2015-07-05, 20:10
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Givet din logik borde vi kanske syna gamla mormor (om det finns någon) och faster Gertrud 78. De tilhör ju också kretsen "folk i Lisas närhet"

Men jag kan väl be även dig att dra fram alla fall ur den svenska kriminalhistorien där etniskt svenska föräldrar med någorlunda ordnade sociala förhållanden har mördat en tonårsdotter. Så kan vi kanske fundera utifrån dina fynd om det öht finns någon rimlighet i att ens tänka tanken i detta fall att pappan skulle kunna vara skyldig.

Mamman då? Har vi koll på henne?
Hon skjutsade normalt Lisa till kaféet, men inte just denna gång. Bara det kan vara lite misstänkt.

Skämt åsido, jag tänker mer på folk i pappans närhet som alternativa GM. Eller att det var ett kidnappningsdrama där offret dog och föräldrarna vet mer än vi tror.
2015-07-05, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Jag tror att det kan ha gått till så här .

GM har väntat på LH där mopeden var parkerad. Han greppar henne bakifrån när hon står intill mopeden med hjälmen på huvudet . Eftersom man både ser och hör sämre med hjälmen på så är det ingen konst alls att smyga sig på henne där . Antingen så tar han strypgrepp på henne och väntar tills hon tuppar av eller så håller han för munnen och tar henne snabbt över vägen och in i ladan . Väl i ladan så sliter han av en del av kläderna och våldför sig på LH och antingen vaknar hon då eller så kämpar hon emot så pass att han inte ser nån annan råd än att döda henne . Antagligen så har han bilen parkerad bakom ladan och efter att ha slagit sönder hennes telefon ger han sig iväg upp mot Martorp .Om han kastar ut grejerna från bilen på väg dit är ju osäkert eftersom han då måste passera där han bor med risken att han ses av frugan eller av nån annan . Jag tror att han kör direkt till Martorp via en väg som går en bit söder om Blomberg. Uppe vid Martorp stuvar han in LH i boden och tar med en del av kläderna och andra tillhöriheter för att använda som villospår . Sen tar han samma väg tillbaka skillnaden är att han då kör över gärdena där mobildelarna m.m sen hittas . Handsken passar han på att slänga in i ladan på måndagsmorgonen i ett försök att lägga ut lägga ut ännu ett villospår . Att han till slut åker dit beror på att dom befinner sig uppe vid Martorp när MP är där och letar . Han inser då att det finns något klädesplagg lite för nära gården och gör då något som uppfattas av MP som underligt . MP kontaktar polisen som genast ser sambandet . Polisen misstänker att LH:s kropp finns i på eller i närheten av gården och tar dit sökhundar varpå man finner LH:s kropp i boden . Lite kortfattat och lite förenklat men i stora drag tror jag att det kan ha gått till så .

Det kan antagligen vara en riktigt bra teori, både Blomberg och Martorp är jättelika anläggningar med fler gästarbetare verksamma (ett 20-tal i området Blomberg-Martorp)! Tror själv att det var oplanerat och att personen lade märke till att hon sannolikt skulle åka ensam hem (med moped).
Personen har antagligen träffat flickan flera gånger på caféet och skulle förmodligen kunna locka bort henne de få metrarna till ladan genom att ropa på hjälp, låtsas vara skadad eller liknande! Polisen har grävt en rejält stor grop där handsken lär ha hittats, antagligen har det funnits teknisk bevisning som pekat ut ladan som primär brottsplats! En utbyggnad på ladan var fortfarande avspärrad för en vecka sedan!
2015-07-05, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonemesis
En utbyggnad på ladan var fortfarande avspärrad för en vecka sedan!

Den delen var fortfarande avspärrad igår.
2015-07-05, 20:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Den delen var fortfarande avspärrad igår.
Slakt/mjölkrummet?
2015-07-05, 20:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Här har vi harrisburgresonemanget igen. Kunde du dra fram något fall ur kärnkraftshistorien där Harrisburg hade havererat när det havererade, eller var det så osannolikt att det inte kunde hända?

Det betyder inte att jag misstänker pappan, tvärtom, jag sätter honom på samma misstankegrad som kungen, men bara för att något inte har hänt förut är inte hinder för att det händer. Om inget kan hända första gången kan inget hända.

Jag sätter honom också på samma misstankegrad som kungen. Ska vi börja diskutera kungen som potentiell GM i tråden också tycker du? Hade han verkligen alibi den aktuella dagen/tidpunkten?
2015-07-05, 20:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Iofs är jag lite osäker på om jag minns rätt nu av vad jag läst i olika artiklar men, vilken dörr har tjejerna sist gått ut ifrån, och låst?

Å ena sidan tycks de ha låst på framsidan och gått till en väntande bil åt vänster och sett Lisa gå till höger för att runda caféet, med hjälmen på armen.
Å andra sidan (som letsdoit var inne på nån sida bak) kan det vara dörren på norra gaveln som de lämnat och låst sist.

Varför jag frågar dig, är för att tidsfönstret blir olika beroende på scenario - lämnas gaveldörren sist, är det kortare avstånd för alla tre tjejerna samtidigt, till där moppen stod, än om de lämnat vid entrésidan och skiljts åt där.

Om du nu förstår min krångliga text.... :/

Sett till ”tidfönstret” så skall du nog också väga in att 18:30 som exakt tidsangivelse förefaller vara en trådsanning – samma gäller för att mobilen efter sms,et skulle rört sig söderut.
2015-07-05, 20:23
Medlem
Citat:
Slakt/mjölkrummet?

