemligt kärleksförhållande sen ett par veckor eller så tillbaka)

Kan vi anta att någon av de allmänna sannolikheterna ovan är lägre i just det här fallet? För att kunna göra det måste vi fundera på om det finns sätt att dela in populationen vi räknar på i mindre grupper. En indelning kan göras på vilken grund som helst. Vi skulle t ex om vi hade data kunna titta på om ljushåriga häktade blir frikända oftare än mörkhåriga. Det är dock minst sagt tveksamt att en sån indelning skulle ge oss en bättre bedömning av sannolikheten i det här fallet.

En mer rimlig idé är att vi delar in gruppen "häktade på sannolika skäl" i misstänkta som erkänt sitt brott och misstänkta som förnekar brott. Vår MGM tillhör då uppenbarligen grupp 2. Jag har ingen statistik, men man kan självklart utgå från att i den första gruppen kommer så gott som alla att fällas (personer som gör falska erkännanden kommer sällan eller aldrig att gå så långt som till häktning - oftast är det direkt uppenbart att det är en tokstolle).

Eftersom procenten som fälls är högre i grupp 1 än 85% så måste den vara lägre i grupp 2. Hur mycket går inte att veta. Det är inte jättevanligt med personer som erkänner, men just när det gäller mord är det i varje fall inte ovanligt heller (rätt många män som har ihjäl sina fd fruar/sambos/flickvänner medger sitt brott direkt). Det bör rimligen leda till siffran fällande domar i grupp 2 är en bit lägre. Jag vet inte hur mycket, men runt 75% verkar vara en rimlig gissning.

Hur är det då med närstående gärningsman? Finns det något sätt att dela in den gruppen offer? Ett sätt skulle kunna vara att titta på om kvinnan har/har haft en relation med en man där det funnits en historia av våld/hot. Om en sån kvinna blir mördad går sannolikheten för att GM är en närstående upp över de 80%, det kan man vara säker på. Hittas hon sen dessutom död i sin egen bostad är sannolikheten nära nog 100%.

Eftersom väldigt många av de ca 20 kvinnor som mördas varje år stämmer in på ovanstående så kan vi här dra slutsatsen att för det lilla antal som inte gör det så är inte sannolikheten för en närstående mördare 80% längre - den är väsentligt lägre. Jag skulle grovt gissa att den sjunker under 50%

Vill man fortfarande bara gå på sannolikhet när man gissar på om rätt person sitter häktad har man nu alltså ca 75% mot < 50% att gå på. I det här fallet vet vi dessutom med ganska stor säkerhet att det inte finns någon våldsam ex-pojkvän eller liknande i offrets liv. Den tidigare pojkvännen avfördes på ett tidigt stadium i utredningen. Man kan vara säker på att polisen också via koll av Lisas konton på sociala media, mobiltrafik och förhör med vänner på ett tidigt stadium letade efter eventuella, suspekta personer i hennes yttre krets. Exempelvis en skolkamrat som visat på ett besatt intresse. Inget har framkommit som tyder på att det skulle finnas någon sådan, i så fall måste vi anta att någon eller några hämtats in på förhör utan vår vetskap och fått sina göranden och låtanden den aktuella dagen noga granskade. Så kan det i och för sig vara, men uppenbarligen har inget då dykt upp som pekar mot någon sådan för oss okänd GM-kandidat.

Återstår alltså att fundera på vad som är mest sannolikt: Att en man som sitter häktad med både teknisk och annan bevisning mot sig faktiskt också är skyldig, eller att det finns en helt okänd, ung man i Lisas relativa närhet som lyckats segla under radarn och inte ådra sig misstankar samtidigt som en totalt oskyldig blivit häktad och av någon otäck slump har flera saker som pekar mot honom.

Jag vet ju vad jag tror i alla fall....
2015-07-06, 13:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCrimeSmurfs
Citat:
Vet någon varför obduktionen dröjer så länge för? Är det för att det inte ska ge fördelar till förövaren/förövarna?

Den är nog klar för längesen. Hon begravs ju i morgon.

Har det sagts något om hur Lisas bragts om livet?

