Citat:
Det behövs ingen större tankekraft för att gissa vad den här åklagaren sitter med för kort.
Av oss två tror jag det är du som begår tankefel. Vad finns där egentligen att tänka på än
det som är känt från utredningen? Jag grundar mina gissningar (gissar gör vi alla) på det
lilla som är känt i fallet.
Vad grundar du dina gissningar på? Har du inside-information?
Av oss två tror jag det är du som begår tankefel. Vad finns där egentligen att tänka på än
det som är känt från utredningen? Jag grundar mina gissningar (gissar gör vi alla) på det
lilla som är känt i fallet.
Vad grundar du dina gissningar på? Har du inside-information?
Jag gissar inte när jag saknar rimligt underlag att gissa på. Antag att du vet att en författare fått pris för en bok. Du känner till två av hans böcker, men vet att han skrivit drygt 20. Nu ska du gissa på vilken bok han fått pris för. Du kan naturligtvis gissa på en av de två du kan och tro att du har 50% chans att få rätt. Alla människor som har grundläggande hum om sannolikhet vet att din chans bara är 10%. Du får naturligtvis gissa på det om du vill, en liten chans finns ju att du har rätt.
Ungefär så är det i det här fallet. Bortsett från att vi inte vet hur många saker det gjorts tekniska analyser av. Dina rent matematiska odds för att det skulle vara handsken (Om det nu inte är FLERA saker man hittat, det framgår inte) är med säkerhet lägre än 10%. Ber du mig om en gissning säger jag att det rent logiskt är lägre ändå:
- Vi har ingen information som styrker att ladan skulle vara brottsplats. Ergo: Sammankoppling med brott/kropp för föremålet är ytterst osäker och oklar.
- Flera personer inkl bröderna har tagit i handsken i ett sammanhang som skulle kunna vara en "naturlig" förklaring till förekomst av DNA
Med andra ord: Jämförbart med att du vet att ingen av de två böcker du råkar känna till är någon av författarens mer uppmärksammade/kritikerrosade.