2015-06-30, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
Men vi dricker ju kons modermjölk? det är inte så "normalt" det heller... så varför ses det då så onormalt att äta en människas modermjölk? människan är ju inte ens gjord för att äta mjölkprodukter men vi gör det för att det är gött! Så om man kan få en god ost på mjölk från en människa eller en get, vad spelar det då för roll?

Jag sa ju det precis. Det är emot naturen att dricka "sin" modersmjölk när man inte längre behöver det. Därav tycker man att det är äckligt.

Att man dricker kons ligger nog rotat sen bondesamhället då det inte fanns lika mycket mat att tillgå.
Citera
2015-06-30, 01:52
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
Men vi dricker ju kons modermjölk? det är inte så "normalt" det heller... så varför ses det då så onormalt att äta en människas modermjölk? människan är ju inte ens gjord för att äta mjölkprodukter men vi gör det för att det är gött! Så om man kan få en god ost på mjölk från en människa eller en get, vad spelar det då för roll?

Jag skrev just att vi utnyttjar djur för vissa saker och människor för andra. Djur för mat, mjölk, kläder osv vilket har blivit naturligt. Medan vi inte har för vana att sy kläder av människohud eller äta produkter från människokroppen.

Du kan också bjuda dina vänner en omelett gjord på dina ägg till frukost, borde vara det naturligaste i världen.
Citera
2015-06-30, 01:55
Medlem
johanness avatar
andra har försökt och lyckats:
http://www.bild.de/ratgeber/gesundheit/von-tiroler-gourmet-koch-daniel-angerer-kann-das-gesund-sein-11782706.bild.html

så det är inte ett omöjligt projekt.

beträffande avståndstagandet du upplever är det förmodligen ett exempel på ett fenomen antropologen mary douglas skrev om redan på sextiotalet: när modersmjölken, som anses fin och ren och nyttig för små människor, lämnar amningssituationen och hamnar i ett helt annat sammanhang – föda för stora människor – anses den plötsligt oren och äcklig även om det inte finns några rationella skäl för att plötsligt betrakta den på detta diametralt motsatta sätt. googla på "matter out of place" så hittar du mer om detta fenomen.
Senast redigerad av johannes 2015-06-30 kl. 02:03.
Citera
2015-06-30, 01:59
Medlem
Har aldrig hört om detta förut och den första tanken är ju att det känns äckligt, antagligen för att det är tabu. Det kommer från en människa och det finns ingenting (?) i livsmedelsbutikerna som är gjord på människa. Samhället osv har präntat in att det är fel och konstigt att förtära någonting från en människa och där förstärks säkert även åsikterna om att det är äckligt.

Själv skulle jag heller inte vilja äta ost av någons bröstmjölk. Min egen då? Nej! Det kanske ändras när jag själv får barn och blir en mer naturlig del av mitt liv. Jag skulle smaka på det för att veta hur det smakar men där går minns gräns.

Jag blev utmanad att smaka på bröstmjölk av en bekant till mig och det kändes så onormalt och långt borta från vad jag är van vid. Och JA jag blev väldigt äcklad bara av tanken att smaka på något som kommit från en annan människa. Sen är det ju en intressant spekulation varför de flesta inte har något problem med att svälja sperma då man skulle tycka att det egentligen vore ännu mer tabu då det kommer från könsorganet?

Oavsett så tycker jag att det är en cool idé och om du nu tänker göra det så skulle det ju vara väldigt intressant att höra slutresultatet! Kanske det är nästa nya innegrej...
Citera
2015-06-30, 02:38
Medlem
Fegyvereks avatar
Citat:
‘Deliciously creamy': The world of breast-milk cheese.
“Many people feel uncomfortable because they don’t know the woman or what she is eating, but the women that participated shared their diets, their feelings, some biographical information. I think you’d be hard pressed to find a cheese where you can know this much about the cow.”
(...)
On the other extreme is PETA, the animal rights organization, which wrote this after a Swiss restaurant added breast-milk to its menu two years ago: “PETA was inspired to ask ice-cream giant Ben & Jerry’s to switch from unhealthy bovine juice stolen from tormented calves (aka “cow milk”) to healthier, humane human breast milk.”

http://news.nationalpost.com/news/deliciously-creamy-the-world-of-breast-milk-cheese

Med människomjölk kan man veta mer om mjölkproducenten och dess produkt, än butiksköpt från djur. Tydligen är vissa veganer förälskade i tanken av människomjölk. De kan känna kvinnan som mjölken kommit ifrån och veta med säkerhet att hon mår bra och inte är en av hundratals på en gård som av robotar mjölkas på rullband.

Sålänge inga barn dödas för att modern ska kunna mjölkas, och att produkten hanteras på rätt sätt rent hälsomässigt och sanitärt ser jag inga problem med det. Jag stöttar detta!
Citera
2015-06-30, 03:11
Medlem
kinesarsles avatar
Äckelkänslor är oftast väldigt irrationella. Många kan motivera sina äckelkänslor med att det är ohygieniskt, men känslorna försvinner inte även om man försäkrar folk om att det inte finns några hygienrisker.

Vad känner du inför tanken att skippa tallriken och äta direkt från bordet? Spelar det någon roll om någon har desinficerat ytan innan? Det skulle kännas rätt konstigt va? Hur blir det om vi pratar om att äta från golvet?
Citera
2015-06-30, 05:20
Bannlyst
Det är inget fel direkt vare sig tekniskt eller moraliskt, dock känns det äckligt med tanke på att bröst har väldigt länge varit sexuellt symbol.
Citera
2015-06-30, 10:58
Medlem
höbaböbas avatar
Det låter som en jättespännande idé. Skulle vilja testa jag med. Som om inte mina krav på en framtida fru var stora nog redan
Citera
2015-06-30, 12:26
Bannlyst
Brostmjolken ar pa tok for sot for att gora sig bra som ost.
Citera
2015-06-30, 15:50
Medlem
Yoshi.crews avatar
Jag tycker också det låter äckligt att göra ost av en människas bröstmjölk, tror mest det känns konstigt att äta sin egen eftersom man själv är människa tillskillnad från kor eftersom det är ju ett annat däggdjur.
Citera
2015-06-30, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
andra har försökt och lyckats:
http://www.bild.de/ratgeber/gesundheit/von-tiroler-gourmet-koch-daniel-angerer-kann-das-gesund-sein-11782706.bild.html

så det är inte ett omöjligt projekt.

beträffande avståndstagandet du upplever är det förmodligen ett exempel på ett fenomen antropologen mary douglas skrev om redan på sextiotalet: när modersmjölken, som anses fin och ren och nyttig för små människor, lämnar amningssituationen och hamnar i ett helt annat sammanhang – föda för stora människor – anses den plötsligt oren och äcklig även om det inte finns några rationella skäl för att plötsligt betrakta den på detta diametralt motsatta sätt. googla på "matter out of place" så hittar du mer om detta fenomen.

nej de e klart det funkar, de e ju som vilken annan mjölk som helst frågan är bara hur smaken kommer att bli, ska försöka göra en klassisk "Herrgårdsost" .

Får ta och läsa lite om Antropologen som du nämner, för det låter ju ytterst logiskt det han påstår.
Citera
2015-06-30, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Brostmjolken ar pa tok for sot for att gora sig bra som ost.

Men komjölk är ju också rätt söt från början... men jag lovar att uppdatera om hur smaken blev när jag är klar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in