2015-06-29, 23:44
  #12181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Vilken j*vla kommentar.Läste du hela inlägget ?Uppenbarligen förstod du inte vad som skrevs.

Återigen, att Bonnier räknar och vill köpa Aftonblaskan bekräftas!

Av ingen mindre än Gunnilla Herlitz VD för träskpressen och DN, allt enligt text tv som tar nyheter från TT.....så visst....kanske en fejknyhet...va det så du tänkte.......
Det jag frågade mig var vilka delar!!...
Ja, det var visst inte så väl beställt på den avdelningen.
Citera
2015-06-30, 00:07
  #12182
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Det är konstigt att det inte redan gjorts. Materialet är stort sett detsamma med viss skillnad i politikdelen.

Vad är meningen med att köra ut två tidningar när det lika väl räcker med en..

Meningen? Har du missat att det är olika ägare till de båda tidningarna?
Citera
2015-06-30, 00:07
  #12183
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Ja, det var visst inte så väl beställt på den avdelningen.
Du har fortfarande inte förstått frågan, eller hur. Pinsamt. Men det beror nog på att i din värld måste man bara vara intresserad av hela AB. Inte möjligt att köpa allt bara för att man är intresserad av delar. Nolla!!
Citera
2015-06-30, 11:25
  #12184
Medlem
tryffs avatar
Kan inte tänka mig annat än att Schibstedt vill bli av med allt. Tidningar finns inte längre i affärsmodellen. Allt annat än hela Aftonbladet är naivt och tro.
Men vem är det som läcker?...och varför?
Citera
2015-06-30, 21:29
  #12185
Medlem
Pungs avatar
Helin förklarar Bonniers vilja att köpa Aftonbladet med att man vill åt Schipstedts "världsunika ekosystem" som är den enda modellen hittills som lyckas generera vinst digitalt.

Ekosystemet bygger på att Schipstedts äger massa vinstdrivande sajter såsom Lendo och Blocket, med fler.

Aftonbladet är en viktig del i detta ekosystem genom att driva trafik till dessa vinstdrivande sajter, förklarar Helin.

Naturligtvis måste han säga så. Han vill självklart göra sin egen roll betydelsefull. Annars vore han snart arbetslös.

Men vad är det egentligen som gör AB oumbärlig? I praktiken bidrar de ju inte med annat än att Schipstedts vinstdrivande sajter får annonser på AB.

Men dessa annonser är ju inte gratis.

Antingen betalar exemplevis Blocket marknadspris. Då kan de lika gärna köpa sina annonser någon annanstans. Finns ingen orsak driva en tidning för det.

Eller så får Blocket fria eller rabatterade annonser hos AB. Men då betalar Schipstedt ändå för dem. Samma annonsutrymme som Aftonbladet skänker bort skulle kunna säljas och generera vinst.

I slutändan blir kostnaden exakt densamma för Schipstedt. Antingen betalar de marknadspris. Eller så ockuperar de utrymme som annars skulle kunna säljas för marknadspris.

Schipstedt skulle enkelt kunna fortsätta driva sina vinst-sajter utan AB, och köpa sin trafik från annat håll.

Men Helin förstår AB:s problem. De har slutat expandera digitalt. De tappar till och med något. Trots att de satsat allt på en digital affärsmodell så kommer fortfarande 70% av omsättningen från print, vilket sjunker som en sten.

AB är inget annat än en av Schipstedts många affärsområden. Den genererar inga storvinster och har dåliga framtidsutsikter. Klart Helin då försöker göra sig själv till en del av de vinstdrivande sajternas framgång.
Citera
2015-07-01, 04:51
  #12186
Medlem
Två glada nyheter (även om ingen journalist har sparkats)

www.dagensmedia.se/asikter/kronikor/article3917096.ece

www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/06/30/likheten-mellan-stampen-och-grekland/

Mobilsiffrorna är luft.. och Stampen kan liknas med Grekland.
Citera
2015-07-01, 17:02
  #12187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Helin förklarar Bonniers vilja att köpa Aftonbladet med att man vill åt Schipstedts "världsunika ekosystem" som är den enda modellen hittills som lyckas generera vinst digitalt.

Ekosystemet bygger på att Schipstedts äger massa vinstdrivande sajter såsom Lendo och Blocket, med fler.

Aftonbladet är en viktig del i detta ekosystem genom att driva trafik till dessa vinstdrivande sajter, förklarar Helin.

Naturligtvis måste han säga så. Han vill självklart göra sin egen roll betydelsefull. Annars vore han snart arbetslös.

Men vad är det egentligen som gör AB oumbärlig? I praktiken bidrar de ju inte med annat än att Schipstedts vinstdrivande sajter får annonser på AB.

