Citat:
Ursprungligen postat av
affalterbach
Visst gör den det. Jag tänkte mer på vilka konsekvenser och svårigheter jag har att vänta. Jag vill inte klassas som någon tungviktare inom kriminalitet.
Kan ofredande klassas som fortkörning i 200 eller pratar vi om samma klass som att ha smugglat knark för 500 miljoner? Eller mord?
Jag vet ingenting om detta och vill ha er syn på saken.
Edit: min spontana känsla är att oavsett brott så är man inte kvalificerad till arbetet och att man är brännmärkt hos arbetsgivaren för all tid framöver. Stämmer det?
Nu har jag förvisso aldrig varit i en situation där jag behövt ta ett beslut baserat på en persons brottsregister, men i det teoretiska fallet hade ofredande varit en större grund till avslag än t.ex fortkörning.
Jag kan också bara svara för mig själv, vet inte hur andra arbetsgivare väljer att klassificera olika typers brott, en gissning är dock att det är helt beroende på den personens egna erfarenheter.
Söker du jobb, eller arbetar du inom ett yrke där det är ett krav att framvisa ett utdrag ur registret? På företagen där jag arbetat så är det väldigt sällan att detta krävs, och skulle det vara så att ditt register blir ett samtalsämne mellan dig och din arbetsgivare, så är det precis vad det är - ett samtal. Jag skulle aldrig avskeda en i min personal utan en diskussion med personen ifråga.
Sedan så stämmer din sista fråga överhuvudtaget inte i min värld. Det finns garanterat massor med folk i olika positioner som är väldigt duktiga på sina arbeten, oavsett vad som är registrerat i brottsregistret.