2015-07-03, 21:11
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Intressant, jag trodde möjligen det var tvärtom.
Griftefridsbrott känns mer delaktigt än att bara känna till gärningen. Man kan hävda många skäl och även misstankar om att skydda en brottsling, men det är svårbevisat. Griftefrid är mer flagrant på något vis.
Ja, ja.
I detta fall, om lillebror varit samarbetsvillig (åt båda håll s a s), borde det då bli högst två år?
Sist jag kollade så hade vi ingen anmälningsplikt i Sverige så att bara känna till något är inget brott. För att dömas till skyddande så krävs det någon form av aktiv handling och som du säger så är det rätt så svårbevisat. Dessutom så har vi ingen vittnesplikt mot nära anhöriga. Men man kan ju ändå välja att berätta vad man vet för att rädda sitt eget skinn.
2015-07-03, 21:13
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nej nej, livstid ska dömas ut om omständigheterna talar för det. Om det nu är så, vilket är det jag inte hoppas, att omständigheterna i detta fall talar för det hoppas jag innerligen att det blir livstid.

med ", för någon" åsyftas att vi inte i dag vet vem som mördade Lisa.

Alldeles riktigt.
Vi vet väldigt lite och kan bara hoppas och önska att Lisa inte behövde lida.

Just nu är det mycket som talar för MGM, men vi har ingen som helst insyn.
Var det ett dråp, vållande till annans död eller ett sexualmord?
Svar: vi vet inte.

Och det kan fortfarande gå en mördare lös.
2015-07-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
I detta fallet inkl livstid allt

Inte nödvändigtvis livstid. Dock troligtvis med de nya skärpta lagarna.

Mordoffret var ej familj.
Mordet begicks ej hemma hos mordoffret.
Mordet tyder inte på att varit planerat. Impulshandling.
Om den häktade döms för mordet så finns det eventuellt förmildrande omständigheter så som:
- Är gift
- Har barn
- Ej tidigare straffad
- Barnet bor inte nära och livstid skulle försvåra barnets relation med pappan
Om Linda mördats ganska snabbt är också förmildrande.
2015-07-03, 21:23
Medlem
boidis12s avatar
Brottsbestraffningen i Sverige verkar hela tiden mest gå ut på att ge förövaren minsta möjliga straff hela tiden . Massa paragrafer som skyddar brottslingen mot för högt straff . Förmildrande hit och förmildrande dit . Ska han få ett lägre straff för att det varit 10 istället för 15 minuter av dödsångest innan offret blivit dödad . Jävla konstigt land Sverige som mest verkar skydda brottslingen och inte offret . Oavsett hur LH dött så har han ju åsamkat hennes familj , vänner m.m stor sorg och stort lidande . Det borde väl då också räknas in i det hela . Förstöra en hel familj tillvaro genom att döda deras dotter är ett jävla allvarligt brott i mina ögon i alla fall oavsett hur det har gått till . Om lillebror varit behjälplig i bevisningen ska väl inte påverka hans straff för den del han har i brottet om så är fallet . Skitlagar säger jag bara .
2015-07-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta som du har skrivit är i stort sett vad jag själv starkt misstänker. Framför allt tänker jag då på de båda bröderna. Ang. hustrun har jag svårare att ha någon uppfattning om. Paret har ju inte heller varit gifta mer än några år.

Har dessa båda bröder varit i några andra länder och arbetat förutom Sverige? Har liknade händelser som mordet på Blombergs säteri inträffat på andra ställen där dessa bröder har huserat? Vare sig i hemlandet eller ev. andra länder?

Följande nedanstående handlar alltså inte om att ALLA litauer är på detta sätt! Visar enbart på att bl. a. litauer har begått en del mycket grova brott i Sverige.

Det har förut i tråden omnämnts "Psykologmordet" på Helena Bering den 18 augusti 2005. Det finns ytterligare ett otroligt vidrigt brott med litauer inblandade i Sverige. Vet ej om det har blivit omnämnt i tråden förut?

