Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Ingen aning. Kan väldigt lite om det juridiska, men någon annan kanske vet.

Om jag fattat hennes uttalande i media rätt, har det inte sagts något som innefattas av yppandeförbudet. Allmänt pladder står var och en fritt att komma med men det kanske inte tillhör vanligheten att en advokat står för detta.
2015-07-02, 22:17
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det här har varit Case Closed länge.

Att åklagaren har VÄLDIGT mycket på fötterna är solklart. Annars går man överhuvudtaget inte på linjen att driva en 4 veckors omhäktning som är en ovanlig handling.

Uppenbart har man också hittat MGM´s DNA på mycket olägliga platser. Förmodligen på brottsoffer, brottsplats eller på mord/dråp-vapen.
Kanske på mer än en plats till och med.

Advokaten yrar om att det är planterade bevis och det är väl ungefär ett erkännande på 99% anser jag att det är rätt GM.

Att polisen fått trovärdiga berättelser ifrån de två frisläppta som i sin tur pekar ut den äldre brodern står också helt klart efter frisläppandet.

Lägg därtill att MGM redan INNAN den tekniska bevinsingen fanns var misstänkt på den högsta graden och bilden är kristallklar.

Säcken har knytits åt och där sitter en person som ännu inte förstått att han kommer lindrigare undan med ett erkännande då det då kommer sluta i dråp. Det är min övertygelse.

MGM har inte haft för avsikt att döda BO och han kommer snart att säga detta.

Tror att jag instämmer i detta,
blir bara trött av att läsa alla fantastiska teorier om att Lisa inte skickade SMS:et (det är MYCKET vanligt sätt att hålla kontakt med sina ungdomar som är ute och far) planterade bevis, etcetc

Det som är det underligaste med detta fall IMO, är att det är så kort tid mellan skickat SMS och avstängd mobil, det måste nästan vara så att någon väntade på henne eller befann sig väldigt nära och såg henne och närmade sig henne..........

Jag tror att dom har fingeravtryck och/eller DNA på mobil och mobilskal, osannolikt att GM har handskar på sig om det är dråp...
2015-07-02, 22:22
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det är exakt det spåret som avses, ägodelar till Lisa spridda som ett pärlband från kaféet till brödernas bostad och eventuellt vidare till fyndplatsen. För bra för att vara sant, helt enkelt.
Tack. Men då är väl inte frågan om åklagaren kunnat göra det spåret trovärdigt? Fynden är ett faktum. Hur de hamnat där är jättekonstigt. Har de 1. spritts ut under kamp mellan GM och BO, skulle ingen sett eller hört det? 2. spritts av BO under transport, hur lyckades hon med det och hur hamnade fynden då så som de gjorde? 3 spritts ut av GM eller medhjälpare efter brottet, varför? 4 spritts ut efter brottet av illvillig person som vill rikta misstankar mot MGM , planetera bevis, tja tänkbart faktiskt om man vill skydda sig eller närstående.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Ehhh...? undrar nästan vem du talar med? Anar att du har någon kritik mot domstolens sammansättning men du får utveckla om du vill ha en dialog.

Anser att det alltid är relevant att granska helheten dvs inklusive dom som hanterar fallet och hur dom hanterar fallet.
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Tror att jag instämmer i detta,
blir bara trött av att läsa alla fantastiska teorier om att Lisa inte skickade SMS:et (det är MYCKET vanligt sätt att hålla kontakt med sina ungdomar som är ute och far) planterade bevis, etcetc

Det som är det underligaste med detta fall IMO, är att det är så kort tid mellan skickat SMS och avstängd mobil, det måste nästan vara så att någon väntade på henne eller befann sig väldigt nära och såg henne och närmade sig henne..........

Jag tror att dom har fingeravtryck och/eller DNA på mobil och mobilskal, osannolikt att GM har handskar på sig om det är dråp...

