2015-07-02, 00:22
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Förstår fortfarande inte teorierna om att Lisa skulle dragit iväg för att träffa polare/planerat köpa sprit/ gå iväg och röka med någon/ försvunnit av egen vilja/ begått självmord eller liknande. Det finns inget som tyder på detta.

Vet att det redan påpekats många gånger tidigare men hon var ju uppenbarligen en väldigt skötsam och glad flicka som växte upp i ett bra hem, med ett bra socialt umgänge, och allmänt glad över livet. Hon var inget problembarn, finns ingenting som tyder på det över huvud taget. Tvärtom.

Dessutom hade hon smsat att hon var på väg att åka hem, jag har ingen anledning att tvivla att hon var uppriktig när hon skrev det smset. Så varför insisterar vissa här inne på att ändå fortsätta på den linjen och älta de teorierna? Känns fullständigt meningslöst enligt mig, och blir bara ett störande moment som flyttar fokus från de vettigare inläggen.
2015-07-02, 00:22
Medlem
Jag skulle vilja veta om det fanns en särskild anledning varför LH valde att åka moped den gången och dagen. Jag är från trakten och enligt min uppfattning är vägen mellan Stöpen och Blomberg ingenting som jag skulle beskriva som en lagom "moppeväg". Inte i vanliga fall, eftersom den är alldeles för lång, och speciellt inte på den blåsiga söndagen där mardrömmen skedde. Jag har åkt vägen ett flertal gånger för att kunna bilda mig en uppfattning, men för varje gång kommer jag till samma resultat: jag kan inte begripa varför hon valde att åka moped om det funnits andra alternativ. Stöpen - Götene: ok. Men där går den yttersta gränsen för en lagom "moppetur". Att sedan åka vidare från Götene via småvägarna på Kinnekulle ända fram till Blomberg ligger som sagt utanför min förståelse. Och frågan är som sagt: fanns det en speciell anledning varför hon valde moppen den dagen?
En annan sak som jag funderar på är vilken väg hon åkte från Götene till Blomberg. Det är ett labyrint av småvägar när man väl kommer till Kinnekulle trakten strax efter Götene och det finns ingen självklar väg som är skyltat ända fram till Blomberg. Valde hon Götene-Husaby-Martorp-Västerplana-Blomberg (asfaltväg) eller valde hon Götene-Husaby-Martorp (asfalt) och svängde strax efter Martorp in på grusvägen som leder förbi MGMs bostad, AJs herrgård till Blombergs café? Hursomhelst: båda vägarna går förbi Martorp, och en av vägarna går dessutom förbi MGMs bostad. Om man nu visste vilken väg hon hade åkt TILL cafét i Blomberg den dagen så skulle man kunna anta att det är samma väg hon skulle tagit på vägen HEM. Och det är ju fortfarande inte uteslutit att saker och ting har hänt under en redan påbörjat hemväg.. Vi vet också ingenting om LHs lokalkännedom i trakten eller på vilket sätt hon rörde sig i trakten. Locket ligger på och vi vet ingenting - men jag tänker mycket på BO LH och hennes förhållningssätt och möjliga kopplingar till omgivningen där hon råkade befinna sig just den söndagen...
2015-07-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skulle de ha spärrat av ladan på sen söndag kväll eller natt via att de hittat en handske - och släppt på avspärrningen då?
Att det inte var avspärrning på må morgon ses ju via att A m.fl. står i ladan och ska diskutera dagens jobb. Sen hittas handske och avspärrat.
.. Då har polisen problem med plastbanden må jag säga.
Det kanske var sååååå. Det är väl inte helt omöjligt att det var meningen att folk inte skulle hålla på att gå omkring där men att polisen inte märkt ut? *spekulerar*
Senast redigerad av ulvan 2015-07-02 kl. 00:30.
2015-07-02, 00:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Precis! Och därför har hon heller inte gått in i ladan för att pudra näsan. Det måste finnas någon annan anledning som har fört henne till ladan. Någon i tråden påpekade att en polisteori var att mgm lånade hennes telefon och gick iväg med den och Lisa följde efter för att få tillbaka den.

( poliser som inte utreder fallet )
GM kunde ha ursäktat sig med att han behövde låda toan, om Lisa kom på honom. Om hon invände att de hade en egen toa kunde han ha sagt att den inte fungerar. Hur Lisa kom in i ladan i #letsdoits teori får du fråga hen.
2015-07-02, 00:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Ja eventuella sumpade spår är inte bra! Funderar på om de kanske fick göra en avvägning hur eftersöket skulle gå till?
Om hon hade levt var det ju bättre att skicka ut så många som möjligt att leta även om de sumpade spår...eftersom det var viktigt att hitta henne snabbt så hon inte skulle dö. Ju fler som letar ju snabbare kanske man hittar någon som ligger skadad i terrängen. Men om hon redan var död så vill man att spåren ska bevaras och då vill man inte skicka ut för mycket folk som klampar sönder spår mm, men då tar sökningen längre tid, vilket man inte vill om hon ligger skadad någonstans?
Men man kan ju inte veta innan om hon är död eller levande innan man har hittat henne.... Men man borde ha hoppas på att hon levde och kanske handlade efter det?

