2015-06-29, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Först vill jag göra en rättelse i mitt inlägg: Det är drygt en mil mellan Hällekis och Blomberg, inte drygt en kilometer som jag felaktigt skrev i det här inlägget.

Upptäckte just din fråga till mig, och det jag främst reagerade på i Grisjas inlägg var de fyra männens in- och utcheckningstider ur de två sexmannastugorna (incheckning två timmar efter Lisas försvinnande utanför caféet i Blomberg, och utcheckning då bröderna häktades), och att de arbetat i Litauen (de häktade bröderna kommer ju från Litauen). Det fick mig att undra om de fyra männen i skåpbilen var skyldiga till eller inblandade i Lisas försvinnande. Den/de som gömt Lisa där hon återfanns bör ha känt till området, eller haft hjälp av någon som känner till området. Jag undrar om de fyra männen i skåpbilen är skyldiga/inblandade, och om de i så fall själva kan ha utforskat området, eller om de kan ha fått eller tvingat till sig hjälp av bröderna. Men nej, jag vet inte alls om de kände varandra och handlat tillsammans, eller om någon av dem (de fyra männen i skåpbilen/bröderna) eller någon annan är skyldig. Hoppas att den/de skyldiga blir dömda, men att ingen blir oskyldigt dömd.

OM de var skyldiga, varför skulle de checka in efter brottet? Drar man inte så långt därifrån som möjligt istället för att stanna kvar i "närliggande" område? Och varför vänta med att checka tills 2 andra grips? Förtydliga gärna hur du tänkte så jag hänger med
2015-06-29, 22:05
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Var finns den regeln?
Självklar juridisk regel, finns nånstans om du letar lite eller fråga Tingsnotarien. Det finns en hel rad grejer som kommer i spel i den frågan. Enkelt uttryckt så måste förundersökningen röra sig i riktning mot åtal hela tiden. Tror tom att det finns en regel som säger att en förundersökning ska bedrivas skyndsamt eller nåt liknande. Med det sagt så kan det ju finnas tillräckligt stark bevisning för att väcka åtal från första minuten av en förundersökning. Men ju längre man sitter häktad desto säkrare måste åklagaren vara på att det kommer att väckas åtal så småningom.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-06-29 kl. 22:08.
2015-06-29, 22:07
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
. Det påminner om Morphys lag och lagen som säger att kompetenta personer med tiden blir befordrade över sin kompetensnivå.
Roligt, en som inte egentligen kan dra en analogi, och därefter kalla Murphy för Morphy.......

Nej, Murphys lag har ingen analogi i folk som postar lögner, ingen alls.
2015-06-29, 22:08
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Du! han var helt tappad bakom en vagn! Han satt i 6 timmar och hade en mjäkande profil och var nästan gråtfärdig . Han släppte en ny detalj varje timme det sista han klämde ur sig var kvinnokläder! Han var grymt puckad och en sorglig historia för alla på FB. (Super troll)
glöm den!
Du vill gärna styra och ställa va? Och jag undrar varför det där gjorde dig så fruktansvärt orolig och arg? Instämmer inte alls i din syn på saken så det där med alla kan du glömma. Hur i hela friden kan du veta att det var en bluff? Visst kan det ha varit det men det är inget som någon av oss vet. Vi vet heller inte om det faktiskt var sant och om det var det är det inte alls säkert att det har med fallet att göra. Kanske gjordes en bedömning (om det är sant) att det inte hade det men man ville ändå ta hand om det upphittade samt träffa anmälaren. Kanske, kanske inte.
Hur som helst är det väldigt onödigt att vara så otrevlig som du är tycker jag. Och låt oss andra själva få bedöma vilka som inte är att lita på.

-----
Något lockade Lisa från mopeden alldeles i samband med att hon var på väg att starta. Vad kan man fundera på i oändlighet utan att ha särskilt mycket att gå på. Inte säkert att hon var i den omtalade ladan mittemot caféet alls. Rimligtvis har hon stött på gm vid mopeden. Kan gm ha tagit något från henne som gjort att hon har sprungit efter? Skulle man själv ha gjort det i ett sådant läge, ensam? Vet man bara när man väl hamnat i en sådan situation.

Den där handsken (handskarna, någon påpekade nyss att hon ju borde haft två och har de hittat bägge?) låser tankarna tror jag.

Ursäkta i förväg om jag tänkt fel och dumt.
2015-06-29, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Självklar juridisk regel, finns nånstans om du letar lite eller fråga Tingsnotarien. Det finns en hel rad grejer som kommer i spel i den frågan. Enkelt uttryckt så måste förundersökningen röra sig i riktning mot åtal hela tiden. Tror tom att det finns en regel som säger att en förundersökning ska bedrivas skyndsamt eller nåt liknande. Med det sagt så kan det ju finnas tillräckligt stark bevisning för att väcka åtal sen första minuten av en förundersökning. Men ju längre man sitter häktad desto säkrare måste åklagaren vara på att det kommer att väckas åtal så småningom.
Polis åklagare sitter nog bara och gottar sig med hur mycket bevis dom kan lägga fram.
Dom sitter med full hand. (tror jag)
2015-06-29, 22:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Självklar juridisk regel, finns nånstans om du letar lite eller fråga Tingsnotarien. Det finns en hel rad grejer som kommer i spel i den frågan. Enkelt uttryckt så måste förundersökningen röra sig i riktning mot åtal hela tiden. Tror tom att det finns en regel som säger att en förundersökning ska bedrivas skyndsamt eller nåt liknande. Med det sagt så kan det ju finnas tillräckligt stark bevisning för att väcka åtal sen första minuten av en förundersökning. Men ju längre man sitter häktad desto säkrare måste åklagaren vara på att det kommer att väckas åtal så småningom.
Nej, det finns inga självklara regler. Åklagaren måste visa att förundersökningen fortgår, men inte att bevisningen stärks. När misstankegraden har stigit till kan åtalas ska åtal väckas. Fråga #Tingsnotarien.
2015-06-29, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Det är jag lite osäker på, men hon är ju en rutinerad jurist, och hon har rätt att återge allt det åklagaren har sagt offentligt, och däri ingår ju att han inte hade någon teknisk bevisning.

