Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-02, 15:12
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av synaxis
Ny info! Lisa hittades i 5 delar, styckad.

Finns det någon som har sett eller vet detta med säkerhet .....
Att döda någon är ju en sak men att stycka en kropp är något helt annat .
Då vill det nog till att man har en ganska snedvriden mentalitet och att en ostraffad
(om det nu är så) och enligt mamman så skötsam person (OBS : IRONI) ger sig på att stycka en kropp är jag nog ändå ganska skeptisk till . Men men , i stressens och panikens stund kan väl allt vara möjligt .... Hoppas verkligen att så inte är fallet .... Stackars familj i så fall ....
2015-07-02, 15:15
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Faktum är att grannar fem dagar efter gripandet hittade grannar deras kattunge, hungrig o törstig efter att ha blivit vettskrämd av alla människor som plötsligt vällde in. Så historien med katten är nog inte så omöjlig som det kan verka vid första anblicken.
Åfan, det låter det.
Vet du hur det är med katten nu, fick den följa med till Litauen då de uppenbarligen bryr sig så ENORMT mycket om den?
Lämnade de katten i sticket istället för att ta den lilla guldklimpen med sig?
Nej, det är ingen som tycker det är ett dugg konstigt att söka efter en bondkatt samtidigt som det pågår ett massivt sök efter en försvunnen flicka. Helt naturligt skulle jag säga.
Skulle nästan vara dråpligt att höra litauerna, har ni sett vår katt?
2015-07-02, 15:16
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
[/b][/b]

Ja, jag har som sagt funderat kring ladan på söndag relaterat till att säkra fynd och spår.
Plastbandens vara eller icke vara då ladan uppenbart var öppen måndag morgon.
Sen uppgiften om personal från Blombergs säteri som genomsökt magasin och brunnar i Blombergsområdet.
Hamnade bortåt onsdag - och det uppges (via Fuxborg) att hund skulle söka genom ladan (igen?)

En reporter framför ladan i en annan liverapport (se vid 01:05) talar om avspärrningarna.
Strax innan han kommer in live sägs att ladan återigen spärrades av sent under onsdagskvällen.
Lada avspärrad. Avspärrningar hävda på onsdag. Folk har rört sig fram och tillbaka i ladan.
Sen avspärrat igen på onsdag kväll?
http://www.expressen.se/tv/nyheter/inrikes/sokandet-efter-forsvunna-lisa-fortsatter/

Sen full rulle på lördag. Mycket turer kring denna fyndplats.

Ok, inga hundar i ladan för än efter Onsdag då alltså (?)
Helt oavsett, så hoppas jag att det material dom säkrade vid andra omgången ladu-avspärrning, gav något.
Sökinsatsen verkar ha haft fokus utåt, iaf första dagarna, kring att hitta henne vid liv.
Detta "trots" brottsmisstanke fanns från start. Med risk att vara efterklok bakom en datorskärm,, givetvis borde ladan totalspärrats direkt på måndag i takt med att handsken hittades.

Vi vet inte hur det såg ut med resurser och var fokus lades. Det kan finnas orsaker som vi inte vet om också.
2015-07-02, 15:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Åfan, det låter det.
Vet du hur det är med katten nu, fick den följa med till Litauen då de uppenbarligen bryr sig så ENORMT mycket om den?
Nej, det är ingen som tycker det är ett dugg konstigt att söka efter en bondkatt samtidigt som det pågår ett massivt sök efter en försvunnen flicka. Helt naturligt skulle jag säga.
Vad tror du att de sökte efter, då? - Borttappade fynd efter LH..?
http://www.expressen.se/gt/flera-forhor-holls-med-broderna-innan-de-togs/
2015-07-02, 15:23
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Faktum är att grannar fem dagar efter gripandet hittade r deras kattunge, hungrig o törstig efter att ha blivit vettskrämd av alla människor som plötsligt vällde in. Så historien med katten är nog inte så omåöjlig som det kan verka vid första anblicken.

Ringde du grannar och frågade? Säg vem, så ska jag ringa så det blir klarlagt att du är troll. Faktum.
Senast redigerad av skeleye 2015-07-02 kl. 15:27.
2015-07-02, 15:26
Medlem
Citat:
Åfan, det låter det.

Du är rätt korkad, ser man tråden igenom. En snabb lektion i den verkliga världen utanför din lilla hjärna där du förväxlar stupiditet med snille: Om en sak inte är vit så bevisar det inte att den är svart. Man kan mycket väl bry sig en hel del om katten - men när världen plötsligt rämner och du sitter anklagad för mord med åtföljande hotbild från dina rasistiska vänner och ens gynsamma ekonomiska läge ch jobb helt förstört, då är det fullt rimligt att man börjarprioritera på ett helt annat sätt (vi ska väl kanske va tacksamma att ingen av dina sverigehatande vänner dödade "blatte"-katten som hämnd för dessa "blattar"). I krig och svält kan din kära hund plötsligt bli din middag, krascha i alperna och du sitter och tuggar på din stolsgranne efter ett par dagar. Sluta dra så jävla dumma slutsatser hela tiden samtidigt som du lever i delusionen att du har råkoll på allt. Försök tänk minst två steg istället för ett. Med mycket träning kommer du kanske att kunna börja tänka intelligent och klara av 3, 4, eller t.o.m., 5 steg i led. Tack
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-07-02 kl. 15:44.
2015-07-02, 15:30
Medlem
Citat:
Åfan, det låter det.

