2015-07-01, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Nu känner jag förvisso inte till vilket ärende ni skriver om - alltså avseende det fall som Tingsnotarien menar är hemligstämplat, men min uppfattning är dock att hemligstämplat innebär att en myndighet vill hindra spridning av handlingar med information som är av betydelse för rikets säkerhet. Hemligstämplad information får endast delges den som har behörighet och legitimt behov av att bli informerad.

Generellt sett krävs det relativt mycket för att någon handling ska kunna klassas som av betydelse för rikets säkerhet.
Fallet vi pratar om är det om åklagaren i gävle som är misstänkt för flera fall av våldtäkt mot barn. ( (FB) Åklagare från Gävle misstänkt för våldtäkt mot barn)

Och FUPen i det fallet som har helt söndertrasats med sekretess/hemligstämpling(?) är https://minfil.org/B3M4i7b0b6/Offentlig_FUP_B_1475-15.pdf

Det är ju iofs OT här men har en viss relevans pga diskussionen om rättssystemet ibland håller varandra om ryggen för att mörka missförhållanden.
2015-07-01, 11:11
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Anledningen till att jag säger det talar mer för ett svagt än ett starkt är för att om bevisläget var starkt och inte bara hängde på just de analysbesked man väntar på så hade där inte funnits någon anledning att sätta omhäktningen till 4 veckor. Man kunde helt enkelt bara kört på och omhäktat personen om 2 veckor på den bevisning som finns. Precis som man gör i alla andra fall där man har stark bevisning.

Men i detta fallet så sätter man det till 4 veckor för om man satt det till 2 veckor och sen åklagaren kommit igen och inte haft mer på benen så hade rätten varit nästan tvungna att släppa MGM. Därför ger man åklagaren 4 veckor för att få ihop analyserna som man hoppas kommer binda MGM vid brottet.

Man jag tror till 100% att om de här analyserna man väntar på INTE binder MGM vid brottet så kommer han släppas, oavsett åklagarens pladdrande om ny teknisk bevisning.
Det händer ibland i början på förundersökningar där MGM sitter ordentligt i klistret att man drar på med en lång häktningsperiod. Här har du ett exempel på sex veckor:

http://na.se/nyheter/askersund/1.2549235-24-aringen-omhaktas-for-styckmordet

Min gissning är att MGM så smått kan börja förbereda sig på en mycket lång vistelse med begränsad frihet.
2015-07-01, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det händer ibland i början på förundersökningar där MGM sitter ordentligt i klistret att man drar på med en lång häktningsperiod. Här har du ett exempel på sex veckor:

http://na.se/nyheter/askersund/1.2549235-24-aringen-omhaktas-for-styckmordet

Min gissning är att MGM så smått kan börja förbereda sig på en mycket lång vistelse med begränsad frihet.
Men i det fallet så medgav ju MGM omhäktningen, hade hon motsatt sig den så hade den säkert satts till 2 veckor precis som vanligt. Och även i detta fallet så handlade det just om att vänta på analysbesked, dvs längden på häktningen hade inget att göra med styrkan på bevisen.
2015-07-01, 11:21
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Fallet vi pratar om är det om åklagaren i gävle som är misstänkt för flera fall av våldtäkt mot barn. ( (FB) Åklagare från Gävle misstänkt för våldtäkt mot barn)

Och FUPen i det fallet som har helt söndertrasats med sekretess/hemligstämpling(?) är https://minfil.org/B3M4i7b0b6/Offentlig_FUP_B_1475-15.pdf

Det är ju iofs OT här men har en viss relevans pga diskussionen om rättssystemet ibland håller varandra om ryggen för att mörka missförhållanden.

Jag förstår och jag instämmer att man bör ifrågasätta huruvida tjänstemän inom vårt rättssystem hanterar olika ärenden korrekt eller inte. Detta utan att för den skull vara någon rättshaverist.

Nåväl, det nämnda fallet med åklagaren har man försett med ordet hemlig och med en ram runt ordet. Frågan är ifall det verkligen är hemligt i lagens egentliga mening? Lagen anger följande: Det finns ingen lagstadgad skyldighet att förse handlingar med denna typ av stämpel. Det är en åtgärd som är till för att underlätta för berörd personal. Om man emellertid använder sig av hemligstämpel måste den se ut på ett visst sätt. Endast beteckningen "hemlig" får användas. Anteckning på stämpeln ska innehålla uppgift om tillämplig sekretessbestämmelse, datum för stämplingen och tings*rättens namn. Anteckningen bör signeras. Vid hemligstämpling av handling, som endast i vissa delar kan antas vara sekretessbelagd, bör utmärkas vilka delar det gäller (JO 1971 s. 333). Inaktuella sekretesstämplar ska strykas.

