2015-07-05, 13:11
Medlem
Hej Flashback!

Har till slut beslutat att ta tag i min träning och försöka bli av med extrakilona på magen och börja bygga lite muskler.
Har gymmat lite till och från under de senaste månaderna men har nu börjat känna att det äntligen blivit roligt och satsar nu på 4-5 gympass i veckan samt ett mer konditionsinriktat pass (huvudsakligen box) på söndagar.

Har börjat fundera mycket på kosttillskott, framförallt pwo innan passen och proteinpulver efter passen, men då det finns en hel uppsjö av olika tillskott tänkte jag fråga flashbackeliten om lite råd.

Har funderat på detta paket http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...-muskelpaketet då det verkar ha bra värde för pengarna plus att man får ett par shakers med att blanda i. Då jag inte behöver gå upp i vikt, snarare gå ner och bygga mer muskler, så funderar jag på att ersätta lunchen 1-2 gånger i veckan med meal pro ifrån paketet.

Då proteinet och pwon i paketet bara verkar räcka ungefär 10 dagar så tänkte jag även prova detta protein http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/whey-100 och denna pwo http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...ty-power-300-g.

Så vad tror ni om detta upplägg?
Mottager även gärna tips på träningsupplägg och liknande då jag som sagt precis har börjat anstränga mig med min träning.

Tack på förhand.

MvH Hairymale
Citera
2015-07-05, 13:14
Bannlyst
Varför ska du ha kosttillskott om du vet att du är nybörjare?

Edit: Ersätt aldrig riktig mat med pulver. Till och med proffsbyggare som t.ex. Rich Piana säger att om du har pengar till antingen mat eller pulver så ska det alltid gå till mat, även när han pratar om sina egna produkter.

För övrigt så suger den där "smartshake". Du har inte plats att blanda någonting i den.
Senast redigerad av ILTHC 2015-07-05 kl. 13:32.
Citera
2015-07-05, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hairymale
Hej Flashback!

Har till slut beslutat att ta tag i min träning och försöka bli av med extrakilona på magen och börja bygga lite muskler.
Har gymmat lite till och från under de senaste månaderna men har nu börjat känna att det äntligen blivit roligt och satsar nu på 4-5 gympass i veckan samt ett mer konditionsinriktat pass (huvudsakligen box) på söndagar.

Har börjat fundera mycket på kosttillskott, framförallt pwo innan passen och proteinpulver efter passen, men då det finns en hel uppsjö av olika tillskott tänkte jag fråga flashbackeliten om lite råd.

Har funderat på detta paket http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...-muskelpaketet då det verkar ha bra värde för pengarna plus att man får ett par shakers med att blanda i. Då jag inte behöver gå upp i vikt, snarare gå ner och bygga mer muskler, så funderar jag på att ersätta lunchen 1-2 gånger i veckan med meal pro ifrån paketet.

Då proteinet och pwon i paketet bara verkar räcka ungefär 10 dagar så tänkte jag även prova detta protein http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/whey-100 och denna pwo http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...ty-power-300-g.

Så vad tror ni om detta upplägg?
Mottager även gärna tips på träningsupplägg och liknande då jag som sagt precis har börjat anstränga mig med min träning.

Tack på förhand.

MvH Hairymale

Kul att du gillar att träna och vill fortsätta.

För att få resultat av din träning krävs att du blir större vilket innebär att du behöver äta lite fler kalorier än du gör av med, samtidigt som du har behov av mer protein än andra som inte tränar.

Proteinpulver efter träning låter bra. En drink efter träning ger dock bara futtiga 20g protein om du blandar med vatten så det är ju inget som bygger, fast det gör att du kan laga eller värma mat i lugn och ro efter ditt hårda pass.
PWO innan är väl ingen höjdare eftersom man läser om alla biverkningar, men känner du att du inte är peppad innan passen så testa och kör på någon som andra rekommenderar.

Whey80 är det proteinpulvret som alltid gällt från gymgrossisten. Det är mest prisvärt och ger mest protein för pengarna. Men det finns andra märken från andra sidor som ligger på samma prisnivå och deras pulver innehåller samma mängd protein men med andra smaker.

Shakers brukar man få med gratis om man köper över 600kr från de flesta sidor. Annars kan du bara köpa en.

Andra tillskott är för dig pengar i sjön. Vill du bygga så lägg pengarna på mat. Vill du gå ner i vikt så lägg inte så mycket pengar på mat. Det är himla enkelt!
Citera
2015-07-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ILTHC
Varför ska du ha kosttillskott om du vet att du är nybörjare?

Känner att jag skulle kunna ha nytta utav det, framförallt en energiboost innan passet och fylla på protein efter passet, men jag kan ha fel, när skulle du föreslå att man börjar med tillskott?
Citera
2015-07-05, 13:24
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Kosttillskott bör fungera just som tillskott till kosten. Det är omöjligt att svara på vad, om något, du kunde ha nytta av utan att veta din kost i övrigt. Proteinpulver kan vara ett praktiskt sätt att få is sig tillräckligt mycket protein. En multivitamin kan fungera om du inte tror att kosten täcker vitaminbehovet. Det är mycket möjligt att du inte behöver någonting alls. En PWO gör väl ungefär lika mycket skillnad som en kopp kaffe.
Citera
2015-07-05, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kul att du gillar att träna och vill fortsätta.

