2015-06-29, 08:45
Medlem
Sixts avatar
Jag tycker TV4 har ryckt upp sig en smula på senare tid när det gäller SD och invandring. Till stor del handlar det om Markus Oscarsson som i stort sett är den enda kommentatorn som klarar av att föra en saklig diskussion kring SD utan att blanda in en massa privata åsikter. Anti-SD retoriken har minskat en aning och nu börjar även mer sakliga diskussioner föras kring invandringsfrågan.

"Novus: Invandringsfrågan tas inte på allvar

Under Almedalsveckan är integrationsfrågor ett stort debattämne, men nu visar en ny Novusmätning för TV4Nyheterna att fler än åtta av tio svenskar tycker att politikerna inte tar invandringsfrågan på tillräckligt stort allvar."

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/novus-invandringsfr%C3%A5gan-tas-inte-p%C3%A5-allvar-3188716

Att 8 av 10 svenskar inte tycker att politikerna tar invandringsfrågan på allvar måste vara någon form av sensation. Denna fråga har varit politiskt sett stendöd fram tills förra valet. Nu har plötsligt folk fått upp ögonen för den här frågan på allvar, och det finns ingenting som talar för att saker och ting kommer att bli bättre när det gäller invandringspolitiken. På invandringsfronten intet nytt. Den politik som har lett till folks missnöje kommer fortsätta vilket kommer öka missnöjet ännu mer, vilket innebär att SD:s tillväxt är given.
2015-06-29, 08:50
Medlem
Qwertyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allahiansen
Jag hann se denna Skop innan jag skrev inlägget men ingen av de siffror hon nämnde verkar heller stämma in på den undersökningen. Dessutom ifrågasätter jag hur en 55-årig kärring som är så dåligt insatt i ämnet att hon tror att SD har 16% skulle hinna se en undersökning innan mig som ständigt är på jakt.

Är det så att SIFO är synonymt med opinionsundersökningar i folkmun? Där ser man.. Jag trodde det fortfarande var Gallup som var det vedertagna varumärkesordet för detta men det kanske har ändrats med tiden.

I det här fallet tror jag att kvinnan hade fått dessa siffror från AB. Deras artikel idag blandar friskt mellan Novus sammanställning och senaste SIFO. Artikeln i fråga:

POLITIK. För första gången på tre år är Alliansen större än det rödgröna blocket i Svensk väljaropinion medan SD får sin bästa siffra hittills, 16,4 procent. I Skops mätning knappar Alliansen in. Sammantaget är rörelserna i opinionen små.

I Svensk väljaropinion, en sammanvägning av de fem största opinionsmätningarna som Novus gör för SR Ekot, får de fyra borgerliga partierna 40,9 procent mot 39,5 för S-MP-V. Medan Allianspartierna ligger kvar på samma stöd som i maj så backar både Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Socialdemokraterna ökar något för första gången sedan i januari, till 26,7 procent.
Sverigedemokraterna får sin bästa siffra hittills i Svensk väljaropinion, 16, 4 procent, en ökning med nästan en halv procentenhet.
I Skops nya mätning leder de rödgröna partierna fortfarande men de borgerliga partierna knappar in. Ledningen för S-MP-V har sedan i mars minskat från 3,5 till 1,9 procentenheter.
Det rödgröna blocket får 42,9 procent mot 41,0 för Alliansen.
Sverigedemokraterna ökar till 14 procent och Kristdemokraterna ligger med 3,6 kvar under riksdagsspärren i mätningen där
förändringarna för alla enskilda partier ligger inom felmarginalen.

Länk: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21042112.ab

(Skrivet från mobilen)
2015-06-29, 08:56
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Ja det är obeskrivligt svårt för mig att förstå att dom vidhåller den här linjen. Men det startade ju direkt efter valet när statsministern gick "full Arnstad". Jag velar fram och tillbaka - en del av mig tror på att vi får höra samma SD är ett fascistiskt parti i kvällens tal från statsministern, medan en annan del säger mig "att så jävla dumma kan dom väl ändå inte vara?".

Om statsministern försöker skrämmas med något Sd-fascistspöke i Almedalen vet vi att Socialdemokraterna helt tappat koncepten.

Jag blir full i skratt när man bara blankt avfärdar SD med "SDs svar är inga svar" - dom har ju för helvete inga svar själva heller på hur man ska hantera migrationen. Det är sådär skönt treåringstrotsigt att alltid säga "Nej" utan att själv kunna vara konstruktiv. Charmigt ibland, men jävligt tjatigt i längden. Jämtin är en idiot.

Det är inte alls obegripligt att de kör på i samma spår, skulle de kovända så skulle det vara ännu värre för dem.

Citat:
in for a penny in for a pound
2015-06-29, 09:02
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Det är inte alls obegripligt att de kör på i samma spår, skulle de kovända så skulle det vara ännu värre för dem.

Den här oförmågan att vända blir ju det som gör att dom inte blir största parti länge till i svensk politik. Hur illa är det då för partiet som enligt sin egen självbild tycker att dom borde vara ett 45%-parti?

Värre, Schmärre. Det är ingen långsiktigt fungerande strategi.
2015-06-29, 09:09
Medlem
Svärjes avatar
Skop 14 % för SD... Aprilskämten fungerar året om på Skop.
2015-06-29, 09:34
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Jag tycker TV4 har ryckt upp sig en smula på senare tid när det gäller SD och invandring. Till stor del handlar det om Markus Oscarsson som i stort sett är den enda kommentatorn som klarar av att föra en saklig diskussion kring SD utan att blanda in en massa privata åsikter. Anti-SD retoriken har minskat en aning och nu börjar även mer sakliga diskussioner föras kring invandringsfrågan.

