Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-30, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det går väl knappast att uttala sig om när man inte ens vet hur och varför någon tagit livet av henne.

Är det vanligt att döma ngn för dråp om man släpat bort kropp, gömt den, styckat den etc? Då ska det ju vara ganska klara bevis för dråp isf vilket ju kan vara svårt kan jag tänka mig.
2015-06-30, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Enligt Radio Skaraborg har man ännu inte fått en fullständig obduktionsrapport. Är det vanligt att det tar lång tid i vad som jag förmodar borde vara ett prioriterat fall? Eller är det bara att vissa analyser tar lång tid eller tyder det på att kroppen varit illa åtgången?

Tyder snarare på att kroppen inte alls varit särskilt illa åtgången. Kanske inga direkta synliga åkommor alls.

Precis allt, inte minst de två viktigaste parametrarna tid och plats, tyder på att kroppen inte alls är särskilt illa åtgången.
2015-06-30, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badabingbong!
Är det vanligt att döma ngn för dråp om man släpat bort kropp, gömt den, styckat den etc? Då ska det ju vara ganska klara bevis för dråp isf vilket ju kan vara svårt kan jag tänka mig.

Men kroppen är ju till 99% inte styckad.

Ja, dråp kan du dömas till ändå. Även fast du lagt kroppen på annan plats.

Dråp kommer ju oftast med ett erkännande av GM. För att helt enkelt rädda sig själv från ett längre straff än nödvändigt.
Även obduktionsrapport talar om en del i detta.

Inte särskilt svårt att reda ut om det var mord eller dråp. Det kommer visa sig naturligt.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2015-06-30 kl. 16:42.
2015-06-30, 16:40
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Tyder snarare på att kroppen inte alls varit särskilt illa åtgången. Kanske inga direkta synliga åkommor alls.

Precis allt, inte minst de två viktigaste parametrarna tid och plats, tyder på att kroppen inte alls är särskilt illa åtgången.

Hur då? kan du vara snäll att förklara hur kan tid och plats i detta fall tyda på "att kroppen inte alls är särskilt illa åtgången."
2015-06-30, 16:41
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Är det vanligt att döma ngn för dråp om man släpat bort kropp, gömt den, styckat den etc? (...)

Och det där vet vi alls ingenting om. Det är blott en trådsanning att Lisa varit gömd t.ex.
2015-06-30, 16:42
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Att en omhäktning drar ut så här på tiden, förhandlingstidsmässigt, talar för att det tillkommit en del bevis som åklagaren vill gå igenom.

Sen om bevisningen är av någon styrka eller om det är mer kvantitet än kvalitét låter jag vara osagt.
Sen bör man förstås ha i åtanke att det tar sin tid med att allt ska översättas. Precis alltihop
så att balten med försvarare hänger med i svängarna.
2015-06-30, 16:43
Medlem
Man kan ju fråga sig vad de som obducerar håller på med? Hur fan kan det ta såhär lång tid? Detta är ju inte bara viktigt för oss, utan har ett extremt stort nationellt intresse och borde ha den högsta prion av alla!

Allt är så jävla rörigt gällande detta fallet, det känns som poliserna har tabbat sig som fan eller att något bara är sjukt jävla fel redan från början.

Ponera nu att hon HAR blivit våldtagen, då MÅSTE de väl förfan ha hittat eller kommit fram till någonting nu?
2015-06-30, 16:44
Bannlyst
Citat:

Bland tusentals skräpinlägg kommer så ett vettigt inlägg. Obduktion av mördade våldtäktsoffer brukar ju inte ta speciellt lång tid. Det rimliga är alltså att dödsorsaken är svår att fastställa.
2015-06-30, 16:44
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Men det handlar såklart om teknisk bevisning som binder honom till BO.

Inte några jävla random DNA spår på en grusplan som du verkar tro.

Jag är benägen att hålla med dig - förmodligen rör det sig om teknisk bevisning som binder MGM till BO. Min kvalificerade gissning sedan tidigare är att det rör sig om ett sexualbrott som urartat och som dessvärre har lett till BO:s död. Jag gissar vidare på att det blir tal om dråp alternativt vållande till annans död. Dessvärre.
2015-06-30, 16:45
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Sen bör man förstås ha i åtanke att det tar sin tid med att allt ska översättas. Precis alltihop
så att balten med försvarare hänger med i svängarna.

Givetvis, tolkning fördubblar oftast häktningsförhandlingarna. Men oavsett, nu har vi hållit på i snart 1,5 timmar och av min erfarenhet, Micro får gärna flika in som också suttit med på en del häktningar, brukar omhäktningar inte ta särskilt lång tid. Åtminstone inte om åklagaren inte har något väsentligen nytt att komma med som tar tid att gås igenom.

Sen även om åklagaren har en del att gå igenom kan det fortfarande röra sig om kvantitet istället för kvalitét.
2015-06-30, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Hur då? kan du vara snäll att förklara hur kan tid och plats i detta fall tyda på "att kroppen inte alls är särskilt illa åtgången."

BO försvinner mitt på blanka ljusa tidiga kväll.

Platsen är väldigt exponerad.
Av allt att döma är också den närmsta ladan nån form av brottsplats med tanke på vilken tid och resurser teknikerna lagt där. Där man grävt upp halva ladan.

Att någon skulle vandalisera en kropp så illa på den platsen vid den tiden. Nej nej nej.
2015-06-30, 16:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, vad man gjort med själva kroppen är i princip oväsentligt för hur själva dödandet bedöms.

Säg att han av misstag backat över henne med bilen och hon dör .. han blir rädd och gömmer kroppen .. Han kommer givetvis inte att fällas för mord då, utan vållande och möjligen brott mot griftefriden.

Att stycka är brott mot griftefriden - och kan vara försvårande när brottet bedöms, men är i sig inte en grund för att döma för mord.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in