Det är lite missvisande att säga att "obduktionen dröjer". Den delen är givetvis klar sen ett antal dagar åtminstone. Men en obduktionsrapport omfattar också diverse rättsmedicinska analyser. Det är bara en del av rättsläkarens arbete att undersöka kroppen - mycket handlar också om att sitta och titta i mikroskop, bedöma rättskemiska analyser mm.

Allt det ska sen bli en rapport till förundersökningen. Det verkar ganska normalt att det tar ett antal veckor.
2015-07-06, 13:36
Medlem
Citat:

Den preliminära obduktionen finns redan. Sen tar det kanske en månad innan den slutgiltiga rapporten kommer, och då är man nere på mikroskopnivå, sånt tar tid att analysera.
Försök att hänga med om vad som händer istället för att skriva blindkommentarer som inte tillför.
2015-07-06, 13:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
LH ska ju ha jobbat helger där innan sommaren drog igång på allvar. Därtill finns det (obekräftad) uppgift på att det finns en tidigare bekantskap/knytning, vilket gjort att LH jobbar just på det caféet.
Hon lär ha varit bekant i viss mån, mer än 6st färska dagar.
Edit
Förresten, har inte du hängt i tråden med din stil, rätt länge också?

De borde givetvis vara väl genomgranskade - men en arbetsplats är en bekantskapskrets. Hon har säkert mer anknytning än 6 arbetstillfällen - kände inte föräldrarna ägaren?
Hur som haver och oavsett så spelar egentligen tiden ingen roll. En GM som blir fixerad vid anblicken av henne kräver inte en viss tid. Det handlar om fenomenet att ha mötts.
Det är väl inte första gången en ung man blir förälskad isf. Lägg till bryskt avvisad och vad som helst kan ske om denne är riktigt rubbad och känner sig försmådd. Med det inte sagt att det är fel GM som sitter, med det inte sagt att jag misstänkliggör en kollega (för att vara väldigt övertydlig..)

Edit: Sakfråga. Exempel. Inte hypotetiskt förlopp. Likaväl som ovänskap vänner emellan inklusive impuls.
Senast redigerad av develi 2015-07-06 kl. 13:57.
2015-07-06, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ni som skriver skit om GW, har ni egentligen läst hela hans kolumn i Expressen?
http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/nu-ar-jag-mycket-orolig-att-mordaren-kan-ga-fri/

Är ju inte så att han kritiserar åklagaren utan han kommer med intressanta synpunkter utifrån sin egen erfarenhet av liknande fall och om jag inte är helt puckad så har han jävligt mycket mer erfarenhet av dylikt än ni som skriver inlägg här. Att beskriva GW som "kriminaltomte" som bara vill hålla grytan kokande o dra in mer arvoden (o.dyl som skrivits här) är bara pinsamt.
Jag tycker i alla fall att det alltid är intressant att höra/läsa GW:s intressanta resonemang och det gäller inte bara Lisa Holm - fallet.
1. GW har nog pengar så han klarar sig, behöver nog inte "skämma ut sig" med mysko hypoteser för den sakens skull.
2. Han har ju redan en kolumn i Expressen, det är ju där han skriver, är inte nån jävla intervju
Citat -
Enligt den åklagare som leder utredningen av mordet på Lisa Holm skulle "den tekniska bevisningen mot den man som sitter häktad ha stärkts under den senaste tiden". Vad han menar med det är samtidigt oklart. "Stärkts" i förhållande till vad? Till Lisas kläder och andra tillhörigheter som inte påträffats i omedelbar anslutning till hennes kropp. Om det är det han menar är jag ännu mer oroad än när jag skrev min förra kolumn och anledningen till det torde ha framgått av det tidigare sagda.
Skulle det andra sidan vara så enkelt att han numera har teknisk bevisning som binder den häktade mannen till själva gärningen blir jag däremot lugn som en filbunke och lovar att lämna honom och hans utredning i fred fram till den rättegång som ju då kommer att följa efter sommaren

Och vem tror du betalar för GW Perssons krönikor i Expressen? GW öppnar inte käften utan att få betalt. Att GW sen är miljonär är helt egalt, före dettingar tycker att dom är skitviktiga och har svårt med att inte längre stå i rampljuset och veta bäst.

