Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Det kan man tycka. Men i min erfarenhet, som ju är rätt begränsad till uppmärksammade fall, men också rätt god när det gäller dessa, är det vanligare att det begärs - eller koms överens om - en månads häktningstid vid en omhäktning än vid den initiala häktningsförhandlingen, då det nog kan uppfattas väl stöddigt.
Det där tycker jag verkar kunna stämma!
Längre häktningstider tror jag dock inte har med brottets art att göra. Utan mer hur starka misstankar det är och omständigheter i övrigt. Bara för man är misstänkt för att ha mördat LH ska man inte behöva sitta häktad längre än 14 dagar om inte andra skäl finns för det. I trippelmordet i Uddevalla t ex skedde omhäktning med 2-veckors intervaller under flera månader trots teknisk bevisning mm. Några gånger blev det dock inte ens omhäktningsförhandlingar då MGM inte emotsatte sig omhäktning, men de verkade kolla läget efter 2 veckor iaf. Det är endast nu på slutet som 30 dagar kommit på tapeten där och detta i samband med att utredningen snart är klar (om jag tolkat det rätt). Mot bakgrund av detta har jag en svag känsla av att längre häktningstid än 14 dar kan komma i fråga om:
1) Åklagaren har väldigt stark bevisning mot MGM så de räcker till åtal men att utredningen inte är helt klar än på grund av att de t ex jagar fler gärningsmän (vanligt i knarkrelaterade häktningar eller där ligor är inblandade som det tar ett tag att få tag i alla MGM?)
2) En MGM gärna sitter häktad då han känner sig säkrare i häktet än utanför?
Det måste finnas regler i vilka fall man frångår "huvudregeln" på 2 veckor. Försökte fråga google men hittade inte detta. Det kanske är någon annan som har källa/lagstiftning gällande detta? Det skulle vara najs och veta vad som exakt som gäller så man kan räkna ut hur de kan påverkahäktningstiden i LH-fallet.