Kvalificerad hemligstämpel, dvs. en anteckning enligt 15:3 2 st innanför dubbel röd ram, ska åsättas en handling som är av synnerlig betydelse för rikets säkerhet och beträffande vilken frågan om utlämnande därför ska prövas av en särskild myndighet, t.ex. chefen för försvarsdepartementet, oavsett var handlingen finns.

Huruvida Lisa Holm-fallet kommer att hanteras på samma sätt är jag inte rådig att uttala mig om dock.
2015-07-01, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoyers
Är det bekräftat att caféägarens dotter alltid körde hem dagskassan på moped vid dagens slut?
Har läst här att caféägarens dotter aakte hem ungefär kl.17.50, även hon paa en moped parkerad bredvid Lisas.
Att hon förde med sig dagskassan är ju möjligt och var hon inte lite lik Lisa?
Tror att det skrevs här att dom skulle kunna ha förvekslats.
Menar du att detta skulle kunna ha naanting med mordet paa Lisa att göra?
2015-07-01, 11:27
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Jag förstår ditt resonemang. Min uppfattning eller snarare bedömning är att hemligstämplet har använts något vårdslöst av diverse tjänstemän inom olika myndigheter. Min uppfattning är vidare att det är felaktigt att använda hemligstämplet enkom för att vara på sin vakt. Hemligstämplet bör enbart användas för fall som är av vikt för rikets säkerhet. FUP och annat material av liknande art bör maskeras i enlighet med den lagstiftning som finns föreskriven.

Det senare görs visserligen oberoende av om något är "hemlighetsstämplat" så stämpeln i sig har egentligen ingen juridisk betydelse men visst kan man tycka att en person som får en begäran om utfående av allmänna handlingar inte behöver en hemlighetstämpel för kunna göra en adekvat bedömning kring eventuell sekretess.

Antar att det är detta du avser när du säger att hemlighetstämpeln använts vårdslöst och kan som sagt dela den bedömningen.
2015-07-01, 11:36
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det senare görs visserligen oberoende av om något är "hemlighetsstämplat" så stämpeln i sig har egentligen ingen juridisk betydelse men visst kan man tycka att en person som får en begäran om utfående av allmänna handlingar inte behöver en hemlighetstämpel för kunna göra en adekvat bedömning kring eventuell sekretess.

Antar att det är detta du avser när du säger att hemlighetstämpeln använts vårdslöst och kan som sagt dela den bedömningen.

Hemligstämpel får betydelse vid utlämnande av allmän handling. Beroende på hur någonting har "stämplats" eller enkom maskerats tar det olika lång tid (olika kontrollprocesser/befogenheter/behörigheter) att få ut handlingen för den som önskar få ta del av allmän handling. Således är min uppfattning att man som tjänsteman har, om inte åsidosatt, så åtminstone försvårat offentlighetsprincipen om att skyndsamt hantera utlämnande av allmänna handlingar. På grund av okunskap.
2015-07-01, 11:49
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Nja besatt o besatt. Jag tog mest den ställningen helt enkelt för att så många i tråden tog för givet att de var skyldiga bara för att åklagaren riktat in sig på dem.
Jag har helt enkelt inställningen att man är oskyldig tills man bevisats skyldig. Och eftersom jag inte sett några bevis på att de är skyldiga så utgår jag ifrån att de är oskyldiga. Jag tar som sagt inte en häktning som bevis på skuld.

Sen är det mycket som är konstigt med hela fallet som gör att jag lutar mer åt deras oskuld än skuld. T.ex. åklagarens tystnad samt bristen på läckor hos polisen. Snutar är ganska omoraliska och pengagiriga överlag när det gäller att läcka till pressen, så bristen på bevis som läckt tyder på att det inte finns nåt att läcka.

Och sen är det roligare att ta rollen som advokat än att bara hänga på "hang 'em high"-gänget i tråden.
Ja enligt min åsikt så är det ju inte precis urstarka papper som skulle peka på att MGM är fel GM. Sammnfattningsvis:

Talar för oskuld:
ostraffad (stulen tv räknas inte här)
tyst åklagare
inga läckor

Talar för skuld:
sitter häktad på sannolika skäl sen flera veckor
frugan sticker så fort hon kommer ut och säger inte ett pip
brorsan samma som frugan
råkar själv hitta en handske som tillhör BO, troligt villospår
uppför sig underligt när MPS letar nere vid Martorp
grips strax "innan" man hittar kroppen (kanske inte 100% säker uppgift)
åklagaren säger att det finns teknisk bevisning
ser skum ut (lite tunt jag vet)
advokaten börjar svamla om "alternativa teorier"
saker som tillhör BO hittas i närheten av hans bostad
kroppen hittas på ett ställe där ett fåtal personer hittar och har tillträde
2015-07-01, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennybuz
Aftonbladet 2015-06-16
En av de avgörande saker som det fortfarande saknas resultat från är obduktionen av Lisa Holms kvarlevor, enligt Lars-Göran Wennerholm.