Men dessa annonser är ju inte gratis.

Antingen betalar exemplevis Blocket marknadspris. Då kan de lika gärna köpa sina annonser någon annanstans. Finns ingen orsak driva en tidning för det.

Eller så får Blocket fria eller rabatterade annonser hos AB. Men då betalar Schipstedt ändå för dem. Samma annonsutrymme som Aftonbladet skänker bort skulle kunna säljas och generera vinst.

I slutändan blir kostnaden exakt densamma för Schipstedt. Antingen betalar de marknadspris. Eller så ockuperar de utrymme som annars skulle kunna säljas för marknadspris.

Schipstedt skulle enkelt kunna fortsätta driva sina vinst-sajter utan AB, och köpa sin trafik från annat håll.

Men Helin förstår AB:s problem. De har slutat expandera digitalt. De tappar till och med något. Trots att de satsat allt på en digital affärsmodell så kommer fortfarande 70% av omsättningen från print, vilket sjunker som en sten.

AB är inget annat än en av Schipstedts många affärsområden. Den genererar inga storvinster och har dåliga framtidsutsikter. Klart Helin då försöker göra sig själv till en del av de vinstdrivande sajternas framgång.

Det är bara att konstatera att vi fått en socialamedierekonomi som mest är en rundgång där man blåser upp det som har ingen eller ringa ekonomisk substans till en illusion av något stort och lönsamt. Hellre satsa på att marknadsföra luft som guld på nätet än att den tunga vägen att producera något reellt av värde och sedan producera det.

Vi som är gamla och kommer ihåg MLM/pyramidspelens moder Holiday Magic kan föreställa oss vilket genomslag de skulle fått i dagens klimat.

Ta UBER taxitjänster som är en variant av det som funnits länge dvs en App som kopplar ihop taxikunder och taxiåkare. Man marknadsför det som en innovation fast det egentligen inte är det och bygger sedan på att direkt konkurrera med dem som anslutit sig genom att förmedla rent olaglig taxiverksamhet till priser som inte ens täcker driftkostnader utförda av privatpersoner.

Man skapar en illusion av att det är något stort, miljövänligt, innovativt etc via smarta marknadsföringskampanjer som genererar enorma förluster. I själva verket är den faktiska verksamheten olaglig i många stycken och inte minst olönsam samt av en på varje enskild marknad marginell betydelse. Man tillskriver företaget ett "värde" av 50 miljarder Dollar men allt är orealistiska förväntningar.

Vi som varit med känner igen det. Under IT-bubblans topp såg vi Wallenbergsfären investera miljarder i IT företag som i princip inte hade en betalande kund i systemet. Det var marknadstorg och annat som en blind kunde se var dödsdömda som det pumpades in kapital i.

Nu har man blivit mera balanserade när det gäller den värderingen när det gäller näthandel och annat. Vi vet att lönsamheten med facit i hand inte är så lysande men några få undantag.

Bubblan har sökt sig nya vägar. Sociala medier har blivit en hajp där ingen vågar stå utanför och alla måste vara med och där de lägger sina resurser. Varför skicka reportrar till Syrien och göra djuplodande reportage när man kan hämta mobilfilmer från nätet och blanda dem med filmer av hajattacker och gulliga kattklipp. Tidningar har livesändningar med trams, twitterkonton, facebooksidor och internetsajter nedlusade med annonser och nästan inget orginalproducerat material. Unga webbredaktörer reetweetar i princip "hittat på nätet" både på sajten och i tryck. Det som sades live på TV står ordagrant i tidningen dagen därpå. Alla investeringsplaner går ut på att skapa virtuella värden som är snabbflyktiga.

Man kan säga att pressen i princip lägger ner sig själva, sin egen integritet genom detta och tro mig det är en bubbla som kommer att spricka som IT bubblan gjorde. Skillnaden är att det tar längre tid då media själva är en del av bubblan. Med IT bubblan var media utomstående granskare nu är de mitt i smeten så när det spricker spricker det ordentligt. Ingen vågar opponera sig. Alla är rädda att bli omseglade.
Citera
2015-07-01, 17:09
  #12188
Medlem
Bra beskrivning & analys, Boboslacke, men i dagens svenska offentlighet är det inte direkt erfarenhet och förmåga att tänka själv som premieras, snararare just ivern att hänga på tåget. Både i mediebranschen och i finans-/börsvärlden.
Citera
2015-07-02, 00:21
  #12189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Bra beskrivning & analys, Boboslacke, men i dagens svenska offentlighet är det inte direkt erfarenhet och förmåga att tänka själv som premieras, snararare just ivern att hänga på tåget. Både i mediebranschen och i finans-/börsvärlden.

