2015-06-30, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Ja AJ har i intervju berättat att en av hans anställda och hans arbetspartner har rört vid handsken

Jag tyckte det lät lite konstigt att han nämnde vilka som hade rört handsken. Men det behöver inte ha något som helst betydelse. AJ bara råkade uttala sig så.

Däremot undrar jag om AJ brukar komma på måndagamorgnarna till ladan och snacka jobb, eller var detta ett undantag. Han kanske ville eventuellt kolla jobbarnas reaktioner om Lisas försvinnande. Han kaske gick och hälsa på alla anställda på samma gång. Själv har han inte detta att göra med, nej, han är alldeles för gammal.
2015-06-30, 13:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej det har aldrig påståtts från åklagaren att någon teknisk bevisning skulle finnas. Teknisk bevisning krävs inte nödvändigtvis för häktning på sannolika skäl. Har du verkligen lärt dig så lite från ditt deltagande i VB-tråden m.fl???

Har åklagaren sagt att det inte finns/fanns teknisk bevisning mot den yngre? När yppade han det?
2015-06-30, 13:22
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har åklagaren sagt att det inte finns/fanns teknisk bevisning mot den yngre? När yppade han det?

Inledningsvis sa åklagaren att det inte fanns teknisk bevisning mot någon av bröderna.

Nu har han släppt den yngre brodern samtidigt som han uttalat att teknisk bevisning finns.

Slutsats: Teknisk bevisning har aldrig funnits mot den yngre brodern men finns numera mot den äldre.
2015-06-30, 13:23
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Ja det är ju tänkvärt.

Skulle dom gjort sådana genombrott i förhör med de båda där den äldre som fortfarande är häktad typ erkänner och tar på sig allt och den yngre ger samma version (på varsitt håll).

Är inte det något då som nästan skulle räcka till åtal direkt för den äldre istället för ny häktning?

Mot bakgrund av hur försiktiga vi ska vara med erkännanden så bör det nog avvaktas med åtal även vid ett erkännande.
2015-06-30, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Det er nog dina byxor som är nerdragna, därom finns ingen tvivel.
Porttelefonen i Lidköping bör vara kopplad till Skövde efter kontorstid, men om den är det vet jag inte.

Dessutom påstod Kofoten att han ringt, så det spelar knappast någon roll. Han var bestämd på att han talade med polisen i Lidköping (det finns polis i Lidköping på lördagar, men de finns i polisbilerna, och svarar inte på inringande samtal...)

Och du har självklart rätt, det er efterbliven du är, inte eftersatt........

Eftetsom du åter visar prov på att du inget vet är det ingen risk för mina byxor.

Bortsett lördagar, finns det utredare på plats även på söndagar. Och kan du tro, de kan både ta emot samtal, ringa upp och träffa folk utöver det övriga i den inre tjänsten. Inomhus, inte i radiobilarna och dess yttre tjänst.

Om jag nu omvittnar detta, hur sjutton kan du som inte vet, påstå att det inte är så?

För övrigt, även Skövde har utskrivna öppettider som du kan klistra in här. De tiderna är generösare för allmänheten men de har oxå stängningstid på eftermiddag/kväll.
Skövde eller Lidköping spelar alltså ingen roll i sakfrågan. Uppmanas man att återkomma påföljande vardag efter stängningsdags när man vill erkänna ett grovt brott?
2015-06-30, 13:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Gissningen grundas på vad som hittills framkommit från utredningen och som också du, väl, känner till. Varför skulle den grundas på nåt annat tror du? Jag förutsätter då att du vet att den yngre brodern släpptes i dag utan restriktioner och, alltså, kan resa hem.

Vad grundar du dina djärva gissningar på?

Jag har väl inte gissat vad den tekniska bevisningen kan vara? Du bör dock ta och googla WYSIATI och begrunda om ditt tänkande kan vara påverkat av det. Du känner bara till ett par saker som polisen hittat - alltså utgår du från att det måste vara en av de sakerna som tekniskt kunnat knytas till den äldre brodern på något vis.

