Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-29, 15:40
Medlem
Serveras alkohol på cafe`et?
Funderar kring anledning att olovandes vilja ta sig in där, och sprit är nog en större motivator än bakelser.
Senast redigerad av Judaland 2015-06-29 kl. 15:44.
2015-06-29, 15:46
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. det som är mest konstigt är inledningen, för vid denna tidpunkt har väl inte så mkt folk klampat runt cafét och handsken i ladan borde ha hittats av en hund - en sån måtte väl ha varit relativt snabbt på plats och genomsökt ladan?
Då ska jag tala om för dig att det räcker med att en person trampar i typ en bloddroppe , saliv eller annat så försvårar det så mycket för en sökhund att det kan bli nästan omöjligt att hitta det rätta utspåret ... Beror ju lite på hur bra och utbildad hunden är också förstås . Plus kanske det allra viktigaste att hunden har en förare som kan sin hund och kan läsa av vad den sniffar på . Är man van att hantera en sökhund så är man ett team ihop med hunden där båda måste kunna sin sak .
2015-06-29, 15:48
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Jag tror att i och med att det blev ett jävla pådrag nästan direkt på söndagskvällen så har polisen klantat till det rejält genom att inte spärra av alla byggnader runt cafeét direkt . Allskön människor har sprungit runt och letat och därmed förstört nästan alla spår som en duktig polishund annars skulle kunnat hitta . Jag anlitas för eftersök på vilt vid trafikolyckor ibland och det sista man vill är att massa folk har varit på platsen och förstört spåren . Hade den biten skötts rätt hade man haft mycket större chans att reda ut vad som hade hänt på platsen . Som i sin tur hade gett en betydligt bättre start på hela sökarbetet .

Vilken typ av sökhund menar du att polisen skulle ha använt för att hitta spår? Fungerar det som i Kalle Anka att en hund nosar på ett klädesplagg och sen söker efter dess ägare? Jag försöker inte vara spydig på din bekostnad. Vet bara inte så mycket om hur polishundar jobbar.
2015-06-29, 15:48
Medlem
Citat:
När polisen kom dit efter flera timmar så hade väl åtskilliga redan letat på platsen .
Pappan och hans kollegor hade ju säkert redan varit i ladan m.fl ställen runt omkring .
Nån skrev att polisen ofta är smartare än gärningsmännen ... Faaan trot ... Här anser jag att polisen gjorde en dundertabbe .

Det är bara Johan Falk Wallander Beck man löser alla brott.Tyvärr ser inte verkligheten ut på det viset även om vi vill att det ska vara så. Finns alldeles för många olösta mord i Sverige och vill det sig illa så är detta ett utav dem...
2015-06-29, 15:49
Medlem
boidis12s avatar
Och som sagt så tror jag inte att handsken fanns där på söndagskvällen . Jag sätter mina pengar på att den placerats där tidigt på måndag morgon som ett villospår . Den hade en riktigt bra sökhund aldrig missat på söndagskvällen .
2015-06-29, 15:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Då ska jag tala om för dig att det räcker med att en person trampar i typ en bloddroppe , saliv eller annat så försvårar det så mycket för en sökhund att det kan bli nästan omöjligt att hitta det rätta utspåret ... Beror ju lite på hur bra och utbildad hunden är också förstås . Plus kanske det allra viktigaste att hunden har en förare som kan sin hund och kan läsa av vad den sniffar på . Är man van att hantera en sökhund så är man ett team ihop med hunden där båda måste kunna sin sak .

Jag har varit med och spårat med hund - både via vanlig spårträning och jakt. Vad jag ifrågasätter är handsken - att den inte hittades när den verkar ligga fullt synlig på morgonen därefter.
Pappan ringde knappast in hela armén och det är en lada - inte stora vägen inkl caféområdet.
2015-06-29, 15:54
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vilken typ av sökhund menar du att polisen skulle ha använt för att hitta spår? Fungerar det som i Kalle Anka att en hund nosar på ett klädesplagg och sen söker efter dess ägare? Jag försöker inte vara spydig på din bekostnad. Vet bara inte så mycket om hur polishundar jobbar.
En vanlig spårhund funkar alldeles utmärkt att hitta kläder och spår av människor m.m .
Huvudsaken i det hela är att när hunden kommer på plats är att inga andra har varit där och trampat omkring . Och det blir ju svårare för teknikerna också att få till det om kleti och pleti varit där och tappat hårstrån , spottat , svettats eller vilka andra spår som finns . Det borde ju säga sig att självt att ju förre spår som finns ju lättare är dom att reda ut .
2015-06-29, 15:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Varför snöar ni in på ladan så? Även om gm utgått från ladan så finns inget som tyder på att lisa varit där, bara hennes vante som troligen blåst in där.

