2018-07-04, 10:25
Medlem
VT77s avatar
Svar ja.
Citera
2018-07-30, 18:07
Medlem
Är det ingen här inne som kan pma några platser i mellan Sverige till mig? Detta är för fotograferingar och inte för att vandalisera
Citera
2018-08-02, 22:54
Medlem
CarolusXII, ursäkta min påflugenhet men jag såg att du erbjöd dig att tipsa om ställen kring Örebro. Jag kan inte skicka PM än men jag antar att jag kan ta emot.

Vi är ett gäng från Hedemoratrakten som har börjat ta en tur varje år. Har varit norrut och västerut mest (Fredriksberg, Tyfors, Säter, Grängesberg, Mossgruvan, Ludvika etc) och nu tänkte vi bege oss neråt förbi Norberg, Fagersta och mot Örebro.

Tar emot att kalla oss seriösa då vi bara är entusiastiska nybörjare men vi är genuint intresserade och skulle aldrig förstöra osv när vi väl snubblar över nåt ställe.

Skulle jag mot förmodan känna till något du inte gör så hjälper jag gärna till!

Tack!
Citera
2018-08-03, 15:11
Moderator
Fear2bes avatar
Ni kan kolla hur duvslaget ser ut idag nu idag 8 år senare: Länk från 2010 https://www.na.se/artikel/orebro-lan...under-vingarna
Citera
2018-08-11, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RN30
Är det ingen här inne som kan pma några platser i mellan Sverige till mig? Detta är för fotograferingar och inte för att vandalisera
Säters gamla sjukhus, det är ett övergivet mentalsjukhus som stått kvar jätte länge.
Citera
2018-08-14, 12:31
Medlem
CarolusXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vondur
CarolusXII, ursäkta min påflugenhet men jag såg att du erbjöd dig att tipsa om ställen kring Örebro. Jag kan inte skicka PM än men jag antar att jag kan ta emot.

Vi är ett gäng från Hedemoratrakten som har börjat ta en tur varje år. Har varit norrut och västerut mest (Fredriksberg, Tyfors, Säter, Grängesberg, Mossgruvan, Ludvika etc) och nu tänkte vi bege oss neråt förbi Norberg, Fagersta och mot Örebro.

Tar emot att kalla oss seriösa då vi bara är entusiastiska nybörjare men vi är genuint intresserade och skulle aldrig förstöra osv när vi väl snubblar över nåt ställe.

Skulle jag mot förmodan känna till något du inte gör så hjälper jag gärna till!

Tack!

Då får vi nog söka kontakt på ett alternativt sätt då jag inte gärna röjer orörda platser här på FB. Var kan jag kontakta dig?
Citera
2019-10-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolusXII
Någon som vet något om detta område utanför Örebro. Det ligger strax väster om hästskoberget i noratrakten. Tycker att det ser ut som ett övergivet stenbrott men sättet husen är placerade på och rykten jag hört säger mig att det skulle kunna vara gamla mob-förråd eller dyl. PM gärna detaljer. Planerar att kanske ta en tripp dit i sommar men det skulle vara bra att veta om det är aktivt/skyddsobjekt. https://imgur.com/gallery/802Kk

Några är tomma. Några är väl bommade med kameror över portarna. Iaf för ett par år sedan. Har hört att det ska vara hemvärnets
Citera
2019-10-03, 21:53
Medlem
CarolusXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergsskog
Några är tomma. Några är väl bommade med kameror över portarna. Iaf för ett par år sedan. Har hört att det ska vara hemvärnets

Kollat stället. Några ägs av Swerock. Ser dock på vissa att de fortfarande ägs av FM men HV har inga förråd i den trakten. Måste vara rester från I3 som nu används till något annat förband.
Citera
2019-12-04, 01:26
Medlem
Storebjorns avatar
Tjena, lägger en liten bump här då jag också är jävligt nyfiken på övergivna / nyfikenhetsberikade platser. Kan någon ge mig tips på något intressant? Dels vill jag fråga lite om vad Detta huset är för något och hurvida det går att komma in då det idag är "betydligt" mer barrikaderat idag.

