2015-07-01, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loverlian
Har några frågor till er kunniga angående BO,s mobil o mobiler rent allmänt. Som jag har erfarenhet av är mobiltäckningen väldigt dålig på vissa platser, inte sagt att det är så på den platsen BO befann sig. Vid dom tillfällen det är så för mig så kan jag oftast skicka sms utan problem men är omöjligt att ta emot samtal eller ringa. Vid vissa tillfällen vid inkommande samtal har röstbrevlådan gått i gång och andra gånger får dom som ringer till svar att abonnenten du söker finns inte trots att batteriet är fullt i mobilen.Även vid dom tillfällen som jag slagit av min mobil får dom som ringer detta till svar.
Nu till frågorna: Om nu BO,s mobil hade dåligt batteri el inget alls kommer man till röstbrevlådan då? Vet man med säkerhet att det var dåligt med batteri så mobilen var avstängd el var det enkom dålig mottagning? Och kan man lokalisera en mobil som är avstängd med dom där mobilmasterna? Korkade frågor kanske

Har den inget batteri är det kört. Är batteriet dåligt så att den inte är brukbar för användare, kan det dröja ganska länge innan det är så dåligt att den inte går att spåra.
2015-07-01, 00:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nja, när man lyssnar på åklagaren så berättar han ju bland annat att mannen är misstänkt på sannolika skäl och menar att det är rimligt med fyra veckor att utreda vidare, tingsrätten
är enig i det. Ett omfattande material, så uppfattar jag skälet till fyra veckor.

Samma här. Han säger ju att det vore meningslöst med 2 veckor eftersom inte
materialet är klart innan dess.

Vad vore det för mening att förhandla igen om två veckor om resultatet då skulle bli fortsatt häktning ändå.
Medlem
loverlians avatar
Tack för svaren Det intressanta tycker jag är hur man kan lokalisera en mobil och hur snabbt man kan göra det isf. Med fullt,lågt el inget batteri alls och hur exakt man skulle kunna/kan lokalisera den? Är det enkom till en viss mast el kan man säga att den mobilen vistades i just det huset kl 19.00?
Ungdommar och jag med för den delen har väll massa appar i mobilen som brukar söka upp exakt vilket gathörn man är i? Dessa appar startar iaf för mig trots inaktivitet i dom och vissa av dom får man känslan av har lokaliserat mig på exakt mm. Ter jag mig paranoid ber jag om ursäkt
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Nej.

En avstängd mobil går ej att lokalisera. Den har givetvis alltid lite ström i sig, men den skulle snabbt försvinna om den ständigt skulle söka mot master även i avstängt läge.

SÄPO gjorde något uttalande för några år sedan om att det gick att både avlyssna och lokalisera en avstängd mobil. Skeptiker hävdar dock att detta enbart gäller mobiler som modifierats på något sätt (alltså ej vanliga mobiler)

Operatören kan aktivera en avstängd telefon - för att sedan pejla in den. Tveksamt dock om det gäller samtliga modeller. De mobiler där väckning fungerar med avstängd telefon torde ligga närmast till hands för det ändamålet.

Är batteriet slut eller urtaget så går det givetvis inte.
Medlem
Citat:
"
11 § Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras, döms för skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst ett år.
För skyddande av brottsling döms också den som undanröjer bevis om brott som är föremål för ett rättsligt förfarande vid Internationella brottmålsdomstolen eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.
Den som inte insåg men hade skälig anledning att anta att den andre var brottslig, döms till böter.
Ansvar ska inte dömas ut om gärningen är att anse som ringa med hänsyn till gärningsmannens förhållande till den brottslige och övriga omständigheter. Lag (2009:1281)."
Tack, men hur kopplar du det till du skriver:
"Därför kan han mycket väl släppas fri "?
Senast redigerad av ulvan 2015-07-01 kl. 00:12.
2015-07-01, 00:05
Medlem
Tog polisen mer än en bil i beslag för teknisk undersökning? Om inte, är inte det ganska intressant (förutsatt att de tre som först häktades tillsammans disponerade flera bilar)? Kanske har i så fall den bilen observerats på udda platser och tidpunkter, kanske redan på söndagskvällen vid till exempel ladan mittemot fiket? Det kan polisen haft med sig utan att kunna agera vidare utan ytterligare misstankar, eftersom de arbetade vid ladan. I samband med gripandet blev det då självklart att plocka in bilen. Det finns väl inget som säger att man med "tekniska bevis" inte menar flera olika typer av tekniska bevis? Jag skulle bli mycket förvånad om inte spår efter BO finns i bilen, men jag tror också att man redan kan ha funnit ytterligare teknisk bevisning som binder just den nu häktade till BO.

