Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-30, 17:00
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag undra ja. Om den utdragna förhandlingen möjligen vittnar om att åklagaren inte har så mycket konkret utan försöker övertyga rätten genom att ta upp allt mellan himmel och jord.

Jag menar säg att han hade ett konkret tydligt tekniskt bevis, då vore det bara att ta upp det och sluta slösa statens pengar. Något överdrivet jag vet men samtidigt något jag funderar över samtidigt som förhandlingen, fortfarande, pågår.

Låter vettigt i mina öron, inte överdrivet als.
2015-06-30, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
I princip är all teknisk bevisning utom DNA på BO från MGM värdelös. MGM har ju för sjutton bott och uppehållit sig i dessa utrymmen de senaste 6 åren vilket gör att man givetvis hittar kopplingar till honom var man än letar.

Självklart, men att de hittas i samband med Lisas DNA är ju graverande. Vi vet ju dock inte ännu om så är fallet.
2015-06-30, 17:02
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Låter vettigt i mina öron, inte överdrivet als.

Vi börjar i vart fall närma oss någon form av rekord för en omhäktningsförhandling, trots att det är tolk närvarande.
2015-06-30, 17:02
Medlem
Citat:
GM kan ju ha transporterat kroppen till ex. ett ödetorp som hen kände till, ett ödetorp har ju varit avspärrat för teknisk undersökning.
Och därefter, av någon anledning, transporterat liket/likdelarna till Martorp och gömt dom där.
Anledningen kunde vara att personen INTE har någon koppling till Martorp och därför utplacerat det där.

http://www.expressen.se/gt/dna-har-t...illa-blomberg/

Publicerad 19 jun 2015 11:58

"Platser som tidigare inte varit intressanta i utredningen: bland annat den gamla spritfabriken i Blomberg och ett förfallet ödetorp på en enslig skogsväg har spärrats av för teknisk undersökning."

Inget är uteslutet såklart men några faktorer talar emot detta.

Avspärrningarna på dessa platser varade inte särskilt länge av vad jag förstår. De hävdes ganska snabbt medans man behöll den närmsta ladan. Till och med längre än där kroppen hittades.

Varför transportera en kropp från ett redan ödetorp till en annan lada på en stor gård?
Låter omständigt och farligt ur ett GM-perspektiv. Och vad vinner man på det??

Att spridda ut sin egen DNA och BO´s DNA på en mängd olika platser förefaller otroligt dumt och osannolikt.

Det var ju också ett stort pådrag relativt snabbt i området.

Nej, kroppen har flyttats en enda gång.
2015-06-30, 17:03
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Att det tar så här lång tid kan tala för det....eller så är det en extremt noggrann åklagare som inte vill riskera något.

Men jag kan inte neka till att tanken har slagit mig att det rör sig mer om kvantitet istället för kvalitét....

Indicier...!?
2015-06-30, 17:03
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
När åklagaren säger att "nu vet vi i alla fall att hon inte dog av naturliga orsaker", så är det ganska magstärkt att han anhållit, och sedan lyckades häkta de två bröderna för mord. Det går inte i hop, han var alltså inte ens säker på att hon mördats......

Danna man bör lämna sin åklagarbricka och tjänstekort till sin chef, och åka på vilohem.

Men hon kunde ha blivit det.

Det är inga konstigheter att om det finns tre misstänka och det kan misstänkas att någon av dem dödade henne men det går varken att fastställa om så är fallet eller vem på en vecka, vad ska man göra? Släppa dem helt?

Nej man häktar dem på sannolika skäl, eller såsom skäligen misstänkta, och släpper dem så fort skäl finns till det. T. ex. så fort det går att fastställa dödsorsak m.m. (eller åtminstone göra en adekvat bedömning kring denna).

Jag har ingen kunskap om den aktuella åklagaren men inget i hans agerande har varit felaktigt så långt. Av det agerande som jag, du, vi, kunnat iaktta, det vill säga.
2015-06-30, 17:05
Medlem
Citat:
Vad tror du att motivet var då om inte våldtäkt?

Jag tror att det var tänkt som ett sexualbrott men det gick aldrig så långt.
Det hela spårade ur väldigt snabbt och BO tystnades ganska omedelbart.
Medlem
Nu har rätten/domaren överlagt med sig själv drygt 20 minuter, det verkar inte som om det var glasklart den här gången heller.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Indicier...!?

Jo det verkar onekligen så. Får åklagarens del får jag hoppas att det är indicier som omringar viss teknisk bevisning.
2015-06-30, 17:06
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Nu har rätten/domaren överlagt med sig själv drygt 20 minuter, det verkar inte som om det var glasklart den här gången heller.

Har han?

Förra gången tog det 2 resp. 5 minuter. Då var domaren övertygad. Nu är det verkligen inte så, om dina uppgifter är korrekta.
2015-06-30, 17:07
Medlem
Tingsnotariens avatar
Vet någon om det är samma rådman som sist?
2015-06-30, 17:09
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Har han?

Förra gången tog det 2 resp. 5 minuter. Då var domaren övertygad. Nu är det verkligen inte så, om dina uppgifter är korrekta.
Överläggning började innan 16.50 enligt sla
http://www.sla.se/skovde/2015/06/30/haktningsforhandlingen-mot-aldre

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in