2015-07-03, 15:56
  #1
Bannlyst
Jag antar att jag är bränd för livet eller det är i alla fall så det känns. Något som jag inte trodde skulle ge särskilt stora konsekvenser har utvecklats riktigt illa. Och jag vill fråga er arbetsgivare eller någon som kan om brott och belastningsregister om vad som gäller.

Hur allvarligt är detta brott i arbetssammanhang?
Hur pass svårt är det att få jobb trots denna belastning i registret?
Citera
2015-07-03, 15:58
  #2
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av affalterbach
Jag antar att jag är bränd för livet eller det är i alla fall så det känns. Något som jag inte trodde skulle ge särskilt stora konsekvenser har utvecklats riktigt illa. Och jag vill fråga er arbetsgivare eller någon som kan om brott och belastningsregister om vad som gäller.

Hur allvarligt är detta brott i arbetssammanhang?
Hur pass svårt är det att få jobb trots denna belastning i registret?

Det beror på vilket jobb du söker,men den kommer ju att försvinna från brottsregistret efter 5 år?
Citera
2015-07-03, 16:01
  #3
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DragonZaphiira
Det beror på vilket jobb du söker,men den kommer ju att försvinna från brottsregistret efter 5 år?
Visst gör den det. Jag tänkte mer på vilka konsekvenser och svårigheter jag har att vänta. Jag vill inte klassas som någon tungviktare inom kriminalitet.

Kan ofredande klassas som fortkörning i 200 eller pratar vi om samma klass som att ha smugglat knark för 500 miljoner? Eller mord?

Jag vet ingenting om detta och vill ha er syn på saken.

Edit: min spontana känsla är att oavsett brott så är man inte kvalificerad till arbetet och att man är brännmärkt hos arbetsgivaren för all tid framöver. Stämmer det?
__________________
Senast redigerad av affalterbach 2015-07-03 kl. 16:04.
Citera
2015-07-03, 16:43
  #4
Medlem
henkambs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affalterbach
Visst gör den det. Jag tänkte mer på vilka konsekvenser och svårigheter jag har att vänta. Jag vill inte klassas som någon tungviktare inom kriminalitet.

Kan ofredande klassas som fortkörning i 200 eller pratar vi om samma klass som att ha smugglat knark för 500 miljoner? Eller mord?

Jag vet ingenting om detta och vill ha er syn på saken.

Edit: min spontana känsla är att oavsett brott så är man inte kvalificerad till arbetet och att man är brännmärkt hos arbetsgivaren för all tid framöver. Stämmer det?


Nu har jag förvisso aldrig varit i en situation där jag behövt ta ett beslut baserat på en persons brottsregister, men i det teoretiska fallet hade ofredande varit en större grund till avslag än t.ex fortkörning.

Jag kan också bara svara för mig själv, vet inte hur andra arbetsgivare väljer att klassificera olika typers brott, en gissning är dock att det är helt beroende på den personens egna erfarenheter.

Söker du jobb, eller arbetar du inom ett yrke där det är ett krav att framvisa ett utdrag ur registret? På företagen där jag arbetat så är det väldigt sällan att detta krävs, och skulle det vara så att ditt register blir ett samtalsämne mellan dig och din arbetsgivare, så är det precis vad det är - ett samtal. Jag skulle aldrig avskeda en i min personal utan en diskussion med personen ifråga.

Sedan så stämmer din sista fråga överhuvudtaget inte i min värld. Det finns garanterat massor med folk i olika positioner som är väldigt duktiga på sina arbeten, oavsett vad som är registrerat i brottsregistret.
Citera
2015-07-03, 16:58
  #5
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henkamb
Nu har jag förvisso aldrig varit i en situation där jag behövt ta ett beslut baserat på en persons brottsregister, men i det teoretiska fallet hade ofredande varit en större grund till avslag än t.ex fortkörning.

Jag kan också bara svara för mig själv, vet inte hur andra arbetsgivare väljer att klassificera olika typers brott, en gissning är dock att det är helt beroende på den personens egna erfarenheter.

Söker du jobb, eller arbetar du inom ett yrke där det är ett krav att framvisa ett utdrag ur registret? På företagen där jag arbetat så är det väldigt sällan att detta krävs, och skulle det vara så att ditt register blir ett samtalsämne mellan dig och din arbetsgivare, så är det precis vad det är - ett samtal. Jag skulle aldrig avskeda en i min personal utan en diskussion med personen ifråga.

Sedan så stämmer din sista fråga överhuvudtaget inte i min värld. Det finns garanterat massor med folk i olika positioner som är väldigt duktiga på sina arbeten, oavsett vad som är registrerat i brottsregistret.
Tack. Skulle du säga att man sänker chanserna avsevärt för att få ett jobb eller är det ungefär samma?