Den 2 december 2000 upptäcks en bil stå ganska ensligt parkerad i Pugerup, ca fyra km från trafikplatsen Rolsberga vid E22 i Skåne. I bagageluckan hittades en död man bunden till händer och fötter. Detta visade sig vara 65-årige Gösta Andersson från Näsum som hade pensionerats några år tidigare från Volvo i Olofström.

Männen bakom detta råa mord, var tre unga litauer på "semester" i Sverige. Dessa kom sedan att bli gripna för ytterligare ett mord i Danmark. Där kom de sedan att dömas till långa fängelsestraff för båda morden.

I fängelset i Danmark anförtrodde den ene av dessa unga litauer en medfånge att han även hade begått ett mord i Stockholmstrakten. Om detta var sanning eller inte verkar aldrig ha framkommit.

Berättelsen om dessa tre litauers vilda framfart i Sverige och Danmark finns omskrivet i NKK 2002 på sidorna 145-154 med rubriken "65-åring lämnades att dö en kvalfylld död".

Det är bara en känsla man får. Eller hur?

Brottet mot Lisa är så grovt. Att ens våga röva bort en flicka säger mig att han är en härdad brottsling. Min tanke är att det var bråk och att han fick använda mycket våld. Det betyder att han inte är främmande för att ta det han vill ha med våld. Just för att han är i ett annat land gör att det finns också en fräckhet och vana med i bagaget. Om det finns gränser i livet, så har han redan tidigare passerat dessa långt innan, med eskalerande brottslighet innan han gav sig på Lisa.

Han gjorde en kalkyl, där sannolikheten att åka fast byggde på erfarenhet från tidigare. Bristen på impulskontroll i kombination med hans höga ålder gör att jag får vibbar att detta är inte första gången han tar en kvinna med våld.

Polisens insats och Missing People var inte något han kunde räkna med. Det blev inte som hans tidigare erfarenheter, då han kommit undan med att se trevlig och arbetsam ut, och hålla käft.
2015-07-03, 21:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Jävla konstigt land Sverige som mest verkar skydda brottslingen och inte offret .

Detta gäller alla civiliserade länder, inte bara Sverige.
Vi har en uppfattning om att man ska kunna sona sitt brott. Alla kan bli bättre människor med rätt stöd och hjälp. Det är en humanistisk inställning.
Tyvärr finns det ingenting vi kan göra för Lisa längre.
Det är skillnaden.
2015-07-03, 21:40
Medlem
boidis12s avatar
Ja , jag tycker det är för jävligt i alla fall . Jag vågar inte ens tänka tanken på vad jag skulle göra om det hade varit min dotter som blivit dödad på det här sättet . Börjar man sen diskutera om man ska ge kortare straff för att hon haft dödsångest kortare eller längre stund och dömt mildare för detta så hade det nog slått slint totalt hos mig i alla fall . Men som sagt jag är väl elakare än medelsvensson efter vad jag har förstått . Jag skiter i alla fall inte i att det är någon annan som blivit drabbad . Lagar är till för att skydda offren inte tvärtom .
2015-07-03, 21:44
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Detta gäller alla civiliserade länder, inte bara Sverige.
Vi har en uppfattning om att man ska kunna sona sitt brott. Alla kan bli bättre människor med rätt stöd och hjälp. Det är en humanistisk inställning.
Tyvärr finns det ingenting vi kan göra för Lisa längre.
Det är skillnaden.

Jo , vi kan hedra hennes minne genom att se till att förövaren får ett straff som förpassar honom bakom lås och bom för all framtid .
2015-07-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Brottsbestraffningen i Sverige verkar hela tiden mest gå ut på att ge förövaren minsta möjliga straff hela tiden . Massa paragrafer som skyddar brottslingen mot för högt straff . Förmildrande hit och förmildrande dit . Ska han få ett lägre straff för att det varit 10 istället för 15 minuter av dödsångest innan offret blivit dödad . Jävla konstigt land Sverige som mest verkar skydda brottslingen och inte offret . Oavsett hur LH dött så har han ju åsamkat hennes familj , vänner m.m stor sorg och stort lidande . Det borde väl då också räknas in i det hela . Förstöra en hel familj tillvaro genom att döda deras dotter är ett jävla allvarligt brott i mina ögon i alla fall oavsett hur det har gått till . Om lillebror varit behjälplig i bevisningen ska väl inte påverka hans straff för den del han har i brottet om så är fallet . Skitlagar säger jag bara .

Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Anhöriga/släkt/vänner får livstids sorg. Vissa tidningar tar upp det ibland och skriver om det men för övrigt: Vem tar hand om dom och ser till att dom får allt stöd dom behöver?
Det ska vara kännbart straff när man släcker en annan människas liv med berått mod. Tyvärr räcker väl inte cellerna till.

Det finns livstidsstraff, och i fall som detta är det ingen domstol som tvekar, att döma till livstid. Det finns inget förmildrande, som skulle ge något annat straff.

Det är lite av en myt att mördare kommer undan. Praxis har gått de senaste åren till hårdare tag. Just detta är ett fall där offret är en ung människa i början av livet, som inget hade att göra med sin baneman tidigare. Det griper tag på ett sätt där ingen förklaring kommer godtas som förmildrande.
2015-07-03, 21:46
Medlem
En familj har för alltid förlorat sitt barn, framtida barnbarn för den familj också.
Nej, det är mördaren som inte hade tillräckligt med stöd och hjälp , bara i få länder
2015-07-03, 21:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen debutant i en ålder av hela 35 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är bara en känsla man får. Eller hur?

Brottet mot Lisa är så grovt. Att ens våga röva bort en flicka säger mig att han är en härdad brottsling. Min tanke är att det var bråk och att han fick använda mycket våld. Det betyder att han inte är främmande för att ta det han vill ha med våld. Just för att han är i ett annat land gör att det finns också en fräckhet och vana med i bagaget. Om det finns gränser i livet, så har han redan tidigare passerat dessa långt innan, med eskalerande brottslighet innan han gav sig på Lisa.

Han gjorde en kalkyl, där sannolikheten att åka fast byggde på erfarenhet från tidigare. Bristen på impulskontroll i kombination med hans höga ålder gör att jag får vibbar att detta är inte första gången han tar en kvinna med våld.

Polisens insats och Missing People var inte något han kunde räkna med. Det blev inte som hans tidigare erfarenheter, då han kommit undan med att se trevlig och arbetsam ut, och hålla käft.

Ja inte katten är detta någon novis som begick sexualmordet på LIsa. Han lär knappast ha debuterat i en ålder av hela 35 år. NB behöver dock inte ha varit inblandad i ett tidigare mord p. g. a. av att dessa tidigare händelser kan ha "gått som på räls" ur GM synvinkel.

Vad vet vi egentligen om dessa båda hederspaschor egentligen? Inte mycket. Vad vet vi om deras uppväxt och liv i Litauen? Ingenting alls i stort sett som går att få belagt med säkerhet.

Det skulle verkligen ha varit intressant att få reda på om de har arbetat som säsongsarbetare i andra länder och även i deras hemland.

Bara för att någon inte är straffad betyder ju inte detta, att en sådan person aldrig har begått ett grovt brott. Det enda det säger är att en sådan person aldrig har åkt fast.

Polisens insats, MPS och pappans snabba insats var något som varken han eller brodern hade räknat med. Det fanns inte ens i deras tankevärld.

Detta resonemang utgår alltså ifrån att den skyldige är den 35-årige NB.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-07-03 kl. 21:53.
2015-07-03, 22:00
Bannlyst
om det nu visar sig att han är skyldig till Lisas död och försvinnande, är han en feg jävla hund som gjort allt för att smita undan rättvisan med sin multippla överklaganden, visar det sig att det är ett mord som föregåtts av våldtäkt, önskar jag att han kunde få bli kemiskt kastrerad, impotent och inspärrad resten av sitt liv, man kan inte sona sådana handlingar med att sitta av några år, inte i min tankevärld, det är inte bara Lisa som är ett offer. utan alla anhöriga mm

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in