2015-06-27, 19:13
Medlem
Såg att det pratades om Garphyttans Sanatorium tidigare i denna tråden. Bor nämligen på sanatorium området och har nyligt börjat intresserat mig väldigt mycket för just själva sanatorium. Tycker det är väldigt synd att de rev det istället för att använda det till något annat.

Hur som helst undrar jag om någon ha några bilder eller video på byggnaden? På Google kan man ju bara hitta gamla svartvita bilder!
Citera
2015-06-28, 12:28
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kagstrom2100
Såg att det pratades om Garphyttans Sanatorium tidigare i denna tråden. Bor nämligen på sanatorium området och har nyligt börjat intresserat mig väldigt mycket för just själva sanatorium. Tycker det är väldigt synd att de rev det istället för att använda det till något annat.

Hur som helst undrar jag om någon ha några bilder eller video på byggnaden? På Google kan man ju bara hitta gamla svartvita bilder!

Det var en väldigt stor byggnad med flera mindre hus på området. Var där och sprang 1999-2000, tyvärr var detta innan mobilerna var utrustade med kameror (visst det kanske fanns), jag vi filmade med en klassisk handkamera, kan försöka leta fram dessa filmer nästa vecka!
Citera
2015-06-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Det var en väldigt stor byggnad med flera mindre hus på området. Var där och sprang 1999-2000, tyvärr var detta innan mobilerna var utrustade med kameror (visst det kanske fanns), jag vi filmade med en klassisk handkamera, kan försöka leta fram dessa filmer nästa vecka!

Ja, precis, har ju kollat på de svartvita foton som fanns på Google, samt att jag varit där och kollar runt lite, är inte så lätt att föreställa sig hur stort det var (ska ju ha varit väldigt stort!) har även upptäck en gammal minigolfbana som låg på framsidan av huvudbyggnaden, samt att jag har varit in i vattentornet och kikat lite(några ungdomar hade brutit upp dörren)

Alla typer av media(speciellt i färg) på byggnaderna uppskattas verkligen!

Här är en länk till bilderna inne ifrån vattentornet om någon är intresserad https://imgur.com/a/HI4ED
Citera
2015-06-28, 17:00
Medlem
Earees avatar
Citat:
Ja, precis, har ju kollat på de svartvita foton som fanns på Google, samt att jag varit där och kollar runt lite, är inte så lätt att föreställa sig hur stort det var (ska ju ha varit väldigt stort!) har även upptäck en gammal minigolfbana som låg på framsidan av huvudbyggnaden, samt att jag har varit in i vattentornet och kikat lite(några ungdomar hade brutit upp dörren)

Alla typer av media(speciellt i färg) på byggnaderna uppskattas verkligen!

Här är en länk till bilderna inne ifrån vattentornet om någon är intresserad https://imgur.com/a/HI4ED
Kul! När togs bilderna, är tornet fortfarande tillgängligt?
Citera
2015-06-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Earee
Kul! När togs bilderna, är tornet fortfarande tillgängligt?
Bilderna togs 2015-04-25, gått förbi några gånger där men tyvärr inte sett om de har lagat dörren än. Skulle dock inte tro det, så det är bara att ta sig dit!
Citera
2015-06-28, 19:09
Medlem
DenSomSokers avatar
http://www.arkivcentrum.t.se/utstall...sanatorium.pdf där har du några bilder. På sidorna av byggnaden, det som liknar träterrasser var aldrig kvar på slutet, vet inte när dessa revs. Men resten av huset var kvar och väldigt stort! Minns att man sprang runt på kvällen på dessa våningar och det var läskigt då alla dörrar hade runda fönster in till patient rummen, köket var också läskigt! Hehe
Citera
2015-06-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
http://www.arkivcentrum.t.se/utstall...sanatorium.pdf där har du några bilder. På sidorna av byggnaden, det som liknar träterrasser var aldrig kvar på slutet, vet inte när dessa revs. Men resten av huset var kvar och väldigt stort! Minns att man sprang runt på kvällen på dessa våningar och det var läskigt då alla dörrar hade runda fönster in till patient rummen, köket var också läskigt! Hehe

Ja, har redan sett den, men tack i alla fall!
Okej, jag trodde träterrasser var kvar till slutet, tack för informationen!
Citera
2015-06-29, 00:28
Medlem
Earees avatar
Citat:
Bilderna togs 2015-04-25, gått förbi några gånger där men tyvärr inte sett om de har lagat dörren än. Skulle dock inte tro det, så det är bara att ta sig dit!
Gött, får ta mig en titt någon dag. Trodde att det stället var uträknat, men icke. Tack!
Citera
2015-06-29, 19:54
Medlem
Citat:
Gött, får ta mig en titt någon dag. Trodde att det stället var uträknat, men icke. Tack!
Gör det! Kommunen har ju dock planerat att bygga lägenheter där uppe, samt renovera om vattentornet till lägenheter. Vet dock inte när, men det är nog ett tag kvar.

Tycker det hur som helst är synd
Citera
2015-06-29, 20:48
Medlem
Earees avatar
Kan meddela att tornet numera är igenbommat. Trist!
Citera
2015-06-29, 21:27
Medlem
Citat:
Kan meddela att tornet numera är igenbommat. Trist!
Ajdå! Tur att jag var där innan där då!
Citera
2015-07-02, 13:16
Medlem
Neerics avatar
Citat:

Här är bilder inifrån. Bilderna är nog härifrån tråden. Stod så i mappen iaf.
http://imgur.com/a/HMsf7

Bonusbilder från gamla militärförråd i venaskogen:
http://imgur.com/a/CZZxe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in