Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-02, 18:15
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hittar de hår på kroppen så kollar de dessa. Men hår från litauernas katt kan många fler än litauerna ha på sig. Katter stryker sig mot allt och alla. Så även om man inte ens träffat katten kan man ha kommit i kontakt med hår från den. Så katthår kan bog inte räknas som ett definitivt bevis.
Finns det hår från katten är det nog troligt att det finns hår från GM också. Bevis eller ej har kanske att gör med mer exakt var, det finns ju intima ställen där grannens katt inte är så ofta. Nej, kattens inblandning är nog max den att ge de MGM alibi för att snoka i dikena, om de nu gjort så.
2015-07-02, 18:17
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Men som i en kedja utav bevismaterial och en Gm tänker kanske inte på att de har sina husdjurs hår på sig. Håller nog med att det allenast inte räcker som ett bevismaterial då det är i närheten som brottet begåtts...

Visst, som en del av en indiciekedja kan det nog vara en del av bevisningen. Men att ha en man häktad som dagligen lämnat DNA och fingeravtryck på de ställen där Lisa försvann/mördades/hittades samt ovanpå det ha en katt som rymt, gör att såna teknisk bevis kanske inte är så hållbara i detta fall. Indiciekedjan måste i övrigt vara stark för att det i så fall ska hålla för åtal.
2015-07-02, 18:18
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Har DNA från Lisa hittats i den häktades bil är nog allt klappat och klart. Men jag tror inte att ett sånt besked kommit än, i så fall skulle inte den häktade överklaga häktningen.

Ja, jag vet att hon skulle kunna ha åkt med frivilligt. Men varför då inte berätta det för polisen samma kväll hon försvann?

Nu hängde jag inte med riktigt i sista stycket av texten ....
2015-07-02, 18:21
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Nu hängde jag inte med riktigt i sista stycket av texten .....
Tror att hen menar att LH kan gått in i MGMs bil frvilligt och om MGM var oskyldig borde han berättat detta direkt.
2015-07-02, 18:24
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Rimligtvis borde även polisen kollat kattens dna. Tänkte att som djurägare så bär man på katthår e.t.c hundhår m.f.l som även kan finnas vid BO samt på brottsplatsen. Sådant kan nog många uppfatta som petitesser men det har varit avgörande i många brott skulle jag kunna tro.

Denna förb. katt!
Nu har du inte tänkt klart, katten var ju bortsprungen vilket betyder att vem som helst kunnat klappa den eller haft den i famnen, även BO eller någon annan i Blomberg Socken.
2015-07-02, 18:26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Undrar om en masttömning gett mer besked.
Sen undrar jag hur de särskiljer mord vs medhjälp till mord i detta komplicerade rättsfall med så spridda platser och fynd?

Jag har också funderat över om den äldre brodern haft sin telefon på och att den kunnat spåras i så fall.

Det som talar emot är att LH:s telefon är sönderslagen, dvs om den ör sönderslagen för att förhindra att den kan spåras. Den kan ju ha blivit sönderslagen vid överfallet pga motstånd från LH.

Det som talar för för är att han kan ha sagt sig vara På specifika platser dagarna efter mordet, men att de kunnat bevisa att han inte alls varit där utan vid t ex fyndplatsen av kroppen.

Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Finns det hår från katten är det nog troligt att det finns hår från GM också. Bevis eller ej har kanske att gör med mer exakt var, det finns ju intima ställen där grannens katt inte är så ofta. Nej, kattens inblandning är nog max den att ge de MGM alibi för att snoka i dikena, om de nu gjort så.

Jag tror att det finns mer katthår än människohår på kläder om man har katt hemma. De stryker och gnider sig ständigt mot sina ägare och släpper lätt ifrån sig hår. Men jag skulle inte anse katthår vara ett viktigt bevis. Snarare en del av en indiciekedja.
2015-07-02, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det enda viktiga är vad som leder till uppklaring av brottet, med den eller de skyldiga dömda. Att yppa en massa info riskerar att suggerera fram en massa idéer hos folk. Visst kan tillknäpptheten också sätta igång spekulationer bland allmänheten. Det är en avvägning som polis/åklagare får avgöra, vad som gagnar utredningen. Nu är ju två, som jag förstår det alltjämt brottsmisstänkta, på fri fot, medan den huvudmisstänkte sitter fortsatt häktad; då ska det inte yppas en massa info som frifotingarna kan använda för att frisera sin berättelse till rättegångsförhandlingarna, när det blir aktuellt.
2015-07-02, 18:31
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Tror att hen menar att LH kan gått in i MGMs bil frvilligt och om MGM var oskyldig borde han berättat detta direkt.

