2015-07-02, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Hmm, länka gärna till dina gamla inlägg. Och till mina svar.

Finns ingen anledning. Den som är intresserad av sakfrågorna kan enkelt läsa bakåt i tråden.
Citera
2015-07-02, 19:15
Medlem
CindyXs avatar
Lyssnade på p3´s dokumentär om fallet idag och finner det lite märkligt att Gordon tar så stor plats i den och ger sin berättelse om hur han och Therese var tillsammans osv. Är det här alltså samma Gordon som av och till även är tillsammans eller strular med Tove? Känns som det här kan vara en väldigt stor anledning till att Tove så ivrigt vill se Therese död. Svartsjuka fjortisar är inte att leka med...
Känns märkligt att Gordon går ut i media och berättar om det ena förhållandet men inte berättar om det andra, inte att Gordon är skylldigt till Toves handlingar på något sätt men för mig verkar det tydligt att det ligger till grund till Toves betende
Citera
2015-07-02, 22:45
Medlem
elpirros avatar
Nya och fräscha bilder på GM eftersökes.
Citera
2015-07-02, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CindyX
Lyssnade på p3´s dokumentär om fallet idag och finner det lite märkligt att Gordon tar så stor plats i den och ger sin berättelse om hur han och Therese var tillsammans osv. Är det här alltså samma Gordon som av och till även är tillsammans eller strular med Tove? Känns som det här kan vara en väldigt stor anledning till att Tove så ivrigt vill se Therese död. Svartsjuka fjortisar är inte att leka med...
Känns märkligt att Gordon går ut i media och berättar om det ena förhållandet men inte berättar om det andra, inte att Gordon är skylldigt till Toves handlingar på något sätt men för mig verkar det tydligt att det ligger till grund till Toves betende

Nej, Gordon och Tove "strulade inte av och till". Hajar inte vad du fått det ifrån.
Jag tycker inte det är konstigt att dokumentären fokuserar på Gordons långvariga relation med mordoffret Therese, snarare än på hans 2-3-veckors vänskapsumgänge med Tove.
Citera
2015-07-03, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CindyX

Gordon och Therese brukade vara ihop av och till med längre uppehåll. Men våren 2009 hade det gått några månader sedan de gjorde slut sist och nu verkade det vara slut mer permanent. Tove uppger i polisförhören att Gordon och Therese inte pratade med varandra längre, typ. I förundersökningen finns inget som motsäger detta, vad jag kan se.

En intressant upplysning på vittnet Inas blogg var som sagt att Therese mamma trodde att Therese skulle gå på balen med Gordon (vilket inte stämde) och framförde synpunkten att det skulle vara taskigt mot Gordon att gå på balen i högklackat eftersom hon då skulle bli längre än Gordon. Så föräldrarna var nog inte speciellt bra uppdaterade på relationen Gordon/Therese.

Därmed kommer vi också osökt in på det här med att Gordon var rätt kortväxt. De flesta tjejer brukar tycka att det är en fördel om killen är litet längre, eller tillräckligt mycket längre. Det här kan ha varit ett litet problem i kombinationen Gordon/Therese. Men inte i kombinationen Gordon/Tove eftersom Tove var så pass kort som 1,57 enligt förundersökningen. Detta bör Tove rimligen ha varit medveten om.

Så du har alltså dels faktorn att det verkade vara permanent slut med mellan Therese och Gordon och dels faktorn att du hade en dålig längdmatchning mellan Gordon och Therese. Sedan verkar ju också Tove åtminstone ha trott att Therese var litet grann intresserad av Tim. Hon verkar ju spontant ha framfört funderingen att kanske var Therese som pussade Tim (det var dock Tim som hade pussat Therese) även om hon inte verkat ha försökt ta reda på den saken. Detta stärker väl intrycket att Tove insett att Therese slutat intressera sig för Gordon.

Gordon själv verkar ha varit mån om att hans umgänge med Tove skulle vara mer inofficiellt så att han inte skulle stöta sig mig Tim.

Therese föräldrar framförde synpunkten att Gordon verkade vara en bra kille.
Citera
2015-07-04, 15:36
Medlem
Ylicows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glorup
Jag vill bara uppdatera mig..

Är det här, Dagens Tim Thörnberg/Vrågård & Tove Lind?