Jag söker jobb dels inom säkerhetsklassade tjänster och dels jobb inom teknik, naturvetenskap och fordon. Spelar det stor roll?
Citera
2015-07-03, 17:10
  #6
Medlem
henkambs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affalterbach
Tack. Skulle du säga att man sänker chanserna avsevärt för att få ett jobb eller är det ungefär samma?

Jag söker jobb dels inom säkerhetsklassade tjänster och dels jobb inom teknik, naturvetenskap och fordon. Spelar det stor roll?

Jag vet inte vad de olika företagen ser efter, men en säkerhetsklassad tjänst kan eventuellt bli lite problematisk, speciellt om påföljden var fängelse och inte böter.

Tjänster inom teknik och naturvetenskap tror jag inte har som standard att kräva registerutdrag, men skulle detta vara fallet så är du ju inte per automatik diskvalificerad för detta, speciellt inte om du kan förklara dig.

Som sagt, en registrering i brottsregistret utesluter dig inte från de flesta arbetsplatserna i Sverige, och som tidigare kommenterats så försvinner ju en registrering efter 5 år (10 om påföljden var fängelse tror jag).
Citera
2015-07-03, 17:18
  #7
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henkamb
Jag vet inte vad de olika företagen ser efter, men en säkerhetsklassad tjänst kan eventuellt bli lite problematisk, speciellt om påföljden var fängelse och inte böter.

Tjänster inom teknik och naturvetenskap tror jag inte har som standard att kräva registerutdrag, men skulle detta vara fallet så är du ju inte per automatik diskvalificerad för detta, speciellt inte om du kan förklara dig.

Som sagt, en registrering i brottsregistret utesluter dig inte från de flesta arbetsplatserna i Sverige, och som tidigare kommenterats så försvinner ju en registrering efter 5 år (10 om påföljden var fängelse tror jag).
Absolut, jag kan förklara mig och åklagaren ser det som att det är lämpligast med strafföreläggande. Detta syns i registret i 5 år och böteslappen skulle absolut inte vara över 10 000 kr. Fängelse är det verkligen inte tal om, tack och lov.
Citera
2015-07-03, 17:53
  #8
Medlem
Snusovics avatar
Satt själv i fängelse i min ungdom, och det var inga stora problem egentligen. Jag blev nekad ett jobb på ett säkerhetsklassat område (no big deal: AG placerade mig bara någon annanstans), jag fick vänta några år med vapenlicens men sökte före 10-årsgränsen och blev godkänd (yay för föräldrar med blåljusjobb!), en intervju jag var på sa tom AG rätt ut att "Ja vem fan har inte slagit någon på käften? Det är inget problem, bara du inte är dömd för stöld".

Så slappna av TS: livet är ok.
Citera
2015-07-03, 18:02
  #9
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
Satt själv i fängelse i min ungdom, och det var inga stora problem egentligen. Jag blev nekad ett jobb på ett säkerhetsklassat område (no big deal: AG placerade mig bara någon annanstans), jag fick vänta några år med vapenlicens men sökte före 10-årsgränsen och blev godkänd (yay för föräldrar med blåljusjobb!), en intervju jag var på sa tom AG rätt ut att "Ja vem fan har inte slagit någon på käften? Det är inget problem, bara du inte är dömd för stöld".

Så slappna av TS: livet är ok.
I ungdomen kan jag tänka mig att de ser lindrigare på det. Som vuxen är det nog andra regler som gäller.

Jag får väl vänta i 5 år. Annars om jag inte har några större svårigheter i arbetslivet så ser jag sjäkv inte särskilt allvarligt på det. Det allvarliga är väl att det har skickats upp på Polisnivå.
Citera
2015-07-03, 18:02
  #10
Medlem
flukkes avatar
Får ofta uppgiften att "solla" bort cvn från högen som ska in till chefen vid nyanställningar. Jag gör alltid en snabb googling på namnen som verkar vettiga för tjänsten och kollar självklart även lexbase. Finns det flera bra kandidater så försvinner självklart de med noteringar på lexbase
Citera
2015-07-03, 18:14
  #11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Får ofta uppgiften att "solla" bort cvn från högen som ska in till chefen vid nyanställningar. Jag gör alltid en snabb googling på namnen som verkar vettiga för tjänsten och kollar självklart även lexbase. Finns det flera bra kandidater så försvinner självklart de med noteringar på lexbase
Oavsett vad det är för brott?
Citera
2015-07-03, 18:48
  #12
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Får ofta uppgiften att "solla" bort cvn från högen som ska in till chefen vid nyanställningar. Jag gör alltid en snabb googling på namnen som verkar vettiga för tjänsten och kollar självklart även lexbase. Finns det flera bra kandidater så försvinner självklart de med noteringar på lexbase

Även målsägande? Jag hoppas svaret är självklart men det finns ju många som är med i Lexbase som inte gjort något ont. Jag vet en tjej som blev spöad av sin kille som är med där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in