Och varför ska man inte kunna leta efter sin kattunge ? Trots att LH är borta ??
2015-07-02, 15:31
Bannlyst
Alla tar för givet att den Litauiska storebrodern som var gift & lycklig med ett fetto hellre hade velat vara med någon som var smal & därför våldtog & dödade en smal tös. Märklig tanke. (Kom nu inte dragande med att det fettot en gång varit smal).

Kattälskare har för mycket empati & kärlek. Tror att polisen bör leta bland hundägarna. Mycket mer våld & ilska i den gruppen.
2015-07-02, 15:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Det är kanske det han gjort. Man har hittat broderns DNA på moppen/påsen.

Vad har du för källa angående DNA:t? Jag har semester och har haft begränsat tillgång den senaste veckan. Måste helt ha missat detta. Är det en poliskälla till en tidning för åklagaren kan ju inte ha gått ut med det?

Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Har polisen uttalat sig i media om att mopeden var helt utan skador? (Vet ju att den startade utan problem i alla fall). Om man tänker att det handlar om oavsiktlig påkörning, i inte alltför hög hastighet, där moped hamnar i mjukt dike/gräs - kan ju hända att skador på moped uteblir. Och eventuell jord etc torkas ju lätt bort. Lisa kanske skadades mer eller mindre svårt, alternativt avled. (Och MGM därefter dolde vad som inträffat, av uppenbara anledningar).

Gissar att eventuella bromsspår kollats upp även lite söder om caféet. (?).

Jag tänker mig att varför den yngre brodern först var häktad beror på mobilpejling som visar att han (båda bröderna) var vid caféet, eller strax söder om caféet kl 18.25-30.
Men DNA endast från den äldre brodern har hittats på kropp/fynd/moped.

Varför mopeden inte fraktats längre bort/gömts kan ju bero på stor risk för att ses av andra, samt tidspress. (En moped ryms väl inte helt i en bagagelucka?).

Oavsiktlig påkörning kan aldrig räknas som mord. Aldrig.

Obduktionen är inte helt klar vad jag förstått. Är väl fortfarande något som måste analyseras av det kemikaliska slaget, t ex om hon var drogad eller ej. Men eftersom kroppen hittades så relativt snabbt borde man ju kunna se om LH dött av våld (slag, kvävning, strypning, knivhugg etc) eller en påkörning. Eftersom GM är omhäktad för mord så ser jag det som en tydlig indikation på att LH är avsiktligt dödad. Det betyder inte att man har rätt eller fel GM, bara att LH dödats avsiktligt och inte i en olycka.

Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
HUR vet vi att det FAKTISKT är LISA som smsar det där sista smset som lämnar hennes simkort(möjligtvis hennes mobil också) ?

Vi vet inte, men hur många GM skulle skicka ett sms till pappan? Att skicka till mamman vore väl mer normalt? Sen måste man också kunna komma förbi kodlåset på mobilen för att kunna använda den.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-07-02 kl. 15:37.
2015-07-02, 15:33
Medlem
Citat:
Faktum är att grannar fem dagar efter gripandet hittade r deras kattunge, hungrig o törstig efter att ha blivit vettskrämd av alla människor som plötsligt vällde in. Så historien med katten är nog inte så omöjlig som det kan verka vid första anblicken.

Hur har du hört det?
2015-07-02, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hur har du hört det?

Stod i någon av tidningarna. Grannen har tagit hand om katten som var hungrig och rädd, ungefär så stod det.
2015-07-02, 15:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Att placera ut handsken i ladan på måndagen var nog det smartaste som MGM gjort . Tydligen så har det satt myror i kålroten på polisen ett antal gånger . Avspärra , släppa på avspärrning och sen spärra av igen efter att folk har kunnat röra sig i ladan däremellan . Hur dumt är det på en skala ?? Att dom eventuellt synts i en affär i Källby efter kl 19 tyder väl i så fall på att dom försökt skaffa sig ett alibi på det viset . Det finns tillräckligt med tid mellan kl 18.23 och 19.20 att ta LH , transportera henne till Martorp m.m ändå . Bra försök men ganska misslyckat . Om det nu finns nån film som bevisar att dom varit i Källby förstås . Det har jag ingen kläm på om det finns så där finns ju vissa tvivel .....

Har du någon källa på att de synts i en affär i Källby?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in