2015-07-05, 14:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag håller med GW, risken är uppenbar att fallet förblir olöst. Det finns allför många frågetecken som blir svåra att förklara ”utom rimlig tvivel”. Bevisen är spridda över ett stort område, omöjligt sy ihop till ett troligt händelseförlopp.

Den snäva tidsramen väcker också tankar. Hur normalt kan det vara att föräldrar blir allvarligt oroade då en nästan vuxen unge är lite försenad? Det är bara drygt 1,5 timmar mellan 180.30 och 20.00, eller den tid som resan borde ta på moppe om resan tar en timme med bil?

Det för tankarna till ett fall för många år sedan då en mamma gick ut i TV tidigt och vädjade till allmänheten om hjälp. Det visade sig så småningom att det var hon själv som hade ihjäl sin unge.

Svårt att helt avfärda ett eventuellt ”pappaspår”. Jag har en känsla av att pappan visste att något hemskt hade hänt eller skulle snart inträffa. Fria fantasier från min sida, precis som många andra kissnödiga teorier i den här tråden.

Pappan vet förmodligen, eller rättare sagt - garanterat, hur lång restiden blir för dotterns mopedresa. När tiden springer över med runt 30min, på en resa som är beräknad ta nästan en timma, då är det inte alls märkligt att det skapar oro hos en förälder. Tvärtom.
Det verkar som han kört lugnt och stilla - vägen mot Blomberg, givetvis för att hinna uppfatta om han möter/hittar sin dotter längs vägen.

Restid beräknad med google maps:
Café på Klostret - Skövde (ej exakta adressen) -- 43-49min med bil, beroende på vägval.

Den exakta restiden med bil, mellan den exakta hemadressen och caféet är kortaste/snabbaste vägen är 38min.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-05 kl. 14:20.
2015-07-05, 14:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Pappan vet förmodligen, eller rättare sagt - garanterat, hur lång restiden blir för dotterns mopedresa. När tiden springer över med runt 30min, på en resa som är beräknad ta nästan en timma, då är det inte alls märkligt att det skapar oro hos en förälder. Tvärtom.
Det verkar som han kört lugnt och stilla - vägen mot Blomberg, givetvis för att hinna uppfatta om han möter/hittar sin dotter längs vägen.

Café på Klostret - Skövde (ej exakta adressen) -- 43-49min med bil, beroende på vägval.
Att hon inte svarade i telefon dämpade inte pappans oro, samtidigt som det var lätt att sätta sig i bilen och leta. Han visste ju var han skulle leta.
2015-07-05, 14:18
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Dessutom fick han inte tag på dottern via telefon, vilket borde ha spätt på oron.
2015-07-05, 14:26
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Dessutom fick han inte tag på dottern via telefon, vilket borde ha spätt på oron.
Plus att flera skribenter (inklusive mig själv) i denna tråd har påtalat att vi skulle ha gjort exakt som pappan.
2015-07-05, 14:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag håller med GW, risken är uppenbar att fallet förblir olöst. Det finns allför många frågetecken som blir svåra att förklara ”utom rimlig tvivel”. Bevisen är spridda över ett stort område, omöjligt sy ihop till ett troligt händelseförlopp.

Den snäva tidsramen väcker också tankar. Hur normalt kan det vara att föräldrar blir allvarligt oroade då en nästan vuxen unge är lite försenad? Det är bara drygt 1,5 timmar mellan 180.30 och 20.00, eller den tid som resan borde ta på moppe om resan tar en timme med bil?

Det för tankarna till ett fall för många år sedan då en mamma gick ut i TV tidigt och vädjade till allmänheten om hjälp. Det visade sig så småningom att det var hon själv som hade ihjäl sin unge.

Svårt att helt avfärda ett eventuellt ”pappaspår”. Jag har en känsla av att pappan visste att något hemskt hade hänt eller skulle snart inträffa. Fria fantasier från min sida, precis som många andra kissnödiga teorier i den här tråden.

Fast nu resonerar du ju som om du satt med förundersökningen i knäet. Vilket jag antar att du inte gör???

I själva verket vet du ju inte ett dyft om vilka frågetecken som återstår för utredarna. Det enda du vet är att de har bra mycket mer information än du har.

Du har dock helt rätt i att dina spekulationer om mammor och pappor som GM är helt fria fantasier, utan all substans. Om du vill kan du dock plocka fram några fall ur den svenska kriminalhistorien där etniska svenskar med socialt ordnade förhållanden har haft ihjäl sina egna tonårsdöttrar. Så kan vi snacka vidare därifrån sen om ditt "spår"
2015-07-05, 14:28
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ja, hade hon svarat i telefonen hade han knappast åkt iväg...
2015-07-05, 14:30
Medlem
develis avatar
Citat:

Ja, jag begriper inte ens hur detta kan tolkas som konstigt? Det är snarare ett tecken på att bry sig.

