Citat:
Ursprungligen postat av
boidis12
Nu hängde jag inte med riktigt i sista stycket av texten ....
Förlåt om jag skrivet så bara jag förstår. Låt oss säga att DNA från Lisa hittas i lden äldre broderns bil. Det finns som jag ser det två troliga orsaker till att hitta hennes DNA där:
1) Brodern har rövat bort och dödat LH. Använt bilen för att frakta henne. Han är skyldig.
2) Bridern har skjutsat henne inom de 7 minuter som gått efter sms:et. Släppt av henne på nåt ställe och sagt hej då och just efter det har hon mött mördaren. Han är oskyldig.
Låt oss ta oss an orsak 2. När det visar sig att Lisa är borta berättar han inte för polisen att han skjutsat Lisa. Istället för att bidra till utredningen så tiger han. Varför? Visst, han kan ha varit rädd för att bli tagen för mördare. Men att tiga försätter honom i en knepig situation om det finns vittnen till bilkörningen. Varför då inte berätta när han är anhållen att han kört henne och via telefonmaster kunna visa på att han efter att han släppt av henne kört vidare?
Utifrån resonemanget kring orsak 2 så tror jag orsak 1 är det mer troliga, dvs OM - och märk väl OM - man hittar/har hittat Lisas DNA/fingeravtryck/hår/avbrutna naglar/tillhörigheter i bilen.