Jo visst är det så. Det gamla kapitalet och ledningarna förstår nada av det nya men är ivriga att hänga på och vara med på tåget och öser in pengar blint. Så var det med IT bubblan och så är det nu.

De kan inte ens visa fotboll på tv utan att göra reklam för sina sociala mediekanaler så rädda är de och så okunniga om sin påstådda profession. Arbetslivet där har blivit en dockysåpa där aningslösa puckon som vinner likes eller hat är mer värda än kunnande och saklighet.

Kvällspressen har gått från sensations och rubriksökare på lösnummerjakt till klassen lånade klipp från tuben som platsat i tramspublikationer som en ding ding värld.

De smartare mediekoncernerna bygger illusioner av framgång och vinster genom att skicka runt sitt kapital i elaborerade koncept mellan olika delar där de köper reklam av sig själva i ändlösa loopar som bli självcyklande cyklar där allt rullar så länge illusionen av växt kan upprätthållas.

Allt mer bli orkestrerade skapade nyheter och rundgång av plattityder.

Det finns dock undantag. Betalkanaler med oberoende riktig journalistik helt reklamfritt istället för avdankade skönhetsmisser och kändisar som gör bort sig i korkade programkonsept som sedan hypas av medias sociala medier i qvasirapporteringsloopar.
Citera
2015-07-02, 11:03
  #12190
Avslutad
Fantastiskt bra analys, boboslacke (fint namn, förresten! )!

Jag har följt den här tråden ända sedan första sidan, men det känns som att de egentliga, bakomliggande anledningarna till etablerad medias accelererande död på djupet aldrig riktigt dissekerats förrän i dina inlägg - om man då bortser från den redan diskuterade dalande pappersupplagan som i de flesta tidningars fall troligtvis kommer att dras in och försvinna om ungefär ett år eller två.

Som sagt, helt fantastiskt bra sammanfattat. Jag har aldrig föreställt mig moderna medier som ett pyramidspel tidigare, men efter din analys framstår det ju som mer eller mindre självklart att så idag har blivit fallet. Man behöver ju bara titta på valfri etablerad svensk dagstidnings hemsida för att se att det stämmer: De har byggt upp ett luftslott som lever på att reposta sånt som andra personer redan har skapat - möjligtvis med någon "analys" eller "kommentar" tillagd efteråt som känns som att den författats av valfritt dagisbarn. Självklart äger samma tidning också andra luftslott (sajter, twitterkonton, facebooks, etc.) i en evig kedja, till vilka de skickar vidare det rehashade materialet eller som de köper och säljer reklam av i en oändlig kedja.

Liknelsen med "Holiday Magic" är verkligen idealisk, då detta företag ju till slut inte ens sålde smink längre utan bara franchiserätter till folk som sålde franchiserätter till folk som sålde franchiserätter till folk som sålde franchiserätter, o.s.v. i en oändlig kedja. Det perfekta exemplet på ett pyramidspel, således.

Liknelsen med IT-bubblan är efter din analys också slående. Producerar man inget själv som har något egentligt värde, utan i stället bara lever av att "sälja luft" (se ovan) eller "ett koncept", så kommer man ju självklart att gå omkull så snart som investerarna fattat att det inte finns några betalande kunder i systemet utan bara ett gäng sajter som köper och säljer innehåll av och till varandra. "Räckviddskonceptet" är ju en i det närmaste perfekt parallell till det du skriver om Uber och det de kallar "värde". Allt är bara orealistiska "värderingar" som inte har någon faktiskt bäring till verkliga förhållanden. Värde tillhandahålls genom att man producerar något som folk vill köpa eller betala för. Det konceptet har aldrig varit särskilt svårt att förstå för någon med en basal nivå av verklighetsförankring.

Det är helt uppenbart att svensk media idag formligen blöder pengar, och varför inte? Svensk kvalitetsjournalistik är det som folk vill ha när de köper eller läser en tidning, men svensk kvalitetsjournalistik är idag närmast totalt död. Det är inte den samtida svenska verkligheten som ö.h.t. speglas längre, utan bara en ideologiskt tillrättavisad version av denna (naturligtvis skapad enligt bästa postmodernistiska koncept med hjälp av "storytelling"). Alla "normala" personer, som inte är journalister, vet att den bild som skildras är totalt förljugen - och därför slutar folk också en masse att läsa etablerade tidningar. Kartan stämmer inte med verkligheten längre, och de ämnen som med hatisk självrättfärdighet ständigt ältas i tidningarnas opinions- och kulturkolumner har ju inte ens någon koppling till den faktiska verkligheten alls och mottas av genomsnittssvensken som mest endast med höjda ögonbryn och alienering, om de nu ens läses alls. Söta kattklipp, eller bilder på folk med femtielva piercings i ansiktet, kan man ju se på bättre sajter, som t.ex. Reddit.