1. Lång resväg.
2. Vad som helst kan hända efter vägen - fel på moppen, olyckor.
3. Kan ha fått löfte om att åka första gången själv under förutsättning att just smsa så de vet exakt när hon åker (skjutsat dess innan i bil)
4. Ringer och får inget svar. Ringer caféägaren som vet nada.
5. Föräldrarnas oro var tyvärr befogad - hon kom inte hem..
Senast redigerad av develi 2015-07-05 kl. 14:35.
2015-07-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Klart att man kan anförtro en 17-åring nyckel till kaféet. Vad ska hon stjäla, kanelbullar och kaffekoppar? Det är snarare så att du har bott på en institution hela dit liv och inte vet hur det går till därute.

Ladan är ett bättre gömställe än vid kaféet. Söker någon en gömd reservnyckel så är kaféet första valet.

Det är också riskabelt att sprida nycklar bland extrapersonal.

Det kan ha varit svårt att hitta gömda nyckeln, det var lättare att åka dit än att beskriva var den är. Eventuellt larm kan också ha inneburit problem att stänga av på instruktioner.

Även bagare kan försova sig eller glömma nycklar. Bilar kan gå sönder, folk kan bli hastigt sjuka. Men kaféet måste hålla öppet.

Ordinarie personal hade säkert personliga nycklar.

Obefintligt alibi är inte sannolika skäl för misstanke.

Enligt åklagaren finns det ju teknisk bivisning.

Har han ljugit i hop ett alibi där kaffedrickning ingår så
ser det illa ut om fru och bror spräcker det.
Något som hade sagts oroade i alla fall advokaten, vad vet vi inte.
2015-07-05, 14:38
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Obefintligt alibi är inte sannolika skäl för misstanke.
Nej iofs, men det kan ju vara så att MGM påstår att han satt och drack kaffe med frugan och brorsan 18.30 men när de pressas om det här i förhör så stöder de inte hans version. Redan då vet snuten att man har rätt snubbe för det finns ingen som börjar ljuga om ett sånt här allvarligt brott precis. Och har man en gång ändrat sin berättelse så har man svårare att bli trodd av domstolen eller hur. I EK-fallet ändrar den åtalade sin historia flera gånger och det slutade med fällande dom för mord.
2015-07-05, 14:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag begriper inte ens hur detta kan tolkas som konstigt? Det är snarare ett tecken på att bry sig.

1. Lång resväg.
2. Vad som helst kan hända efter vägen - fel på moppen, olyckor.
3. Kan ha fått löfte om att åka första gången själv under förutsättning att just smsa så de vet exakt när hon åker (skjutsat dess innan i bil)
4. Ringer och får inget svar. Ringer caféägaren som vet nada.
5. Föräldrarnas oro var tyvärr befogad - hon kom inte hem..

Nej, det är väldigt svårbegripligt.

Eller för att uttrycka sig på ren svenska:
Hur kan folk här vara så in i helvete urbota korkade att ens ifrågasätta en förälders agerande, för att många gånger också gräva ner sig i sitt urbota vansinnestänk och försöka spinna vidare och ifrågasätta om pappan har rent mjöl i påsen.
Det är beklagligt att se. Ytterst beklagligt
2015-07-05, 14:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nej iofs, men det kan ju vara så att MGM påstår att han satt och drack kaffe med frugan och brorsan 18.30 men när de pressas om det här i förhör så stöder de inte hans version. Redan då vet snuten att man har rätt snubbe för det finns ingen som börjar ljuga om ett sånt här allvarligt brott precis. Och har man en gång ändrat sin berättelse så har man svårare att bli trodd av domstolen eller hur. I EK-fallet ändrar den åtalade sin historia flera gånger och det slutade med fällande dom för mord.
Uppgiften om kaffedrickande kommer inte från honom, så det finns ingen anledning att tro att han ljuger om alibi där.
2015-07-05, 14:44
Medlem
Det verkar som GW anser att det finns risk att fallet förblir olöst. Men hur kan han veta/tro detta?

Han har väl inte tillgång till utredningsmaterial eller förhör mm, eller har han mer information om omständigheterna än vi har? Ja, jag vet att han har utbildning och erfarenhet och statistik mm att luta sig på. Men min undran är alltså om han har tillgång till mer utredningsmaterial/information än vi har gällande själva fallet?
Senast redigerad av ulvan 2015-07-05 kl. 14:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in