Facebok Tim: http://www.facebook.com/tim.tornberg

Facebook Tove: http://www.facebook.com/tove.lind.3

Om någon Mer insatt kan bekräfta deras Moderna utseende vore det bra, så att man vet när man delar omgivning med dessa.

Sorry för bump men det där är INTE rätt Tove.
Denna är tre år äldre och heter ju fortfarande Tove till skillnad från Isabell, som den riktiga nu kallar sig.
Jag hittade henne på facebook för ett tag sen under namnet Isabella Judas Lind eller dylikt men nu finns inte hennes konto kvar.
Citera
2015-07-04, 16:31
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:
P71:

“Att Tim trodde att Tove ville att han skulle döda TJR står tämligen klart. Jag förstår inte hur du kan hävda att frågan inte är prövad, när det är precis den fråga man har prövat i såväl tingsrätt som hovrätt, och som ligger till grund för att Tove blev fälld för anstiftan till mord.”

Min kommentar:

Jaha, varför står det så klart att Tim trodde att Tove ville att han skulle döda Therese? Om det nu var så självklart, och om det fanns bra bortförklaringar till de omständigheter som talar mot detta hade det väl varit rätt "riskfritt" att nämna även dessa omständigheter även i domarna? Men det gjorde man inte. I domarna prövar man inte ens frågan om Tim på allvar trodde att Tove ville att han skulle döda Therese genom att väga argumenten för och emot. Du gör det inte heller.

P71:

“Toves uppsåt för anstiftan till mord avgörs inte heller av vad Tim trodde eller inte. Hennes uppsåt avgörs av vad hon själv trodde eller inte.”

Min kommentar:

Öh? Men nyss sade du att Tims tro att Tove ville ha ett mord “låg till grund” för att Tove blev fälld?

Nåja, men man behöver ju som sagt inte vara speciellt logisk om man känner att man både har auktoriteterna och den breda massan i ryggen. Då kan man gapa rätt ut utan konsekvent tänkande. Man behöver heller inte anföra några egentliga sakargument. Och om man gör det så kan man vara väldigt selektiv.

Men kom alltså ihåg att man i det svenska rättssystemet tidigare kunnat vara väldigt selektiv när det gäller urvalet av information i olika skeden av rättsprocessen. Ett av de mest tydliga exemplen är som sagt mordet på Yenon Levy där åklageriet ”glömde” att man på mordplatsen hittat glasögon som var identiska med de som den tidigare huvudmisstänkte ”råkat” bli av med. Ändå trodde den breda massan fram tills detta argument tydligt sattes på dagordningen av Uppdrag Granskning att det var ”självklart” att Thomas Quick var skyldig.

Den fråga folk förutsättningslöst bör ställa sig är om det finns omständigheter och fakta som på motsvarande sätt fallit bort i olika skeden i rättsprocessandet mot Tove. Speciellt med tanke på det tryck som fanns för en fällande dom efter medias rapportering. Fanns det något starkt personligt incitament för rättens ledamöter att ta det obekväma beslutet att fria Tove eller ”bara” fälla för vållande/grovt vållande till annans död? Svar: Nej. Det var fasiken så mycket bekvämare att skriva ihop en fällande dom. Jag tror som sagt att juristdomarna insåg att detta var uppåt väggarna. Att man i tingsrättsdomen tog med t ex vittnesmålet om att Tim i mobilen strax innan mordet skall ha sagt ”Tove jag ska, jag ska” eller ”jag ska, jag ska” trots att mobillistorna klart visar att Tim och Tove inte talades vid via mobilen vid den tidpunkten kan kanske ses som ett hint från tingsrättsdomaren Paul Arnell om att han insåg att Tove inte var skyldig till det brott hon fällts för men att han p g a det yttre trycket ändå skrev ihop en sådan dom (det här kan väl ses som ett svar till Spionorganisation och siljaeuropa94 också). Ett annat alternativ är att man totalsket i grundläggande kontroll av enkla fakta.

De här grejerna som talar för att Tim inte tog mordplanerna på allvar och att Tove inte trodde att Tim på allvar planerade att mörda Therese har inte funnits med i mediarapporteringen eller i domstolarnas diskussioner. Även i den här tråden verkar man vara ytterst ovillig att diskutera dessa informationskomponenter. Att man är så pass rädd för detta och i stället förlitar sig på den tyngd domarna och den breda massans uppfattning ger är rätt talande. Man undviker den spelplan där man inser att man är i underläge.