Om du inte förstår ditt eget tankefel har jag inga bra råd till hur du ska komma vidare tyvärr.
2015-06-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Idag kom ett sådant agerande från åklagaren såtillvida att den yngre brodern släpps. Det säger m.a.o. att den bevisning som analyserats inte pekar mot honom. Det visar också att detta är en åklagare som ser ut att ta sin objektivitetsplikt på allvar (vilket även beslutet att försätta kvinnan på fri fot visade till viss del) varför den begärda omhäktningen av den äldre brodern även det säger en del.

Man kan tolka en hel del i detta. Framförallt betyder detta att en övervägande del av analyser bör vara klara.
2015-06-30, 13:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
Sexuellt motiv är fortfarande det mest sannolika.

Det är väl det minst sannolika om du med "sexuellt motiv" menar fullbordat samlag med sädesuttömning.
2015-06-30, 13:28
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Instämmer att det är intressant att åklagaren inte ens känner att han har tillräckligt för att göra det sannolikt att den yngre brodern varit medhjälplig till brottet.

Åklagaren säger att de tekniska bevis som stärker misstankarna mot den äldre brodern även försvagar misstankarna mot den yngre brodern.

Jag gissar att de hittat DNA från en person på offret och att detta DNA tillhör den äldre brodern och tills detta analyssvar var klart så ville åklagaren ha båda häktade.

Jag tror att den yngre brodern I sinom tid kommer att avskrivas helt från utredningen.
2015-06-30, 13:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Har det stått på något mer ställe. Hag har för mig att jag läste att när AJ tog i den gav han den till polisen. Inte att AJ tog upp den och lade ned den igen. Har svårt att se varför AJ eller någon annan skulle lyfta upp den och sedan lägga ned den igen. Jag tycker det känns lite som mamman försöker att förklara att hennes son inte gjorde något fel då chefen gjorde likadant, men jag tror faktiskt inte de två handlade likadant.

Inte lägger ner den. AJ ger två varianter i intervjuerna. Ena stunden tar AJ upp den, i nästa är det först en av de anställda, samarbetspartnern och sen AJ. Modern berättar då vem "en av de anställda är..
2015-06-30, 13:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Måhända NFC. Men knappast åklagaren. Jag tror mycket väl talet om DNA från d. ä. brodern
kan tjäna som ett halmstrå för åklagaren och som ett köttben åt media. Så länge man lyckas hålla locket på så kan man mycket väl uppnå båda dessa syften med ett aldrig så futtigt DNA-spår. Jag är skeptisk.. Vi har alla hört talas om "soppa på en spik". Tyvärr.
Spiksoppan? Ja, absolut, den har synts på olika menyer tidigare.
Men efter såpass lång tid? Det är några dagar sedan NFC officiellt gav åklagaren ett uttal. Åklagare uppger därtill att han har en bild av vad som kan ha hänt, i samma mening som teknisk bevisning bekräftas. En åklagare som hittills uppträtt objektivt.
Skepsis är dock förståeligt. Ett spel för media? Återstår att se.
2015-06-30, 13:31
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Åklagaren säger att de tekniska bevis som stärker misstankarna mot den äldre brodern även försvagar misstankarna mot den yngre brodern.

Jag gissar att de hittat DNA från en person på offret och att detta DNA tillhör den äldre brodern och tills detta analyssvar var klart så ville åklagaren ha båda häktade.

Jag tror att den yngre brodern I sinom tid kommer att avskrivas helt från utredningen.

Åklagarens agerande idag, då han inte ens meddelade reseförbud (jag struntar i att han säger att det är lätt att hämta in honom ändå, hade han varit högintressant hade han fått reseförbud), talar för att den yngre brodern inte kommer lagföras i detta fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in