Även fast ställena inte har varit övergivna per sé och det kaaanske varit lite smått olagligt så har jag varit på upptäcktsfärd bakom väggarna i krämaren där det fanns diverse rum, några till pannrum, några till källare för förvaring (åt folk som bor i lägenheterna ovan) och diverse andra klaustrofobi gångar i samma stuk. Det är dock väldigt skitigt och dammigt samt risk för grus och skit i ögonen, (där min jacka inte blev allt för glad.. ) Jag kom in hit genom en lufttrumma som skruvarna lossades på. Det är väldigt, väldigt trångt därbakom, aldrig in dit igen säger jag bara..
Det var runt Vintern 2018.

Har även vart nere vid "katakomberna" som vi kallade det då, men igentligen endast där sjukhuspatienter transporteras, under B huset om jag inte är helt ute och cyklar. Det var också rätt fett att se även fast man kanske hade åkt på ordentligt med skit ifall man vart påkommen. Ungefär samma tid som föregående text.

Hursom, kan någon komma med tips på vad man kan utforska härnäst? Helst inom stan då jag inte äger någon bil. (30 - 60 minuters promenad från centrum är inga problem)
Citera
2019-12-04, 22:22
Medlem
Förstan byggnaden är en gammal fabrik, pratats många gånger att de ska göras om men verkar aldrig ske något, då de är K-märkt är de väll lite besvärligt !

Citat:
Örebro Läns Mejeri startade vid Hagagatan 26-28 år 1904. År 1920 bildades Örebro Ortens Mejeriförening och därmed skedde en sammanslagning med AB Hallsbergs Mejeri. Mejeriet var här verksamt alla åren tills nytt mejeri stod färdigt 1954 på norr vid Längbrogatan. På Hagagatan finns Mejerikontoret kvar, och är k-märkt. Efter mejeriets flytt till Norr, fanns Sjömarks gummiverkstad i lokalerna och angränsande område. Två bryggerier fanns inom området: Wasa-bryggeriet med adress Karlslundsgatan 4 1891-1972 och Zenks bryggeri AB som låg längre upp på Karlslundsgatan under åren 1906-48.
Citera
2019-12-16, 13:55
Medlem
Earees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storebjorn
Tjena, lägger en liten bump här då jag också är jävligt nyfiken på övergivna / nyfikenhetsberikade platser. Kan någon ge mig tips på något intressant? Dels vill jag fråga lite om vad Detta huset är för något och hurvida det går att komma in då det idag är "betydligt" mer barrikaderat idag.

Det har gått att ta sig in via Rostagatan och gården, men vet inte hur det ser ut vid den grinden nu. Bottenvåningen har använts som förråd.

Citat:
Ursprungligen postat av CarolusXII
Kollat stället. Några ägs av Swerock. Ser dock på vissa att de fortfarande ägs av FM men HV har inga förråd i den trakten. Måste vara rester från I3 som nu används till något annat förband.

Om du ändå är där och snurrar så finns det något övergivet på ett järnvägsspår i närheten!
Senast redigerad av Earee 2019-12-16 kl. 13:58.
Citera
2020-12-08, 22:49
Medlem
Finns det några platser kvar i Örebro med omnejd (ca 1 timmes bilresa) som är värt att besöka? Eller är det bätte att rikta in sig på hela mellan Sverige.

Tänkte pröva på UE med en vän. Tyckte det verkade intressant när väl trenden begav sig för ett antal år sedan, kom dock aldrig till skott.

Har läst igenom hela tråden men bortsett från diverse skjutfält så har det mesta som det skrivits om rivits.

Det går självfallet bra att eventuella tips går via Pm, om man inte vill avslöja ett ställe där man är rädd att det kan förstöras.

Tack på förhand för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in