GW har inte ens koll på svensk kriminalhistoria trots att han i olika TV-program uttalar sig som expert i ämnet. I ett av programmen så missade GW Persson årtalet när den sista kvinnan i Sverige avrättades, och inte nog med det, GW missade också avrättningsmetoden.

Sanningen är att GW Persson är en skitgubbe som är på upphällningen
2015-07-06, 14:07
Medlem
Utflyttads avatar
http://www.numbeo.com/crime/country_result.jsp?country=Estonia

Citat:
Safety in Estonia

Safety walking alone during daylight 96.71 Very High
Safety walking alone during night 71.05 High

These data are based on perceptions of visitors of this website in the past 3 years.
If the value is 0, it means it is perceived as very low, and if the value is 100, it means it is perceived as very high.
Our data for each country are based on all entries from all cities in that country.

http://www.numbeo.com/crime/country_result.jsp?country=Sweden

Citat:
Safety in Sweden

Safety walking alone during daylight 79.31 High
Safety walking alone during night 52.50 Moderate

http://www.numbeo.com/crime/country_result.jsp?country=Lithuania

Citat:
Safety in Lithuania

Safety walking alone during daylight 81.97 Very High
Safety walking alone during night 48.36 Moderate

I tråden så har det förekommit en diskussion vad det gäller kriminalitet i Litauen och eventuella skillnader mellan Litauen och Sverige.

Ovan noterade finner ni 3 intressanta länkar där ni kan ta er en titt på hur folk uppfattar kriminalitet och säkerhet i länderna.

Jag tog med Estland, Sverige och Litauen.

Visst, det här är inte statistiskt säkerställda siffror men det get kanske en fingervisning?

https://www.osac.gov/pages/ContentReportDetails.aspx?cid=17673

Här har ny ytterligare information om Litauen.

Jag hoppas att information kan vara av hjälp då brödernas och kvinnans bakgrund diskuteras?
2015-07-06, 14:19
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
.......
Sedan skulle alla ekonomibyggnader ha kollats med likspårhundar på området första dagen.
När mopeden hade nyckeln i tändningslåset och hennes personliga tillhörigheter i en påse, var det allvarligt det anser jag de borde insett

Vid inledningsskedet så är jag övertygad om att alla cylindrar jobbade för att hitta flickan levande!

Till vilken nytta hade likhundarna varit i detta läge.....förutom att störa andra sökaktiviteter?
2015-07-06, 14:36
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Vid inledningsskedet så är jag övertygad om att alla cylindrar jobbade för att hitta flickan levande!

Till vilken nytta hade likhundarna varit i detta läge.....förutom att störa andra sökaktiviteter?

Varför skulle de ha stört? Och borde inte vanliga spårhundar kunnat hittat dit Lisa fördes?
Hennes ägodelar låg ju i en påse på mopeden. Fick någon hund sniffa på hennes saker, inte vad jag vet åtminstone? Detta borde ju varit det första att göra innan man kallar in MP m.m.. För i början ville man väl först och främst hitta henne vid liv?
2015-07-06, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Om bedömningen görs att hon hade blivit mördad är det effektivast att använda likspårshundar som är tränade enbart för kadaverine lukten eller liklukten som kroppen börjar avge ca 20 min efter dödsögonblicket.
Om man gör bedömningen att hon levde och kanske hölls fången i någon lokal görs söket med spårhundar som är tränade att hitta människor i liv.

Eftersom polisinsatsen hade tillgång till ett 20 tal hundar enligt polisen, borde de använt de båda typerna av hundar.
Polisen har också mycket bra hundar, därför är det inte försvarbart att Lisas kropp hittas fem dagar efter försvinnandet i en ekonomibyggnad som tillhörde AJ Säteri.
Det varit viktigt för polisen att scanna av alla lokaler i området snabbast möjligt, nu är det ingen som vet om hon blev mördad omedelbart eller var kidnappad och hölls fången ett tag.
Men för att kunna gripa gärningsmännen är det viktigt att kroppen hittas snabbt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in