"Novus: Invandringsfrågan tas inte på allvar

Under Almedalsveckan är integrationsfrågor ett stort debattämne, men nu visar en ny Novusmätning för TV4Nyheterna att fler än åtta av tio svenskar tycker att politikerna inte tar invandringsfrågan på tillräckligt stort allvar."

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/novus-invandringsfr%C3%A5gan-tas-inte-p%C3%A5-allvar-3188716

Att 8 av 10 svenskar inte tycker att politikerna tar invandringsfrågan på allvar måste vara någon form av sensation. Denna fråga har varit politiskt sett stendöd fram tills förra valet. Nu har plötsligt folk fått upp ögonen för den här frågan på allvar, och det finns ingenting som talar för att saker och ting kommer att bli bättre när det gäller invandringspolitiken. På invandringsfronten intet nytt. Den politik som har lett till folks missnöje kommer fortsätta vilket kommer öka missnöjet ännu mer, vilket innebär att SD:s tillväxt är given.

Även jag tycker mig se fragmentartade småsmulor av nyansering här och där. Det finns faktiskt journalister som gått från "Rasistiskt" till "Främlingsfientligt" till "Invandringskritiskt" i sin beskrivning av SD. Inte för att ens det senaste stämmer då SD vill ha invandring fast i samma omfattning och form som alla andra länder i Europa (klart vi skall ha invandring!), med det är ändå onekligen ett steg i rätt riktning.

Att vår tragiske statsminister fortfarande är fast i "Fascism" i sin beskrivning av ett parti som stöds av 1/4 av svenskarna är mest synd om honom. Jag undrar om han någonsin har läst en bok. Möjligtvis då Arnstads A-uppsats eftersom han refererar till denne person. Snart har inte ens 1/4 av befolkningen någon respekt för honom.
2015-06-29, 09:38
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Skop gör med dagens publicering skäl för sin smått abnorma felfaktor på SD (1.46 enligt Partimodellen). Modellen höll 13.8% som den mest troliga siffran.
2015-06-29, 09:43
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men det S som värnar om svenskens välfärd finns inte kvar längre.

Nej, det är lite av ett problem. Jag tror, eller hoppas..., dock att det inom S fortfarande finns folk som sätter den svenska välfärden före migrationspolitiken. Vilka anser du själv är mest optimala för SD att samarbeta med? Valen är tämligen få.
2015-06-29, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Ja det är obeskrivligt svårt för mig att förstå att dom vidhåller den här linjen. Men det startade ju direkt efter valet när statsministern gick "full Arnstad". Jag velar fram och tillbaka - en del av mig tror på att vi får höra samma SD är ett fascistiskt parti i kvällens tal från statsministern, medan en annan del säger mig "att så jävla dumma kan dom väl ändå inte vara?".

Om statsministern försöker skrämmas med något Sd-fascistspöke i Almedalen vet vi att Socialdemokraterna helt tappat koncepten.

Jag blir full i skratt när man bara blankt avfärdar SD med "SDs svar är inga svar" - dom har ju för helvete inga svar själva heller på hur man ska hantera migrationen. Det är sådär skönt treåringstrotsigt att alltid säga "Nej" utan att själv kunna vara konstruktiv. Charmigt ibland, men jävligt tjatigt i längden. Jämtin är en idiot.

Löfven har trängt in sig själv i ett hörn!
Varje antydan från honom att på något sätt göra det mindre attraktivt för "lycksökarna" att ta sig till Sverige, kommer asylkramarna lätt att avfärda. Nu viker sig statsministern för fascisterna!

När S snart ligger på ca 20 % i opinionsmätningar, kommer nog Löfven att kasta in handduken och avgå!
2015-06-29, 09:52
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Partimodellen uppdaterad med dagens Skop. Alla prediktioner var inom intervallen.

Snart kommer jag släppa "Kommunmodellen", en modell som försöker uppskatta SDs väljarstöd i var och en av Sveriges 290 kommuner.
2015-06-29, 09:53
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyz
Fakta: Opinionen enligt Skop
Så här fördelar sig väljarsympatierna i Skops junimätning, med förändringarna från mars inom parentes, angett i procentenheter:
Moderaterna 25,4 procent (+1,0)
Folkpartiet 4,6 procent (-1,5)
Centerpartiet 7,4 procent (+1,0)
Kristdemokraterna 3,6 procent (0)
Socialdemokraterna 29,7 procent (-0,9)
Vänsterpartiet 5,7 procent (-0,6)
Miljöpartiet 7,5 procent (-0,4)
Sverigedemokraterna 14,0 procent (+1,1)
Feministiskt initiativ 1,6 procent (-0,6)

Mätningen genomfördes 8-25 juni, då cirka 1 000 personer i åldern 18 till 84 år fick frågan: "Vilket politiskt parti tycker du bäst om i rikspolitiken?"
Källa: Skop/TT

Det märkliga med mätningar som redovisar låga SD-siffror ALLTID har höga siffror för MP.

Att dom ens orkar ...
2015-06-29, 10:02
Bannlyst
Grymt jobb du gör, tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Partimodellen uppdaterad med dagens Skop. Alla prediktioner var inom intervallen.

Snart kommer jag släppa "Kommunmodellen", en modell som försöker uppskatta SDs väljarstöd i var och en av Sveriges 290 kommuner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in