Några informationskomponenter som talar för att Tim inte bör ha trott att Tove på allvar ville ha ett mord:

1. Att Tove den 26 maj 22:17:27 SMS:ade "Åk hem direkt och gör inget dumt" (när Tim, sannolikt, att döma av mobilkoordinaterna, lurat Tove att han var i Trångsund och mordspanade på Therese). Att Tove på morgonen efter skulle ha ändrat sig helt bör inte ha förefallit rimligt, tycker jag.

2. Kring 12.30-tiden den 27 maj verkar Tim ha åkt kollektivt, eller med ett snabbare fordon än moped, ut till Rågsvedstrakten att döma av mobilkoordinaterna. I samband med detta har han kl 12:29:02 skickat ett SMS med lydelsen "Vet du vart ina bor? Puss". Tove svarade inte på detta SMS. Tim bör nämligen rimligen ha kunnat ha tagit reda på detta själv snabbt och det förefaller sannolikt att han redan visste det eftersom han umgicks i samma gäng som Ina (Ina skrev på sin hemsida att Tim "var en av killarna" och hon berättade på sin hemsida innan mordet om när Tim fått stryk av en man som anklagat honom för att ha misshandlat hans son). Han bör ha vetat att Ina bodde i Trångsund, alltså en bra bit från Rågsved/Bandhagen. Så det verkar inte ha funnits någon speciell mening med det här SMS:et såvida inte Tim tänkt sig reta Tove litet. Ina gick nämligen i samma klass som Therese och var jämte klasskompisen Felicia Therese bästa kompis på skolan, verkar det som. På Inas, Therese och Felicia bloggar/Bilddagböcker var de tre som syntes tillsammans på skolbilderna. Så det ligger nära till hands att tolka Tims förfrågan om Inas telefonnummer som att "kan de ge mig hennes nummer så att jag kan stöta på Therese kompis Ina också". Detta speciellt då Tove i princip inte verkar ha umgåtts med Ina sedan årskurs 7 och därför troligen inte hade Inas telefonnummer i huvudet eller i mobilen. Man tycker att en Tim som tar gravallvarligt på mordplanerna för att smöra för Tove inte borde skicka sådana här SMS till Tove för att typ reta henne. Det är svårt att tolka det här som att han tar smörandet för Tove på blodigt allvar, speciellt inte om det skulle vara fråga om ett mord. Det här påminner också om när han den 19 maj skickar skämt-SMS:en om sexprat om en annan tjej till Tove: ”Haha okej. Har hon grekland i 3an frisyren? ” och ”Hahahaha. Har hon hennes jetraketer utvecklade? ”.

Oj, vad sent det är. Ni får hitta fler exempel bland punkterna i tidigare inlägg. Länk (läs även länkarna till del 1-4 i i inlägget i länken, där finns fler punkter):

(FB) 16-årig flicka MÖRDAD av jämnåriga (Läs sammanfattningen i första inlägget /Mod)

Sedan, eftersom ingen ännu presenterat några egentliga motargument mot det jag säger så får jag väl själv presentera litet motargument, och mina motargument mot detta i sin tur, för att föra debatten framåt.

Det bästa motargumentet mot att Tim inte trodde att Tove ville ha ett mord är väl att Tove själv på några ställen i polisförhören drar slutsatsen att Tim kan ha trott att hon på allvar ville att han skulle döda Therese. Men inte ens någon diskussion kring ett sådant relativt hyfsat argument har vi alltså sett.

Sedan mitt motargument:

Tove verkar ha trott att det slagit runt i skallen på Tim. I polisförhöret 2009-06-07 kl 17.10 låter hon förstå att han är litet knäpp i skallen, typ: ”[...] men han är....... ja jag vet inte vad jag ska säga.”. Hennes sista SMS till Tim 5 dagar innan mordet, natten mellan 1 och 2 juni 2009 apropå Tims mordutfästelser lyder "Du är ju så jävla dum att.... tycker synd om dig". Tims första SMS på morgonen 2 juni 2009 lyder "Du kallar mig sjuk, sen ringer du och tror man ska va trevlig".