Jag hänger upp mig på det här med örhängen som nämnts tidigare liksom det hittade kvittot. Kan MGM ha uppvaktat BO...? Alternativet är ett direkt överfall (impulsivt genom slumpen eller planerat samma dag) eller möjligen att BO överrumplade GM i något sammanhang, även om jag håller det senare för osannolikt.
2015-07-01, 00:07
Moderator
OYs avatar
Om frun har vetat om vad mannen har gjort så har hon haft ett motiv att lägga korten på bordet tycker jag, kan hennes vittnesmål vara en viktig pusselbit för åklagaren?

Jag menar bara, där sitter hon och svågern häktade och vet hon att mannen är skyldig så lär hon ju inte vara speciellt glad på sin man, knappast förlåtligt att som gift och vuxen ge sig i lag med minderåriga och dessutom mörda, förstör för hela familjen. Visste hon något bör hon förmodligen ha berättat det för polisen tycker jag. Jag kan inte se ett enda skäl för henne att hålla sin man bakom ryggen, knappast troligt att hon skulle kunna tänka sig att fortsätta leva med en mördare.

Om den här mannen är skyldig, man undrar vad som har rört sig i huvudet på honom. Han må vara ostraffad men det är inte alltid som alla brott kommer upp till ytan. En obehaglig tanke är att hans mor har tagit hand om behövande barn i Litauen, vad han har gjort med dem kan man bara spekulera i, dock kanske svaret på den här mordgåtan går att finna i mannens förflutna.
2015-07-01, 00:08
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Operatören kan aktivera en avstängd telefon - för att sedan pejla in den. Tveksamt dock om det gäller samtliga modeller. De mobiler där väckning fungerar med avstängd telefon torde ligga närmast till hands för det ändamålet.

Är batteriet slut eller urtaget så går det givetvis inte.

Du menar alltså att operatören kan slå på min mobil?
2015-07-01, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Absolut inte korkade frågor. Häromdagen publicerades en täckningskarta för området, och den visade dålig mottagning vid kaféet. Jag vet inte om kartan visade Lisas operatörs täckning. Om mobilen saknar täckning eller är avstängd, eller saknar batteri, märker uppringaren ingen skillnad, hen kopplas till mobilsvar. Det är ofta lättare att messa än att ringa vid dålig täckning

Täckningskartorna gäller god mottagning för brukaren och varierar med olika operatörer.
Vid mobilsök kan samtliga master oavsett operatör användas. Samt att den signal för att hitta mobilen är betydligt lägre än för att bruka den.
2015-07-01, 00:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Du menar alltså att operatören kan slå på min mobil?

Jaa ..
2015-07-01, 00:12
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Tack, men hur kopplar du det till att han kunde släppas fri?

Han kan släppas fri även om han fortsatt är misstänkt.

Frågan var snarare om hur han kunde släppas fri, om hans bror nu är misstänkt på sannolika skäl, då han enligt frågeställaren bör stanna kvar i häktet pga "skyddande av brottsling"

Mitt svar är att även om brodern är skyldig så behöver det definitivt inte leda till att den yngre brodern ska fällas för skyddande av brottsling. Då krävs vetskap eller/och undanröjande av bevis eller dyl
2015-07-01, 00:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loverlian
Tack för svaren Det intressanta tycker jag är hur man kan lokalisera en mobil och hur snabbt man kan göra det isf. Med fullt,lågt el inget batteri alls och hur exakt man skulle kunna/kan lokalisera den? Är det enkom till en viss mast el kan man säga att den mobilen vistades i just det huset kl 19.00?
Ungdommar och jag med för den delen har väll massa appar i mobilen som brukar söka upp exakt vilket gathörn man är i? Dessa appar startar iaf för mig trots inaktivitet i dom och vissa av dom får man känslan av har lokaliserat mig på exakt mm. Ter jag mig paranoid ber jag om ursäkt
Med bara GSM aktiverat i mobilen kan man på landet lokalisera en mobil på några kvadratkilometer när i efterhand. I realtid, om lokaliseringen pågår medan mobilen är på, kan man lokalisera mycket närmare. Hur nära beror på omständigheterna. Om mobilen sänder ut GPS-signaler kan lokaliseringen sker på några få meter. Om operatören sparar GPS-signalerna kan lokalisering ske med samma noggrannhet även i efterhand.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in