Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-30, 16:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Givetvis, tolkning fördubblar oftast häktningsförhandlingarna. Men oavsett, nu har vi hållit på i snart 1,5 timmar och av min erfarenhet, Micro får gärna flika in som också suttit med på en del häktningar, brukar omhäktningar inte ta särskilt lång tid. Åtminstone inte om åklagaren inte har något väsentligen nytt att komma med som tar tid att gås igenom.

Sen även om åklagaren har en del att gå igenom kan det fortfarande röra sig om kvantitet istället för kvalitét.
Min erfarenhet är som din - en omhäktning är vanligen en ganska kort historia.
2015-06-30, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Man kan ju fråga sig vad de som obducerar håller på med? Hur fan kan det ta såhär lång tid? Detta är ju inte bara viktigt för oss, utan har ett extremt stort nationellt intresse och borde ha den högsta prion av alla!

Allt är så jävla rörigt gällande detta fallet, det känns som poliserna har tabbat sig som fan eller att något bara är sjukt jävla fel redan från början.

Ponera nu att hon HAR blivit våldtagen, då MÅSTE de väl förfan ha hittat eller kommit fram till någonting nu?

Helt rätt.
Därmed kan vi med 99% sannolikhet utesluta våldtäkt. Vilket jag gjort redan direkt med tanke på platsen och tiden för brottet.

Med största sannolikhet är kroppen vid god vigör, kanske inga åkommor alls på kroppen och dödsorsaken är därmed svår att fastställa.

Kroppen har förmodligen flyttats från brottsplats (Ladan) till Martorp och man vill vara säker på om hon levde vid flytten eller ej.

Men att kroppen är vid god vigör är jag helt säker på.
2015-06-30, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag är benägen att hålla med dig - förmodligen rör det sig om teknisk bevisning som binder MGM till BO. Min kvalificerade gissning sedan tidigare är att det rör sig om ett sexualbrott som urartat och som dessvärre har lett till BO:s död. Jag gissar vidare på att det blir tal om dråp alternativt vållande till annans död. Dessvärre.

Jag är helt enig med dig.

Dödsorsaken skedde innan den verkställande akten. Det gick aldrig så långt.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2015-06-30 kl. 16:53.
2015-06-30, 16:50
Medlem
Citat:
Vet ni nu vilken dag Lisa Holm dog?
- Jag kommenterar inte det. Vi har fått en preliminär obduktionsrapport och det vi har varit intresserade av där var att det inte var en naturlig död. Att hon har bragts om livet av annan.

Har ni börjat få en bild av vad som hänt Lisa Holm?
- Jag kan väl säga att någon bild har man väl, men det är fortfarande väldigt tidigt i utredningen.
SR Skaraborg
Låter ganska vagt.
2015-06-30, 16:52
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Man kan ju fråga sig vad de som obducerar håller på med? Hur fan kan det ta såhär lång tid? Detta är ju inte bara viktigt för oss, utan har ett extremt stort nationellt intresse och borde ha den högsta prion av alla!

Allt är så jävla rörigt gällande detta fallet, det känns som poliserna har tabbat sig som fan eller att något bara är sjukt jävla fel redan från början.

Ponera nu att hon HAR blivit våldtagen, då MÅSTE de väl förfan ha hittat eller kommit fram till någonting nu?

Kan inte se att detta lik skulle vara av större nationellt intresse än alla andra lik som ska obduceras i olika brottsutredningar.

Fallet i sig är inte rörigt, däremot är det en massa inlägg här som hönsar till det och haussar upp det och den ena fantasin är mer otrolig än den andra

OM Lisa våldtogs innan hon bragtes om livet verkar vara det stora frågetecknet här i tråden, likaså om hon blev strimlad, grovstyckad eller mald till köttfärs
i dag pågår en utredning och det finns fortsatt MG i form av en person varken häktning anhållan utredning eller obduktion går till som det återspeglas i filmer
2015-06-30, 16:55
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
BO försvinner mitt på blanka ljusa tidiga kväll.