Jaha , det var så hen menade ....

Den risken anser jag vara mer eller mindre utesluten att hon skulle gått in i bilen frivilligt .
Enda sättet att få med henne i bilen var nog som död .
Eller möjligen som bunden och försedd med munkavle .
Vilket verkar lite farligt eftersom munkavlen kan lossna och man kan sparka i bilen även om man är bunden . Möjligen då avsvimmad , bunden och försedd med munkavle .
2015-07-02, 18:37
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Finns det någon färsk sammanfattning?

Det är ju omöjligt att hinna hänga med i tråden (utom om man gjort den här tråden till sitt liv).

Med sammanfattning menar jag inte bara fakta från media, utan också inkluderat intressanta saker som skrivits i tråden.
2015-07-02, 18:38
Medlem
boidis12s avatar
Något som jag funderat på är var LH:s jacka har tagit vägen . Denna Henri (inte Henry) Lloydjacka i rosa och vitt är ju så skrikig i färgen att den skulle synas på långt håll . Har den bränts upp eller är den hittad nånstans tro ?? Det var nog det klädesplagg som var svårast att dölja helt säkert .
Det är väl en typ av lite dyrare seglarjacka som är både vind och vattentät .
Senast redigerad av boidis12 2015-07-02 kl. 18:41.
2015-07-02, 18:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Nu hängde jag inte med riktigt i sista stycket av texten ....

Förlåt om jag skrivet så bara jag förstår. Låt oss säga att DNA från Lisa hittas i lden äldre broderns bil. Det finns som jag ser det två troliga orsaker till att hitta hennes DNA där:

1) Brodern har rövat bort och dödat LH. Använt bilen för att frakta henne. Han är skyldig.

2) Bridern har skjutsat henne inom de 7 minuter som gått efter sms:et. Släppt av henne på nåt ställe och sagt hej då och just efter det har hon mött mördaren. Han är oskyldig.

Låt oss ta oss an orsak 2. När det visar sig att Lisa är borta berättar han inte för polisen att han skjutsat Lisa. Istället för att bidra till utredningen så tiger han. Varför? Visst, han kan ha varit rädd för att bli tagen för mördare. Men att tiga försätter honom i en knepig situation om det finns vittnen till bilkörningen. Varför då inte berätta när han är anhållen att han kört henne och via telefonmaster kunna visa på att han efter att han släppt av henne kört vidare?

Utifrån resonemanget kring orsak 2 så tror jag orsak 1 är det mer troliga, dvs OM - och märk väl OM - man hittar/har hittat Lisas DNA/fingeravtryck/hår/avbrutna naglar/tillhörigheter i bilen.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-07-02 kl. 18:44.
2015-07-02, 18:46
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Förlåt om jag skrivet så bara jag förstår. Låt oss säga att DNA från Lisa hittas i lden äldre broderns bil. Det finns som jag ser det två troliga orsaker till att hitta hennes DNA där:

1) Brodern har rövat bort och dödat LH. Använt bilen för att frakta henne. Han är skyldig.

2) Bridern har skjutsat henne inom de 7 minuter som gått efter sms:et. Släppt av henne på nåt ställe och sagt hej då och just efter det har hon mött mördaren. Han är oskyldig.

Låt oss ta oss an orsak 2. När det visar sig att Lisa är borta berättar han inte för polisen att han skjutsat Lisa. Istället för att bidra till utredningen så tiger han. Varför? Visst, han kan ha varit rädd för att bli tagen för mördare. Men att tiga försätter honom i en knepig situation om det finns vittnen till bilkörningen. Varför då inte berätta när han är anhållen att han kört henne och via telefonmaster kunna visa på att han efter att han släppt av henne kört vidare?

Utifrån resonemanget kring orsak 2 så tror jag orsak 1 är det mer troliga, dvs OM - och märk väl OM - man hittar/har hittat Lisas DNA/fingeravtryck/hår/avbrutna naglar/tillhörigheter i bilen.

Okey , då är jag med på noterna .
Vi är nog i alla fall rörande överens om att orsak 1 är det mest troliga ....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in