2015-07-03, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Eller så är det du som inte förstår vad amortera betyder.

Du förstår inte vad jag menade eftersom du förutsätter att det finns nåt värde att sälja. Du vägrar acceptera att världen kan se väldig annorlunda ut om 10 år. Det finns en lång rad olika scenarion för hur framtiden kan komma att se ut, och du är bara förberedd för ett av alla dessa scenarion.
2015-07-03, 02:02
Medlem
Citat:
Du hade uppenbarligen fel om amorteringsfrågan och det inser du eftersom du droppade den bollen, varför inte bara medge det istället för att spela dummare än du är, för du är väl inte så här dum?

Har du redan slut på argument så att du måste övergå till personangrepp?
2015-07-03, 02:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Du förstår inte vad jag menade eftersom du förutsätter att det finns nåt värde att sälja. Du vägrar acceptera att världen kan se väldig annorlunda ut om 10 år. Det finns en lång rad olika scenarion för hur framtiden kan komma att se ut, och du är bara förberedd för ett av alla dessa scenarion.

Jag tror inte på domedagsprofetior utan substans men gör alltid samlade bedömningar om risker och möjligheter. Det finns väldigt lite som tyder på dina och andra bubbelbabblares spådomar skulle uppfyllas. Du är bara en tom tunna som skramlar men som inte kommer med något substantiellt.
2015-07-03, 02:14
Medlem
Citat:
Jag tror inte på domedagsprofetior utan substans men gör alltid samlade bedömningar om risker och möjligheter. Det finns väldigt lite som tyder på dina och andra bubbelbabblares spådomar skulle uppfyllas. Du är bara en tom tunna som skramlar men som inte kommer med något substantiellt.

Se dig om i världen så kanske du inser att den är väldig föränderlig. Nu senast Grekland har fått väldigt stora förändringar för folket. Ett annat exempel är Argentina.

Visst du ser det som en domedagsprofetia som aldrig kommer hända i underbara Sverige som sköts så fantastiskt av våra så begåvade och förutseende politiker. Att vårt land har kanske världens största belåning hos befolkningen spelar ingen roll.
2015-07-03, 02:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Se dig om i världen så kanske du inser att den är väldig föränderlig. Nu senast Grekland har fått väldigt stora förändringar för folket. Ett annat exempel är Argentina.

Visst du ser det som en domedagsprofetia som aldrig kommer hända i underbara Sverige som sköts så fantastiskt av våra så begåvade och förutseende politiker. Att vårt land har kanske världens största belåning hos befolkningen spelar ingen roll.

Allting kan hända men det betyder inte att det är sannolikt. Marknaden består av alla individer som på något sätt interagerar där och ger därför en samlad bedömning om läget som är långt bättre än domedagsprofeter som du klarar av att ge.

Men som Gromp så korrekt redan har påpekat i tråden nyligen, ni som är övertygade om att ni vet bättre än marknaden kan hämta hem säkra pengar genom att ta positioner efter er övertygelse. Om ni har rätt kommer ni bli snuskigt rika. Lycka till!
2015-07-03, 05:39
Medlem
Citat:
Ledsen men du är inte moderator och allt som ryms inom forumdelen är inte topic för denna tråd. Grekisk ekonomi diskuterar inte jag här. Inte heller anser jag att topic är huruvida låga räntor är bra eller dåligt för Sverige, det är en väldigt bred fråga som du får ta med någon som är intresserad i en lämplig tråd. Jag fokuserar här mer specifikt på topic som är om det råder en boprisbubbla eller inte.

Vi har härmed konstaterat att Svenne-i-Banan och Kurts bostadsaffärer är det som avgör om det är en bostadsbubbla eller inte. Internationell instabilitet och reporäntan har ingenting i den här tråden att göra.
2015-07-03, 05:45
Medlem
Citat:

Vadår domedagsprofetior? Ni kalkylerar ju inte ens med vad RB anser vara en normal räntenivå.
2015-07-03, 06:07
Medlem
jag har inte läst hela tråden, men alla säger att de som har tagit lån för bostadsköp är i fara, men hur går det för de som bor i hyresrätter?
2015-07-03, 06:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hj..
jag har inte läst hela tråden, men alla säger att de som har tagit lån för bostadsköp är i fara, men hur går det för de som bor i hyresrätter?
Det händer just ingenting, hyran justeras upp med en procent eller två årligen.
2015-07-03, 06:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du har uppenbarligen ingen som helst förståelse för vad begreppen billig och dyr betyder. Något som kostar 10 kr kan vara dyrt samtidigt som något annat som kostar 1000 kr är billigt. Har du så låg intelligens att du inte förstår det?

Det var det här inlägget du invände emot:

Jag anser att BR i Stockholm är billiga eftersom bokostnaden blir väldigt låg även för attraktiva lägenheter i centrala lägen givet de räntor som gäller idag samt de räntor som marknaden förväntar sig de närmaste tio åren.

Samtidigt anser jag som sagt att många bostäder på avfolkningsorter är dyra. Inte pga ränteläget som är detsamma men pga av risken att de blir omöjliga att sälja då allt fler flyttar därifrån. Det spelar ingen roll om man bott billigt där några år om hela köpbeloppet blir en förlust då varken man själv eller andra vill bo där om några år. Slår man ut köpebeloppet på åren man bott där blir det inte längre billigt.
Fast nu är väl den faktiska kostnaden en faktor om du måste belåna dig för att köpa? Måste du låna 400.000 kr för en villa eller 4 miljoner så har priset oavsett låg ränta och efterfrågan betydelse?
Den första villan är närmast immun mot räntehöjningar och avskaffade avdrag, den andra kommer på påverkas då kostnaderna för den blir väsentligt högre om räntan blir betydligt högre.
Nettoinkomsterna är lägre men då priserna är så mycket billigare blir skuldkvoten mycket lägre för låntagare nr 1.
2015-07-03, 06:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
En centralbank i ett land där hjulen börjat rulla kan tvingas till snabba räntehöjningar.

http://www.svd.se/fortsatt-huvudvark-for-centralbankerna/om/naringsliv

Vad händer om vår egen RB lyckas hjärtstarta inflationen?
2015-07-03, 06:54
Medlem
Citat:
Allting kan hända men det betyder inte att det är sannolikt. Marknaden består av alla individer som på något sätt interagerar där och ger därför en samlad bedömning om läget som är långt bättre än domedagsprofeter som du klarar av att ge.

Men som Gromp så korrekt redan har påpekat i tråden nyligen, ni som är övertygade om att ni vet bättre än marknaden kan hämta hem säkra pengar genom att ta positioner efter er övertygelse. Om ni har rätt kommer ni bli snuskigt rika. Lycka till!

Återigen har du missförstått vår agenda, detta är ingen placeringstråd och vårt agerande handlar inte så mycket om att bli snuskigt rika, utan hur vi kan undvika att väldigt många blir snuskigt fattiga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in