2015-06-30, 21:58
Medlem
Efter dagen skulle jag också säga att vi har rätt GM till 80-90%

Precis ALLT tyder på detta.

* Teknisk bevisning som knyter GM till brottet.
Kan finnas naturliga orsaker enligt advokaten men det lär vara på en ytterst besvärande plats man hittat teknisk bevisning för MGM.

* Lägg därtill att MGM redan INNAN teknisk bevisning var misstänkt för mord på den högsta graden så förstår ni själva.

* Rätten var enig i en omhäktning av 4 veckor. Vilket är sällsynt. Visar att man har en del på benen nu.

* Advokatens nedtoning där de själva skulle vara "nöjd" med två veckors omhäktning och att MGM försöker förklara hur DNA hittats på just dessa platser...

* Lägg därtill allt man har med vittnen, mobilspårning, alibi, indicier, beteenden och allt annat.

Snaran börjar verkligen dras åt BIG TIME!
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2015-06-30 kl. 22:02.
2015-06-30, 21:59
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Starka indicier + teknisk bevisning.. Pusselbitar som faller på plats hela tiden. Det har blivit alldeles för många saker som sammanlänkats som gör att oddsen har höjts till 90/10.

Självgode Leif GW Persson fortsätter sin inslagna väg...

http://www.expressen.se/gt/leif-gws-oro-over-bevisen-i-lisa-fallet/

Utredningen är såpass stor, viktig och känslig att polis+åklagare givetvis rycker i minsta lilla tråd som kan ge något.

När den yngre häktades var det på i princip samma grunder som den äldre idag blev omhäktad; starka indicier och teknisk bevisning.

Åklagaren väntar, enligt hans egen utsago, på definitivt obduktionsprotokoll och en mängd analyser från NFC. Dessa kan mycket väl kasta omkull alla indicier och frikänna brodern.
2015-06-30, 22:00
Medlem
Kan den misstänkte erkänna inför advokaten att han är skyldig till brottet, men kräva att advokaten håller tyst och försvarar klienten som om han vore oskyldig? Eller kan advokaten avsäga sig fallet isåfall?
2015-06-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har aldrig skrivit fyra till fem trådar, däremot skriver jag i den här tråden, vart vill du komma?

Ja, absolut, jag tycker att det är mycket sannolikt att en person som jobbar i ladan också kan ha runkat och spillt sperma i byggnaden.

Det är du som använder uttrycket omgivningarna, jag håller mig till ladan. Tillskriv mig inget som jag inte har yttrat är du snäll, du gör dig bara till åtlöje.

Anledningen till att jag lyfter frågan om sperma i ladan är bland annat att den häktades advokat menar att det kan finnas många förklaringar till hur DNA hamnar på en viss plats. Sperma kan hamna på olika platser, bland annat på grund av att en man har ejakulerat, men det är du nog för dum för att förstå tror jag.

Ja, jag tror att ett av åklagarens bevis kan vara sperma, och precis som du så kan jag tänka mig att en fullbordad våldtäkt inte har ägt rum.

Varför kan han inte ha runkat i skogen? Eller i containern? Eller på smörgåsen inne i kaféet.
Varför just i ladan?

Varför är detta det perfekta runkstället tycker du?
2015-06-30, 22:02
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Han går ju bara på statistik hela tiden

Och hittills har han haft rätt i 2 av 3 fall. Betydligt bättre resultat än de som i den här tråden hävdat att 3 av 3 är skyldiga.
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
men hur allt ligger till ,så är det konstigt att han inte har erkänt än,om dom nu har så mycket bevis

Två scenarier, antingen;

1. De har inga tekniska bevis som egentligen bevisar något. Bara viss hjälp i en indiciekedja.

2. Historien har visat förr, alltför många gånger, hur skyldiga fortsätter att neka trots bevisad skuld
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren

Kan finnas naturliga orsaker enligt advokaten men det lär vara på en ytterst besvärande plats för MGM.

* Lägg därtill att MGM redan INNAN teknisk bevisning var misstänkt för mord på den högsta graden så förstår ni själva.

* Rätten var enig i en omhäktning av 4 veckor. Vilket är sällsynt. Visar att man har en del på benen nu.

* Advokatens nedtoning där de själva skulle vara "nöjd" med två veckors omhäktning och att MGM försöker förklara hur DNA hittats på just dessa platser...

* Lägg därtill allt man har med vittnen, mobilspårning, alibi, indicier, beteenden och allt annat.

Fetat 1: Jag skulle vilja påstå att en enmannarätt påfallande ofta är enig.
Fetat 2: Källa?
Fetat 3: Specificera.
2015-06-30, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Utredningen är såpass stor, viktig och känslig att polis+åklagare givetvis rycker i minsta lilla tråd som kan ge något.

När den yngre häktades var det på i princip samma grunder som den äldre idag blev omhäktad; starka indicier och teknisk bevisning.

Åklagaren väntar, enligt hans egen utsago, på definitivt obduktionsprotokoll och en mängd analyser från NFC. Dessa kan mycket väl kasta omkull alla indicier och frikänna brodern.

Nu hade de ju inte teknisk bevisning vid de andra omhäktningarna och bevisningen de har idag pekar endast på äldre brodern.

Så det är definitivt inte "på i princip samma grunder" som den yngre häktades..
2015-06-30, 22:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Kanske godsägaren stod och tjuvkikade på enmansshowen genom ett fönster men blev sen så besviken på satsen att han bestämde sig för att sätta dit den misstänkte för mord? Eller hur kommer denna teori att utveckla sig?

Vadå utveckla sig? Det är ingen spekulation, det är en förklaring till hur DNA kan avsättas i ladan genom sperma, dessutom en sannolik förklaring men som på intet vis petar bort förklaringen att den häktade förgrep sig sexuellt på offret och därmed avsatte sperma i ladan, om det nu skedde något brottsligt i ladan vill säga.
2015-06-30, 22:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren

Kan finnas naturliga orsaker enligt advokaten men det lär vara på en ytterst besvärande plats man hittat teknisk bevisning för MGM.

Men finns teknisk bevisning som binder MGM till själva brottet bör väl åtal väckas snarast? Det är ju mycket stor skillnad mot att bara ha bevisning som binder misstänkte till offret eller platsen.
2015-06-30, 22:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Fallet är nästan avslutat..för mig har det varit det i någon vecka.. Åklagaren sitter med en hel kortlek..det är därför det knappt kommit ut något konkret..

Det är klart det inte kommit ut något konkret om åklagaren sitter och spelar kort. Vem spelar han med eller lägger han patiens?

Är det tillåtet i svensk lag? Sånt där gör de bara på film. Amerikansk alltså.
2015-06-30, 22:10
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
Det är inte konstigt alls. GM erkänner väldigt sällan.
Nej, men om de får lite bevis slängda i ansiktet under förhören kan det väl hända att de börjar skylla ifrån sig, hitta på och ljuga.
Och när de väl börjar prata och utredarna synar lögnerna sitter de lite djupare i skiten, så att säga.

En fara kan man tänka sig vara om man "på något vis" kan knyta en misstänkt till brottsplatsen och offret men måste nöja sig med dråp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in