2015-07-01, 21:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och vad skulle tjuven vara ute efter att stjäla på ett kafé ute på vischan?
Några kaffekoppar eller överblivna kanelbullar? Någon dagskassa lär knappast ha
varit kvar och om så ändå vore fallet så kan man nog inte förvänta sig att finna
summor värda besväret.

Och en sak till: vanligen sker inga inbrott direkt efter stängningsdags.
De brukar äga rum under natten föreställer jag mig. När det är mörkt och folk sover.
Det har ju bevisligen stulits vackra, blå kaffekoppar (medan växelkassan ratats), och enligt kaféinnehavaren hade det t.o.m. varit inbrott två kvällar/nätter i rad. - Mitt emot hade tidigare bl.a. diesel och verktyg stulits. - Men låt oss hålla oss till kaféet: De tidigare inbrotten kan ha varit i studiesyfte, ev. ett beställningsjobb, medan man nu kan ha tänkt att raka mer eller mindre rent efter att den sista bilen lämnat parkeringen. - Varför invänta mörkrets inbrott när man redan visste att det var folktomt redan vid 18-19-tiden på söndagarna? Då behövde man heller inte springa omkring med ficklampor, eller tända några lampor inne i kaféet - vilket i värsta fall skulle kunna dra till sig en del uppmärksamhet.
2015-07-01, 21:59
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Gällande vädret har det påståtts att det var dåligt väder den aktuella tidpunkten. Är det någon som vet vad som menas med detta. Jag antar att det blåste, men regnade det också?
Dåligt väder kan man knappast säga. I Blomberg var det kl 18.20 15 grader varmt (i skuggan), inget regn, delvis molnigt och det blåste måttlig sydvästlig vind, 5,5 m/sek (20 kmh).
Källa: http://freemeteo.se/vader/blomberg/historik/daglig-historik/?gid=2721302&station=820&date=2015-06-07&language=swedish&country=sweden
2015-07-01, 22:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det har ju bevisligen stulits vackra, blå kaffekoppar (medan växelkassan ratats), och enligt kaféinnehavaren hade det t.o.m. varit inbrott två kvällar/nätter i rad. - Mitt emot hade tidigare bl.a. diesel och verktyg stulits. - Men låt oss hålla oss till kaféet: De tidigare inbrotten kan ha varit i studiesyfte, ev. ett beställningsjobb, medan man nu kan ha tänkt att raka mer eller mindre rent efter att den sista bilen lämnat parkeringen. - Varför invänta mörkrets inbrott när man redan visste att det var folktomt redan vid 18-19-tiden på söndagarna? Då behövde man heller inte springa omkring med ficklampor, eller tända några lampor inne i kaféet - vilket i värsta fall skulle kunna dra till sig en del uppmärksamhet.
Om man har rekat vet man att personalen går efter stängningsdags. Väntar fortfarande på din spännande fortsättning.
2015-07-01, 22:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja man spärrar av en brottsplats direkt om man vet att det är en brottsplats.
Men vilken brottsplats menar du att man skulle spärrat av på söndag kväll?
Det är först på måndagen som det klassas som en särskild händelse(dvs att man misstänker brott).
Hur polisen brukat hundar kan jag inte svara på men jag utgår från att de sattes in tidigt och att man utgick från caféet.

Det var brottsmisstanke direkt. Först "olaga frihetsberövande", senare upp-rubricerat till "människorov" (Onsdag)
Förundersökning inleddes direkt.
Det finns inga bekräftade uppgifter på när hundpatruller anlände, men troligtvis Måndag.

På Måndag klassades det hela som en särskild händelse vilket betyder:
https://polisen.se/Om-polisen/Sa-arbetar-Polisen/Krisarbete/Polisens-arbete-i-kris/

Skarpt läge direkt således, iaf på pappret. Varför intilliggande byggnader inte spärrades av direkt är något av ett mysterium, men vi har inte all inblick heller.
2015-07-01, 22:07
Medlem
Godseyes avatar
Har det dykt upp nåt FUP eller obduceringsrapport än?
2015-07-01, 22:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Du åsyftar 7:an i andra styckets första mening?

Om jag inte redan är tvåa på bollen, kan det väl tilläggas att om skäl finns kan väl åklagare, försvaret eller själva rätten i sällsynta fall väcka frågan om stor sinnesundersökning, redan innan huvudförhandling?
Jo, men det blev inte så jävla bra sist det gjordes så, vid stenbrottsmorden i Dalby, och jag hoppas att folk i domstolsväsendet har tagit detta ad notam, och beaktar riskerna med det förfarandet.

Citat:
Likt fallet med trafikincidenten som slutade i knivmord i Tullinge den 3:e januari i år men även i fallet Linda Chen. För nog var det väl så om jag inte minns fel?
Linda Chen-fallet var ett udda specialfall. Där skickade rätten Alm på RPU väsentligen som en sista utredningsutväg i hoppet att han skulle försäga sig under denna. Vilket han inte gjorde.
2015-07-01, 22:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och sen? Jag vill höra fortsättningen. Spännande...
Ja, där står då LH öga mot öga med X. - Och låt oss anta att de också känner igen varandra.