Det förefaller inte orimligt att Tove när hon ställts inför det faktum att Tim mördat Therese dragit slutsatsen att Tim var ännu knäppare än vad hon innan mordet trodde och att Tim därför på fullt allvar intalat sig att Tove ville ha ett mord. Men innan hon ställts inför det faktum att Tim mördat Therese kan hon ha trott att Tims störning var av mer begränsad natur. Att hon innan mordet trott att Tim inte var helstörd finner man också visst stöd i om man tittar på Olivias vittnesmål i polisförhören där hennes intryck av Tim i Hoppbacken var att han var "som vanligt". Men väl ställd inför det faktum att Tim mördat Therese är det alltså inte orimligt att Tove då drog slutsatsen att det slagit runt så pass för Tim att han trodde att hon ville ha ett mord. Notera också att hon i samma skede av polisförhören redan då säger att hon innan mordet inte trodde att Tim skulle mörda Therese. Först senare verkar tvivlen på att det helt slagit runt helt i skallen på Tim ha slagit rot i Toves huvud. Något som kan ha bidragit detta till detta kan ha varit att rättspsykiatrin slog fast att Tim inte var sinnessjuk vid tiden för brottet.

Vilka erfarna juristdomarna insåg att tjejen inte var skyldig till dråpanstiftan?
Citera
2015-07-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
Vilka erfarna juristdomarna insåg att tjejen inte var skyldig till dråpanstiftan?

När det gäller tingsrättsdomaren Paul Arnell har jag väl redan svarat på varför mitt intryck är att han insåg att Tove inte anstiftade något mord men ändå skrev ihop en fällande dom:

Den fråga folk förutsättningslöst bör ställa sig är om det finns omständigheter och fakta som på motsvarande sätt fallit bort i olika skeden i rättsprocessandet mot Tove. Speciellt med tanke på det tryck som fanns för en fällande dom efter medias rapportering. Fanns det något starkt personligt incitament för rättens ledamöter att ta det obekväma beslutet att fria Tove eller ”bara” fälla för vållande/grovt vållande till annans död? Svar: Nej. Det var fasiken så mycket bekvämare att skriva ihop en fällande dom. Jag tror som sagt att juristdomarna insåg att detta var uppåt väggarna. Att man i tingsrättsdomen tog med t ex vittnesmålet om att Tim i mobilen strax innan mordet skall ha sagt ”Tove jag ska, jag ska” eller ”jag ska, jag ska” trots att mobillistorna klart visar att Tim och Tove inte talades vid via mobilen vid den tidpunkten kan kanske ses som ett hint från tingsrättsdomaren Paul Arnell om att han insåg att Tove inte var skyldig till det brott hon fällts för men att han p g a det yttre trycket ändå skrev ihop en sådan dom (det här kan väl ses som ett svar till Spionorganisation och siljaeuropa94 också). Ett annat alternativ är att man totalsket i grundläggande kontroll av enkla fakta.

I hovrätten var juristdomarna Fredrik Wersäll, Johan Arvidsson och Johan Hedberg. Hovrättspresidenten Wersäll hade lång erfarenhet medan Arvidsson och Hedborg fortfarande var på väg uppåt i karriären.

I hovrättsdomen är ”Tove jag ska, jag ska” eller ”jag ska, jag ska”-argumentet bortplockat. Men det finns andra uppenbara exempel på grejer som ger budskapet ”vi vet att Tove är oskyldig och vi ger en hint om detta med en uppenbar misstolkning av bevisningen”.

Ett exempel på det sistnämnda är hur man använder Toves ”Har du gjort det än?”-SMS från den 31 maj 2009.

”Senare, den 31 maj 2009 kl. 23.22, har Tove Lind till Tim Vrågård skickat ett meddelande av lydelsen 'Har du gjort det än?'[...]”