Ser ingen orsak till att hon skulle gå in där för att pissa bakom en grävmaskin eller jordhög. Skulle hon vara i behov av toalett skulle åtminstone jag börja åka iväg för att hitta en neutral plats i skogen.

Ja, fixeringen vid ladan och inte minst handsken är ett av trådens problem. Det är också problematiskt och förvirrande för diskussionen att flera personer skriver som om vore det fastslaget att offret varit där, ja t o m att hon gått dit för egen maskin. Det är så trådsanningar skapas och alla som varit med i några krimtrådar vet vilket elände de kan vara. De för liksom sitt eget liv och sticker upp skallen gång på gång. Seriösa skribenter försöker dementera, men alltid är det någon som återpublicerar dem.

Detta vet vi om ladan:

- En handske som tillhörde Lisa hittades i ladan några dagar efter hennes försvinnande.
- Flera personer höll i handsken innan den lämnades till polisen, bland annat de misstänkta och den snart 80-årige "godsägaren"
- Ladan har varit avspärrad för undersökningar.

Detta vet vi INTE om ladan:
- Exakt var i den handsken hittades
- Hur handsken kommit dit
- Om Lisa var i ladan och i så fall varför
- Om hon i så fall gick det frivilligt eller fördes dit med tvång
- Om det var en levande Lisa som kom in i ladan eller bara hennes kropp
- Om brottet eller någon del av den brottsliga gärningen begicks i ladan

Jag ser inte att vi har några fakta värda namnet som gör att man kan göra några rimliga gissningar kring några av de sex obesvarade punkterna ovan. Det blir bara mer eller mindre fantasifulla spekulationer. Vet vi f.ö. ens att det med absolut säkerhet var Lisas handske och inte bara en handske av liknande modell?
2015-06-29, 16:03
Medlem
boidis12s avatar
Och med vanlig spårhund menar jag naturligtvis en hund som är tränad för uppgiften . Inte att vem som helst som påstår sig ha en spårhund ska ge sig på att söka på en brottsplats ...
Utan en bra tränad och välutbildad , helst lite äldre och mer erfaren polishund .
2015-06-29, 16:05
Medlem
Citat:
När polisen kom dit efter flera timmar så hade väl åtskilliga redan letat på platsen .
Pappan och hans kollegor hade ju säkert redan varit i ladan m.fl ställen runt omkring .
Nån skrev att polisen ofta är smartare än gärningsmännen ... Faaan trot ... Här anser jag att polisen gjorde en dundertabbe .

Men polisen kan ju inte börja leta efter någon som är borta innan dom vet om att någon är borta, så att anhöriga letar själva först kan ju inte vara polisens tabbe.
2015-06-29, 16:06
Medlem
boidis12s avatar
Apropå hundars luktsinne kan jag också säga att hade LH suttit och kissat i ladan hade en duktig polishund känt och markerat det på säkert 25 meters håll ....
2015-06-29, 16:07
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
En vanlig spårhund funkar alldeles utmärkt att hitta kläder och spår av människor m.m .
Huvudsaken i det hela är att när hunden kommer på plats är att inga andra har varit där och trampat omkring . Och det blir ju svårare för teknikerna också att få till det om kleti och pleti varit där och tappat hårstrån , spottat , svettats eller vilka andra spår som finns . Det borde ju säga sig att självt att ju förre spår som finns ju lättare är dom att reda ut .

Det är ju inte riktigt en undanskymd plats i Gobiöknen vi talar om. Flera personer hade uppenbarligen ladan som arbetsplats så jag förstår inte riktigt hur en sökhund skulle ha sorterat ut spår från Lisa från alla andra. Men jag vet som sagt inte så mycket om sökhundar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in