Åklagaren sa till pressen att han hade förhör (uppimot 300 hållda förhör på den tidpunkten om jag minns rätt), men han nämnde inte att dessa inte lagts fram i rätten.

Inger Rönnbäck svarade på en direkt fråga från pressen att inga förhör lagts fram i rätten.

Om hon hade rätt att säga detta är jag osäker på, men hon tänkte väl att om åklagaren procederade utanför rättsalen, så borde hon ha rätt att kommentera denna utomrättsliga procedyr.

Jag tror att åklagaren har rätt att säga mer än advokaten, när det råder yppandeförbud. Men jag har inte riktigt fattat hur det hänger ihop. Men läste att vissa advokater inte gillar yppandeförbudet för det innebär att åklagaren sätter munkavel på advokaterna. Så hur mycket de får prata om LH-fallet/vad som hände eller inte hände under häktningsförhandlingarna har jag faktisk ingen aning om men jag tror det är minimalt.
2015-06-29, 22:12
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Om du finner ett klädfynd i ett så hett område då sitter du väl för f-n inte och velar på flashback
vad ska jag göra nu? tycker du det? ja jag får väl ringa polisen då ena skämtet efter det andra.
Strunt!
Först messade han info till polisen och sedan frågade han Flashback: Har några kläder som tillhör Lisa bekräftats ha påträffats ännu? Exakt detta. Troll dömer efter sig själva!
2015-06-29, 22:16
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Självklar juridisk regel, finns nånstans om du letar lite eller fråga Tingsnotarien. Det finns en hel rad grejer som kommer i spel i den frågan. Enkelt uttryckt så måste förundersökningen röra sig i riktning mot åtal hela tiden. Tror tom att det finns en regel som säger att en förundersökning ska bedrivas skyndsamt eller nåt liknande. Med det sagt så kan det ju finnas tillräckligt stark bevisning för att väcka åtal från första minuten av en förundersökning. Men ju längre man sitter häktad desto säkrare måste åklagaren vara på att det kommer att väckas åtal så småningom.
Ja, just så är det. Det är därför det är en tvåveckorsfrist, så att inge oskyldig skall hätas över lång tid.
Rätten godtar ofta att det är lite tunt på fötterna i första häktningsförhandlingen, all den tid åklagaren försäkrar att bevisen kommer inom sinom tid.

Om han inte har dessa bevisen i morgon, så frågar rätten när de kan väntas. Om åklagaren säger att han ännu inte har några bevis (utom sin saga), och att han inte vet när de kommer, så kan rätten i stället belägga dem med reseförbud och släppa dem ur häktet. Det tar nog äklagaren inte chansen på, (se hur han gjorde med frun, han bad inte om förlängning), så han lägger antingen fram bevisning, i alla fall förhören, och kanske vittnen (tvivelaktigt med vittnen som inte sett något direkt, men mera indirekt), annars så ber han inte om förlängning.
2015-06-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Militärer har ju också goda kunskaper om att både leta efter och hitta människor .....
Ingen skugga bör falla på pappan i detta ärende då jag nog hade gjort precis som han ...
Och jag menar förstås att direkt när polisen blev inkopplad skulle rubbet ha spärrats av .
Vad gäller att sortera spår så är det en jädra skillnad på ett spår som är typ 4-5 timmar gammalt som när polisen anlände och ett spår som är 12-24 timmar gammalt . Finns det några belägg för att någon varit i ladan och jobbat på söndagen ??

Vet bara att bröderna utförde takarbeten på ladan. Vet inte när polisen tog in sökhundar.
Kan ju vara så att man tog in hundar måndag förmiddag, när handsken redan var funnen och när folk redan befunnit sig på arbetsplatsen i ladan.
2015-06-29, 22:21
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det finns inga självklara regler. Åklagaren måste visa att förundersökningen fortgår, men inte att bevisningen stärks. När misstankegraden har stigit till kan åtalas ska åtal väckas. Fråga #Tingsnotarien.
Om åklagaren inte kunde visa att bevisningen räckte för att väcka åtal förra gången så måste han visa att bevisningen har stärkts nästa gång. Dvs, ju längre man sitter häktad desto närmare att väcka åtal måste åklagaren vara. Det som du säger är ju att bröderna skulle kunna sitta häktade på lövtunn bevisning i flera år om åklagaren orkar hålla liv i förundersökningen, och så är det inte. Grundregeln är att ju längre du sitter häktad desto säkrare måste åklagaren vara på att det verkligen kommer att väckas åtal och inte bara rinna ut i sanden.
2015-06-29, 22:21
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Om du finner ett klädfynd i ett så hett område då sitter du väl för f-n inte och velar på flashback
vad ska jag göra nu? tycker du det? ja jag får väl ringa polisen då ena skämtet efter det andra.
Strunt!
Han skrev ju att han hade gjort en anmälan på nätet först. Innan han postade i tråden tror jag. Han ville kanske mest delge det. Vad jag vet får vem som helst skriva här. Att han inte återkom kan kanske bero på behandlingen han fick.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in