Här ”glömmer” hovrätten att Tim i ett SMS ca 50 minuter tidigare visar att han inte är i färd med att mörda Therese utan hör sig för om han kan få en annan uppgift än att mörda Therese. Som jag redan påpekat tidigare i tråden borde det dels inte ha förefallit rimligt att Tim direkt efter sitt SMS där han var obenägen att mörda Therese skulle ha farit iväg och ändå mördat Therese, och dels tidsmässigt förefallit knepigt att hinna med ett mord och sätta sig någorlunda i säkerhet på dessa 50 minuter. Det är ju en bit mellan Bägersta Byväg i Enskede och Violvägen i Trångsund och av ett SMS tidigare under kvällen framgick att Tove fortfarande hade Tims moped (han ville ha tillbaka moppen i SMS:et och var tydligen inte beredd att krusa så pass att Tove själv fick komma på att hon skulle lämna tillbaka den, men mörda för Tove skulle han alltså på allvar kunna tänka sig, hmm). Så Tim skulle alltså trots sin förfrågan om en annan uppgift än mordet ha tagit på sig kepsen och gått ut och trampat iväg till Trångsund, tagit sig in i Therese bostad och mördat henne utan att hennes familj ingripit och sedan hunnit sätta sig i säkerhet. I teorin var det väl kanske möjligt att hinna med allt detta på 50 minuter. Men särskilt rimligt förefaller det inte. Speciellt inte med tanke på att Tim i sitt SMS hört sig för om en annan arbetsuppgift. Och då skickar Tove SMS:et ”har du gjort det än” trots att hon vet att hon vet att så inte skett och med ett annat syfte än att förhöra sig om något mord verkligen skett. Hon typ flabbar i sitt SMS precis som hon gör sitt SMS en stund senare då hon kommenterar Tims mordutfästelser med ”Hah, tror jag det” (ett citat hovrätten också ”glömmer”).

Juristdomarna bör ha varit medvetna om att Tims SMS som man inte redovisar sätter Toves SMS i en helt annan dagar. Jag tror inte att de bommade Tims SMS som Tove svarade på.

Även i det övriga resonemanget kring SMS:en använder man sig av den här typen av klipp- och klistra-metod som med litet kompletteringar av SMS-text man inte har med ger en helt annan bild av verkligheten. Jag har svårt att tänka mig att hovrättsdomarna inte var fullt medvetna om denna effekt. Man verkar t o m ha tillämpat klipp- och klistra-metoden på ett så demonstrativt sätt som möjligt. Det tolkar jag som ett budskap av typen ”okej, vi vet att Tove är oskyldig, men vi skriver ändå ihop en fällande dom, för därtill är vi nödda och tvungna, ungefär som biskop Brask var”.
Citera
2015-07-04, 23:32
Medlem
Scrupcis avatar
Citat:
När det gäller tingsrättsdomaren Paul Arnell har jag väl redan svarat på varför mitt intryck är att han insåg att Tove inte anstiftade något mord men ändå skrev ihop en fällande dom:

I hovrätten var juristdomarna Fredrik Wersäll, Johan Arvidsson och Johan Hedberg. Hovrättspresidenten Wersäll hade lång erfarenhet medan Arvidsson och Hedborg fortfarande var på väg uppåt i karriären.

I hovrättsdomen är ”Tove jag ska, jag ska” eller ”jag ska, jag ska”-argumentet bortplockat. Men det finns andra uppenbara exempel på grejer som ger budskapet ”vi vet att Tove är oskyldig och vi ger en hint om detta med en uppenbar misstolkning av bevisningen”.

Ett exempel på det sistnämnda är hur man använder Toves ”Har du gjort det än?”-SMS från den 31 maj 2009.

”Senare, den 31 maj 2009 kl. 23.22, har Tove Lind till Tim Vrågård skickat ett meddelande av lydelsen 'Har du gjort det än?'[...]”

Här ”glömmer” hovrätten att Tim i ett SMS ca 50 minuter tidigare visar att han inte är i färd med att mörda Therese utan hör sig för om han kan få en annan uppgift än att mörda Therese. Som jag redan påpekat tidigare i tråden borde det dels inte ha förefallit rimligt att Tim direkt efter sitt SMS där han var obenägen att mörda Therese skulle ha farit iväg och ändå mördat Therese, och dels tidsmässigt förefallit knepigt att hinna med ett mord och sätta sig någorlunda i säkerhet på dessa 50 minuter. Det är ju en bit mellan Bägersta Byväg i Enskede och Violvägen i Trångsund och av ett SMS tidigare under kvällen framgick att Tove fortfarande hade Tims moped (han ville ha tillbaka moppen i SMS:et och var tydligen inte beredd att krusa så pass att Tove själv fick komma på att hon skulle lämna tillbaka den, men mörda för Tove skulle han alltså på allvar kunna tänka sig, hmm). Så Tim skulle alltså trots sin förfrågan om en annan uppgift än mordet ha tagit på sig kepsen och gått ut och trampat iväg till Trångsund, tagit sig in i Therese bostad och mördat henne utan att hennes familj ingripit och sedan hunnit sätta sig i säkerhet. I teorin var det väl kanske möjligt att hinna med allt detta på 50 minuter. Men särskilt rimligt förefaller det inte. Speciellt inte med tanke på att Tim i sitt SMS hört sig för om en annan arbetsuppgift. Och då skickar Tove SMS:et ”har du gjort det än” trots att hon vet att hon vet att så inte skett och med ett annat syfte än att förhöra sig om något mord verkligen skett. Hon typ flabbar i sitt SMS precis som hon gör sitt SMS en stund senare då hon kommenterar Tims mordutfästelser med ”Hah, tror jag det” (ett citat hovrätten också ”glömmer”).