X vet i samma sekund han ser LH att såväl kaféinnehavaren som AJ kommer att få reda på att han förfogar över en nyckel till kaféet (där det tidigare varit ett flertal inbrott) och att han t.o.m. sett ut att vara på väg in genom kafédörren. - Kalkylen X måste göra ser då ut så här: Vad riskerar jag genom att säga att jag hittat en nyckel och skulle pröva om den gick att låsa upp kafédörren med? - Ja, ingen skulle tro mig. - Vad riskerar jag utöver detta: Bli av med mitt arbete och alla förmåner. Vanära. - Vad är jag beredd att göra för att slippa dylika efterräkningar?
2015-07-01, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Är inte cafeét och intilliggande omgivningar den troliga brottsplatsen om LH setts gå runt hörnet och mopeden står kvar där och LH därefter är spårlöst borta därifrån . Oavsett om det är särskild händelse eller inte så hade det varit lämpligt att inte låta massa folk att ränna runt där . i mina ögon så var det väl en särskild händelse redan söndag kväll . Ingen trodde väl ens på söndagskvällen att LH försvunnit av sig själv bara för skojs skull ....

Hur kunde du vara säker på söndagskvällen att det var en brottsplats?
Hur kunde du veta att inte LH stämt träff med någon och dragit iväg?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, där står då LH öga mot öga med X. - Och låt oss anta att de också känner igen varandra.

X vet i samma sekund han ser LH att såväl kaféinnehavaren som AJ kommer att få reda på att han förfogar över en nyckel till kaféet (där det tidigare varit ett flertal inbrott) och att han t.o.m. sett ut att vara på väg in genom kafédörren. - Kalkylen X måste göra ser då ut så här: Vad riskerar jag genom att säga att jag hittat en nyckel och skulle pröva om den gick att låsa upp kafédörren med? - Ja, ingen skulle tro mig. - Vad riskerar jag utöver detta: Bli av med mitt arbete och alla förmåner. Vanära. - Vad är jag beredd att göra för att slippa dylika efterräkningar?
Och för att slippa efterräkningar så dödade han Lisa och släppte handsken i ladan istället för att säga: "Jag skulle bara låna toan".
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Jag vet inte vad du har för erfarenhet av att söka efter saker med hund men jag utgår från din inställning att den inte är så stor . Handsken har säkert inte ett skit med saken att göra . Eftersom den inte fanns där på söndagskvällen . Andra spår hade varit mer intressanta att hitta . Och gör dig inte lustig över att man skulle använda en hund att söka bilar . Jag kan tala om för dig att en hund kan känna och följa spåret efter en cykel om man har tagit i däcken med en hand . Den kan till och med känna vilket håll cykeln har åkt . Så dissa aldrig en hunds förmåga att hitta och följa ett spår

Hund och spårning har jag stor erfarenhet av. Men det är riktigt – ingen som spårat cykel. Här hade det dock behövts en med Saidas egenskaper.
2015-07-01, 22:17
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Det som främst talar för att MGM kan vara oskyldig är, enligt mig, att det verkar så urbota korkat att strö bevismaterial omkring sig och att inte transportera bort kroppen fortast möjligt.
Det är så dumt att jag hellre tror att någon försöker sätta dit honom.

Citat:
Är inte cafeét och intilliggande omgivningar den troliga brottsplatsen (...)?

Du menar att man skulle ha spärrat av hela Blomberg på direkten, låter det som.
Varför inte utöka till hela Kinnekulle?
Man hade ju ingen aning om vad som hänt då. Det föreföll som om Lisa blivit bortförd, men vart då?
F ö hittades hon (vad jag förstått) flera kilometer därifrån.
Så vad menar du med intilliggande omgivningar?

Citat:
Brödernas mamma säger att hon tror att hennes söner misstänks för att de innan Lisas försvinnande ”befunnit sig i en verkstad cirka 100 meter från platsen där Lisa Holm hittades, utan kunna ge en god förklaring till varför de var där” skriver Expressen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971703.ab

Om nu inte Aftonbladet har felciterat Expressen här, så är det en sak som slår mig:
Det står att de befunnit sig 100 m från fyndplatsen innan Lisas försvinnande!
Är det riktigt? Var det inte innan fyndet?
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-07-01 kl. 22:21.
2015-07-01, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok, tack. Ska kolla, men den du nämner reagerade jag också på, sett den innan. Hon sa inte hennes namn alls? Är det det du menar?
Hon sa: "..och hon som är försvunnen då, hon gick..."

Ja jag reagerar på att man säger "den försvunna tjejen" om någon man känner och jobbar ihop med,men även på att ägaren till Cafet inte är mer skärrad med tanke på att hennes dotter tog sin moppe och åkte bara en kvart innan Lisa från exakt samma ställe. Jag säger inte att dom har med detta att göra men dom vet något dom inte säger och det grundar jag på hur dom återger det hela.
Tycker även att markägaren verkar lite för lugn mot alla andra som varit med och blivit intervjuvade i tv av befolkningen runt omkring som både gråter och är väldigt upprörda

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in