Citat:
Ursprungligen postat av
allahiansen
Jag hann se denna Skop innan jag skrev inlägget men ingen av de siffror hon nämnde verkar heller stämma in på den undersökningen. Dessutom ifrågasätter jag hur en 55-årig kärring som är så dåligt insatt i ämnet att hon tror att SD har 16% skulle hinna se en undersökning innan mig som ständigt är på jakt.
Är det så att SIFO är synonymt med opinionsundersökningar i folkmun? Där ser man.. Jag trodde det fortfarande var Gallup som var det vedertagna varumärkesordet för detta men det kanske har ändrats med tiden.
I det här fallet tror jag att kvinnan hade fått dessa siffror från AB. Deras artikel idag blandar friskt mellan Novus sammanställning och senaste SIFO. Artikeln i fråga:
POLITIK. För första gången på tre år är Alliansen större än det rödgröna blocket i Svensk väljaropinion medan SD får sin bästa siffra hittills,
16,4 procent. I Skops mätning knappar Alliansen in. Sammantaget är rörelserna i opinionen små.
I Svensk väljaropinion, en sammanvägning av de fem största opinionsmätningarna som Novus gör för SR Ekot, får de fyra borgerliga partierna 40,9 procent mot 39,5 för S-MP-V. Medan Allianspartierna ligger kvar på samma stöd som i maj så backar både Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Socialdemokraterna ökar något för första gången sedan i januari, till 26,7 procent.
Sverigedemokraterna får sin bästa siffra hittills i Svensk väljaropinion, 16, 4 procent, en ökning med nästan en halv procentenhet.
I Skops nya mätning leder de rödgröna partierna fortfarande men de borgerliga partierna knappar in. Ledningen för S-MP-V har sedan i mars minskat från 3,5 till 1,9 procentenheter.
Det rödgröna blocket får 42,9 procent mot 41,0 för Alliansen.
Sverigedemokraterna ökar till
14 procent och Kristdemokraterna ligger med 3,6 kvar under riksdagsspärren i mätningen där
förändringarna för alla enskilda partier ligger inom felmarginalen.
Länk:
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21042112.ab
(Skrivet från mobilen)