Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-30, 12:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
ÅK fick trots allt en förlängning av häktningen även på den yngre brodern den gången. Vilket inte nu anses vara tillräckligt stark bevisning för att fortsättningsvis behålla den yngre brodern häktad.
Kan vara att det numera finns färdiganalyserad material från NFC som inte var klara förra häktningsomgången.
Antagligen väntar FUL fortfarande på analyssvar från NFC som kan förändra utgången av lillebroderns skuldfråga. Han kan ju vara inblandad i efterarbetet oavsett om det inte finns bevisning på det idag.
Du kan nog släppa tankarna på den yngre brodern - att förundersökningen inte är nedlagd handlar om att de är mitt inne i en utredning - inget annat.

Åklagarens uppfattning är helt klart att det inte finns något som talar mot den yngre brodern - därför har han inte begärt vidare häktning av honom.

Citat:
Åklagaren beslutade att den yngre brodern ska släppas fri, medan den äldre begärs omhäktad.

Vi vet inte heller om misstankarna mot den äldre brodern håller för vidare häktning än:
Citat:
Häktningsförhandlingen mot den äldre brodern kommer att hållas i Skaraborgs tingsrätt under eftermiddagen. Den kommer sannolikt att hållas bakom stängda dörrar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21048870.ab
2015-06-30, 12:03
Medlem
Såg att man i media återigen nämnt om att frun till den äldre brodern fortfarande är misstänkt för skyddande av brottsling. Hon var den första att släppas på fri fot, då det inte fanns tillräckligt med bevisning mot henne. Idag släpps även den yngre brodern på fri fot trots fortsatt misstanke om någon sorts inblandning i fallet med LH.
Jag skulle dock kunna tänka mig att om det nu finns någon som på något sätt har inblandning i mordet eller i efterarbetet av LH, så skulle det vara den yngre brodern. Tror inte att GM i alla fall frivilligt berättat för frugan om vad han gjort, skulle han behöva hjälp vore det väl vara en bättre idé att snacka med brorsan?
Vad vet jag.
2015-06-30, 12:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmatsburk
Hur vet du att den ene sitter i Mariestad och den andre i Göteborg?

En kort notis i P4 Skaraborg i morse (09.30). Inget att dra några växlar på, men med nuvarande åklagarbeslut - kanske en anledning? Vem vet?
2015-06-30, 12:05
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Såg att man i media återigen nämnt om att frun till den äldre brodern fortfarande är misstänkt för skyddande av brottsling. Hon var den första att släppas på fri fot, då det inte fanns tillräckligt med bevisning mot henne. Idag släpps även den yngre brodern på fri fot trots fortsatt misstanke om någon sorts inblandning i fallet med LH.
Jag skulle dock kunna tänka mig att om det nu finns någon som på något sätt har inblandning i mordet eller i efterarbetet av LH, så skulle det vara den yngre brodern. Tror inte att GM i alla fall frivilligt berättat för frugan om vad han gjort, skulle han behöva hjälp vore det väl vara en bättre idé att snacka med brorsan?
Vad vet jag.

De kommer vara misstänkta tills förundersökningen är avslutad, antingen då den läggs ner eller då åtal väcks.

Det är den äldre brodern som fokus ligger på nu och inget annat.
2015-06-30, 12:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Då har vi ändå fått mer klarhet i det hela.
Den äldre brodern har begått mordet.
Vi ska komma ihåg att den yngre brodern släpps därför att han inte längre misstänks för MORD.
Däremot kan han senare komma att fällas för medhjälp till mord / skyddande av brottsling / något med griftefriden.
Det är sannolikt så att iaf brodern känner till att hans storebror gjort något, men inte valt att säga någonting. Det kan hursomhelst bli mycket svårt att bevisa rent tekniskt att så var fallet, det samma gäller kvinnan.
Vi får ge oss till tåls tills dess att vi får ett åtal.

Men kan detta besked vara sista spiken i kistan för att rätt personer frihetsberövats. Ja 2 av 3 släppta, men han som fortfarande sitter gör det med teknisk bevisning!
Om två av tre släppts så kan man väl inte tala om att rätt personer frihetsberövats, det talar snarare för att två frihetsberövades utan att vara inblandade.

Hade det funnits bevisning som talade för medhjälp/skyddande av brottsling eller brott mot griftefriden i dags läget så hade åklagaren begärt honom vidare häktad.
Samtliga de tre brotten kan ge två års fängelse.
2015-06-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
Bröderna jobbade cirka 50 meter från kaféet. Inte väldigt stor chans att de inte ens sett henne tidigare..

Beror på om de varit inne på fiket eller inte, har de inte varit inne är de inte så säkert att de sett henne. Speciellt om man jobbar inne i själva ladan.
Medlem
MrFolds avatar
Jag noterar en intressant detalj till i rapporteringen: Enligt AB begär åklagaren förlängd häktningstid till den 28 juli, alltså en månad. Det är en avvikelse från huvudregeln om två veckor i Rättegångsbalken, 24 kap

Citat:
[/18 § Då rätten beslutar om häktning skall, om inte åtal redan har väckts, rätten sätta ut den tid, inom vilken åtal skall väckas. Tiden får inte bestämmas längre än vad som är oundgängligen nödvändigt.
Är den utsatta tiden otillräcklig, får rätten medge förlängning av tiden, om detta begärs före tidens utgång. Den misstänkte eller hans försvarare skall om möjligt beredas tillfälle att yttra sig.
Väcks inte åtal inom två veckor, skall rätten, så länge den misstänkte är häktad och till dess åtal har väckts, med högst två veckors mellanrum hålla ny förhandling i häktningsfrågan och därvid särskilt se till att utredningen bedrivs så skyndsamt som möjligt. Är det med hänsyn till utredningen eller av annan anledning uppenbart att förhandling inom nu angiven tid skulle vara utan betydelse, får rätten bestämma längre tids mellanrum.
Tid för åtals väckande behöver inte bestämmas då rätten beslutar om häktning enligt 3 § eller om häktning av någon som inte är närvarande vid rätten. Lag (1987:1211).