Dom där delarna gick garanterat genom gräddfilen. Polisen var säkerligen mån att snabbt få fram DNA för att se om de kunde få en träff i registren.
2015-07-02, 22:23
Avslutad
Angående planterade bevis. Ni glömmer ju totalt bort Polisen har ju världens kvitto när bevisen lagts ut. Mp polis kör loggbok vilka sökområden som sökts av, ligger det ett fynd där efteråt att man sökt har man ju en tidsangivelse när det inte fanns något fynd där.
På så vis är nyckelordet "ALIBI". Hag en person ALIBI under tiden som föremålet lagts ut så blir han avförd från att ha utplacerat något. Polisen kan sålededes köra en uteslutningsmetod vilken som har uppbevarat sig på fyndplatsen.
Svårare än så är det inte!
2015-07-02, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Det märkliga här med advokaten är att om alla tekniska bevis och allt varit så starkt mot hennes klient. Varför då i stort sett riskera sitt rykte som advokat på att framhäva dessa saker i en överklagan utan att ha tillräckligt bakom sig för det? Visst kan det vara ett sista desperat försök, men nej det känns inte troligt att en advokat skulle yttra dessa saker om inte advokaten har rimliga skäl att göra det. Jag skriver upp sannolikheten för ett planerat mord med avsikt att sätta dit litauern med hjälp av dels att plantera ut spår mot litauern på flera olika platser samt tiden innan mordet lyckats få tag i någon form av tekniska bevis från litauern som GM sedan med planterat ut till 30+%, och om litauern senare skulle släppas helt åker siffran för mig upp till 90+%.

Det enda jag tycker är märkligt är att hon uttalar sig i media trots yppandeförbudet. Hur skulle hon riskera sitt rykte? Kriminella eller oskyldigt anklagade tycker väl att det är bra med en advokat som håller på att "strida" för sin klient. Så hon kanske får fler som vill anlita henne efter det? Men det kan också vara MGM som säger till henne att han vill överklaga osv. Om hennes klient begär det så skulle det kanske verka märkligt om hon inte gjorde det. Hon kan inte veta om MGM är skyldig eller ej eftersom hon inte var på plats, men det ingår väl i hennes yrke att tro på vad hennes klient säger annars missköter väl hon sitt jobb som advokat. En klient kan ju inte ha en advokat som inte tror eller litar på en. Om en advokat får reda på att en klient ljuger tror jag att advokaten ska lämna över fallet till någon annan faktiskt.

Sen tyckte jag att det var lite konstigt med uttalandet hon gjorde om brodern och frun. Hon behöver ju inte ha menat så men det verkade lite som om man lägger skuld på brodern och frun. Fattar inte hur man kan göra det när det är MGMs egna närstående, dvs hennes klients familj. Sin familj är väl de sista man "skyller" på. Jag hade inte gillat om min advokat tog upp att min partner eller bror kunde ha lämnat missvisande uppgifter osv. Så jag tänkte att det kanske är MGM1 som är desperat och har sagt det till advokaten att han tror de har gått till så. Eller får advokaten själv komma med egna tänkbara senarion? Är det inte MGM som ska lämna förklaringar, eller kan advokaten komma på egna teorier (eller läsa på FB :P ) som sedan en MGM återanvänder?
2015-07-02, 22:26
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Tror jag behöver ett förtydligande här. Hans och Greta spåret, har jag uppfattat avser de märkliga, utspridda fynden från BO som tycks leda raka vägen hem till MGM. Är vi överens? Att de finns där, är väl entydigt, frågan är bara varför och hur de låg där de låg.
Om ni menar något annat med HansochGretaspår, var snäll och förklara.

