Citat:
Ursprungligen postat av
nattavara
Det är kanske det han gjort. Man har hittat broderns DNA på moppen/påsen.
Vad har du för källa angående DNA:t? Jag har semester och har haft begränsat tillgång den senaste veckan. Måste helt ha missat detta. Är det en poliskälla till en tidning för åklagaren kan ju inte ha gått ut med det?
Citat:
Ursprungligen postat av
ME077
Har polisen uttalat sig i media om att mopeden var helt utan skador? (Vet ju att den startade utan problem i alla fall). Om man tänker att det handlar om oavsiktlig påkörning, i inte alltför hög hastighet, där moped hamnar i mjukt dike/gräs - kan ju hända att skador på moped uteblir. Och eventuell jord etc torkas ju lätt bort. Lisa kanske skadades mer eller mindre svårt, alternativt avled. (Och MGM därefter dolde vad som inträffat, av uppenbara anledningar).
Gissar att eventuella bromsspår kollats upp även lite söder om caféet. (?).
Jag tänker mig att varför den yngre brodern först var häktad beror på mobilpejling som visar att han (båda bröderna) var vid caféet, eller strax söder om caféet kl 18.25-30.
Men DNA endast från den äldre brodern har hittats på kropp/fynd/moped.
Varför mopeden inte fraktats längre bort/gömts kan ju bero på stor risk för att ses av andra, samt tidspress. (En moped ryms väl inte helt i en bagagelucka?).
Oavsiktlig påkörning kan aldrig räknas som mord. Aldrig.
Obduktionen är inte helt klar vad jag förstått. Är väl fortfarande något som måste analyseras av det kemikaliska slaget, t ex om hon var drogad eller ej. Men eftersom kroppen hittades så relativt snabbt borde man ju kunna se om LH dött av våld (slag, kvävning, strypning, knivhugg etc) eller en påkörning.
Eftersom GM är omhäktad för mord så ser jag det som en tydlig indikation på att LH är avsiktligt dödad. Det betyder inte att man har rätt eller fel GM, bara att LH dödats avsiktligt och inte i en olycka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ghandi
HUR vet vi att det FAKTISKT är LISA som smsar det där sista smset som lämnar hennes simkort(möjligtvis hennes mobil också) ?
Vi vet inte, men hur många GM skulle skicka ett sms till pappan? Att skicka till mamman vore väl mer normalt? Sen måste man också kunna komma förbi kodlåset på mobilen för att kunna använda den.