Kvarlevor? Ryktet stämmer i trakten om delvis styckning?

Ordet kvarleva är ett äldre och finare uttryck för en död kropp. I kyrkliga sammanhang används benämningen kvarleva fortfarande. Sen vad åklagaren menar med detta, vet jag inte.
2015-07-01, 11:51
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Hemligstämpel får betydelse vid utlämnande av allmän handling. Beroende på hur någonting har "stämplats" eller enkom maskerats tar det olika lång tid (olika kontrollprocesser/befogenheter/behörigheter) att få ut handlingen för den som önskar få ta del av allmän handling. Således är min uppfattning att man som tjänsteman har, om inte åsidosatt, så åtminstone försvårat offentlighetsprincipen om att skyndsamt hantera utlämnande av allmänna handlingar. På grund av okunskap.

En hemlighetsstämpel kan också sätta galler i huvudet på en t.ex. oerfaren notarie som fått i uppgift att maska en FUP. Jag minns att det inte alltför sällan, under min tid som första notarie, kom in en mer oerfaren notarie och bad mig kolla på en FUP som var hemlighetstämplad och bad om råd för att den tyckte att den "borde" hitta något eftersom sida var hemlighetsstämplad. Det var emellertid vid flera tillfällen som detta inte var fallet. Min poäng är således att man kan omedvetet bli påverkad av att se "HEMLIGT" stämplat någonstans på sidan och således "ser sånt" som ska maskeras i större utsträckning än man gjort utan stämpeln.

Sammantaget. Stämpel eller inte stämpel är det viktigaste att den person på domstolen (handläggare, notarie, fiskal eller rådman) då denne får en förfrågan om att ge ut en viss handling gör en fristående, opartiskt, bedömning kring om något av det begärda materialet är värt att sekretessbelägga. Om detta tar för lång tid eller att personen som får förfrågan är för oerfaren för att hantera den på ett korrekt sätt) bör domstolen skapa en särskild enhet som endast sysslar med dessa frågor.
2015-07-01, 11:51
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Då hade den yngre fått fortsätta sin tid i häktet, så nej, inte
troligt

Vad är yngre brodern i så fall skyldig till? Han hann inte hjälpa till. Skyddande av brottsling antar jag du menar. Har man skyldighet att berätta om man vet att anhörig begått brott?

Bara undrar....
2015-07-01, 11:52
Bannlyst
Citat:
Jag förstår och jag instämmer att man bör ifrågasätta huruvida tjänstemän inom vårt rättssystem hanterar olika ärenden korrekt eller inte. Detta utan att för den skull vara någon rättshaverist.

Nåväl, det nämnda fallet med åklagaren har man försett med ordet hemlig och med en ram runt ordet. Frågan är ifall det verkligen är hemligt i lagens egentliga mening? Lagen anger följande: Det finns ingen lagstadgad skyldighet att förse handlingar med denna typ av stämpel. Det är en åtgärd som är till för att underlätta för berörd personal. Om man emellertid använder sig av hemligstämpel måste den se ut på ett visst sätt. Endast beteckningen "hemlig" får användas. Anteckning på stämpeln ska innehålla uppgift om tillämplig sekretessbestämmelse, datum för stämplingen och tings*rättens namn. Anteckningen bör signeras. Vid hemligstämpling av handling, som endast i vissa delar kan antas vara sekretessbelagd, bör utmärkas vilka delar det gäller (JO 1971 s. 333). Inaktuella sekretesstämplar ska strykas.

Kvalificerad hemligstämpel, dvs. en anteckning enligt 15:3 2 st innanför dubbel röd ram, ska åsättas en handling som är av synnerlig betydelse för rikets säkerhet och beträffande vilken frågan om utlämnande därför ska prövas av en särskild myndighet, t.ex. chefen för försvarsdepartementet, oavsett var handlingen finns.

Huruvida Lisa Holm-fallet kommer att hanteras på samma sätt är jag inte rådig att uttala mig om dock.
Men i fallet med åklagaren så har de ju bara uteslutet stora delar av FUPen.. jag menar den är ju helt tom förutom några beslagsprotokoll och anhållningsprotokoll. Det finns inga förhör öht, inga utdrag från mobiltelefoner el datorer. Jag förstår inte att de kommit undan med att sekretessbelägga så mycket.

Nu är jag inte 100%igt insatt i OSL's tillämpning i våra domstolar, men visst är det bara de sekretessrelevanta delarna som ska strykas? Inte hela sidor för att kanske 2-3 meningar är sekretessberättigade? Så har det iaf sett ut i de våldtäkt mot barn FUP som jag läst tidigare.

Vad är ditt intryck av våldtäktsåklagaren FUP:en ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in