Juristdomarna bör ha varit medvetna om att Tims SMS som man inte redovisar sätter Toves SMS i en helt annan dagar. Jag tror inte att de bommade Tims SMS som Tove svarade på.

Även i det övriga resonemanget kring SMS:en använder man sig av den här typen av klipp- och klistra-metod som med litet kompletteringar av SMS-text man inte har med ger en helt annan bild av verkligheten. Jag har svårt att tänka mig att hovrättsdomarna inte var fullt medvetna om denna effekt. Man verkar t o m ha tillämpat klipp- och klistra-metoden på ett så demonstrativt sätt som möjligt. Det tolkar jag som ett budskap av typen ”okej, vi vet att Tove är oskyldig, men vi skriver ändå ihop en fällande dom, för därtill är vi nödda och tvungna, ungefär som biskop Brask var”.

"B]Som jag redan påpekat tidigare i tråden borde det dels inte ha förefallit rimligt att Tim direkt efter sitt SMS där han var obenägen att mörda Therese skulle ha farit iväg och ändå mördat Therese, och dels tidsmässigt förefallit knepigt att hinna med ett mord och sätta sig någorlunda i säkerhet på dessa 50 minuter. Det är ju en bit mellan Bägersta Byväg i Enskede och Violvägen i Trångsund och av ett SMS tidigare under kvällen framgick att Tove fortfarande hade Tims moped (han ville ha tillbaka moppen i SMS:et och var tydligen inte beredd att krusa så pass att Tove själv fick komma på att hon skulle lämna tillbaka den, men mörda för Tove skulle han alltså på allvar kunna tänka sig, hmm). Så Tim skulle alltså trots sin förfrågan om en annan uppgift än mordet ha tagit på sig kepsen och gått ut och trampat iväg till Trångsund, tagit sig in i Therese bostad och mördat henne utan att hennes familj ingripit och sedan hunnit sätta sig i säkerhet. [/b]"

Men hallå, har du helt tappat greppet? Han mördade ju inte Therese hemma i hennes och familjens hus, så huruvida han kan ta sig till och från hennes hus på 50 min är ju helt oväsentligt! Har du ens förstått vad som hänt?
Senast redigerad av Scrupci 2015-07-04 kl. 23:34.
Citera
2015-07-05, 02:52
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Kom in på Theresemordet med några polare så började undra vad som händer med Tim och Tove (Isabel) idag. Har läst igenom tråden lite grann nu men verkar mest vara diskussioner om skuldbeläggning, Tim vs Tove, vilket inte intresserar mig. Jag vill bara veta vad de har för sig.

Stad och adress finns ju för Isabel (930512-0306) i länken, men inte hittat något för Tim.

http://www.ratsit.se/19930512-Isabel_Tove_Elisabet_Lind_Eskilstuna/KV3ycLKaMAmfZnVHTaojQVpRrdgpQtFaxB58xSckDeA

Har förstått det som att Tim bor/har bott i Västerås och är utbildad brandman men är det någon som har lite nya bilder/info om honom? Han har fan kommit undan alldeles för enkelt enligt mig, och jag vill inte se någon jävla mördare inom räddningstjänsten (eller någon annanstans för den delen). Kanske finns något i tråden som jag missat, men det måste ju finnas mer oavsett. Kom igen nu, någon måste ha lite bra info om honom.

Samma sak med Isabel, vad gör hon idag? Pluggar, arbetar eller försöker bara hålla sig undan?

Kanske finns svar på detta i tråden (sorry isf), men har som sagt bara skummat igenom den hyfsat snabbt.
Citera
2015-07-05, 04:08
Medlem
Ylicows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Kom in på Theresemordet med några polare så började undra vad som händer med Tim och Tove (Isabel) idag. Har läst igenom tråden lite grann nu men verkar mest vara diskussioner om skuldbeläggning, Tim vs Tove, vilket inte intresserar mig. Jag vill bara veta vad de har för sig.

