Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-02, 12:31
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Normalt vid ett gripande ja. Men nu var det inledningsvis fråga om att ta med in på förhör/frågestund. Antingen uppstod lite stök, eller också var det ett gripande det handlade om.

De togs in för förhör, greps sedan på stationen.
2015-07-02, 12:31
Medlem
Det måste ju vara rätt man annars skulle dem väl inte gå ut med misstanke stärkt?
2015-07-02, 12:32
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Normalt vid ett gripande ja. Men nu var det inledningsvis fråga om att ta med in på förhör/frågestund. Antingen uppstod lite stök, eller också var det ett gripande det handlade om.

De hämtades in till förhör, vid tillfället.
Om de helt enkelt bara framhöll att de inte hade något mer att berätta, men polisen ändå ville ta in dem, kan man ju förstå om det blev protester.
2015-07-02, 12:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
De enda häktningsperioder som överstigit 2 veckor som jag sett, där den häktade motsätter sig häktningen, är där åklagaren inväntat ett specifikt analysbesked el liknande som är väntat anlända ett specifikt datum som är längre än 2 veckor. Det är så "uppenbart...utan betydelse" har tolkats om man tittar till praxis.

Min synpunkt var i respons till de som ville få det till att den långa häktesperioden var ett tecken på ovanligt stark bevisning. Det jag menade var att det har absolut ingen sådan betydelse utan att om man ska utläsa någonting av det så är det isåfall det motsatta. Om bevisningen var ovanligt stark så hade man inte behövt göra sig angelägen om att få förlängd häktningsperiod eftersom man hade haft gott om bevisning att visa upp om 2 veckor för att berättiga en omhäktning.
Ja det är ju också vad åklagaren har sagt i det här fallet...

Citat:
Det normala är att häktningen förlängs med två veckor. Enligt åklagaren är det framförallt omfattande tekniska undersökningar som motiverar den extra åtalstiden.
– Den perioden ger mer arbetsro och dessutom så behöver inte jag ha en ny förhandling redan om två veckor. Det sparar tid.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21048870.ab

Den äldre brodern överklagar häktningen så det blir ännu en granskning..

Citat:
Den 35-årige storebrodern, som sitter häktad misstänkt för att ha mördat Lisa Holm, 17, överklagar häktningen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21061897.ab
2015-07-02, 12:39
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

Även hämtning till förhör är ju en form av frihetsberövande..
Hämtningen skall genomföras och det är upp till den "hämtade" hur mycket våld som måste brukas.
Handfängsel är en del av våldsanvändning och skall avrapporteras.

Noterade tidigare I tråden att det var ett smart drag av polisen att "hämta" gossarna till förhör då man kan hålla den förhörda I 6 timmar och vid särskilda fall i ytterligare 6 timmar innan man formellt beslutar om ett eventuellt gripande.
Så fort som någon är gripen så tickar klockan och åklagaren måste sedan besluta om frisläppande eller anhållande.
Nu så fick utredarna lite extra tid med de misstänkta innan beslut om gripande togs.

Jag är en av dom som inte det minsta tror att polisen hämtade gruppen till förhör p.g.a. att man inte hade tillräckligt torrt på fötterna för ett gripande. Jag tror benhårt att det handlade om lite "polistaktik"
2015-07-02, 12:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
De togs in för förhör, greps sedan på stationen.

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
De hämtades in till förhör, vid tillfället.
Om de helt enkelt bara framhöll att de inte hade något mer att berätta, men polisen ändå ville ta in dem, kan man ju förstå om det blev protester.

Om man ska vara petnoga, så var det aldrig fråga om något gripande (iaf rapporterat av massmedia) Det var i samband med förhör som polis beslutade gripa alla 3.

Vad bilderna visar är dock i mina ögon "försök" att hämta in till förhör, men pga kanske stök och motsättningar, ledde till ett starkare mått av hmm,, övertalan.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-02 kl. 12:44.
2015-07-02, 12:44
Medlem
Vi vet egentligen inte så mycket. Det enda vi vet är att:

-Lisa var sist kvar på arbetsplatsen
-Kl 18.23 smsar Lisa sin pappa att hon är påväg hem.
-ca 18.30 stängs mobilen av.
-Kl 21.00 är pappan framme vid caféet. Lisa är då inte där, men mopeden är kvar med nycklar i. En kasse med Lisas tillhörigheter finns brevid mopeden. Hjälmen saknas dock.
-Fynd tillhörandes Lisa hittas, däribland en handske i ladan och ett tiotal andra fynd.
-2 litauiska män (bröder) blir häktade för mordet på Lisa. En av brödernas fru blir häktad för skyddande av brottsling.
-Lisas kropp hittas.