Citat:
Nej, det är exakt det spåret som avses, ägodelar till Lisa spridda som ett pärlband från kaféet till brödernas bostad och eventuellt vidare till fyndplatsen. För bra för att vara sant, helt enkelt.
Tycker HansochGretaspåret bör förklaras närmare.Det verkar vara oklart vad som menas egentligen.
Vilka fynd avses?Hur många fynd?
Vilka ägodelar?Låg det nåt från Lisa utanför MGMs dörr?hur lång sträcka är det mellan Kafeet till MGMs bostad?
2015-07-02, 22:27
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Anser att det alltid är relevant att granska helheten dvs inklusive dom som hanterar fallet och hur dom hanterar fallet.
Håller hel med med dina insinuationer är helt enkelt för diskreta för diskursen.
2015-07-02, 22:28
Awaiting Email Confirmation
Citat:

Tror du att det låg helt öppet? Det är små skogsområden och mycket buskar. Jag tror mer att det var meningen att gömma. Dessutom hade missing people redan gått där och då passade han på att lägga ut efteråt.
2015-07-02, 22:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Det enda jag tycker är märkligt är att hon uttalar sig i media trots yppandeförbudet. Hur skulle hon riskera sitt rykte? Kriminella eller oskyldigt anklagade tycker väl att det är bra med en advokat som håller på att "strida" för sin klient. Så hon kanske får fler som vill anlita henne efter det? Men det kan också vara MGM som säger till henne att han vill överklaga osv. Om henne klient begär det så skulle det verka märkligt om hon inte gjorde det. Hon kan inte veta om MGM är skyldig eller ej eftersom hon inte var på plats, men det ingår väl i hennes yrke att tro på vad hennes klient säger annars missköter väl hon sitt jobb som advokat. En klient kan ju inte ha en advokat som inte tror eller litar på en. Om en advokat får reda på att en klient ljuger tror jag att advokaten ska lämna över fallet till någon annan faktiskt.

Sen tyckte jag att det var lite konstigt med uttalandet hon gjorde om brodern och frun. Hon behöver ju inte ha menat så men det verkade lite som om man lägger skuld på brodern och frun. Fattar inte hur man kan göra det när det är MGMs egna närstående, dvs hennes klients familj. Sin familj är väl de sista man "skyller" på. Jag hade inte gillat om min advokat tog upp att min partner eller bror kunde ha lämnat missvisande uppgifter osv. Så jag tänkte att det kanske är MGM1 som är desperat och har sagt det till advokaten att han tror de har gått till så. Eller får advokaten själv komma med egna tänkbara senarion? Är det inte MGM som ska lämna förklaringar, eller kan advokaten komma på egna teorier (eller läsa på FB :P ) som sedan en MGM återanvänder?
Advokaten har inte uttalat sig i media. Hon har skickat in en överklagan, och där har hon full yppandefrihet. Det är upp till domstolen att sekretessa överklagan innan media får den.

Det enda jag har läst i media är "– Min klient förnekar bestämt all inblandning i mordet och vi har inte fått så tydlig redovisning i ärendet att vi kan nöja oss. Vi vill ha häktningen prövad en gång till, säger advokat Inger Rönnbäck till GP", och det är inte brott mot yttrandeförbudet.
2015-07-02, 22:32
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Jag har tvivlat ordentligt kan jag säga. Känt att de snöat in på bröderna och blivit blinda, letat bevis för att bröderna gjort det snarare än leta efter sanningen med öppet sinne.

... tills jag läste artikeln i GP där advokatens överklagan presenterades.

Med tanke på hur tonläget varit från hennes sida tidigare så känns det som att hon nu inte ens förmår låtsas att hon tror på sin klients oskuld längre.

Insamlat DNA-material som placerats ut för att sätta dit honom? Bitch, please. Det enda det avslöjar är att den tekniska bevisningen med andra ord är så otvetydigt solklar att man måste ta till halmstrån som planterade bevis för att överhuvudtaget kunna prata bort det. Ett sådant försvar håller inte.

På detta får vi bekräftat det som antyddes redan i tidigare överklagan - att lillebror och/eller frun sjungit ut och vittnat mot mGM.

Och dessa saker kommer utöver att han redan sen innan var häktad på sannolika skäl misstänkt.

Nej, det verkar onekligen som att farbror blå och åklagaren gjort sitt jobb rätt den här gången. Men vi får väl se var det landar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in