Fantastiskt bra analys, boboslacke (fint namn, förresten!

)!
Jag har följt den här tråden ända sedan första sidan, men det känns som att de egentliga, bakomliggande anledningarna till etablerad medias accelererande död på djupet aldrig riktigt dissekerats förrän i dina inlägg - om man då bortser från den redan diskuterade dalande pappersupplagan som i de flesta tidningars fall troligtvis kommer att dras in och försvinna om ungefär ett år eller två.
Som sagt, helt fantastiskt bra sammanfattat. Jag har aldrig föreställt mig moderna medier som ett pyramidspel tidigare, men efter din analys framstår det ju som mer eller mindre självklart att så idag har blivit fallet. Man behöver ju bara titta på valfri etablerad svensk dagstidnings hemsida för att se att det stämmer: De har byggt upp ett luftslott som lever på att reposta sånt som andra personer redan har skapat - möjligtvis med någon "analys" eller "kommentar" tillagd efteråt som känns som att den författats av valfritt dagisbarn. Självklart äger samma tidning också andra luftslott (sajter, twitterkonton, facebooks, etc.) i en evig kedja, till vilka de skickar vidare det rehashade materialet eller som de köper och säljer reklam av i en oändlig kedja.
Liknelsen med "Holiday Magic" är verkligen idealisk, då detta företag ju till slut inte ens sålde smink längre utan bara franchiserätter till folk som sålde franchiserätter till folk som sålde franchiserätter till folk som sålde franchiserätter, o.s.v. i en oändlig kedja. Det perfekta exemplet på ett pyramidspel, således.
Liknelsen med IT-bubblan är efter din analys också slående. Producerar man inget själv som har något egentligt värde, utan i stället bara lever av att "sälja luft" (se ovan) eller "ett koncept", så kommer man ju självklart att gå omkull så snart som investerarna fattat att det inte finns några betalande kunder i systemet utan bara ett gäng sajter som köper och säljer innehåll av och till varandra. "Räckviddskonceptet" är ju en i det närmaste perfekt parallell till det du skriver om Uber och det de kallar "värde". Allt är bara orealistiska "värderingar" som inte har någon faktiskt bäring till verkliga förhållanden. Värde tillhandahålls genom att man producerar något som folk vill köpa eller betala för. Det konceptet har aldrig varit särskilt svårt att förstå för någon med en basal nivå av verklighetsförankring.
Det är helt uppenbart att svensk media idag formligen blöder pengar, och varför inte? Svensk kvalitetsjournalistik är det som folk vill ha när de köper eller läser en tidning, men svensk kvalitetsjournalistik är idag närmast totalt död. Det är inte den samtida svenska verkligheten som ö.h.t. speglas längre, utan bara en ideologiskt tillrättavisad version av denna (naturligtvis skapad enligt bästa postmodernistiska koncept med hjälp av "storytelling"). Alla "normala" personer, som inte är journalister, vet att den bild som skildras är totalt förljugen - och därför slutar folk också
en masse att läsa etablerade tidningar. Kartan stämmer inte med verkligheten längre, och de ämnen som med hatisk självrättfärdighet ständigt ältas i tidningarnas opinions- och kulturkolumner har ju inte ens någon koppling till den faktiska verkligheten alls och mottas av genomsnittssvensken som mest endast med höjda ögonbryn och alienering, om de nu ens läses alls. Söta kattklipp, eller bilder på folk med femtielva piercings i ansiktet, kan man ju se på bättre sajter, som t.ex. Reddit.
Det hjälper inte heller att journalisterna, som du så riktigt påpekar, idag också ju i första hand skriver för varandra. Att genomsnittssvensken är bortglömd i egenskap av läsare är ju helt uppenbart, i och med dessa ständiga tillrättavisningar och moraliska näsknäppar som skribenterna hela tiden levererar till sin egen läsarkrets. Läsarna är som mest ett "nödvändigt ont" eftersom de köper tidningen eller klickar på annonser, men det är inte dem man i första hand skriver för. Man skriver ju för att imponera på andra journalister och för att få en reaktion, retweets eller en massa "likes" från dem. Läsaren, och genom denne det "ofrälse" som är hela det svenska folket, har relegerats till en skara idioter som ska uppfostras med ständiga tillrättavisande kulturkrönikor eller vinklade reportage. Svensk journalistik har blivit ett kollektivistiskt cirkelrunk på Twitter.
Frågan har på Flashback ofta ställts kring huruvida svenska journalister verkligen tror på den förvridna verklighetsbild som de förmedlar. Efter att ha tagit del av hela denna tråd, samt din insiktsfulla analys kring fenomenet, måste jag personligen svara med ett rungande "Ja". Det är, i mina ögon, totalt uppenbart att journalister bebor en helt annan värld än gemene man, samt att de landat i denna värld genom att hålla sig inom sin egen "bubbla" (se ovan) och närmast uteslutande skriva för denna. När Lena Mellin upprört vill "tillsätta en kommission" för att fatta varför folk röstar på SD ska detta inte tolkas ironiskt, utan som en kommentar från en förvirrad person som inte bebor samma verklighetsuppfattning som oss andra. Så blir det när man tillsammans med en samling grupptänkande människor medvetet isolerat sig från resten av samhället: Det ger upphov till en
kultliknande miljö där man tror på saker som verkar helt vanvettiga för alla som står utanför den egna bubblan.
Heaven's Gate kan kanske tyckas vara ett något extremt exempel, men liknelsen är i mitt tycke helt acceptabel med tanke på de säregna omständigheter som idag uppstått inom svensk media.
Återigen, en helt suverän analys. Jag tror också att det du skriver om att svensk media håller på att avveckla sig själv verkligen stämmer. De ser bara inte utvecklingen för att de själva idag är en del av den. Frågan är dock när investerarna börjar dra öronen åt sig. När journalisternas bubbla äntligen spricker tror jag att den kommer att spricka rejält.