Jupp, den här delen: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 95415
2015-07-05, 20:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Jag tror att det kan ha gått till så här .

GM har väntat på LH där mopeden var parkerad. Han greppar henne bakifrån när hon står intill mopeden med hjälmen på huvudet . Eftersom man både ser och hör sämre med hjälmen på så är det ingen konst alls att smyga sig på henne där . Antingen så tar han strypgrepp på henne och väntar tills hon tuppar av eller så håller han för munnen och tar henne snabbt över vägen och in i ladan . Väl i ladan så sliter han av en del av kläderna och våldför sig på LH och antingen vaknar hon då eller så kämpar hon emot så pass att han inte ser nån annan råd än att döda henne . Antagligen så har han bilen parkerad bakom ladan och efter att ha slagit sönder hennes telefon ger han sig iväg upp mot Martorp .Om han kastar ut grejerna från bilen på väg dit är ju osäkert eftersom han då måste passera där han bor med risken att han ses av frugan eller av nån annan . Jag tror att han kör direkt till Martorp via en väg som går en bit söder om Blomberg. Uppe vid Martorp stuvar han in LH i boden och tar med en del av kläderna och andra tillhöriheter för att använda som villospår . Sen tar han samma väg tillbaka skillnaden är att han då kör över gärdena där mobildelarna m.m sen hittas . Handsken passar han på att slänga in i ladan på måndagsmorgonen i ett försök att lägga ut lägga ut ännu ett villospår . Att han till slut åker dit beror på att dom befinner sig uppe vid Martorp när MP är där och letar . Han inser då att det finns något klädesplagg lite för nära gården och gör då något som uppfattas av MP som underligt . MP kontaktar polisen som genast ser sambandet . Polisen misstänker att LH:s kropp finns i på eller i närheten av gården och tar dit sökhundar varpå man finner LH:s kropp i boden . Lite kortfattat och lite förenklat men i stora drag tror jag att det kan ha gått till så .

Oki, tack för svar hypotes. Jag har själv funderat kring vissa delar då det nämnts x flera i tråden. Har inte en susning så jag ställer några följdfrågor.

# Över vägen tar han henne. Kanske medvetslös. Är det så pass öde/otrafikerat att det är möjligt att antingen bära en medvetslös eller vilt kämpande tjej över vägen vid 18.30-tiden en söndag?

# Den där mobilen som slås sönder - vart?
Ladan t.ex är granskad flera ggr så där borde väl spår av sönderslagen mobil ha hittats - och fram tills onsdag (då de berättar öppet om fynden) har ingenting återgivits. Nån idé?

# Fynden som villospår. Flertal hittas längst grusvägen och åkern väldigt nära egna bostaden samt pekar söderut mot Martorp inledningsvis. Hur blir det villospår det han planterar?
Vore det inte rimligare att inte lägga ut nåt - det torde verkligen ha fördröjt genomsök? Vilse i pannkakan i alla väderstreck liksom.
Alternativt kasta dessa på totala villovägar bortom Blomberg? Finns ju kalkstensbrott, vatten och andra ställen mer fjärran?
2015-07-05, 20:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag sätter honom också på samma misstankegrad som kungen. Ska vi börja diskutera kungen som potentiell GM i tråden också tycker du? Hade han verkligen alibi den aktuella dagen/tidpunkten?
Ja, jag hörde Från säker källa att han sågs på porrklubb.

Naturligtvis är varken kungen eller pappan GM.
2015-07-05, 20:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mamman då? Har vi koll på henne?
Hon skjutsade normalt Lisa till kaféet, men inte just denna gång. Bara det kan vara lite misstänkt.

Skämt åsido, jag tänker mer på folk i pappans närhet som alternativa GM. Eller att det var ett kidnappningsdrama där offret dog och föräldrarna vet mer än vi tror.

Har du en enda indikation på att ett sånt scenario är rimligt? Som dessutom involverar fynd från en helt oskyldig litauisk grovarbetare som kan kopplas till Lisa och uppgifter som lämnas av hans släktingar som är så pass graverande att advokaten känner sig tvingad att dra deras trovärdighet i tvivelsmål i sin överklagan?

- - - - -

Antagligen har vi olika syn på begreppet TEORI i sammanhanget. Jag vet att många i tråden definierar det som ungefär "Allt som är teoretiskt tänkbart att det skulle kunna vara" - dvs inte 100% uteslutet utifrån kända fakta.

Själv tycker jag att TEORI är något som ställs upp som tänkbar förklaring till något som också utgör en rimlig förklaring utifrån de fakta man har. Exempel: "Kreationsteorin" är inte en teori. Evolutionsteorin är däremot en teori och var det redan när Darwin la fram den 100 år före upptäckten av DNA och de mekanismer som styr arv och urval på molekylär nivå.
2015-07-05, 20:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ja, jag hörde Från säker källa att han sågs på porrklubb.

Naturligtvis är varken kungen eller pappan GM.

Bra då är vi överens. Jag finner det meningslöst att diskutera någon av dem i tråden och tänker förbehålla mig rätten att påpeka det orimliga i "hypotesen" när den dyker upp igen.

Jag stänger inte dörren för alternativa gärningsmannahypoteser förrän FUP eller det ev. offentliggörandet av bevis som har sån styrka att alla andra teorier än att nuvarande MGM är rätt GM framstår som uteslutna.
2015-07-05, 20:34
Medlem
Citat:
Slakt/mjölkrummet?

Ja, usch!
"Mjölkrummet" ligger i andra änden av den 200 meter långa övergivna ladan där handsken hittades, det enda utrymmet med fönster, dörrar och möjligen elektrisk belysning!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in