Platsen är väldigt exponerad.
Av allt att döma är också den närmsta ladan nån form av brottsplats med tanke på vilken tid och resurser teknikerna lagt där. Där man grävt upp halva ladan.

Att någon skulle vandalisera en kropp så illa på den platsen vid den tiden. Nej nej nej.

GM kan ju ha transporterat kroppen till ex. ett ödetorp som hen kände till, ett ödetorp har ju varit avspärrat för teknisk undersökning.
Och därefter, av någon anledning, transporterat liket/likdelarna till Martorp och gömt dom där.
Anledningen kunde vara att personen INTE har någon koppling till Martorp och därför utplacerat det där.

http://www.expressen.se/gt/dna-har-t...illa-blomberg/

Publicerad 19 jun 2015 11:58

"Platser som tidigare inte varit intressanta i utredningen: bland annat den gamla spritfabriken i Blomberg och ett förfallet ödetorp på en enslig skogsväg har spärrats av för teknisk undersökning."
2015-06-30, 16:55
Medlem
Tingsnotariens avatar
Jag undra ja. Om den utdragna förhandlingen möjligen vittnar om att åklagaren inte har så mycket konkret utan försöker övertyga rätten genom att ta upp allt mellan himmel och jord.

Jag menar säg att han hade ett konkret tydligt tekniskt bevis, då vore det bara att ta upp det och sluta slösa statens pengar. Något överdrivet jag vet men samtidigt något jag funderar över samtidigt som förhandlingen, fortfarande, pågår.
2015-06-30, 16:56
Medlem
wizardinrobes avatar
När åklagaren säger att "nu vet vi i alla fall att hon inte dog av naturliga orsaker", så är det ganska magstärkt att han anhållit, och sedan lyckades häkta de två bröderna för mord. Det går inte i hop, han var alltså inte ens säker på att hon mördats......

Danna man bör lämna sin åklagarbricka och tjänstekort till sin chef, och åka på vilohem.
2015-06-30, 16:57
Medlem
Grandiosos avatar
Mats: Rubriceringen är mord. Och åklagaren säger att den preliminära obduktionsrapporten visar på att hon inte avlidit av en olyckshändelse, utan att någon dödat henne.
16:51, 30 June 2015

Så de som händelsevis umgåtts med tankar på att en olycka orsakat Lisas död kan glömma
den saken i rappet.
2015-06-30, 16:57
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Givetvis, tolkning fördubblar oftast häktningsförhandlingarna. Men oavsett, nu har vi hållit på i snart 1,5 timmar och av min erfarenhet, Micro får gärna flika in som också suttit med på en del häktningar, brukar omhäktningar inte ta särskilt lång tid. Åtminstone inte om åklagaren inte har något väsentligen nytt att komma med som tar tid att gås igenom.

Sen även om åklagaren har en del att gå igenom kan det fortfarande röra sig om kvantitet istället för kvalitét.

När nu åklagaren har släppt de ena av de två så måste han väl lägga dubbelt krut på att argumentera att den andre ska vara fortsatt häktad för det verkar ju inte finnas några övertygande bevis ännu.....
2015-06-30, 16:58
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Helt rätt.
Därmed kan vi med 99% sannolikhet utesluta våldtäkt. Vilket jag gjort redan direkt med tanke på platsen och tiden för brottet.

Med största sannolikhet är kroppen vid god vigör, kanske inga åkommor alls på kroppen och dödsorsaken är därmed svår att fastställa.

Kroppen har förmodligen flyttats från brottsplats (Ladan) till Martorp och man vill vara säker på om hon levde vid flytten eller ej.

Men att kroppen är vid god vigör är jag helt säker på.

Vad tror du att motivet var då om inte våldtäkt?
2015-06-30, 16:58
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
När nu åklagaren har släppt de ena av de två så måste han väl lägga dubbelt krut på att argumentera att den andre ska vara fortsatt häktad för det verkar ju inte finnas några övertygande bevis ännu.....

Att det tar så här lång tid kan tala för det....eller så är det en extremt noggrann åklagare som inte vill riskera något.

Men jag kan inte neka till att tanken har slagit mig att det rör sig mer om kvantitet istället för kvalitét....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in