Stad och adress finns ju för Isabel (930512-0306) i länken, men inte hittat något för Tim.

http://www.ratsit.se/19930512-Isabel_Tove_Elisabet_Lind_Eskilstuna/KV3ycLKaMAmfZnVHTaojQVpRrdgpQtFaxB58xSckDeA

Har förstått det som att Tim bor/har bott i Västerås och är utbildad brandman men är det någon som har lite nya bilder/info om honom? Han har fan kommit undan alldeles för enkelt enligt mig, och jag vill inte se någon jävla mördare inom räddningstjänsten (eller någon annanstans för den delen). Kanske finns något i tråden som jag missat, men det måste ju finnas mer oavsett. Kom igen nu, någon måste ha lite bra info om honom.

Samma sak med Isabel, vad gör hon idag? Pluggar, arbetar eller försöker bara hålla sig undan?

Kanske finns svar på detta i tråden (sorry isf), men har som sagt bara skummat igenom den hyfsat snabbt.

http://www.ratsit.se/19930409-Tim_Edgar_Thornberg_Nacka/_pbfu-wMAh4eT6ze-W8ajc-eLnRWEI7UDRXT9GS9rL0
Citera
2015-07-05, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
16-årig flicka tros vara mördad

En 16-åring flicka hittades strax före midnatt natten till söndagen död i ett skogsparti i Stureby. Polisen har gripit två jämnåriga som skäligen misstänkta.

Flickan deltog i en ungdomsfest i närheten och påträffades av två kamrater.

Tänkbar motivbild har växt fram, enligt snuten, vad kan det tänkas vara?

Dom börjar bli pigga på att mörda varandra, dagens ungdomar.

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_3024481.svd

En kort resumé.
(Skriven av Squalo)

Detta har hänt:

Brottsoffret Therese Johansson Rojo (15 år) har hittats i princip livlös, för att sedan avlida av misshandelsskador.
Flickan hittades runt midnatt, natten till söndag.
Polisen har anhållit två misstänka, en pojke skäligen misstänkt för mord och en flicka skäligen misstänkt för anstiftan till mord.
Polis har förhört ca 15 ungdomar som befann sig på samma "fest" i Stureby i Stockholm, vilket polisen bygger sin motivbild från.
Polisen inväntar nu svar från en rättsmedicinsk undersökning samt analyssvar av den tekniska bevisningen.

På onsdagen häktades båda ungdomarna,
pojken på sannolika skäl misstänkt för mord och flickan på sannolika skäl misstänkt för anstiftan till mord.
Det är den starkare graden av misstanke.
Åklagaren, Karolina Lindekrantz, anser sig ha presenterat uppgifter som stödjer att det liger viss planering bakom dådet.
Ett stort antal SMS bevisar planerna, säger åklagaren, och menar att brottet planerats i flera veckor.
Ungdomarna hålls i förvar.

Offret är:
Therese Johansson Rojo

Hennes blogg är följande: http://thresrojo.blogg.se/
Hennes "bilddagbok" är följande: http://threse.bilddagboken.se/p/main.html?

Den mordmisstänkte är:
Tim Vrågård
Hans advokat heter: Claes Borgström (Tidigare advokat var Lars Erik Juth)
Pojken är född den 9 april 1993.
Bild 1: Personen tros vara pojken i blå skjorta på denna bild:

Den misstänkte för anstiftan till mord är:
Tove (Elisabet) Lind
Hennes advokat heter: Jan Karlsson
Flickan är född den 12 maj 1993.
Bild 1: Personen tros vara flickan i förgrunden på denna bild.
Bild 2: Personen tros vara flickan i nedre vänstra hörnet på denna bild.

Tänk på att Flashback forum ställer krav på läsvärde.

Sammanfattningar skrivna av flashbackare finns t.ex. här och här. Dagspress har artiklar som även fungerar som sammanfattningar, t.ex. DN och SvD.

Läs igenom och använd sök-funktionen.

Länkar från Softis...:

Rojo är ett typiskt Chilenskt namn, de misstänkta "typiska svenska".
Att vi sett och hört hat mot chhilenare i sverige den senaste tiden kanske stärker misstankarna om att det är ett hatbrott i form av etnisk bakgrund?

Vila ifrid Therese.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in