2015-07-02, 21:51
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Domaren i första häktningsförhandlingen, Björn Danielsson, har arbetat som åklagare i Skövde i tio år och är alltså fd kollega med Lars-Göran Wennerholm.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=4246177

Domaren i den andra häktningsförhandlingen är relativt ny domare (sen 2014) och har också han åklagarbakgrund. Han har arbetat i Göteborg.

http://domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Sveriges-Domstolars-pressrum/Nyheter-och-pressmeddelanden/Nya-domarutnamningar2/

Har Wennerholm och Hansson något tidigare samröre?
Ehhh...? undrar nästan vem du talar med? Anar att du har någon kritik mot domstolens sammansättning men du får utveckla om du vill ha en dialog.
2015-07-02, 21:53
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Än märkligare att som försvarsadvokat gå ut med detta i media och riskera att mer eller mindre bli stämplad som inkompetent av en massa människor. Antar att hon inte hade behövt förklara närmare vad som yttras i överklagan för media om hon inte ville. Det i sig tyder på att advokaten har en stark känsla utav att hennes klient verkligen är oskyldig och att det finns en betydande sannolikhet att det då skulle kunna vara på detta viset, förmodligen en bra bit över de 10-15% jag skrev förut. Jag tror inte advokaten är ute och cyklar och då lär en intressant fortsättning följa.

Någon skrev i tråden att det gick rykten bland MP under söken att polisen höll ögonen på bröderna. Finns ju alltid en möjlighet att nån kan ha dragit nytta av det. Än så länge verkar åklagaren ha ganska tunt på fötterna. Lite märkligt, tycker jag. Det borde ju krylla av DNA och bevis. NFC bör ha snabbat på med vissa tester eftersom tre personer satt häktade.
2015-07-02, 21:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte jag heller, då måste man med substans kunna gör HansochGreta spåret trovärdigt. Det tror vare sig TR eller HD.
Tydligen har åklagaren lyckat göra hansochgretaspåret trovärdigt, om det är det som är hans tekniska bevis. Men bara spåret räcker inte, spåret fanns redan vid första häktningen och då fanns inte tekniska bevis.
2015-07-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Håller med Sergeyevna till fullo ...
Stod det inte nånstans att LH var lite blyg i vissa lägen ...
Risken att hon följt med MGM frivilligt är på en skala 0-100 säkert -50 ....
En tjej i den åldern är inte så lättlurad som en del tycks tro ....

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hansochgretaspåret verkar konstgjort.

Ja och speciellt om det sedan visar sig saknas fingeravtryck samt dna..
2015-07-02, 21:58
Medlem
Det här har varit Case Closed länge.

Att åklagaren har VÄLDIGT mycket på fötterna är solklart. Annars går man överhuvudtaget inte på linjen att driva en 4 veckors omhäktning som är en ovanlig handling.

Uppenbart har man också hittat MGM´s DNA på mycket olägliga platser. Förmodligen på brottsoffer, brottsplats eller på mord/dråp-vapen.
Kanske på mer än en plats till och med.

Advokaten yrar om att det är planterade bevis och det är väl ungefär ett erkännande på 99% anser jag att det är rätt GM.

Att polisen fått trovärdiga berättelser ifrån de två frisläppta som i sin tur pekar ut den äldre brodern står också helt klart efter frisläppandet.

Lägg därtill att MGM redan INNAN den tekniska bevinsingen fanns var misstänkt på den högsta graden och bilden är kristallklar.

Säcken har knytits åt och där sitter en person som ännu inte förstått att han kommer lindrigare undan med ett erkännande då det då kommer sluta i dråp. Det är min övertygelse.

MGM har inte haft för avsikt att döda BO och han kommer snart att säga detta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Nej de kommer ju alla från samma skola från början och arbetar sig sen upp i karriären via ungefär samma arbetsuppgifter. Problemet i det här fallet skulle väl isåfall vara att de är tidigare kollegor och suttit och fikat tillsammans och ätit lunch. Kanske även tagit en löprunda och spelat lite golf någon kväll ibland.

Att då helt plötsligt bli den som ska granska den andra "kollegan" och sätta stopp för dumheter är inte lätt. Dock svårt att lösa i praktiken. Går ju inte att kräva att någon flyttar till en annan del av Sverige för att man byter från åklagare till domare som yrke.

Det är väl inte svårt att lösa i praktiken. Antingen söker en åklagare en domartjänst på annan ort alternativt får åklagaren söka annat valfritt jobb. Rättsväsendet om något måste se till att det inte förekommer jäv eller korruption. Handlar inte om att "kräva att någon flyttar". Handlar om att det inte är möjligt att få ett visst jobb just för att förhindra korruption/jäv.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Håller inte med! Var det inte samma advokat som försökte överklaga till HD fastän grunden för det inte var giltigt...dvs HD prövade ej häktningen.
Gällande advokatens prat om vittnen (t ex brodern och frun) mm, får advokaten uttala sig om sådant trots yppandeförbudet? Eller hur fungerar det?

Det märkliga här med advokaten är att om alla tekniska bevis och allt varit så starkt mot hennes klient. Varför då i stort sett riskera sitt rykte som advokat på att framhäva dessa saker i en överklagan utan att ha tillräckligt bakom sig för det? Visst kan det vara ett sista desperat försök, men nej det känns inte troligt att en advokat skulle yttra dessa saker om inte advokaten har rimliga skäl att göra det. Jag skriver upp sannolikheten för ett planerat mord med avsikt att sätta dit litauern med hjälp av dels att plantera ut spår mot litauern på flera olika platser samt tiden innan mordet lyckats få tag i någon form av tekniska bevis från litauern som GM sedan med planterat ut till 30+%, och om litauern senare skulle släppas helt åker siffran för mig upp till 90+%.
2015-07-02, 22:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Trion på Blomberg.

Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Både de släppta är ju fortfarande misstänkta, så jag tolkar det som om polisen anser att de är inblandade på ett eller annat sätt

Är den på sannolika skäl häktade 35-åringen rätt GM, så visst är den yngre brodern inblandad.

Kanske inte direkt till själva mordet men visst är han inblandad, vilket jag hoppas att åklagare Wennerholm efter att ha erhållit alla svar från de tekniska analyserna kan komma att bevisa. 31-åringen är också skyldig - precis som hans äldre bror - alltså under försättning att den äldre är skyldig. De är ju bröder och som alla vet så är blod tjockare än vatten. Naturligtvis ställde de upp för varandra.

Min personliga uppfattning är att dessa båda bröder är skyldiga till bortförandet och mordet på Lisa Holm. En initiativtagare och ledare och en medföljare/medhjälpare. Jag tror inte ett dyft på att någon har planterat ut ett antal bevis för att lägga skulden på bröderna.

När det gäller den 34-åriga kvinnan, så tror jag inte att hon kanske var inblandad, åtminstone inte i någon högre grad, men däremot kände hon säkert till vad maken och hans bror hade hittat på.

Anledningen till detta tragiska och vidriga som hände 17-åringen har jag från allra första början haft den uppfattningen, att detta var ett sexualbrott/sexualmord.

Många verkar tro att bröderna är/har varit ena riktiga hedersknyfflar, vilket jag däremot inte tror. Ted Bundy ansågs också som en sådan från början samt att utseendemässigt såg han ut som en svärmorsdröm.

Nu har häktningen ånyo överklagats av advokat Inger Rönnbäck till Göta hovrätt. Får hon avslag där så antar jag att det återigen blir en begäran av PT hos HD.

Frågan jag ställer mig, och har ställt mig, är om någon överhuvudtaget kommer att straffas för detta fruktansvärda som hände? Då framförallt efter att den yngre brodern blev frisläppt. Jag hoppas att jag har fel i det jag tyvärr misstänker.
2015-07-02, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Det här mordet känns mer och mer som ett bekant. Den autistiske mannen som slog ihjäl sin granne, tillika tonårstjej som spelade enligt honom för hög musik i flerfamiljshuset någonstans i Sverige? Hon var ensam hemma i en lägenhet och väldigt ung om jag inte missminner mig. Det mordet råkade ju den autistiske mördarens brorsa stövla rakt in i med allt vad det sedan innebar i förhör..

Tror även att denna Gm är en person med liknande drag som du beskriver. Har genom åren sett ett antal sådana otäcka människor med diverse diagnoser...
2015-07-02, 22:06
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tydligen har åklagaren lyckat göra hansochgretaspåret trovärdigt, om det är det som är hans tekniska bevis. Men bara spåret räcker inte, spåret fanns redan vid första häktningen och då fanns inte tekniska bevis.
Tror jag behöver ett förtydligande här. Hans och Greta spåret, har jag uppfattat avser de märkliga, utspridda fynden från BO som tycks leda raka vägen hem till MGM. Är vi överens? Att de finns där, är väl entydigt, frågan är bara varför och hur de låg där de låg.
Om ni menar något annat med HansochGretaspår, var snäll och förklara.
2015-07-02, 22:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Tror jag behöver ett förtydligande här. Hans och Greta spåret, har jag uppfattat avser de märkliga, utspridda fynden från BO som tycks leda raka vägen hem till MGM. Är vi överens? Att de finns där, är väl entydigt, frågan är bara varför och hur de låg där de låg.
Om ni menar något annat med HansochGretaspår, var snäll och förklara.
Nej, det är exakt det spåret som avses, ägodelar till Lisa spridda som ett pärlband från kaféet till brödernas bostad och eventuellt vidare till fyndplatsen. För bra för att vara sant, helt enkelt.
2015-07-02, 22:11
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Det märkliga här med advokaten är att om alla tekniska bevis och allt varit så starkt mot hennes klient. Varför då i stort sett riskera sitt rykte som advokat på att framhäva dessa saker i en överklagan utan att ha tillräckligt bakom sig för det? Visst kan det vara ett sista desperat försök, men nej det känns inte troligt att en advokat skulle yttra dessa saker om inte advokaten har rimliga skäl att göra det. Jag skriver upp sannolikheten för ett planerat mord med avsikt att sätta dit litauern med hjälp av dels att plantera ut spår mot litauern på flera olika platser samt tiden innan mordet lyckats få tag i någon form av tekniska bevis från litauern som GM sedan med planterat ut till 30+%, och om litauern senare skulle släppas helt åker siffran för mig upp till 90+%.

Det verkar ju inte ha blivit nån träff på DNA på delarna från mobiltelefonen eftersom det tog sån tid att vaska fram teknisk bevisning. GM kan ju ha hört ryktet om misstankarna mot litauerna och planterat ut "bevis" senare under veckan. Eftersom advokaten tvivlar på denna bevisning så handlar det knappast om DNA på offret.

Nå, alla analyssvar har ju inte kommit än. Vi får väl se vart det bär hän framöver.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in