Det hjälper inte heller att journalisterna, som du så riktigt påpekar, idag också ju i första hand skriver för varandra. Att genomsnittssvensken är bortglömd i egenskap av läsare är ju helt uppenbart, i och med dessa ständiga tillrättavisningar och moraliska näsknäppar som skribenterna hela tiden levererar till sin egen läsarkrets. Läsarna är som mest ett "nödvändigt ont" eftersom de köper tidningen eller klickar på annonser, men det är inte dem man i första hand skriver för. Man skriver ju för att imponera på andra journalister och för att få en reaktion, retweets eller en massa "likes" från dem. Läsaren, och genom denne det "ofrälse" som är hela det svenska folket, har relegerats till en skara idioter som ska uppfostras med ständiga tillrättavisande kulturkrönikor eller vinklade reportage. Svensk journalistik har blivit ett kollektivistiskt cirkelrunk på Twitter.

Frågan har på Flashback ofta ställts kring huruvida svenska journalister verkligen tror på den förvridna verklighetsbild som de förmedlar. Efter att ha tagit del av hela denna tråd, samt din insiktsfulla analys kring fenomenet, måste jag personligen svara med ett rungande "Ja". Det är, i mina ögon, totalt uppenbart att journalister bebor en helt annan värld än gemene man, samt att de landat i denna värld genom att hålla sig inom sin egen "bubbla" (se ovan) och närmast uteslutande skriva för denna. När Lena Mellin upprört vill "tillsätta en kommission" för att fatta varför folk röstar på SD ska detta inte tolkas ironiskt, utan som en kommentar från en förvirrad person som inte bebor samma verklighetsuppfattning som oss andra. Så blir det när man tillsammans med en samling grupptänkande människor medvetet isolerat sig från resten av samhället: Det ger upphov till en kultliknande miljö där man tror på saker som verkar helt vanvettiga för alla som står utanför den egna bubblan. Heaven's Gate kan kanske tyckas vara ett något extremt exempel, men liknelsen är i mitt tycke helt acceptabel med tanke på de säregna omständigheter som idag uppstått inom svensk media.

Återigen, en helt suverän analys. Jag tror också att det du skriver om att svensk media håller på att avveckla sig själv verkligen stämmer. De ser bara inte utvecklingen för att de själva idag är en del av den. Frågan är dock när investerarna börjar dra öronen åt sig. När journalisternas bubbla äntligen spricker tror jag att den kommer att spricka rejält.
__________________
Senast redigerad av B0B0 2015-07-02 kl. 11:06.
Citera
2015-07-02, 12:46
  #12191
Medlem
Vossevangens avatar
BBC med store nedskjæringer:

http://www.telegraph.co.uk/news/bbc/11712738/BBC-to-cut-1000-jobs-in-management-cull.html

"More than 1,000 jobs are to be cut at the BBC as senior management roles are sacrificed in the next round of cost-cutting measures.

The BBC aims to save £50million in the latest efficiency drive, with layers of management to be ruthlessly cut .

In an announcement to staff, Lord Hall, the director-general, confirmed rumours of huge job losses within the corporation, as it aims to prove it is no longer wasteful in the lead-up to charter renewal.

He said: "A simpler, leaner, BBC is the right thing to do and it can also help us meet the financial challenges we face.
(...)
The news will be a shock to staff despite widespread rumours of major job cuts. It is one of the most comprehensive clear-outs of much-criticised management layers in BBC history. "
__________________
Senast redigerad av Vossevangen 2015-07-02 kl. 12:50.
Citera
2015-07-02, 13:56
  #12192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
BBC med store nedskjæringer:

http://www.telegraph.co.uk/news/bbc/11712738/BBC-to-cut-1000-jobs-in-management-cull.html

"More than 1,000 jobs are to be cut at the BBC as senior management roles are sacrificed in the next round of cost-cutting measures.

The BBC aims to save £50million in the latest efficiency drive, with layers of management to be ruthlessly cut .

In an announcement to staff, Lord Hall, the director-general, confirmed rumours of huge job losses within the corporation, as it aims to prove it is no longer wasteful in the lead-up to charter renewal.

He said: "A simpler, leaner, BBC is the right thing to do and it can also help us meet the financial challenges we face.
(...)
The news will be a shock to staff despite widespread rumours of major job cuts. It is one of the most comprehensive clear-outs of much-criticised management layers in BBC history. "

BBC är iofs mer ett typexempel på dålig företagsstruktur än etablerad statsgödd medias död.
Samma sak görs i Sverige hos SVT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in