Polisen hade väl säkrat resp område dagarna framöver när MP är på plats sen. Tur de kom dit på onsdag.. men inledningen gällande avspärrningar närområde begriper jag mig inte på.
Det tolkas ju som ett ofrivilligt försvinnande. En utgångspunkt för brott är moped och cafét - men dess direkta närområde?
Man tittade säkert runt i ladan och letade givetvis inte med lupp. Man letade efter henne, hoppades finna henne levande. Ordet angående lada och handsken är dekontamineringsrisk.
Vilka har rört sig där? Personal från Blombergs åkeri genomsökte enligt media?
..oops, en glömd persedel till här i hörnet, tur jag hittade den först tänkte GM..
* ironisk *
2015-07-02, 00:31
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
GM kunde ha ursäktat sig med att han behövde låda toan, om Lisa kom på honom. Om hon invände att de hade en egen toa kunde han ha sagt att den inte fungerar. Hur Lisa kom in i ladan i #letsdoits teori får du fråga hen.

Min fundering var riktad till dig. Vad tror du om telefonteorin?
2015-07-02, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Lita aldrig på en Lita(uer)

För att...? Vad då??

Du vet att det är några tiotal mil hav som skiljer Sverige från Baltikum va? Jag som boende i Mellansverige har mer gemensamt med vilken Est som helst än jag har med någon från Tornedalen.

Jag känner några Ester massor med Letter och några Litauer. Dom är mest som vilka Västeuropeer som helst.
2015-07-02, 00:33
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lisa visste kanske inte att det fanns en toalett där.
Toaspåret är inte omöjligt.
Men vad sägs om att hon kan ha gått från mopeden utåt vägen för att kolla om det gick att få bättre mobiltäckning? Det kanske fanns något samtal som hon gärna ville göra innan hon åkte hem.
Därifrån kan GM ha hejat på henne från ladans håll. (Och alltså inte sett mopeden, som stått startklar.)
2015-07-02, 00:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Toaspåret är inte omöjligt.
Men vad sägs om att hon kan ha gått från mopeden utåt vägen för att kolla om det gick att få bättre mobiltäckning? Det kanske fanns något samtal som hon gärna ville göra innan hon åkte hem.
Därifrån kan GM ha hejat på henne från ladans håll. (Och alltså inte sett mopeden, som stått startklar.)
Visst, men det stämmer inte med #letsdoits teori, och det är den vi diskuterar.
2015-07-02, 00:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det är endast ca 25 meter mellan caféets ingång och den del av taket på ladan som fortfarande saknar tegel, alltså där litauerna bör ha snickrat senast. (Och där uppifrån har man nog god uppsikt.)
Har det sagts huruvida mopeden stod alldeles bakom knuten bakom entrén eller längre norrut?

Baksidan där cointainern ses på bild. Dold isf från insyn.
2015-07-02, 00:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Min fundering var riktad till dig. Vad tror du om telefonteorin?
Personen utgav sig för att vara polis och framförde en teori som går bland polisen, samtidigt som hen sa att hen inte visste något om lisafallet. Jag kan inte kommentera varenda stolleteori som kommer upp i tråden.
2015-07-02, 00:42
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hent-ar-baradoz
Jag skulle vilja veta om det fanns en särskild anledning varför LH valde att åka moped den gången och dagen. Jag är från trakten och enligt min uppfattning är vägen mellan Stöpen och Blomberg ingenting som jag skulle beskriva som en lagom "moppeväg". Inte i vanliga fall, eftersom den är alldeles för lång, och speciellt inte på den blåsiga söndagen där mardrömmen skedde. Jag har åkt vägen ett flertal gånger för att kunna bilda mig en uppfattning, men för varje gång kommer jag till samma resultat: jag kan inte begripa varför hon valde att åka moped om det funnits andra alternativ. Stöpen - Götene: ok. Men där går den yttersta gränsen för en lagom "moppetur". Att sedan åka vidare från Götene via småvägarna på Kinnekulle ända fram till Blomberg ligger som sagt utanför min förståelse. Och frågan är som sagt: fanns det en speciell anledning varför hon valde moppen den dagen?
En annan sak som jag funderar på är vilken väg hon åkte från Götene till Blomberg. Det är ett labyrint av småvägar när man väl kommer till Kinnekulle trakten strax efter Götene och det finns ingen självklar väg som är skyltat ända fram till Blomberg. Valde hon Götene-Husaby-Martorp-Västerplana-Blomberg (asfaltväg) eller valde hon Götene-Husaby-Martorp (asfalt) och svängde strax efter Martorp in på grusvägen som leder förbi MGMs bostad, AJs herrgård till Blombergs café? Hursomhelst: båda vägarna går förbi Martorp, och en av vägarna går dessutom förbi MGMs bostad. Om man nu visste vilken väg hon hade åkt TILL cafét i Blomberg den dagen så skulle man kunna anta att det är samma väg hon skulle tagit på vägen HEM. Och det är ju fortfarande inte uteslutit att saker och ting har hänt under en redan påbörjat hemväg.. Vi vet också ingenting om LHs lokalkännedom i trakten eller på vilket sätt hon rörde sig i trakten. Locket ligger på och vi vet ingenting - men jag tänker mycket på BO LH och hennes förhållningssätt och möjliga kopplingar till omgivningen där hon råkade befinna sig just den söndagen...

Intressanta och vettiga tankar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in