För att få resultat av din träning krävs att du blir större vilket innebär att du behöver äta lite fler kalorier än du gör av med, samtidigt som du har behov av mer protein än andra som inte tränar.

Proteinpulver efter träning låter bra. En drink efter träning ger dock bara futtiga 20g protein om du blandar med vatten så det är ju inget som bygger, fast det gör att du kan laga eller värma mat i lugn och ro efter ditt hårda pass.
PWO innan är väl ingen höjdare eftersom man läser om alla biverkningar, men känner du att du inte är peppad innan passen så testa och kör på någon som andra rekommenderar.

Whey80 är det proteinpulvret som alltid gällt från gymgrossisten. Det är mest prisvärt och ger mest protein för pengarna. Men det finns andra märken från andra sidor som ligger på samma prisnivå och deras pulver innehåller samma mängd protein men med andra smaker.

Shakers brukar man få med gratis om man köper över 600kr från de flesta sidor. Annars kan du bara köpa en.

Andra tillskott är för dig pengar i sjön. Vill du bygga så lägg pengarna på mat. Vill du gå ner i vikt så lägg inte så mycket pengar på mat. Det är himla enkelt!

Tack för informativt svar!
Brukar alltid laga mat ganska direkt efter jag kommer hem från gymmet, men det blir oftast inte klart förens 1-1,5 timme efter passet är avklarat, så jag tror att jag skulle kunna tjäna på att fylla på lite direkt efter pass.

Pratade med ett par gymfrälsta kompisar igår och de rekommenderade båda whey 100 över 80 för mig eftersom det om jag förstått det hela rätt innehåller mindre kalorier och jag egentligen inte behöver gå upp i vikt, men tycker du ändå att whey 80 är att föredra?

Har även börjat lägga om kosten och försöker äta mycket mer nyttigt, har ett storkok med kyckling och råris på gång i köket i skrivande stund!
Citera
2015-07-05, 13:41
Bannlyst
Citat:
Känner att jag skulle kunna ha nytta utav det, framförallt en energiboost innan passet och fylla på protein efter passet, men jag kan ha fel, när skulle du föreslå att man börjar med tillskott?
Jag började med kosttillskott när jag kände att jag tränade så pass mycket att maten inte räckte till. Jag är en man, men ändå led jag av ätstörningar under tonåren. Jag åt lunch, och då åt jag inte mycket. Ja du läste rätt, jag åt bara lunch, aldrig frukost, fika, kvällsmat eller dyl.

Ju mer jag tränade desto mer lärde jag mig om kosten. Tänk dig att du, du är en hantverkare, och du ska bygga ett hus & och proteinet är dina plankor. Oavsett hur mycket du hamrar och arbetar så kommer du ingenstans om du inte har plankorna. Ät alltså för hellre för mycket än för lite. Kan du inte äta? (Som jag) så är kosttillskott ett giltigt alternativ.

Om du har fått för dig att man lättare bygger muskler, eller tränar mer effektivt, eller vad det nu kan vara med kosttillskott så har du fel. Sök på BengtZzz eller liknande här på flashback för nyttig läsning.
Citera
2015-07-05, 13:47
Bannlyst
Citat:
Brukar alltid laga mat ganska direkt efter jag kommer hem från gymmet, men det blir oftast inte klart förens 1-1,5 timme efter passet är avklarat, så jag tror att jag skulle kunna tjäna på att fylla på lite direkt efter pass.

Pratade med ett par gymfrälsta kompisar igår och de rekommenderade båda whey 100 över 80 för mig eftersom det om jag förstått det hela rätt innehåller mindre kalorier och jag egentligen inte behöver gå upp i vikt, men tycker du ändå att whey 80 är att föredra?

Har även börjat lägga om kosten och försöker äta mycket mer nyttigt, har ett storkok med kyckling och råris på gång i köket i skrivande stund!
Börja med matlådor!

Laga aaaasmycket mat, alltså enkel mat som ris med kyckling, och frys in det.
Citera
2015-07-05, 13:47
Medlem
Citat:

Varsågod!
Det är sant att Whey 100 innehåller färre kalorier, men Whey 80 är inte sämre för det. Whey 100 lämpar sig bara för de extrema som tävlar, medan Whey 80 innehåller så pass lite kalorier att det är bra för folk som deffar eller bantar.

Men det är ju kalorierna som du äter över hela dagen som är det viktiga. Om proteindrinken innehåller X eller Y kalorier är inte så viktigt eftersom du alltid reglerar dina kalorier med all kost du äter över dagen.
Citera
2015-07-08, 00:52
Medlem
r4ll3s avatar
Får du i dig tillräckligt med kolhydrater, fetter, proteiner, vitaminer, mineraler och andra nutrienter ifrån en balanserad kost är det inte nödvändigt med kosttillskott. Särskilt för en nybörjare kan jag inte se hur det skulle vara särskilt stor nytta, snarare bortkastade pengar. Träna hårt, håll koll på kosten och sköt sömnen är mitt råd.

Jag har dessutom för mig att PWOs stressar nervsystemet och försämrar kroppens återupphämtning.

Edit: Några undantag som jag kan se skulle vara intressanta skulle väl vara proteintillskott då det faktiskt kan vara ekonomiskt. Kreatin verkar också ha en utlovande effekt, även fast vissa är s.k. non-responders. Men det kan du överväga längre fram i träningen, tycker jag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in