Jag vet inte hur stora växlar man kan dra på detta (vad säger Hamilkar? Tingsnotarien?), men nog är en möjlig och långtifrån orimlig tolkning att bevisläget redan är så gott att häktningsförhandlingar framöver ändå bara blir en formalitet.

Jag skulle också ta mig en allvarlig funderare om jag var alternativteoretiker innan jag fortsatte driva spår om "16-22 åriga män i Lisas bekantskapskrets" och liknande som seriösa motalternativ till huvudhypotesen med den pusselbit vi fått idag.
Senast redigerad av MrFold 2015-06-30 kl. 12:09.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
En kort notis i P4 Skaraborg i morse (09.30). Inget att dra några växlar på, men med nuvarande åklagarbeslut - kanske en anledning? Vem vet?
Nej, det handlar snarare om platsbrist på häktena som gör att man inte kan placera bröderna utan att kollusionsfara uppstår.
2015-06-30, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
De kommer vara misstänkta tills förundersökningen är avslutad, antingen då den läggs ner eller då åtal väcks.

Det är den äldre brodern som fokus ligger på nu och inget annat.

Absolut, jag vill bara framföra att trots frisläppandet idag kan han senare, om det framkommer bevisning under utredningen, bli häktad igen.
2015-06-30, 12:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om två av tre släppts så kan man väl inte tala om att rätt personer frihetsberövats, det talar snarare för att två frihetsberövades utan att vara inblandade.

Hade det funnits bevisning som talade för medhjälp/skyddande av brottsling eller brott mot griftefriden i dags läget så hade åklagaren begärt honom vidare häktad.
Samtliga de tre brotten kan ge två års fängelse.
Medhjälp kan ge mycket mer än två års fängelse. Skyddande av brottsling ger upp till ett år, grovt brott fyra år.
2015-06-30, 12:09
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Teknisk bevisning på föremål binder ingalunda någon till brottet, men pekar naturligtvis i en viss riktning.

Teknisk bevisning på föremål kan visst binda någon till ett brott, exempelvis DNA på ett mordvapen, hårstrån på rep eller tejp som används för att binda offret eller fingeravtryck på hjälm och/eller andra föremål som tillhörde offret.

Om det ensam räcker till att åtala och få någon fälld för brottet är en annan sak, då kan det behövas ytterligare bevisning eller stödbevisning.
2015-06-30, 12:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag noterar en intressant detalj till i rapporteringen: Enligt AB begär åklagaren förlängd häktningstid till den 28 juli, alltså en månad. Det är en avvikelse från huvudregeln om två veckor i Rättegångsbalken, 24 kap

Citat:
[/18 § Då rätten beslutar om häktning skall, om inte åtal redan har väckts, rätten sätta ut den tid, inom vilken åtal skall väckas. Tiden får inte bestämmas längre än vad som är oundgängligen nödvändigt.
Är den utsatta tiden otillräcklig, får rätten medge förlängning av tiden, om detta begärs före tidens utgång. Den misstänkte eller hans försvarare skall om möjligt beredas tillfälle att yttra sig.
Väcks inte åtal inom två veckor, skall rätten, så länge den misstänkte är häktad och till dess åtal har väckts, med högst två veckors mellanrum hålla ny förhandling i häktningsfrågan och därvid särskilt se till att utredningen bedrivs så skyndsamt som möjligt. Är det med hänsyn till utredningen eller av annan anledning uppenbart att förhandling inom nu angiven tid skulle vara utan betydelse, får rätten bestämma längre tids mellanrum.
Tid för åtals väckande behöver inte bestämmas då rätten beslutar om häktning enligt 3 § eller om häktning av någon som inte är närvarande vid rätten. Lag (1987:1211).

Jag vet inte hur stora växlar man kan dra på detta (vad säger Hamilkar? Tingsnotarien?), men nog är en möjlig och långtifrån orimlig tolkning att bevisläget redan är så gott att häktningsförhandlingar framöver ändå bara blir en formalitet.
Jag skulle också ta mig en allvarlig funderare om jag var alternativteoretiker innan jag fortsatte driva spår om "16-22 åriga män i Lisas bekantskapskrets" och liknande som seriösa motalternativ till huvudhypotesen med den pusselbit vi fått idag.
Du kan inte dra några större växlar på det nej. Det är vanliga är att mellan första och andra häktningsförhandlingen handlar det alltid om två veckor -- håller sannolika skäl för omhäktning så ges förlängd tid mellan häktningarna.
I synnerhet sommartid skulle jag säga - men faktiskt vanligt annars också.

Åklagaren får ju inte hålla honom häktad fram 28 juli bara för att han kan, framkommer det saker som försvagar bevisningen så är åklagaren skyldig att frifota.

Den som sitter häktad kan också givetvis överklaga häktningen under häktningstiden.
Senast redigerad av micro113 2015-06-30 kl. 12:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in