2015-07-01, 00:51
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ta inte upp den diskussionen igen. Kvarlevor betyder kropp från en död människa. Det betyder inte att kroppen är delad.
Nej det är inte synonym till kvarleva, snarare rest, vad som finns kvar eller dylikt. Mina associationer går till Linda Chen där man också använda ordet kvarleva. Jag tror kroppen var illa åtgången. Om hon återfanns ute eller i ett utrymme där djur lätt tar sig in har jag ingen aning om men det är en möjlighet.
2015-07-01, 00:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Det kanske är bäst att den uppfattningen får råda. Kanske inte lämpligt att offentliggöra vilka möjligheter det finns att spåra mobiler idag.

Har varit med i utvecklingen under de senaste 30 åren och tekniken blir bara bättre och bättre.
Men jag har säkert fel. Ber om ursäkt om jag vilselett någon.

Har jag fel så har jag foliehatten till hands :-) Men skulle det va så – så kanske vi inte skall ta diskussionen här.
2015-07-01, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lissa74
Jag tror han storebror är oskyldig ! Han blir nog släppt innan sommaren är slut
Har du något resonemang bakom din tro? Åklagaren hävdade att misstankarna skärpts mot den fortsatt häktade.
2015-07-01, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inget som framgått, snarast tvärtom. Om så vore hade dödsorsak redan framgått. Vilket det inte gjort.
Borde det inte vara svårare att utröna dödsorsak vid styckade kvarlevor, där alla kanske inte heller funnits?
2015-07-01, 00:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Utomeuropeiska medborgare med PUT i Sverige får rätt medborgarskap i häktningsframställan. Fråga gällde inte om Ryssland eller Vitryssland skulle ta emot någon som är misstänkt för brott, utan om de skulle utlämna en litauer misstänkt för brott.

Fast hon behöver inte PUT i Sverige om hon har uppehållsrätt. Nej som läget ärnu skulle de nog trilska om de kan. (Och det var en invändning om att de nog inte skulle ta emot). Har hon inte reseförbud i Sverige (för attman förutsätter samarbete med Litauen ifall åtal väcks) så lär väl inte Litauen hindra att hon reser heller (möjligtvis att hon skulle kunna förlora sitt litauiska uppehållstillstånd?).
2015-07-01, 00:57
Avslutad
Nja. 5 dagar från försvinnadet till att hitta BO. Hittades på MARTORP- Svenska polisen?
Inte 100 mil från cafeet precis
2015-07-01, 01:01
Medlem
Citat:
Det var som f-n. Den här bilden föreställer en GSM-cell i en liten svensk stad 2013. Den är tagen ur en FUP, och är avsedd att visa en mobils position, och nog tycker jag det ser ut som kvadratkilometer. http://sv.tinypic.com/r/10p5bgg/8

Där hittar du nog inte någon mobil utan snarare här någonstans är den. Ser ut som en täckningskarta för en mast.
2015-07-01, 01:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast hon behöver inte PUT i Sverige om hon har uppehållsrätt. Nej som läget ärnu skulle de nog trilska om de kan. (Och det var en invändning om att de nog inte skulle ta emot). Har hon inte reseförbud i Sverige (för attman förutsätter samarbete med Litauen ifall åtal väcks) så lär väl inte Litauen hindra att hon reser heller (möjligtvis att hon skulle kunna förlora sitt litauiska uppehållstillstånd?).
Jag påstod inte att hon hade PUT i Sverige, jag associerade till detta: "Fast kan de ange detta eftersom omständigheterna är sådana att hon trots att hon de facto är tredjelands medborgare ändå jämställs med EU medborgare i så mån att hon inte behöver uppehållstillstånd utan endast behöver visa uppehållsrätt?". Personer i Sverige får rätt medborgarskap i häktningsframställan, så långt det går att fastställa.
2015-07-01, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Har du något resonemang bakom din tro? Åklagaren hävdade att misstankarna skärpts mot den fortsatt häktade.

Har massor men är inte den bästa att uttrycka mig i skrift . Man kan säga att jag har det på känn Tror polisen så gärna vill sätta dit någon av dessa 2 och nu är ju lillebror släppt, de säger att de har stärkt bevisen borde de då inte släppa lite mer info om de tekniska bevisen ... Tror de har teknisk bevisning såklart men inte att de binder storebror till brottet de binder honom kanske till platsen men jobbar han där så ...Men för LHs föräldrars skull hoppas jag att det är rätt man
2015-07-01, 01:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Där hittar du nog inte någon mobil utan snarare här någonstans är den. Ser ut som en täckningskarta för en mast.
Ja, och enligt FUP befann sig mobilen någonstans inne i cellen. Någonstans inom kvadratkilometer. Det är precisionen vid sökning av mobil i efterhand.
2015-07-01, 01:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrstorpotatis
En teori kan väl vara att Lisa har bjudit på motstånd och lyckats klösa MGM? speciellt eftersom vi vet att hon varit utan minst en handske vid något tillfälle. Därav DNA. Dock inget bevis på mord, men ganska svårt att förklara i förhör.

Passar den teorin vad gäller den tekniska bevisningen?

Vad gäller spåren från en fyrhjuling vid caféet. Äger gården, eller ännu mer intressant... Förfogade bröderna över någon fyrhjuling i arbetet? Med tanke på polisens intresse för ladan som sägs hysa gårdens maskinpark..

Ber om ursäkt om detta tagits upp innan.

Bra gjort om hon lyckats klösa MGM utan ett enda spår på MGM. MGM läkarundersöks väl direkt efter sådana spår.
2015-07-01, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Borde det inte vara svårare att utröna dödsorsak vid styckade kvarlevor, där alla kanske inte heller funnits?
Den preliminära obduktionsrapporten blev färdig för några dagar sedan!
Det riktiga protokollet kommer först när alla provsvar har kommit
Citat:
Vet ni hur Lisa dog?

– Det är en preliminär rapport så jag vill inte svara på den frågan, säger Lars Göran Wennerholm.

En preliminär rapport skrivs direkt efter obduktionen, enligt Annika Gidén, ST-läkare som arbetar på Rättsmedicinalverkets avdelning i Göteborg. Det är den del av myndigheten som har hand om obduktionen av Lisa Holm.

– Det riktiga protokollet kommer först när alla provsvar har kommit, säger hon.

Ofta kan dödsorsaken anges även i den preliminära obduktionsrapporten, men det kan även dröja till den fullständiga rapporten.

– Ibland kan det krävas mikroskopiska undersökningar för att ta reda på dödsorsaken, säger Annika Gidén.

Källa:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21025579.ab

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in