Det här är det enda vi vet säkert. Dem här händelserna bekräftar inte att BO blir styckad, att BO kissade i ladan, att hon blev påkörd eller att nycklar fanns i nåt skjul. Det är bara antagelser. Att någons kusins kompis mamma jobbar med polisen osv. är inte troliga källor. Försök att undvika trådsanningar, det förvirrar bara i längden.
2015-07-02, 12:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Även hämtning till förhör är ju en form av frihetsberövande..
Hämtningen skall genomföras och det är upp till den "hämtade" hur mycket våld som måste brukas.
Handfängsel är en del av våldsanvändning och skall avrapporteras.

Noterade tidigare I tråden att det var ett smart drag av polisen att "hämta" gossarna till förhör då man kan hålla den förhörda I 6 timmar och vid särskilda fall i ytterligare 6 timmar innan man formellt beslutar om ett eventuellt gripande.
Så fort som någon är gripen så tickar klockan och åklagaren måste sedan besluta om frisläppande eller anhållande.
Nu så fick utredarna lite extra tid med de misstänkta innan beslut om gripande togs.

Jag är en av dom som inte det minsta tror att polisen hämtade gruppen till förhör p.g.a. att man inte hade tillräckligt torrt på fötterna för ett gripande. Jag tror benhårt att det handlade om lite "polistaktik"

Ja, jag har tidigare i tråden påtalat att det var en polispatrull som gjorde jobbet lite utöver det vanliga
Tror mer på taktik än slump i detta fallet. Jag tror inte det skulle mycket till för att boja dom alla tre, men vidhålla att det handlar om förhör, vilket var sant.
Enda smolket är att det såg lite skumt ut inför medias kameror, och det fick flera gånger påtalas att det handlade om att ta in dessa till förhör.

En bra polisman gör exakt som dessa gjort.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-02 kl. 12:52.
2015-07-02, 12:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Då är vi fortsatt av olika åsikt och det är då enligt din tolkning inte ovanligt att man lämnar pick och pack likt personliga ägodelar som nycklar etc för att jaga rätt på wc i sannolikt för tidpunkten, visuellt övergivna byggnader. Bröderna var väl lediga under söndagar?

Du har rätt, vi ska inte diskutera varandra. Då var det från början dumt att du kommenterade andras stolliga inlägg och hädanefter vänder vi inte kappan efter vinden.
Ja, vi är överens om att vi är oense. Jag hävdar fortfarande att man kan lämna en moppe med nyckel i tändningslåset på en mobbe gömd bakom ett hus där ingen ser den några minuter. Däremot behöver inte ladan ha sett tom ut.

Vi är också överens om att jag kommenterade stolligheter, inte stollar.
2015-07-02, 13:01
Avstängd
Har den yngre brodern lämnat landet?
2015-07-02, 13:03
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ja, jag har tidigare i tråden påtalat att det var en polispatrull som gjorde jobbet lite utöver det vanliga
Tror mer på taktik än slump i detta fallet. Jag tror inte det skulle mycket till för att boja dom alla tre, men vidhålla att det handlar om förhör, vilket var sant.
Enda smolket är att det såg lite skumt ut inför medias kameror, och det fick flera gånger påtalas att det handlade om att ta in dessa till förhör.

En bra polisman gör exakt som dessa gjort.

Och senare på kvällen var det ju tydligen livesändning från Säteriet, med skällande hundar osv.
Osäker exakt hur parallellt detta var med aktiviteterna på Martorp samma kväll.
2015-07-02, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja det är ju också vad åklagaren har sagt i det här fallet...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21048870.ab

Den äldre brodern överklagar häktningen så det blir ännu en granskning..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21061897.ab

Ok man kan överklaga flera gånger. Är kraven högre på omhäktning än på häktning? Jag menar krävs det mer bevisning för en omhäktning. Antar det annars verkar det poänglöst att överklaga-

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in